|
|
Ačkoliv Alexandru Kajdanovskému přinesla světový věhlas role Stalkera ve stejnojmenném
Tarkovského filmu, za pozornost stojí i jeho samostatné režijní práce. Mezi jím natočenými
pěti filmy je jistě neopomenutelným počinem snímek MANŽELKA PRODAVAČE PETROLEJE,
k němuž si sám napsal i scénář. Absurní podobenství o životě v totalitním režimu, zasazené
do reálného prostředí sovětským panováním zničené historické části Kaliningradu (Královce),
pracuje s prvky magického realismu i surrealismu. Místy až feérický rej obrazů je sice
přesně zacílen na konkrétní reálie života v sovětském Rusku, ale výrazná symbolika mu dává
myšlenkový i časový přesah a místy v něm nechybí ani černý humor. Na několika místech se
Kajdanovskij poklonil Andreji Tarkovskému přímou citací některých jeho motivů. Během
policejní razie se náhle spustí sníh, městem bloudí andělé, zátiší na psacím stole s kalendářem
otevřeným na 29. dni měsíce a také parafráze posledního záběru z NOSTALGIE: ve
zpustlé katedrále stojí v levém horním výklenku anděl, u vchodu se prochází hejno hus a
v popředí sedí harmonikář se psem u nohou. Kamera pomalu odjíždí a do katedrály se začíná
spouštět sníh... Mimochodem: pár metrů odtud je v téže katedrále pohřben Immanuel Kant.
- MANŽELKA PRODAVAČE PETROLEJE (Žena kerosinščika, rež. Alexandr Kajdanovskij, 1988)
[Na Nostalghia.cz publikováno 6. září 2010]
|