(La Dolce vita)
DVD - Region 2

1959, 167 min.
PAL, čb, 1.85:1 (letterbox), DD 2.0, italsky, česky, české titulky
Vapet (2003)
  • identický disk vyšel i v roce 2009 u společnosti Levné knihy

První českou recenzi na toto DVD napsal ihned po jeho uvedení na trh Petr Soukup na Zóně. A protože se s jeho závěry jedině shoduji, mohlo by se zdát, že není proč psát další. Co by to ale bylo za Felliniho stránky bez recenze takového DVD... Proto snad nepohrdnete ani tímto recenzentským pokusem, který navíc v případě SLADKÉHO ŽIVOTA následuje krátce po recenzi britského disku se stejným filmem (ZDE) z produkce Momentum Pictures (2001).

"Když boží mlčení padne na lidi..." - tak charakterizoval Zdenek Zaoral v biografii Federica Felliniho jeho SLADKÝ ŽIVOT, který byl do kin uveden v roce 1959 a dnes se počítá nejen mezi nejlepší Felliniho filmy, ale zhusta jej najdete i na nejvyšších příčkách různých anket o nejlepší filmy všech dob. Ve vztahu k Felliniho tvorbě se přitom jedná o dílo, které má naprosto jiný tvar než celá jeho předchozí i následná produkce. Počáteční neorealismus je již pryč a proslulý magický realismus, kterým se asi ponejvíce zapsal do dějin filmu, se zde ještě neobjevuje. Snad právě proto má SLADKÝ ŽIVOT ve Felliniho filmografii tak výlučné postavení. Ve Felliniho tvorbě zde něco končí něco jiného začíná, objevují se motivy ryzí symboliky, která prýští z velmi osobních a vnitřních pocitů umělce, tvořícího ve světě, jenž jakoby skutečnou tvorbu nepotřeboval. Prvoplánově se o SLADKÉM ŽIVOTĚ často dočtete jako o pohledu do života zahálčivých vyšších římských společenských vrstev, ve skutečnosti je ale celý film Felliniho osobním vyjádřením, souhrnem jeho vnitřních pocitů, pochyb, obav. Pokud si letmo přehlédnete tituly, které natočil před SLADKÝM ŽIVOTEM (DARMOŠLAPOVÉ, SILNICE, CABIRIINY NOCI), tak zjsitíte, že jde o filmy v nichž Fellini vypráví "o světě". Od SLADKÉHO ŽIVOTA nastává v jeho tvorbě zásadní obrat - Fellini vypráví "o sobě". A tento přístup ve své tvorbě už prakticky neopustí.

V recenzích, které proběhly českým internetem po listopadové obnovené kinopremiéře se nejčastěji zmiňují již poněkud otřepané atributy filmu, které "vešly do dějin": ať už je to samotný zjev "ikony" filmu Anity Ekbergové, scéna ve fontáně di Trevi (údajně nejerotičtější scéna v dějinách filmu), jméno fotografa Paparazziho, převzaté dnes do obecného slangu (stejně jako leckdy užívaný samotný originální název filmu) či scéna večírku skutečné římské aristokracie. I při vědomí těchto neopomenutelných okamžiků se ale v mé paměti ukládají obrazy, které mi zosobňují celý film mnohem více a jsou pro mne připomínkou dob, kdy film nemusel jen hovořit, ale mohl zprostředkovat atmosféru, pocit, který se divákovi "zadřel" pod kůži. Takovým momentem (mementem) pro mne (a jistě nejen pro mne) je závěrečná scéna na břehu moře, kde se v šumu moře a větru ztrácí jakýkoliv lidský hlas a zbývá jen hra obrazů, pohledů očí a detailů tváří, včetně drobného detailu v samém závěru v němž se pohled Paoly lehce, skoro neznatelně stočí přímo do kamery. Přiznám se, že kvůli takovým okamžikům mám rád film jako takový.

