| |
Filmografie
|
|
Filmografie je průběžně upřesňována. Její obrazový doprovod tvoří miniatury francouzských
plakátů, popisky k jednotlivým filmům jsou vybrány z různých českých zdrojů.
|
|
1933
| C'était un musicien (To byl muzikant)
Režie: Frederic Zelnik, Maurice Gleize.
Scénář: Alfred Halm, Robert Bresson (dialogy).
V české distribuci neuvedeno.
| 1934
| Les Affaires publiques (Veřejné záležitosti)
Satirická fraška o fiktivní diktatuře. Padesát let pohřešované dílko praská ve švech
vizuálními nápady vycházejícími z poetiky René Claira, svou razancí ale bližšími spíše
Buňuelovu Zlatému věku.
Scénář a režie: Robert Bresson.
Spolupráce na scénáři: A. Jossey, Paul Will. Hudba: Jean Wiener. Dekorace: Pierre Charbonier.
Masky: Boris de Fast. Hudební spolupráce: Roger Desormiere. Produkce: Arc-Films.
Hrají: Beby (kancléř), Andrée Servilanges (princezna), Marcel Dalio (mluvčí/kapitán/admirál),
Gilles Margaritis, Simone Cressier (Christiane), Jane Pierson, Franck Maurice, André Numes Fils,
Jacques Beauvais, Eugene Stuber.
čb, 1.37:1, francouzsky, 25 min.
V české distribuci neuvedeno.
| 1936
| Les Jumeaux de Brighton (Blíženci z Brightonu)
Režie: Claude Heyman.
Scénář: Robert Bresson, Georges Friedland.
V české distribuci neuvedeno.
| 1937
| Courrier Sud (Pošta na jih)
Režie: Pierre Billon.
Scénář: Robert Bresson, Antoine de Saint-Exupéry, H. G. Lustig.
V české distribuci neuvedeno.
| 1943
| Les Anges du péché (Andělé hříchu)
|
Tereza těsně před propuštěním z vězení spáchá vraždu a klášter se pro ni stane přechodným
úkrytem. Anne-Marie vstoupí do kláštera, protože se cítí být povolána pomáhat nešťastným a
přivádět zbloudilce na správnou cestu. Černá a bílá se střetnou, ale vyústění bude pro obě
ženy úplně jiné, než si představovaly.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Spolupráce na scénáři: Raymond Leopold Bruckberger, Jean Giraudoux. Kamera: Philippe Agostini.
Hudba: Jean-Jacques Grünenwald. Střih: Yvonne Martin. Výtvarník: Roger Claude, René Renoux.
Asistent režie: Frédéric Liotier. Zvuk: René Louge. Pomocný kameraman: Maurice Pecqueux.
Vedoucí výroby: Dominique Drouin. Produkce: Roger Richebé (Synops).
Hrají: Renée Faure, Jany Holt, Sylvie, Mila Parély, Marie-Hélene Dasté, Yolande Laffon,
Paula Dehelly, Silvia Monfort, Gilberte Terbois, Louis Seigner, Georges Colin, Genevieve Morel,
Christiane Barry, Jean Morel, Jacqueline Champi, Andrée Clément, Madeleine Clervanne,
Elisabeth Hardy, Bernard La Jarrige, Jacqueline Marbaux, Claire Olivier, Madeleine Rousset,
Henri de Livry.
Premiéra: 23. června 1943
čb, 1.37:1, francouzsky, 96 min.
V české distribuci neuvedeno.
| 1945
| Dámy z Bouloňského lesíka (Les Dames du Bois de Boulogne)
|
Intrika a rafinovaná pomsta dámy velkého světa (Maria Casaresová) na muži, jehož cit k ní
zeslábl podle námětu z Jakuba fatalisty Denise Diderota.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Spolupráce na scénáři: Jean Cocteau (dialogy). Námět: Denis Diderot. Kamera: Philippe Agostini.
Hudba: Jean-Jacques Grünenwald. Střih: Jean Feyte. Výtvarník: Max Douy, Robert Lavallée.
Kostýmy: Gres, Schiaparelli.
