Řeka a smrt [english version]
El rio y la muerte
Mexiko 1954, 81 min.

Režie: Luis Buñuel
Produkce: Armando Crive Alba (Clasa Films Mundiales)
Scénář: Luis Buñuel, Luis Alcoriza - podle románu Miguela Alvareze Acosty
Kamera: Raúl Martínez Solares
Hudba: Luis Hernández Brétón
Hrají: Lilia Pradová, Carlos Navarro, Augustín Insunza, Miguel Manzano, Javier de la Parra, Guillermo Bravo Sosa, Felipe Montojo.

Ceny: Stříbrný Ariel 1956 (Mexiko)
Řeka a smrt


Buñuelovo drama z prostředí mexického venkova upoutá přeexponovaností příběhu i charakterů hned od první scény. Na tradiční svatbě se dva muži pouští do slovní polemiky, která je nečekaně utnuta bodnou ranou v hrudníku jednoho z nich. Tento hyperaktivní postoj k násilnému řešení mezilidských nedorozumění působí nechtěně komicky a vyvolává u diváka ironickou touhu po dalších krvavých incidentech. Každý dialog dvou mužů skýtá lákavou, a často naplněnou, možnost zabití další postavy. Mýtus mužské cti, kterou je nutno bránit proti jakýmkoliv fyzickým či verbálním výpadům je doveden ad absurdum možná záměrně. Buñuel vykresluje venkovské prostředí prosáklé násilím s iracionální intenzitou, nad kterou sice nevěřícně kroutíme hlavou, která je ale právě svou hyperboličností zřetelněji kontrastní k příběhu hlavního hrdiny, který vystupuje ze začarovaného kruhu. Mladý hrdina včas opustil vesnici a pracuje ve městě jako lékař. Město je dokonalým symbolem pokroku, budoucnosti a svobody a svou dokonalostí se zřetelně vymezuje proti krvavými zvyky svázané vesnici. Venkovský "machismus", tedy onen kult mužnosti bezcennosti protivníkova života je ve městě nahrazen až socialistickou vizí bezbolestně fungující společnosti, jejíž nezbytnou součástí je právě lékař. Ten je nucen ještě naposled navštívit vesnici, neboť zabití soka se dědí na další a další generace mravním imperativem tzv. "vendetty". Osvícený hrdina svému protivníkovi (jejich otcové se navzájem zabili) osudový souboj rozmluví a v závěrečném záběru si oba padnou do náruče. Kletba je zlomena - venkov bude "kolonizován", hodnoty jako "úcta k druhému", "porozumění" a "soucit" budou opět něco znamenat…

Ve filmu Řeka a smrt sklouzl Luis Buñuel k nebývalé černobílosti a didaktičnosti. Místo strhujícího dramatu o staletých zákonech mexického venkova (a mexické mentalitě jako takové) se mu podařilo natočit agitku s prvky poetiky telenovel. Při natáčení prý musel neustále ustupovat producentům a také autorovi námětu, Miguelovi Álvarezovi Acostovi - film je špatný pro nedostatek tvůrčí svobody (viz citáty).

"Na filmu se mi nelíbí to, že se zdá, jakoby rozvíjel tezi své románové předlohy, jejíž smysl by se dal zjednodušeně vyjádřit touto myšlenkou: Vzdělávejme se, kultivujme, vystudujme všichni vysoké školy a přestaňme se navzájem zabíjet. Já tomu nevěřím!" Luis Buñuel

"Škoda že nemůžou všichni studovat. Bylo by méně zločinu." hlavní hrdina

"Nechtěl bych, aby se můj obraz Mexika omezil na několik tiroreos (přestřelek)." L.B.


Plus: "Machismus" vychází z velice silného a značně ješitného pocitu mužské důstojnosti. Není nic nebezpečnějšího než nesmírně nedůtklivý Mexičan, který se na vás klidně podívá a řekne vám mírným hlasem, když jste například odmítli vypít s ním desátou tequilu, tuto vždy obávanou větu: Me está usted ofendiendo ("Vy mě urážíte"). V takovém případě je lepší vypít desátou sklenici. (Luis Buñuel, Do posledního dechu)

Odkazy:

  • IMDb - záznam v internetové filmové databázi
  • nahoru

    Jan Jílek © 2003-2010
    design a webmastering: Petr Gajdošík © 2003-2010