Recenze DVD: TRIUMF VŮLE


TRIUMF VŮLE
(Triumph of the Will)
Německo 1934, 107 min.
čb, 1.33:1, mono DD 2.0, německy, titulky: anglické
Režie: Leni Riefenstahlová
DVD - region 0
Synapse Films (2001)
Katalogové číslo: SFD0015
Bonusy: film Day of Freedom (1935), audio komentář

Protože k filmu samotnému jsem se vyslovil v recenzi britského vydání, zaměřím se v této recenzi jen na technické provedení americké edice. Hned úvodem by stačilo říct jediné: americké vydání je lepší. A to velmi. Průměrná technická kvalita obrazu i zvuku britské edice je u amerického disku nahrazena přepisem, který je kontrastní, ostrý a navíc v přesnějším ořezu - což bych měl ihned vysvětlit. Jak jsem porovnáním obrazu obou disků zjistil, Riefenstahlová natočila svůj film původně ve formátu přibližně 1.30:1 z čehož pak byly pro DVD udělány výřezy 1.33:1. Už porovnáním titulků obou verzí zjistíte, že na britské edici jsou okraje úvodních titulků mírně „za okrajem“ obrazového pole a že obraz je tedy nejen ořízlý nahoře a dole, ale lehce i po stranách. Jinými slovy - ještě větší výřez než jsme doufali... U americké edice problém „čtvercovějšího“ formátu u titulků vyřešili tím, že je zasadili do černého rámečku, kde jsou tak zobrazeny sice menší, ale bez ořezu. Protože poslední titulek je prolínačkou spojen s prvním záběrem, je i tento zobrazen v černém rámečku, který zmizí po prvním střihu (obdobně jako občas v TV při přechodu na televizní ořez po úvodních širokoúhlých titulcích - viz srovnávací ukázka). Zbytek filmu už je pak upraven pro formát 1.33:1. Pokud tedy oba vydavatelé DVD přešli na ořez 1.33:1 (u Synapse Films až po úvodních titulcích), museli zákonitě podrobit obraz minimálně horizontálnímu ořezu. Porovnáním screenshotů ale zjistíte, že americký disk má u horního, případně spodního okraje často více obrazu. Je to sice zřetelné jen u pár záběrů, ale ukazuje to buď na lepší výchozí kopii nebo na svědomitější přístup amerického vydavatele, který skutečně ořízl jen minimum obrazu (z 1.30 na 1.33:1), zatímco na britském disku je výřez větší a tedy i větší obrazové ztráty.

Přepis od Synapse Films není zbaven, stejně jako u britského vydání, obrazových nečistot, dokonce i zvuková stopa místy nese zřetelné vady (na několika místech na okamžik podstatně ztichne jeden zvukový kanál ze dvou aktivních), ale vykontrastování a zaostření obrazu společně s regionálním nezakódováním činí z tohoto disku jednoznačného favorita při rozhodování, které ze dvou vydání si pořídit. Ostatně nejlépe to dokazuje srovnávací galerie screenshotů z obou disků!

Sběratelům může rozhodování znesnadnit jediné - bonusová výbava. Zatímco na britské edici je umístěno několik dobových týdeníků, informujících o sjezdech NSDAP, americkému disku vévodí v bonusech krátký film DAY OF FREEDOM (v originále Tag der Freiheit) z roku 1935, který Riefenstahlová natočila jako náborový film pro wehrmacht. Asi 17-ti minutový snímek ilustruje průběh jednoho propagačního vojenského cvičení v němž se představují jednotlivé bojové jednotky v akci. Filmařsky jde o klasickou „riefenstahlovštinu“ - práce se světlem, detailem, promyšlený střih. Už úvod tak trochu prozrazuje autorčin styl (možná i zažitý stereotyp) - svítání nad vojenským táborem, momentky z ranního probuzení, mytí, snídaně... To vše použila autorka ve stejném schématu i v TRIUMFU VŮLE, a v obměněné podobě lze tyto žánrové expozice nalézt i v OLYMPII. Další bonusovou výbavu tvoří už jen audio komentář historika Anthony Santoroho.

A tak ač i filmové týdeníky na britském disku nejsou k zahození, vyšší kvalita vydání od Synapse Films, společně s bonusovým filmem DAY OF FREEDOM a regionálním nezakódováním u mne osobně hovoří spíše pro koupi amerického disku.

[Na Nostalghia.cz publikováno 3. 4. 2004]


  • recenze vydání společnosti DD Video
  • srovnávací galerie screenshotů


  • * * *
    TOPlist


    © 2002-2020 Nostalghia.cz
    © 2002-2020 Petr Gajdošík

    [Facebook] [Twitter]