Asistent režie: Roger Mercanton. Zvuk: Robert Ivonnet, Lucien Legrand, René Louge. Pomocný
kameraman: Maurice Pecqueux, Marcel Weiss. Umělecká spolupráce: James Allan, Robert Clavel.
Vedoucí výroby: Raymond Pillon. Produkce: Raoul Ploquin (Les Films Raoul Ploquin).
Hrají: Paul Bernard (Jean), María Casares (Hélene), Elina Labourdette (Agnes), Lucienne
Bogaert (Madam D.), Jean Marchat (Jacques), Blanchette Brunoy, Marguerite de Morlaye, Yvette
Etiévant, Bernard La Jarrige, Lucy Lancy, Emma Lyonel, Nicole Regnault, Marcel Rouzé.
Premiéra: 21. září 1944
čb, 1.37:1, mono, francouzsky, 84 min.
Německá dabovaná verze je díky sestřihu závěrečné scény o 2 minuty kratší.
V české distribuci neuvedeno, film uvedla Česká televize.
| 1951
| Deník venkovského faráře (Journal d'un curé de campagne)
|
První příběh bez psychologického herectví je adaptací románu Georgese Bernanose o navenek
monotonní kalvárii mladého duchovního dosazeného do nepřívětivé venkovské farnosti.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Námět: Georges Bernanos. Kamera: Léonce-Henri Burel. Hudba: Jean-Jacques Grünenwald. Střih:
Paulette Robert. Výtvarník: Pierre Charbonnier. Dekorace: Robert Turlure. Asistent režie:
Guy Lefranc. Zvuk: Jean Rieul. Pomocný kameraman: Roger Corbeau, Robert Juillard. Skript:
Odette Lemarchand. Vedoucí výroby: Michel Choquet. Produkce: Léon Carré, Robert Sussfeld
(Union Générale Cinématographique UGC).
Hrají: Claude Laydu (kněz z Ambricourt), Jean Riveyre (hrabě), André Guibert (kněz z Torcy),
Rachel Bérendt (komtesa, jako Marie-Monique Arkell), Nicole Maurey (slečna Louise),
Nicole Ladmiral (Chantal), Martine Lemaire (Séraphita), Antoine Balpetré (doktor Delbende),
Jean Danet (Olivier), Gaston Séverin (Canon), Jeanne Étiévant (domácí), Bernard Hubrenne
(Abbé Dufréty), Léon Arvel (Fabregard), Martial Morange, Gilberte Terbois (paní Dumouchel),
Germaine Stainval, François Valorbe.
Premiéra: 7. února 1951
čb, 1.37:1, mono, francouzsky, 110 min. (USA 95 min., Kanada 122 min.)
Ceny: Cena Louise Delluca (1950); Cena mezinárodní poroty, cena italských filmových
kritiků, Cena OCIC (MFF Benátky, 1951); Cena francouzských filmových
kritiků pro nejlepší film (1952); nominace na Cenu pro nejlepšího zahraničního herce
(BAFTA, 1954).
V české distribuci neuvedeno, film uvedla Česká televize.
| 1956
| K smrti odsouzený uprchl
(Un condamné ŕ mort s'est échappé ou Le vent souffle ou il veut)
|
Základem jediného výrazného úspěchu u širokého publika byly zápisky účastníka podzemního
hnutí André Dévignyho, jenž v nich vylíčil vlastní útěk z nacistického vězení, kde v cele
smrti čekal na popravu.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Námět: André Dévigny (paměti). Kamera: Léonce-Henri Burel. Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart. Střih:
Raymond Lamy. Výtvarník: Pierre Charbonnier. Výtvarná spolupráce: Sydney Bettex. Asistent režie:
Jacques Ballanche, Michel Clément. Zvuk: Joseph Abjean, Pierre-André Bertrand, Guy Rophé.
Pomocný kameraman: Jean-Louis Castelli. Asistent kamery: Jean Charvein, Jean Chiabaut,
Henri Raichi. Skript: Annie Dubouillon. Dirigent: I. Disenhaus. Asistent střihu: Anne Kespars.
