|
Robert Bresson
Poznámky o kinematografu
Dauphin
Praha 1998
117 stran
Překlad: Miloš Fryš
Přeloženo z francouzského originálu Notes sur le cinématographe, vydaného
nakladatelstvím Gallimard, Paříž 1995. Doplněno filmografií a poznámkami.
Knihu chrakterizuje překladatel jako něco mezi deníkem, poznámkovým sešitem a
filmovou učebnicí, ale nejvíce je podobna eseji či svébytnému druhu poezie. V krátkých
ale výstižných anotacích a sentencích zde Bresson podává základní rysy své režijní
metody, svého filmového jazyka. Kniha je členěna do 2 větších kapitol, které každá
shrnují poznámky z určitého období (I. 1950-1958 a II. 1960-1974). Obsáhlejší první
kapitola je dále strukturovaná na jednotlivá témata se vztahem k filmu a k jeho
tvorbě (O pohledech, O pravdě a lži, O automatismu, O hudbě, Zrak a sluch, Gesta a
slova ad.) Autorovy osobité postřehy a úvahy nejsou návodem, mnohé z nich vlastně jen
otevírají téma či námět k dalšímu zamyšlení. Největšího porozumění knize ale lze
dosáhnout až po shlédnutí Bressonových snímků, které mnohdy věrně odrážejí jeho
zde publikované úvahy.
Český výběr z těchto Bressonových úvah vyšel pod názvem "Jaká úspornost" již v roce
1991 v pátém čísle samizdatového časopisu Zrcadlo (s. 26-28), kde ale bylo jeho
zdrojem (neuvedeným) nejspíš první francouzské vydání z roku 1975.
Poznámky o kinematografu - výňatky
|