Nedávná česká obnovená premiéra filmu v kinech má s právě vydaným diskem určitou souvislost. Tou je firma Vapet, která k nám film dovezla jak pro distribuci v kinech, tak pro vydání na DVD. V obou případech se také jedná o nové technické "verze" - kopii a přepis. Shodou okolností jsem měl možnost shlédnout SLADKÝ ŽIVOT před asi dvěma týdny na plátně a musím říct, že po technické stránce jsem dlouho neviděl tak krásně čistou kopii, bez škrábanců, slepek a vad ve zvuku. Na cestě českými kinosály se technická kvalita kinokopie ovšem brzy změní (proto neváhejte, máte-li možnost a běžte se na ni podívat co nejdřív) a možná právě to bude okamžik, kdy budete moci přistoupit k vydanému DVD. Film je na disk přepsán v původním widescreenu 2.35:1 z nové kopie, která je prakticky prostá jakékoli obrazové chyby. Čistota a brilance obrazu je v kategorii starých černobílých snímků u nás doposud nevídaná a protože mohu srovnávat s nedávnou projekcí na plátně, tak i zdánlivě "horší" čitelnost nočních scén je naprosto identická kinokopii. Zvuk v původním mono (DD 2.0) hraje dobře, neslyšel jsem v něm žádné rušivé prvky, alternativní český dabing je technicky proveden slušně, ovšem obsahuje "neřest", která se u tohoto typu dabingu vyskytuje vždy: tou je mírné ztlumení ruchů pozadí (z původní zvukové stopy) v okamžiku, kdy nějaká postava promluví. České monology či dialogy tak někdy poněkud trčí ve zvukovém poli do popředí a působí uměle (byť jsou herecky namluveny dobře). Rozdílů si nejvíce všimnete, když si během projekce budete střídat jednu zvukovou stopu za druhou. Většina diváků si ale asi stejně zapne raději titulky (Anna Kareninová), které jsou prakticky bezchybné. Ty je možné si vybrat z několika "nastavení" - vždy podle formátu obrazovky tak, aby byly umístěny co nejníž a nerušily v obrazu. K české lokalizaci ještě jedna poznámka: pokud si zvolíte v menu volbu "přehrát film", objeví se před samotnou projekcí na několik vteřin český titulek "Tento film je věnován nejkrásnější ženě světa", který je specifickým "vkladem" vydavatele (stejný font písma jako v menu), protože na originální filmové kopii jsem nic takového nikdy neviděl (ani v italštině). I tento titulek je vlastně předsazen vlastnímu začátku filmu, protože u něj ještě neběží čas projekce a pokud si spustíte film z menu "výběr scén" (mimochodem, film je rozdělen na 24 tracků), ¨ vůbec se nezobrazí.

Bonusová část disku je pouze symbolická: obsahuje textové biografie Federica Felliniho, Marcella Mastroianniho, Anity Ekbergové, Anouk Aiméeové a Lexe Barkera a galerii s asi dvacítkou fotografií z filmu, prezentovaných v lichoběžníkovém výřezu. Tím bych ale disk nepoměřoval. O něco větší pozornost by se spíš měla věnovat menu a obalu, které patří v našich domácích českých poměrech k nadprůměrným grafickým počinům a jistě přispívají k vynikajícímu dojmu, který z tohoto disku mám (a samozřejmě je nutné zmínit cenu disku, která nepřekročí 500,- Kč!). Závěrem budu opakovat slova Petra Soukupa: "na obalu disku není nejen logo, ale ani sebemenší zmínka o jeho vydavateli (logem zmínění HCE totiž disk pouze distribuují)", kterým je společnost Vapet (ta přinesla na český trh např. Coppolovu APOKALYPSU). Patří jí za to dík nejen můj, ale věřím že i dalších ctitelů Federica Felliniho a hodnotných filmů vůbec.

[na Nostalghia.cz publikováno 11. října 2005]

[ Update 19. 12.: Také jste jako já tak upřímně zděšeni absencí DVD SLADKÝ ŽIVOT v českých kamenných i internetových obchodech? Podle mých zpráv o disk prodejci údajně nejeví zájem, protože je to "starý film" (!!). Jediný, kdo zatím disk zařadil do svého sortimentu je jeden slovenský e-shop, ovšem jeho cena je tam tak nehorázná, že nebudu ani uvádět který. Všechny zájemce o disk tedy odkazuji na stránky Petra Soukupa Zóna, kde si můžou emailem disk objednat za cenu více než rozumnou. ]
  • TOPlist