Vedoucí výroby: Irénée Leriche, Robert Sussfeld. Produkce: Alain Poiré, Jean Thuillier
(Gaumont).
Hrají: François Leterrier (Fontaine), Charles Le Clainche (François Jost), Maurice Beerblock
(Blanchet), Roland Monod (kněz), Jacques Ertaud (Orsini), Jean Paul Delhumeau (Hebrard),
Roger Treherne (Terry), Jean Philippe Delamarre (vězeň č. 110), César Gattegno (vězeň X),
Jacques Oerlemans, Klaus Detlef Grevenhorst (německý důstojník), Leonhard Schmidt.
čb, 1.37:1, mono, francouzsky, 99 min.
Ceny: Nejlepší režie (MFF Cannes, 1957); Cena francouzských
filmových kritiků pro nejlepší film (1958); nominace na Cenu pro nejlepší zahraniční film
(BAFTA, 1958).
V české distribuci uvedeno. V roce 2000 uvedla také Česká televize.
| 1959
| Pickpocket (Kapsář)
|
Titulní hrdina, vzdálený příbuzný Dostojevského Raskolnikova, nekrade z touhy po penězích
ani z kleptomanie, ale z přesvědčení o vlastní morální nadřazenosti.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Námět: F. M. Dostojevskij. Kamera: Léonce-Henri Burel. Hudba: Jean-Baptiste Lully. Střih:
Raymond Lamy. Výtvarník: Pierre Charbonnier. Výtvarná spolupráce: Pierre Guffroy. Asistent režie:
Jacques Ballanche, Michel Clément, Claude Clément. Zvuk: Antoine Archimbaud.
Asistent kamery: Jacques De St. Girons, André du Breuil, Henri Raichi. Skript: Odette Lemarchand.
Dirigent: Marc Lanjean. Hudební spolupráce: Fernand Oubradous. Asistent střihu: Genevieve
Falaschi. Technická spolupráce: Kassagi.
Vedoucí výroby: Michel Choquet. Produkce: Agnes Delahaie
(Compagnie Cinématographique de France).
Hrají: Martin LaSalle (Michel), Marika Green (Jeanne), Jean Pélégri (vrchní inspektor),
Dolly Scal, Pierre Leymarie (Jacques), Kassagi (1. komplic), Pierre Étaix (2. komplic),
César Gattegno (inspektor), Sophie Saint-Just, Dominique Zardi (pasažér).
Premiéra: prosinec 1959
čb, 1.33:1, mono, francouzsky, 75 min., 2100 m
Ceny: Cena Satellite Award pro nejlepší zahraniční DVD s klasickým filmem (Los Angeles, 2005).
V české distribuci neuvedeno.
| 1960
| Kněžna de Cleves (La Princesse de Cleves)
Režie: Jean Delanoy.
Scénář: Robert Bresson, Jean Delanoy podle románu Madame de la Fayetové.
V české distribuci uvedeno.
| 1962
| Proces Jany z Arku (Proces de Jeanne d'Arc)
|
Osobitá adaptace života a utrpení Jany z Arku, zbavená legendistiky a založená výhradně
na dobových pramenech.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Kamera: Léonce-Henri Burel. Hudba: Francis Seyrig. Střih: Germaine Artus. Výtvarník: Pierre
Charbonnier. Výtvarná spolupráce: Pierre Guffroy, Claude Reytinas. Kostýmy: Lucilla Mussini.
Masky: Guillaume. Asistent režie: Alain Ferrari, Serge Roullet, Hugo Santiago, Marcel Ugols.
Zvuk: Antoine Archimbaud, Gaston Demede, Georges Girard. Pomocný kameraman: Robert Caristan,
Roland Paillais. Asistent kamery: Jean-Marie Maillols. Skript: Françoise Collin. Asistent
střihu: Colette Lambert. Vedoucí výroby: Léon Sanz. Produkce: Agnes Delahaie (Pathé).
