|
Blow-Up
1966, 106 min.
Warner Bros. 2004
bar., 1.85:1, mono DD 1.0 (anglicky, německy španělsky), 18 titulkových sad včetně
českých titulků!
katalogové číslo: Z6 65135
Region 2 a 5
Bonusy: audiokomentář, samostatná hudební stopa (DD 2.0), 2 trailery
"Je to možná nejslavnější film šedesátých let...", napsal v roce 2002 Jiří Cieslar ve
své reflexi Antonioniho ZVĚTŠENINY.
A mě se zdá, že tato krátká replika vystihuje skoro vše, proč by měl tento film být na
DVD. Divácky nejúspěšnější Antonioniho dílo je víc než jiný snímek opravdu neodmyslitelně
spojeno s dobou (i místem) svého vzniku. Filmová teorie a historie jej navíc dnes už řadí
i mezi základní kameny postmoderní kultury jako celku. ZVĚTŠENINA se stala - jistě ne
vlastní snahou - modlou, inspirací, fetišem, zaklínadlem - kultem v pravém významu tohoto
slova. Čím je dodnes film, který je skoro čtyřicet let starý, stále tak aktuální? Čím to je,
že Antonioniho portrét "swingujícího Londýna 60. let" mnohdy cítíme jako současný obraz
dnešní pixelizované reality, obraz mnohdy nepravděpodobné současnosti (nebo "pravděpodobných
vzdáleností") v níž už nám třeba takový pojem virtualita nepřipadá nijak nevšední a vzdálený
běžnému životu? To jsou otázky, které by jistě vydaly na obsáhlou studii, o níž se ostatně
již leckdo pokusil. Ale protože se zde nechci pokoušet do další z řady analýz a možných
výkladů a souvislostí, vrátím se k filmu a především k jeho vydání na DVD.
Původní literární předloha Julia Cortázara (původně se ani nejmenovala Zvětšenina, ale
po úspěchu filmu byla její četná následující knižní vydání označována právě tímto titulem)
se stala jen základem, prvotním impulsem k Antonioniho velkorysejšímu postižení místa
a doby. Několikaměsíční přípravy filmu obnášely i Antonioniho přestěhování se do Londýna,
kde "nasával" atmosféru, rozmlouval s četnými osobnostmi zdejší kulturní scény, snažil
se ztotožnit s prostředím, které chtěl ve filmu zobrazit. Ano, vedle samotné zápletky,
točící se kolem náhodně vyfotografované vraždy, je právě portrét Londýna 60. let dalším
Antonioniho ústředním motivem. A skrze něj se režisér dostal i k ústředním motivům své
tvorby vůbec - ke zobrazení pocitu odcizení, izolovanosti člověka v moderní společnosti,
která mu paradoxně nabízí vše podstatné (i nepodstatné), ale přitom ho zbavuje vlastní
identity.
S vědomím výše řečeného tak mohu konstatovat, že warnerské DVD přináší film, který měl
být na tomto nosiči už několik let a jeho edice je splátkou dlouholetého dluhu. Časově
první americké vydání z počátku tohoto roku se stalo víceméně předobrazem dalších
regionálních mutací, ta evropská je zakódovaná současně pro Evropu (Region 2) i pro
asijskou část Ruska, Afriku a Střední Asii (Region 5).
Film se nachází na dvouvrstvém DVD, na nějž je přepsán v původním obrazovém formátu
1.85:1 s původní zvukovou mono stopou v DD 1.0. Byť je kvalita obrazu uspokojivá,
měřeno současnými měřítky ji lze označit spíš za solidní než brilantní. Úvodní
"zapršené" titulky sice vzbuzují nepříjemné mrazení, ale to brzy přejde. V následujících
záběrech už je obraz slušný, zaostřený a stabilní. Dobře jsou reprodukovány i tmavé
scény a velmi dobře vychází - u tohoto filmu mimořádně důležité - barevné podání.
Ospalá nálada exteriérů, natáčených většinou v měkKém rozptýleném světle podmračených
dnů, barevné sjednocení sekvencí (legendární zelená tonalita parkové scény, šedé ladění
londýnských předměstí, svěží pastelové interiéry z Thomasova ateliéru) - to vše je
vyvedeno dobře a domnívám se, že v souladu s autorským záměrem (mohu ostatně srovnávat s
nedávno shlédnutou filmovou kopií v kině). Barvy nepřetékají a "drží fazónu", i prudké
pohyby či rychlé jízdy kamery dávají při zastaveném obrazu solidní statický obrázek.
