Zapomenutí [english version]
Los Olvidados
Mexiko 1950, 81 min.

Režie: Luis Buñuel
Produkce: Ultramar Films (Oscar Dancigers)
Scénář: Luis Buñuel, Luis Alcoriza
Kamera: Gabriel Figureoa
Hudba: Rodolfo Halffter, na motivy Gustava Pitallugy
Hrají: Stella Indová, Miguel Inclán, Alfons Mejía, Roberto Cobo, Hector Lopez Portillo, Salvador Quiros, Victor Manuel Mendoza.

Ceny: Cena za režii a Cena mezinárodní poroty kritiky v Cannes (1951)
Zapomenutí


"Kéž by se místo nich dala zavřít bída."

První "velký" mexický film natočil Buñuel v roce 1950. Evropou tehdy hýbala vzedmutá vlna neorealismu, Zapomenutí jsou neorealismem zřetelně ovlivněni.

Sociálně-kritická poloha (tedy záměr pravdivě zobrazit začarovaný kruh lidské bídy) je v Zapomenutých přítomna od samého počátku. V úvodu se kamera dostává do několika světových metropolí, které spojuje úděl semenišť chudoby a beznaděje. Buñuelův přístup k bolestné realitě ("Film vypráví o skutečných lidech a událostech") je však ryze autorský a originální.

Jeho film (i přes téma, které to přímo nabízí) nikdy nesklouzává k moralizování či plamenné obžalobě společnosti a viníků, kteří jsou její součástí. Režisér záměrně opouští ryze faktografickou a tedy racionální linku a vydává se do abstraktnějších dimenzí lidské existence.

Jako temná síla hýbající celým příběhem a stravující hrdiny, zde vystupuje svírající ruka osudu. Osud zapomenutých jako předurčenost k věčné bídě nebo tragickému konci je personifikován v osobě Jaiba. Ten zabije jak Juliana (našel naději v počestném zaměstnání), tak hlavního hrdinu Pedra (v dětském domově poznal prvního člověka, který mu kdy věřil a půjčil mu peníze, ty ovšem Jaibo ukradl = smrtelný konflikt). Oba dva se pokusili vystoupit ze začarovaného kruhu, oba dva byli zabiti Jaibem, který přes svou zbabělost a ubohost získává ve filmu až démonické kontury.

V některých scénách se Buñuel "nespokojuje" s pouhým realismem a dostává se až do naturalistické roviny. Film nemá žádného kladného hrdinu - bída je totiž nemoc, fatální a smrtelná. Ve dvou scénách se střetávají "nemocní" kluci s nemocnými představiteli světa dospělých. S cynickým sadismem zbijí a poníží nejen slepce, ale také muže bez nohou. Buñuelův smysl pro krutost rezonuje v zuřivých soubojích ponížených.

Sen jako erbovní Buñuelovský motiv se stává důležitým prvkem pro pochopení vztahu Pedra a jeho matky. Pedrův nutkavý pocit vyděděnosti se v téměř surrealistické scéně zhmotňuje v otázce "Proč jsi mi nedala maso?" (když mu poté matka maso podává, zmocňuje se ho přízračný Jaibo). Oproti raným filmům působí tato "surrealistická" pasáž poněkud neorganicky - časoprostor Zapomenutých je i přes výše popsané Buñuelismy v podstatě realistický.

Dalším opakujícím se motivem jsou slepice (svým způsobem podřadní, "zapomenutí" ptáci). Vystupují ve zmíněné snové scéně a později se stávají obětí zuřivého Pedrova útoku.

"Proč neuděláte opravdový mexický film místo takového mizerného, jako je tenhle?" (jeden technik pracující na Zapomenutých - ukázka "ohlasu" Buñuelova filmu)

"Buñuel si vybírá to nejnelítostnější jen proto, že skutečný problém není v poznání, že existuje i dobro, nýbrž ve vědomí, kam až může dospět lidský osud v neštěstí; znamená to nořit se do krutosti stvoření." (André Bazin)

Plus:
  • Buñuelovi se velmi líbily De Sicovy Děti ulice - zřejmě jeden z klíčových inspiračních zdrojů…
  • Před natáčením režisér 4-5 měsíců procházel v převlečení chudinskými částmi Mexica a pozoroval život skutečných "zapomenutých"
  • Film byl natočen za 21 dní (přesně dle plánu)
  • V Mexiku film nejdříve nejen propadl, ale dokonce vyvolal vlnu ostré a zdrcující kritiky kvůli "zneucťování" Mexika
  • Rozhřešení se Zapomenutým v zemi jejich vzniku dostalo až po ozvěnách celoevropského úspěchu a také pochvalnému článku mexického básníka (a klasika) Octavia Paze

    Odkazy:

  • IMDb - záznam v internetové filmové databázi
  • nahoru

    Jan Jílek © 2003-2010
    design a webmastering: Petr Gajdošík © 2003-2010