Hrají: Florence Delay (Jana z Arku, jako Florence Carrez), Jean-Claude Fourneau (biskup Cauchon),
Roger Honorat (Jean Beaupere), Marc Jacquier (Jean Lemaitre), Jean Gillibert (Jean de Chatillon),
Michel Herubel (Isambert de la Pierre), André Régnier, Arthur Le Bau (Jean Massieu), Marcel
Darbaud (Nicolas de Houppeville), Philippe Dreux (Martin Ladvenu), Paul-Robert Mimet (Guillaume Erard),
Gérard Zingg (Jean-Lohier), Yves Le Prince (Pierre Morice), André Maurice, Donald O'Brien
(anglický kněz), E. R. Pratt (Warwick), Harry Sommers (biskup z Winchesteru), Michael Williams
(Angličan).
čb, 1.66:1, mono, francouzsky/anglicky, 65 min.
Ceny: Zvláštní cena poroty, Cena OCIC (MFF Cannes, 1962).
V české distribuci uvedeno.
| 1966
| A co dále, Baltazare (Au hasard Balthazar)
|
Oslík Baltazar nás provází světem, v němž odpovídá Bůh na každou modlitbu a na každé
kategorické prohlášení pravým opakem (většinou hned v příští vteřině) a s každým novým
úderem pozemského zla přesto stvrzuje svou skrytou všudypřítomnost - ve strohé kráse
nevysvětlitelného bytí.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Kamera: Ghislain Cloquet. Hudba: Jean Wiener, Franz Schubert (sonáta pro piano č. 20). Střih:
Raymond Lamy. Výtvarník: Pierre Charbonnier. Výtvarná spolupráce: Jean Catala, Dominique
Ribeyrolles. Asistent režie: Sven Frostenson, Jacques Kébadian, Claude Miller. Zvuk:
Antoine Archimbaud, Jean-Joël Barbier, Jacques Carrere, Jean Drejac. Pomocný kameraman: Jean
Chiabaut. Asistent kamery: Emmanuel Machuel. Skript: Genevieve Cortier. Asistent
střihu: Genevieve Billo. Cvičitel zvěře: Guy Renault. Vedoucí výroby: Michel Choquet,
Philippe Dussart, René Pascal. Produkce: Mag Bodard (Argos Films).
Hrají: Anne Wiazemsky (Marie), François Lafarge (Gerard), Philippe Asselin (otec Marie),
Nathalie Joyaut (matka Marie), Walter Green (Jacques), Jean-Claude Guilbert (Arnold),
Pierre Klossowski (obchodník), François Sullerot (pekař), Marie-Claire Fremont (pekařova žena),
Jean Rémignard (notář), Jean-Joël Barbier, René Bazart, Guy Brejac, Isabelle de Winter,
Roger Fjellstrom, Henri Fraisse, Sven Frostenson, Dominique Mounc, Tord Paag (Louis),
José Ruiz Pernias, Isabelle Petit, Guy Renault, Gilles Sandier, Pascale Savornin, Jacques Sorbets
(policista), Mylene Weyergans.
Premiéra. 25. května 1966
čb, 1.66:1, mono, francouzsky, 95 min., 2565 m
Ceny: Cena OCIC (MFF Cannes, 1966); Cena francouzských filmových kritiků pro nejlepší
film (1967).
V české distribuci uvedeno, uvedla také Česká televize.
| 1967
| Muška (Mouchette)
|
Co vlastně dělám v tomhle světě, ptá se křehká dívka němým pohledem, v němž je pokora,
přijetí věcí jaké jsou, i vzdor, který se nikomu nepodaří "ochočit". Muška ví, že v tomto
životě nemá ve skutečnosti nic žádnou logiku, že jí nebude mít ani její smrt, ale až přijde,
bude mít stejnou samozřejmost jako ranní slunce.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Námět: Gerges Bernanos. Kamera: Ghislain Cloquet. Hudba: Jean Wiener, Claudio Monteverdi. Střih:
Raymond Lamy. Výtvarník a dekorace: Pierre Guffroy. Výtvarná spolupráce: Jean Catala.
Kostýmy: Odette Le Barbenchon.
