Anděl zkázy [english version]
El ángel exterminador
Mexiko 1962, 95 min.

Režie: Luis Buñuel
Produkce: Gustavo Alatriste (pro Unici Films 59)
Scénář: Luis Buñuel, Luis Alcoriza
Kamera: Gabriel Figueroa
Hudba: úryvky ze Scarlattiho, z různých Te Deum a z Paridisiho sonáty
Hrají: Silvia Pinalová, Enrique Rambal, Lucy Gallardová, Jacqueline Anderecová, José Baviere, Augusto Benedico, Luis Beristain ad.

Anděl zkázy
Absurdita a jistá nelogičnost jsou v Andělovi zkázy přítomny již od samého počátku. Z honosně - dekadentního sídla utíká služebnictvo, v domě se prochází medvěd a stádo ovcí, příchod hostů je dvakrát naprosto stejně zopakován. Nenápadná zvrácenost buržoazie se projevuje v dialozích, které vynikají neskrývaným cynismem. Domnělé panenství jedné z žen je označeno za druh perverze, doktor dává pacientce naději a poté škodolibě prohlašuje, že "Do půl roku bude plešatá".

Po večeři zůstávají všichni hosté v jednom pokoji, nikdo z nich se nemá k odchodu. Práh místnosti se stává neviditelnou barikádou, kterou nelze překročit. Nikdo z hostů se nechce stát "tím prvním", nikdo nemá dostatek síly k převzetí odpovědnosti. Tento, ve své podstatě, dokonale iracionální paradox připomíná dílo Franze Kafky. Jeho individuální hrdinové přijímají uděl, který jim je dán, lépe řečeno nedokáží se proti němu vzbouřit, nedokáží najít sami sebe, svou osobnost. Postavy z Anděla zkázy pak mohou připomenout muže z podobenství o dveřníkovi (Proces), který stojí celý život před branou zákona určenou jen pro něj. Kafkův zásadní motiv (individuální) viny je u Buñuela možno chápat v jiných, sociálně - kritických souvislostech.

Všichni hrdinové reprezentují tu nejvyšší vrstvu (až na sluhu, který je jimi pouze "nasáklý"). Vztahy mezi aristokraty postrádají lidskost, samotná aristokracie se jeví jako prohnilá. Ve filmu se nezjevuje žádný oslnivý individuální hrdina, celá skupina vystupuje jako kolektivní masa trochu odlišných, ale nakonec stejně zvrácených lidských typů. Pokud lze na Anděla zkázy aplikovat onen kafkovský motiv viny, tak je nutno mluvit o vině kolektivní. K sobecké a cynické aristokracii se v rafinovaně - obnažujícím epilogu přidává i svatá církev, potažmo celé lidstvo. Závěr filmu působí až nihilisticky - člověk již není schopen překročit práh vlastní zkaženosti. Vysvobození může přinést jen cyklické opakování vyzkoušených vzorců chování (v jádru samozřejmě nefunkčních) nebo stádo ovcí, jejichž (symbolická, křesťanská) čistota by mohla být obětována.

Formálně se Anděl zkázy blíží žánru katastrofického filmu - skupina lidí je uvězněna na malém prostoru bez reálné možnosti záchrany. Pocit permanentního ohrožení, ponorková nemoc, plížící se šílenství, nenávist a zuřivost - to vše se objevuje v mezní situaci, do které se hrdinové filmu dostali. Jako diváci zapomínáme na naprostou absurdnost uvěznění ("uvěznění"), na skutečnost, že vězení si z pokoje udělaly samotné postavy. Hrozba toho, co je za pokojem, strach být první (kdo vyjde), se zhmotňuje na samotném prahu a s přibývajícími dny se ještě stupňuje. "Jak byste se tvářil, kdybych vás vystrčil ven?" "Zabil bych vás." Ztráta vůle a odvahy je absolutní…

"Někdy jsem litoval, že jsem Anděla zkázy natočil v Mexiku. Představoval jsem si ho spíš v Paříži nebo v Londýně, s určitým luxusem v odívání a doplňcích." L.B.

"Vždycky jsem byl v životě i ve svých filmech přitahován věcmi, které se opakují. Nevím proč, nesnažím se to vysvětlit. V Andělu zkázy je asi deset opakování. (L.B.)

"Luisi, ten záběr, kdy vstupují do domu, je ve střihu dvakrát! (překvapený kameraman Gabriel Figueroa)

"Ve filmu jde o to, že skupina lidí nemůže dělat, co by chtěla: vyjít z místnosti. Nevysvětlitelná nemožnost uspokojit prostou touhu." (L.B.)

"Bude-li vám Anděl zkázy připadat nejasný nebo nepatřičný, život je rovněž takový. Věci se v něm opakují jako v životě a lze je rozličně vykládat, stejně jako život. Autor prohlašuje, že si nechtěl pohrávat se symboly, aspoň ne záměrně. Nejlepší vysvětlení Anděla zkázy je možná takové, že rozumově pro něj žádné vysvětlení není."(L.B.)
Plus:
  • Název filmu samozřejmě není původní - objevuje se v biblické Apoklaypse
  • Inspirací pro motiv ztroskotání byl obraz Prám Medusy malíře Géricaulta. Dalším inspiračním zdrojem byl zřejmě klasický Robinson Crusoe, kterého L.B. natočil roku 1952 v Mexiku.
  • Z českých tvůrců film možná vzdáleně inspiroval Jana Němce - jeho hosté ve filmu O slavnosti a hostech se mimoděk stávají aktéry hry, jejímuž absurdnímu rámci není nikdo z nich s to plně porozumět

    jiné texty k filmu:

    Miloš Henkrich: Anděl a pes Luise Buñuela (o podobnosti mezi Andaluským psem a Andělem zkázy)
  • nahoru

    Jan Jílek © 2003-2010
    design a webmastering: Petr Gajdošík © 2003-2010