Umělecká spolupráce režiséra Akiry Kurosawy a herce Toshiro Mifuneho je dnes už
legendární. Jejich společná filmografie zahrnuje období let 1948-1965, kdy společně
vytvořili 16 filmů. Nejen to je v dějinách světového filmu unikátní.
Obě legendy, geniální režisér, proslulý jako jeden ze spolutvůrců autorského filmu
a inovátor výrazových prostředků, a herec mezinárodního formátu s neopakovatelným
charismatem, dokázaly společně vytvořit filmy rozdílných poloh a žánrů, od samurajských
dramat přes moderní thrillery až k psychologickým drobnokresbám či závažným morálním
poselstvím podle Shakespeara a Dostojevského. Jejich vzájemná spolupráce a bezesporu
i závislost, či chcete-li ovlivnění, se stala předmětem mnoha článků i rozsáhlejších
studií. Jedním z nejnovějších počinů je příspěvek společnosti Criterion Collection,
jinak prestižního vydavatele "netuctových" DVD, která na svém webu v rubrice
Focus
zpřístupnila texty několika studií, které se právě vztahem Kurosawa/Mifune zabývají.
Všichni autoři (Stephen Prince, Donald Richie, Chris Fujiwara, Stuart Galbraith)
jsou publicisté, kteří se japonské kinematografii věnují soustavně a mají za sebou v
tomto směru bohatou publikační činnost. Stephen Prince v příspěvku nazvaném prostě
a jednoduše Kurosawa and Mifune
rekapituluje filmografii Kurosawy a Mifuneho, přičemž zdůrazňuje
právě Mifuneho expresivní projev, který se s odstupem času ukazuje jako rozhodující
přínos pro filmy, jenž s Kurosawou realizoval. Chris Fujiwara ve studii
Toshiro Mifune East & West
přibližuje Mifuneho autoritu a respekt v zahraničí, kde dosáhl popularity srovnatelné
s řadou hollywoodských hvězd, aniž se přitom vzdálil Japonsku a uměleckým hodnotám.
Zajímavá studie Self-Made Men: The Modern World of Kurosawa and Mifune Chrise Fujiwary
se zabývá oběma individualitami jako svébytnými tvůrci, kteří i přes všechno společné
měli ale také rozdílné přístupy k látce a ke společným tématům. Obdobně laděná je
studie Stuarta Galbraitha Kurosawa & Mifune — Lost Opportunities,
která se věnuje jejich posledním společným projektům z první poloviny 60. let, kde
už podle autora spíše Mifune režíroval Kurosawu. Přitom jde, alespoň podle mého
soudu, o jedny z jejich nejlepších snímků, zejména Rudovous z roku 1965 je strhující
dílo, zcela postavené na Mifuneově herecké kreaci a přitom neztrácející všechny
ostatní filmové kvality.
Jako určitý "bonus" je k těmto studiím připojeno vyznání samotného Akiry Kurosawy
(Kurosawa on Mifune) které napsal v roce 1982 jako součást své vlastní biografie. Celý soubor textů je doplněn společnou
filmografií.
[ Pozn.: Při revizi textu 30.7.2012 byly všechny výše uvedené odkazy již neaktivní.]
[ Na Nostalghia.cz publikováno 8. června 2003]
|