Asistent režie: Jacques Kébadian, Mylene Van der Mersch. Zvuk:
Jacques Carrere, Daniel Couteau, Séverin Frankiel. Pomocný kameraman: Jean Chiabaut.
Asistent kamery: Emmanuel Machuel, Paul Boni. Skript: Françoise Reinberg. Asistent
střihu: Arlette Lalande. Dirigent: Jean Drejac, R.P. Émile Martin. Vedoucí výroby:
Michel Choquet, Philippe Dussart, René Pascal. Produkce: Anatole Dauman (Argos Films).
Hrají: Nadine Nortier (Muška), Jean-Claude Guilbert (Arsene), Marie Cardinal, Paul Hebert
(otec), Jean Vimenet (Mathieu), Marie Susini (Mathieuova žena), Suzanne Huguenin, Marine
Trichet (Luisa), Raymonde Chabrun, Liliane Princet (učitelka).
čb, 1.66:1, mono, francouzsky, 78 min., (USA 90 min, verze VHS)
Ceny: Cena OCIC (MFF Cannes, 1967); Pasinettiho cena (MFF Benátky, 1967);
Cena francouzských filmových kritiků pro nejlepší film (1968);
Stříbrná stuha - cena italských filmových kritiků za nejlepší režii zahraničního
filmu (1968).
V české distribuci uvedeno, uvedla také Česká televize.
| 1969
| Něžná (Une femme douce)
|
První barevný film, adaptace Dostojevského předlohy umístěná na pozadí současné Paříže, v
níž se hlavní hrdinka provdá za zastavárníka, muže zcela protikladného charakteru a prožívá
s ním vztah naplněný naprostým vzájemným neporozuměním.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Námět: F. M. Dostojevskij. Kamera: Ghislain Cloquet. Hudba: Jean Wiener, Wolfgang Amadeus Mozart
Henry Purcell. Střih: Raymond Lamy. Výtvarník: Pierre Charbonnier. Zvuk: Urbain Loiseau.
Produkce: Anatole Dauman (Marianne Productions S.A.).
Hrají: Dominique Sanda (Elle), Guy Frangin (Luc), Jeanne Lobre (Anna), Claude Ollier,
Jacques Kébadian, Gilles Sandier, Dorothée Blank.
bar., mono, francouzsky, 88 min.
Ceny: Stříbrná mušle (MFF San Sebastian, 1969).
V české distribuci uvedeno.
| 1971
| Čtyři noci jednoho snílka (Quatre nuits d'un ręveur)
|
Adaptace Dostojevského novely Bílé noci umístěná do moderní Paříže. Přesná a okouzlující
studie toho, jak se z nepatrných pohledů a gest rodí zamilovanost, o snílkovství jedněch a
věrnosti druhých.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Námět: F. M.Dostojevskij. Kamera: Pierre Lhomme. Střih: Raymon Lamy. Dekorace: Pierre Charbonnier. Výtvarná
spolupráce: Arakel Araquelian. Asistence: Myléne van der Mersch, Munni Kabir, André Bitou,
Jen-Pierre Ghys. Asistent kamery: Jacques Renard. Zvuk: Roger Letellier. Zvukový asistent:
Michel Kharat. Zvuková spolupráce: Michel Magne, Groupe Batuki, Christopher Hayward,
Louis Guitar. Mix: Jacques Carrére. Asistent střihu: Geneviéve Billo. Skript: Iréne Lhomme. Vedoucí výroby:
Daniel Deschamp, Georges Casati.
Produkce: Gian Vittorio Baldi (Albina
Productions S.a.r.l.)
Hrají: Isabelle Weingarten (Marta), Guillaume des Forets (Jacques), Maurice Monnoyer,
Lidia Biondi (Martina matka), Patrick Jouanné (gangster), Jérôme Massart (Jacquesův přítel),
Giorgio Maulini.
Premiéra: květen 1971 (MFF v Cannes)
bar., mono, francouzsky, 87 min.
Ceny: Cena OCIC (MFF Berlín, 1971).
