Jedenáct zásad Mortimera Willsona


V listopadu 2003 obeslal nadšený filmový fanoušek, pan Mortimer Willson, společnosti vydávající DVD osobním dopisem, v němž se pokusil stanovit několik nepřekročitelných zásad pro vydávání DVD. V lednu 2004 publikoval celý text jeho „11 přikázání“ také server Masters of Cinema. Všech jedenáct bodů přináším níže v českém překladu.
1. Původní obrazový formát
Zásadně přepisovat film v původním obrazovém formátu. Je-li obraz větší než 1.66:1, je potřeba zvolit anamorfní přepis.
Odstrašující příklad: THE PUPPETMASTER (Hou Hsiao-Hsien) od Fox Lorber.

2. Zvukový remix
Jestliže musíte přemíchat zvuk starých filmů do 5.1, ponechte na disku také původní originální zvukovou stopu pro všechny ty, kdo chtějí slyšet původní režisérovu verzi a ne dílo vašeho zvukového technika.
Odstrašující příklad: ANDREJ RUBLEV, STALKER, ZRCADLO od Ruscica.

3. Volba titulků a zvuku
Vždy by mělo jít bezproblémově zapínat/vypínat titulky a volit audio stopu během přehrávání filmu. Technicky to není nic složitého a není žádný důvod, proč nutit diváka podstupovat mnohdy složitou cestu labyrintem menu.
Odstrašující příklad: všechny disky od Panoramy a Rusica.

4. Barevné titulky
Pokud chcete spolehlivě zničit náladu a vzhled černobílého filmu, pak použijte barevné titulky. U černobílých filmů jsou žádoucí jasně bílé titulky.
Odstrašující příklad: I AM CUBA (Milestone R1), L'HUMANITE (Fox/Lorber, R1).

5. Titulky pro formát u 16:9
Je-li přepis ve formátu 1.66:1 a širším a není anamorfní ujistěte se, že titulky nejsou vsazeny do černého pruhu pod obrazem, kde se pak některým uživatelům nemusí zobrazovat.
Odstrašující příklad: ranné neanamorfní přepisy formátu 2.35:1 u Criterion Collection (ANDREI RUBLEV, HIGH AND LOW, YOJIMBO aj.)

6. Nevypínatelné titulky
Pokud chcete uvést film na vašem DVD s titulky „natvrdo“ v obrazu tak vězte, že uživatelé si raději připlatí za vytvoření nových, vypínatelných a s volbou různých jazyků. Takové úsilí se vaší společnosti dlouhodobě určitě vyplatí. Existuje mnoho zájemců o filmy v různých zemích a mělo by jim být umožněno zvolit si vlastní titulky.
Odstrašující příklad: šokující vydání APU TRILOGY Satjádžata Ráje (od Columbia Tri-star v R1); řada disků z BFI, například první disky s Kurosawovými filmy a PARTIE DE CAMPAGNE.

7. Unavující loga
Vydáváte-li film, který je potřeba rozdělit na dva disky, nechte nás prosím sledovat pokračování na druhém disku bez nutnosti prohlížet znovu všechna vaše upozornění, loga a sdělení.
Odstrašující příklad: všechny dvojdisky z Ruscica.

8. Ochrana copyrightu na obrazovce
Pokud používáte k ochraně vašeho disku Macrovision a regionální kódování, proč nám vyhrožujete FBI a Interpolem při každém legálním sledování vašeho disku? Neexistuje žádný zákon o tom, že toto varování je povinné. Pokud u disků Criterion Collection stačí uvedení podobné zprávy na obalu disku, proč by to nemělo stačit i ostatním?
Odstrašující příklad: 15-ti minutová sdělení o autorských právech na konci filmů u evropských discků MGM. Často se u nich zablokuje dálkové ovládání disku.

9. Znemožnění dálkového ovládání
Neblokujte dálkové ovládání disku, pokud k tomu nemá režisér specifický důvod.

10. Kvalita konverze PAL/NTSC a NTSC/PAL
Jestliže převádíte film z normy PAL do NTSC (nebo obráceně), ujistěte se, že uživateli nenabízíte jen dárkový koš s duchy a jinými obrazovými chybami, které vznikly během obrazové konverze.
Odstrašující příklad: kolekce Chaplinových filmů od Warnerů. V R1 jde o opravdu hrozné přepisy, disky pro R2 jsou dobré (nehledě na přepisy z formátu 1.13:1 do formátu 1.33:1); též disk YI YI od Fox Lorbera.

11. Rychlost a přiměřená hlasitost menu
Dělejte u vašich disků rychlá menu. Nikdo není zvědavý na nekonečné fantastické animace. Animace na pozadí je milá, je-li uživatelské rozhraní přívětivé. Ujistěte se, že zvuk na pozadí menu není agresivní a silnější naž samotný film.
Odstrašující příklad: SILENCE AND CRY od Dreamquest (pomalé menu a ohlušující zvuk).

[Na Nostalghia.cz publikováno 26. 1. 2004]



* * *
TOPlist


© 2002-2020 Nostalghia.cz
© 2002-2020 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]