I na zahraničních recenzentských sajtech zmiňovaná lehká zrnitost některých záběrů
(zejména na jednobarevných plochách) není nijak na závadu, ostatně je otázkou, nebyla-li
do jisté míry přímo kameramanovým záměrem (Carlo Di Palma). Opravdu jen občasný výskyt
miniaturních drop-outů svědčí o dodatečné úpravě přepisu, v němž jsem ale kupodivu
přesto našel jednu "hrubici", která warnerským technikům unikla - kmitající chloupek
vlasu u spodního okraje celého jednoho záběru (ve scéně odchodu ženy z Thomasova
ateliéru).
Zvuk je na disku v originální mono stopě v normě DD 1.0 (recenze amerického vydání
kupodivu ale uvádějí DD 2.0) a úroveň jeho ohodnocení už je o něco horší než u obrazu.
Jeho největším nedostatkem především je, že je poměrně tichý (originální anglický zvuk
je dokonce nejslabší ze všech zvukových stop na disku). Pro poslech je proto nutné na
přehrávači zesílit hlasitost více než u jiných disků. A protože ZVĚTŠENINA má i dlouhé
tiché pasáže, o to víc vynikne jinak mírný a málo slyšitelný šum. Škoda. Dialogy i ruchy
jsou zřetelné a jasné, neduní, hudební pasáže vyvážené. I zde ale ulétl technikům malý
detail - konkrétně u slavné scény fotografování v parku, resp. v jejím závěru (track 9).
Na stopáži 28:40 začíná záběr, kdy žena sbíhá ze schodů a požaduje po Thomasovi negativ.
Ten odmítá, na stopáži 28:53 pak následuje střih a pohled na ženu z výšky - asi 3 sekundy
jejího monologu jsou v tomto místě "duté", zastřené a se slabým echem, tedy patrně v
původním nevyčištěném stavu. Hned poté se zvuk zřetelně srovná do správné polohy, nicméně
ty 3 vteřiny jsou zřetelné a rušivé.
Disk vedle původního anglického zvuku nabízí také německý a španělský dabing,
komentářovou stopu (namluvil Peter Brunette), titulkových sad je na něm celkem 18,
včetně té české. Titulky jsou bílé a u českých titulků si neuvědomuji, že bych v nich
nalezl nějaké výrazné chyby.
Bonusová výbava pak dodržuje ohlášenou specifikaci - 2 trailery a samostatný hudební
soundtrack... Ten si zaslouží malý komentář: protože hudba z filmu patří mezi "dobové
relikvie" (většinu zkomponoval slavný Herbie Hancock, částečně je použita i hudba a
herecká účast Yardbirds) není divu, že tvůrci DVD takový bonus zařadili. Bohužel vás
však při jeho spuštění čeká zvláštní "zážitek" - normálně se spustí film a v místech,
kde v něm zní hudba, slyšíte hudbu. Bez dialogů, bez ruchů - jen hudbu. No a tam kde ve
filmu hudba není, vidíte jen němý film - třeba několik minut. Zvláštní je, že ne úplně
všechny hudební pasáže z filmu jsou do tohoto "soundtrackového" bonusu zařazeny - chybí
zde např. hudba ze scény fotografování módní kolekce (pravda, zde použitá hudba je spíš
pitomá, analogicky k postavám modelek), v doslova němém úžasu ale shlédnete třeba
i scénu z koncertu Yardbirds, která nebyla natáčená studiově a ze soundtracku tak asi
vypadla. Naopak mnohdy jsou hudebními kompozicemi oživeny sekvence, které ve filmu žádný
takový doprovod nemají (např. ranní holení). Pokud tedy budete někdy mít chuť si doma
poslechnout jen svěží Hancockovy kompozice, budete si muset koupit skutečný soundtrack,
nebo si hudbu z DVD stáhnout na nějaký domácí nosič (samozřejmě jen pro domácí použití).
K tomu máte i jeden dobrý předpoklad: zatímco ve filmu zní hudba jen v mono, tento bonus
je nahrán ve stereu. Ovšem jeho smysl podle mého stále zůstává trochu diskutabilní.
Měřeno dnešními měřítky se warnerské DVD všemi parametry (obraz, zvuk, grafika, bonusová
výbava) může zdát spíš průměrné. Dlouholeté vyhlížení disku se ZVĚTŠENINOU mohlo být pro
fanoušky asi také odměněno bohatším bonusovým materiálem. Na druhé straně - kdyby mi někdo
před 1. listopadem 2003 (tehdy jsem na Nostalghia.cz oznámil chystané DVD) disk přinesl v
této podobě, asi bych se zbláznil radostí. A myslím, že důvod k radosti máme i teď.
ZVĚTŠENINA je na DVD a má dokonce i české titulky. Kdo by to byl před půl rokem řekl?
Radujme se!
Zvětšenina pod drobnohledem
- k edicím filmu na DVD
|
[na Nostalghia.cz publikováno 7. 12. 2005]
|