V české distribuci uvedeno.
| 1974
| Lancelot od jezera (Lancelot du Lac)
|
Dávný Bressonův projekt, existující dvacet let jen ve scénáři, není historickým filmem ani
výpravnou podívanou na motivy rytířských legend. Bressona nezajímají hrdinské skutky, ale
Lancelotovo útrpné hledání, honba za něčím, co vlastně neexistuje. Ve finále je dílo úvahou
nad možnostmi a mezemi uměle vytvořeného kodexu mravnosti, který doveden do důsledků zapříčiní
neštěstí a zkázu.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Námět: Chrétien de Troyes. Kamera: Pasqualino De Santis. Hudba: Philippe Sarde. Střih:
Raymond Lamy. Výtvarník: Pierre Charbonnier. Dekorace: Jean Boulet. Výtvarná spolupráce:
Pierre Cadiou, Michel Suné. Kostýmy: Gres. Masky: Carita, Elaine Marcus. Speciální efekty:
Alain Bryce, Leslie Gilles. Kaskadér: Yvan Chiffre. Asistent režie:
Robert Baroody, Gilles Berault, Bernard Cohn, Mylene Van der Mersch. Zvuk: Bernard Bats,
Jacques Carrere, Daniel Couteau, Bernard Rochut. Pomocný kameraman: Jean Chiabaut,
Mario Cimini. Asistent kamery: Jacques Dorot, Dominique Le Rigoleur. Skript: Genevieve Cortier.
Asistent střihu: Arlette Lalande. Vedoucí výroby: Michel Choquet, Philippe Lievre.
Produkce: Jean-Pierre Rassam, François Rochas, Jean Yanne, Alfredo Bini
(Mara Films, laser Productions, O.R.T.F. France, Gerico Sound Itale).
Hrají: Luc Simon (Lancelot), Laura Duke Condominas (královna), Humbert Balsan, Vladimir
Antolek-Oresek (král), Patrick Bernhard (Mordred), Arthur De Montalembert, Charles Balsan,
Christian Schlumberger, Joseph-Patrick Le Quidre, Jean-Paul Leperlier, Marie-Louise Buffet,
Marie-Gabrielle Cartron, Antoine Rabaud, Jean-Marie Becar, Guy de Bernis, Philippe Chleq.
Premiéra: 26. září 1974
bar., 1.85:1, mono, francouzsky, 85 min., (88 min., Argentina)
Ceny: Cena FIPRESCI (MFF Cannes, 1974).
V české distribuci neuvedeno. Česká televize uvedla film v roce 2000.
| 1977
| Le Diable probablement (Pravděpodobně ďábel)
|
Sklíčenost nad světem, propadajícím všeobecné zkáze, směruje Charlese neúprosně k aktu
sebevraždy, a tak mladík, chtěje zaplašit temnou lákavost tohoto východiska, hledá se
zoufalou urputností argument, který by zpochybnil jeho apokalyptickou vizi.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Kamera: Pasqualino De Santis. Hudba: Philippe Sarde, Claudio Monteverdi. Střih:
Germaine Lamy. Výtvarník: Eric Simon. Výtvarná spolupráce:
Jean-Pierre Bazerolle. Kostýmy: Jackie Budin. Masky: Christine Fornelli.
Asistent režie: Humbert Balsan, Thierry Bodin, Mahaut de Cordon, Eric Deroo, Mylene Van der Mersch.
Zvuk: Daniel Couteau, Jacques Maumont, Georges Prat. Pomocný kameraman: Mario Cimini.
Asistent kamery: Bruno de Keyzer. Skript: Françoise Reinberg.
Asistent střihu: Martine Fleury, Annie Reffet. Vedoucí výroby: Christian Danzas, Juliette Toutain.
Produkce: Alain Depardieu, Marc Maurette, Stéphane Tchalgadjieff, Daniel Toscan du Plantier
(Gaumont).
Hrají: Antoine Monnier (Charles), Tina Irissari (Alberte), Henri de Maublanc (Michel),
Laetitia Carcano (Edwige), Nicolas Deguy (Valentin), Régis Hanrion (Dr. Mime), Geoffroy
Gaussen, Roger Honorat, Vincent Cottrel, Laurence Delannoy, Laetitia Martinneti, Martin Schlumberger,
Thadee Klossowsky, Miguel Irissari, Nadine Boyer-Vidal, Roland De Corbiac, Dominique Lyon.
bar., 1.33:1, mono, francouzsky, 95 min.
