(Sladký život)
DVD - Region 2

1960, 166 min.
PAL, čb, 1.77:1 (letterbox), italsky (DD 2.0), anglické nevypínatelné titulky
Monumentum Pictures (2001)
Bonusy: synopse, biografie, filmografie (vše text)

Felliniho opus SLADKÝ ŽIVOT, který v těchto týdnech přichází v obnovené premiéře i do českých kin, se svého DVD vydání dočkal zatím jen jednou a to v edici britské společnosti Monumentum Pictures, která jej na trh uvedla v roce 2001. Protože již delší dobu je ohlášeno české DVD (Vapet), schovám si pár slov k filmu samotnému až na recenzi českého disku a omezím se pouze na pár slov k britskému vydání.

Film je na disk přepsán ve widescreenu 1.66:1 (což je ořez proti původnímu 2.35:1) s původní zvukovou mono stopou v DD 2.0. Kvalita obrazového přepisu nedosahuje brilantnosti dnešních obdobných vydavatelských počinů, ale stále je o několik stupňů lepší, než originální videokazeta, kterou jsem měl před časem možnost si prohlédnout. Přepis trošku trpí splýváním drobných detailů (například u úvodních titulků občas zanikají jemné linky některých písmen, což jsem pro jistotu ověřoval na několika televizích). Na větších jednobarevných plochách je také občas patrná zrnitost a obraz také není úplně vyčištěn. Míra drop-outů je ale malá, občas se ale v obrazu mihne i větší kaz. Naopak velmi dobře vycházejí noční scény, nebo scény z tmavších interiérů, kde mají jednotlivé odstíny šedi krásnou brilanci, malým kontrastem naopak trpí několik sekvencí v prosluněných exteriérech. To vše bych ale neviděl jako zásadní problém. Tím je podle mne spíš sada anglických titulků, které nejsou vypínatelné a jsou na disku uloženy "natvrdo". Hned je ale potřeba dodat, že vydavatel s nimi šetřil (některé okamžiky, například přílet Sylvie jsou prakticky bez titulků, stejně jako nejsou titulkovány mnohdy obsáhlé anglické dialogy) a majitelům klasických televizorů 4:3 sledování zpříjemnil i tím, že pruh obrazu posunul více k hornímu okraji monitoru a titulky se tak zobrazují ve spodním širším černém pruhu, tedy mimo obrazové pole. Pravdou ale je, že nevypínatelné titulky jsou dnes už anachronismem, který může narušovat soustředěné sledování filmu, pokud o ně člověk nestojí. Disk je rozdělen na 24 tracků a neobsahuje žádné další zajímavé bonusy, nepočítám-li tři "extra features" v podobě synopse filmu, biografie a filmografie F. Felliniho, které jsou ale všechny jen v textové podobě.

Britský disk není špatnou volbou (i když slovo volba v případě, že jde o jediné vydané DVD zní humorně), ale pro naprostou většinu českých zájemců bude jistě aktuálnější chystaná česká DVD edice od Vapetu. Doufejme, že se jí dočkáme brzy.

[na Nostalghia.cz publikováno 10. října 2003]

• recenze českého vydání (Vapet 2003)
  • TOPlist