TOPlist
"Recenze" DVD: Hodina vlků, Hanba, Náruživost

Řada filmů Ingmara Bergmana na českých DVD se díky donedávna výhradní produkci Levných knih rozrostla na úctyhodnou várku titulů, obsahující nejen slavná a klíčová Mistrova díla, ale i méně známé snímky. Stejný vydavatel měl ve svém edičním plánu několik let také tři tituly, jejichž vydání se neustále odkládalo, až bylo nakonec realizováno jiným vydavatelem, společností Magicbox. Důvodem je asi poněkud složitější autorsko-právní situace kolem snímků Hodina vlků (1967), Hanba (1968) a Náruživost (1969), protože zatímco všechna "levnoknihová" bergmanovská DVD vznikala většinou z dohod s mateřským švédským producentem SFI, tyto tři snímky pochází z portfolia před časem "zkrachovalé" a odprodané společnosti MGM.


Filmy Hodina vlků, Hanba a Náruživost tvoří v Bergmanově filmografii zvláštní trilogii, která takto snad ani nebyla zamýšlena. Všechny tituly ale pojí dohromady nejen období jejich vzniku (Bergman je natáčel prakticky těsně po sobě), ale také některé vnitřní a formální prvky: ve všech případech jde o ponuré a depresivní vize vnitřního i vnějšího světa hrdinů, děj všech filmů se odehrává na ostrově (odtud "ostrovní trilogie") a hlavní role Bergman obsadil Liv Ullmannovou a Max von Sydowem, kteří se herecky u Bergmana sešli právě jen v těchto filmech (svá další bergmanovská angažmá absolvoval každý zvlášť).

I tři nové disky jsou vydané "trilogicky", tedy v identické grafické úpravě a shodných technických specifikacích. Obaly jsou převzaty od vydání společnosti MGM, český vydavatel každou plastovou krabičku navíc ještě doplnil lesklým kartonovým přebalem své Platinové edice, který sice vypadá efektně, ale nemůžu se nějak zbavit dojmu, že jeho "exklusivní" efekt u mne vyvolává spíš představu série filmů podle Rosamundy Pilcherové než vrcholných děl Ingmara Bergmana. Obaly navíc mylně uvádějí, že filmy jsou vybaveny anglickým dabingem - není to pravda, obsahují originální švédský zvuk doplněný českými vypinatelnými titulky (ty se mi zdají vpořádku, jen je pro ně použitý poněkud zbytečně velký font).


Hodina vlků (1967)

Filozofický horor, jak bývá film někdy označován, natočil Bergman podle vlastního námětu jako obraz prolínající se reality a vizí, v němž "zkoumá tenkou a křehkou hranici mezi genialitou a šílenstvím". Zvláštní je, že o tomto filmu existuje velmi málo Bergmanových i kritických textů. Přitom jde podle mne o mimořádné dílo, k němuž se lze stále vracet. Klade nejen otázky, ale strhuje i zpracováním ponuré atmosféry, která v divákovi vyvolává neklid a nejistotu. Ostatně tak jako v samotných hrdinech filmu. Pro mne osobně jsou velmi sugestivní některé kameramanské a střihové postupy, u Svena Nykvista do té doby neobvyklé. Takovou je mi například dynamická kamera ve scéně večeře na zámku, kroužící kolem jídelního stolu a nervně snímající jednotlivé postavy. Střihově působivou se mi zdá i scéna, kdy se malíř Johan Borg setká na pobřeží se zámeckým správcem, před nímž se snaží marně prchat. Ze všeho nejvíc mi ale už po léta utkvěl v mysli závěrečný obraz, detailní záběr na tvář Liv Ullmannové pronášející závěrečný "otevřený" monolog, sérii otázek bez odpovědí...

Černobílý obraz v originálním formátu 1.33:1 je ve velmi dobré kvalitě, krásně ostrý a i ve tmavých sekvencích prokreslený, obsahuje minimum kazů. Originální švédský zvuk v DD 1.0 lze také označit jako výborný. Film je rozdělen na 10 tracků (což platí i pro oba následující tituly).


Hanba (1968)

Katastrofický námět Hanby je jen východiskem pro rozvinutí situace dvou lidí, kteří se ukryjí před světem a hrůzami občanské války na ostrově, kde se začíná postupně víc prokreslovat jejich vztah. Film se tak v časovém odstupu poněkud rozpadá na dvě části, z nichž ta druhá (vztahová) se zdála i Bergmanovi zajímavější.

Černobílý obraz v originálním formátu 1.33:1 je i v tomto případě dobrý, prokreslený a ostrý. Proti předchozímu disku je místy ovšem poněkud zrnitější a obsahuje tu a tam i větší množství kazů. Do jisté míry jde ale možná o autorský záměr. Jak píše ve svých vzpomínkách kameraman Sven Nykvist, pro celkové vyznění potřebovali docílit realistického tónu filmového žurnálu, zachytit obyčejný všední den. Originální švédský zvuk v DD 1.0 je jasný a zřetelný, trpí ale poněkud vyšší hladinou šumu. Představu o obrazu dají snad tři následující ukázky:




Náruživost (1969)

Z trojice ostrovních filmů je Náruživost jediný, který se ve své době nedostal do naší oficiální distribuce. Snad za to mohlo původně televizní určení tohoto komorního filmu, promítaného ovšem později i v kinosálech. V tomto ohledu je tedy jeho uvedení na DVD oficiální českou distribuční premiérou. - Obsahově jakoby Náruživost začínala tam, kde končila Hanba. Mnohovrstevnatý a problematický vztah dvou lidí je zde už definitivně hlavním motivem Bergmanova hledání, jejich často násilné pokusy o vztah a lásku končí v beznaději a sérii otázek, zmatků a nejistot. Temná vize okolního světa ustoupila bludišti partnerských vztahů. Bergmanovi se v tomto filmu proměnilo i ostrovní "prostředí" z místa uzavření se před světem (Hodina vlků) a místa útěku za světa (Hanba), tedy z prostředí jež mělo sloužit jako útulek, v místo symbolizující spoutanost, vězení a nemožnost úniku.

Oproti předchozím dvěma filmům byla Náruživost natočena na barevný materiál a ve formátu 1.66:1. V jistém smyslu je to první skutečný Bergmanův barevný film, protože se společně s Nykvistem poprvé pokusili využít barvu jako formální výrazový prostředek. V Bergmanových (i Nykvistových) vzpomínkách se můžeme dočíst, že to byla neuvěřitelně těžká práce bez předchozích zkušeností a že do jisté míry nevyšla tak jak byla zamýšlena. Obraz filmu na disku je přesto vcelku uspokojivý, stejně jako u Hanby je u něj někdy patrná větší zrnitost, daná pravděpodobně použitím citlivějšího materiálu (jak Bergman píše, museli natáčené scény hodně nasvětlovat).



Všechny tři disky jsou velkou splátkou vydavatelského dluhu a důležitým doplněním Bergmanovy filmografie na českých DVD, navíc ve velmi kvalitní technické podobě. Obrazové ukázky z disků s filmy Hodina vlků a Náruživost jsem k textu záměrně nepřipojoval, protože kvalita obrazového přepisu je prakticky totožná s tím co zveřejnil ve svých recenzích server DVDBeaver. Zájemce tedy odkazuji na jeho stránky:
  • Hodina vlků
  • Náruživost
  • [Na Nostalghia.cz publikováno: 28. července 2010]
    top



    © 2002-2024 Nostalghia.cz
    © 2002-2024 Petr Gajdošík

    [Facebook] [Twitter]