Ceny: Cena Interfilm, Cena OCIC, Stříbrný medběd (MFF Berlín, 1977).
V české distribuci neuvedeno.
| 1983
| Peníze (L´ Argent)
|
Prohlašovat peníze nahlas za nástroj ďábla může dnes působit mezi katolíky dost
anachronicky. Co nám nicméně katolík Bresson nepromine, je přehlížení evidentního vztahu
mezi vládou peněz a úbytkem humanity, jehož nevyhnutelnou poslední konsekvencí je fyzická
likvidace lidských bytostí.
|
Scénář a režie: Robert Bresson.
Námět: L. N. Tolstoj. Kamera: Pasqualino De Santis, Emmanuel Machuel. Hudba: Johann Sebastian Bach.
Střih: Jean-François Naudon. Výtvarník: Pierre Guffroy. Kostýmy: Monique Dury.
Asistent režie: Olivier Péray. Zvuk: Jean-Marc Lentretien, Jacques Maumont, Jean-Louis Ughetto,
Luc Yersin. Vedoucí výroby: Richard Dupuy. Produkce: Antoine Gannagé, Jean-Marc Henchoz,
Daniel Toscan du Plantier (France 3 Cinéma).
Hrají: Christian Patey (Yvon Targe), Vincent Risterucci (Lucien), Caroline Lang (Elise),
Sylvie Van den Elsen, Béatrice Tabourin (fotografka), Didier Baussy (fotograf),
Marc Ernest Fourneau (Norbert), Bruno Lapeyre, François-Marie Banier, Alain Aptekman,
Jeanne Aptekman (Yvette), Dominique Mullier, Jacques Behr, Gilles Durieux, Alain Bourguignon,
André Cler, Claude Cler (Norbertova matka), Anne de Kervazdoué, Bernard Lamarche-Vadel,
Pierre Tessier, Eric Franklin, Jean-Louis Berdot, Yves Martin, Luc Solente, Valérie Mercier,
Alexandre Pasche, Jean-Michel Coletti, Stéphane Villette, Michel Briguet.
Premiéra: 18. května 1983.
bar., 1.78:1, mono, francouzsky/latinsky, 85 min. (87 min., Argentina), 2318 m
Ceny: Nejlepší režie (MFF Cannes, 1983); nominace na Césara za nejlepší zvuk
(1984; Cena Národní společnosti filmových kritiků za nejlepší režii
(USA, 1985).
V české distribuci uvedeno, uvedla i Česká televize.
|
| Nedokončené nebo nerealizované tituly
|
| 1939
| L´air pur (Čistý vzduch)
Režie: René Clair.
Asistent režie: Robert Bresson.
Film nebyl nikdy dokončen.
| 1947
| Ignace de Loyola (Ignác z Loyoly)
Scénář a režie: Rober Bresson.
Film zůstal pouze v podobě záměru.
|
| Dokumenty o Bressonovi aj.
|
| 1965
| Ticho po pěšině (Cinéma de notre temps: Robert Bresson - ni vu, ni connu) (TV)
Televizní portrét Roberta Bressona z cyklu Cinéma de notre temps (Filmy naší doby).
Režie: François Weyergans.
Produkce: Janine Bazin, André S. Labarthe.
čb, 1.33:1, mono, francouzsky, 65 min.
Uvedeno v České televizi.
| 1984
| Cesta k Bressonovi (De Weg naar Bresson)
Dokument o Robertu Bressonovi a jeho díle. Vedle krátkého rozhovoru s Bressonem ve filmu
o jeho díle hovoří také Andrej Tarkovskij, filmový publicista Paul Schrader, Louis Malle
nebo Orson Welles.
Režie: Leo De Boer, Jurrien Rood.
Scénář: Jurrien Rood.
bar., 1.33:1, mono, holandsky, 54 min.
Uvedeno v České televizi.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|