|
"Recenze" DVD: Hodina vlků, Hanba, Náruživost
|
Řada filmů Ingmara Bergmana na českých DVD se díky donedávna výhradní produkci Levných knih
rozrostla na úctyhodnou várku titulů, obsahující nejen slavná a klíčová Mistrova díla, ale
i méně známé snímky. Stejný vydavatel měl ve svém edičním plánu několik let také tři tituly,
jejichž vydání se neustále odkládalo, až bylo nakonec realizováno jiným vydavatelem, společností
Magicbox. Důvodem je asi poněkud složitější autorsko-právní situace kolem snímků Hodina vlků
(1967), Hanba (1968) a Náruživost (1969), protože zatímco všechna "levnoknihová"
bergmanovská DVD vznikala většinou z dohod s mateřským švédským producentem SFI, tyto tři snímky
pochází z portfolia před časem "zkrachovalé" a odprodané společnosti MGM.
|
Filmy Hodina vlků, Hanba a Náruživost tvoří v Bergmanově filmografii zvláštní
trilogii, která takto snad ani nebyla zamýšlena. Všechny tituly ale pojí dohromady nejen období
jejich vzniku (Bergman je natáčel prakticky těsně po sobě), ale také některé vnitřní a formální
prvky: ve všech případech jde o ponuré a depresivní vize vnitřního i vnějšího světa hrdinů, děj všech
filmů se odehrává na ostrově (odtud "ostrovní trilogie") a hlavní role Bergman obsadil Liv Ullmannovou
a Max von Sydowem, kteří se herecky u Bergmana sešli právě jen v těchto filmech (svá další bergmanovská
angažmá absolvoval každý zvlášť).
I tři nové disky jsou vydané "trilogicky", tedy v identické grafické úpravě a shodných technických
specifikacích. Obaly jsou převzaty od vydání společnosti MGM, český vydavatel každou plastovou krabičku
navíc ještě doplnil lesklým kartonovým přebalem své Platinové edice, který sice vypadá efektně, ale nemůžu
se nějak zbavit dojmu, že jeho "exklusivní" efekt u mne vyvolává spíš představu série filmů podle Rosamundy
Pilcherové než vrcholných děl Ingmara Bergmana. Obaly navíc mylně uvádějí, že filmy jsou vybaveny anglickým
dabingem - není to pravda, obsahují originální švédský zvuk doplněný českými vypinatelnými titulky (ty se mi
zdají vpořádku, jen je pro ně použitý poněkud zbytečně velký font).
Hodina vlků (1967)
Filozofický horor, jak bývá film někdy označován, natočil Bergman podle vlastního námětu jako obraz
prolínající se reality a vizí, v němž "zkoumá tenkou a křehkou hranici mezi genialitou a šílenstvím".
Zvláštní je, že o tomto filmu existuje velmi málo Bergmanových i kritických textů. Přitom jde podle
mne o mimořádné dílo, k němuž se lze stále vracet. Klade nejen otázky, ale strhuje i zpracováním ponuré
atmosféry, která v divákovi vyvolává neklid a nejistotu. Ostatně tak jako v samotných hrdinech filmu. Pro mne osobně
jsou velmi sugestivní některé kameramanské a střihové postupy, u Svena Nykvista do té doby neobvyklé.
Takovou je mi například dynamická kamera ve scéně večeře na zámku, kroužící kolem jídelního stolu a
nervně snímající jednotlivé postavy. Střihově působivou se mi zdá i scéna, kdy se malíř Johan Borg setká
na pobřeží se zámeckým správcem, před nímž se snaží marně prchat. Ze všeho nejvíc mi ale už po léta utkvěl
v mysli závěrečný obraz, detailní záběr na tvář Liv Ullmannové pronášející závěrečný
"otevřený" monolog,
sérii otázek bez odpovědí...
Černobílý obraz v originálním formátu 1.33:1 je ve velmi dobré kvalitě, krásně ostrý a i ve tmavých
sekvencích prokreslený, obsahuje minimum kazů. Originální švédský zvuk v DD 1.0 lze také označit jako
výborný. Film je rozdělen na 10 tracků (což platí i pro oba následující tituly).
Hanba (1968)
Katastrofický námět Hanby je jen východiskem pro rozvinutí situace dvou lidí, kteří se ukryjí
před světem a hrůzami občanské války na ostrově, kde se začíná postupně víc prokreslovat jejich
vztah. Film se tak v časovém odstupu poněkud rozpadá na dvě části, z nichž ta druhá (vztahová) se zdála i Bergmanovi
zajímavější.
Černobílý obraz v originálním formátu 1.33:1 je i v tomto případě dobrý, prokreslený a ostrý. Proti
předchozímu disku je místy ovšem poněkud zrnitější a obsahuje tu a tam i větší množství kazů. Do jisté míry jde ale
možná o autorský záměr. Jak píše ve svých vzpomínkách kameraman Sven Nykvist, pro celkové vyznění potřebovali
docílit realistického tónu filmového žurnálu, zachytit obyčejný všední den.
Originální
švédský zvuk v DD 1.0 je jasný a zřetelný, trpí ale poněkud vyšší hladinou šumu.
Představu o obrazu dají snad
tři následující ukázky:
Náruživost (1969)
Z trojice ostrovních filmů je Náruživost jediný, který se ve své době nedostal do naší oficiální
distribuce. Snad za to mohlo původně televizní určení tohoto komorního filmu, promítaného ovšem později
i v kinosálech. V tomto ohledu je tedy jeho uvedení na DVD oficiální českou distribuční premiérou. - Obsahově jakoby
Náruživost začínala tam, kde končila Hanba. Mnohovrstevnatý a problematický vztah dvou
lidí je zde už definitivně hlavním motivem Bergmanova hledání, jejich často násilné pokusy o vztah
a lásku končí v beznaději a sérii otázek, zmatků a nejistot. Temná vize okolního světa ustoupila bludišti
partnerských vztahů. Bergmanovi se v tomto filmu proměnilo i ostrovní "prostředí" z místa uzavření se
před světem (Hodina vlků) a místa útěku za světa (Hanba), tedy z prostředí jež mělo sloužit
jako útulek, v místo symbolizující spoutanost, vězení a nemožnost úniku.
Oproti předchozím dvěma filmům byla Náruživost natočena na barevný materiál a ve formátu 1.66:1.
V jistém smyslu je to první skutečný Bergmanův barevný film, protože se společně s Nykvistem poprvé
pokusili využít barvu jako formální výrazový prostředek. V Bergmanových (i Nykvistových) vzpomínkách se můžeme dočíst,
že to byla neuvěřitelně těžká práce bez předchozích zkušeností a že do jisté míry nevyšla tak jak byla
zamýšlena. Obraz filmu na disku je přesto vcelku uspokojivý, stejně jako u Hanby je u něj někdy
patrná větší zrnitost, daná pravděpodobně použitím citlivějšího materiálu (jak Bergman píše, museli
natáčené scény hodně nasvětlovat).
Všechny tři disky jsou velkou splátkou vydavatelského dluhu a důležitým doplněním Bergmanovy filmografie
na českých DVD, navíc ve velmi kvalitní technické podobě. Obrazové ukázky z disků s filmy Hodina vlků
a Náruživost jsem k textu záměrně nepřipojoval, protože kvalita obrazového přepisu je prakticky totožná
s tím co zveřejnil ve svých recenzích server DVDBeaver. Zájemce tedy odkazuji na jeho stránky:
Hodina vlků
Náruživost
| [Na Nostalghia.cz publikováno: 28. července 2010]
| |
|
|