Region 1

Režie: Akira Kurosawa
Japonsko 1958, 139 min.
Vydavatel: Criterion Collection (2001)
NTSC, čb, 1.85:1 (letterbox), japonsky DD 1.0, DD 3.0, anglické titulky
Bonusy: rozhovor s G. Lucasem (8 min.), trailer, booklet

Zahraniční recenze na criterionský disk s filmem THE HIDDEN FORTRESS (Tři zločinci ve skryté pevnosti, 1958) jsou již starší (disk vyšel v roce 2001). A protože jsem zatím neměl možnost toto DVD s legendárním filmem vidět, nabízím vám níže překlad jedné z nich. 22. května 2001 ji publikoval Michael Jacobson na stránkách www.moviecentral.com. V překladu jsem úmyslně zkrátil pasáže, které popisují děj filmu.
Poznámka: film se u nás obvykle uvádí pod názvem Tři zločinci ve skryté pevnosti (jedná se o překlad japonského titulu), zde ale užívám americký distribuční název.

Žádný režisér neumí vyprávět příběhy tak jako Akira Kurosawa. Jeho filmy jsou mistrovskými díly vypravěčské techniky, vizuálního stylu a základů filmové abecedy. Každý záběr u něj podporuje příběh, v jeho filmech není nic navíc.

Kurosawův smysl pro vizualitu je mimořádný a v THE HIDDEN FORTRESS, ve svém prvním širokoúhlém filmu, neukazuje ani známku nejistoty z nového formátu. Od prvního okamžiku expandují jeho vypravěčské schopnosti: když sledujeme rozhovor Taheiho (Chiaki) a Matakishiho (Fujiwama), široká a dokonale zaostřená krajina se vzdálenými horami dokonale doplňuje bezmocnost obou sedláků.

Jejich příběh pochopíme rychle: doufali, že si vydělají nějaké peníze ve feudálních válkách, ale přijedou příliš pozdě a jsou přinuceni jen kopat hroby. Chtějí uniknout, ale nemají žádný domov kam se mohou vrátit. Během několika málo okamžiků o nich máme všechny potřebné informace a může následovat zbytek příběhu.

Osudovým se pro ně stane setkání s velkým zasmušilým samurajem, válečníkem Rokurotou Makabem (legendární kurosawovský herec T. Mifune), po němž oba skončí v jeho službách ve skryté pevnosti. Generál je loajální sluha princezny Yukihime (Uehara), která je poslední zbývající členkou rodu vybitého ve válkách. Makabe doufá v únik do přátelského území s děvčetem a schovaným zlatem. A ať se mu to líbí nebo ne, bude potřebovat pomoc našich dvou antihrdinů.

Příběh je naplněný akcí, dramatem i humorem, a ani na chvíli diváka nenudí. Dvě hodiny dvacet minut vlastně uteče rychle - dokazuje to, jaký byl Kurosawa vypravěč. Cesta hrdinů je plná nebezpečí, Makabe musí jednat s oběma sedláky, kteří by raději utekli než bojovali za mladistvou princeznu. Ta zase musí chránit tajemství své identity a předstírá, že je němá.

Každý záběr filmu je mistrovskou kompozicí. Kurosawovy technicky dokonalé široké kompozice mají hloubku a přesto udržují těžiště děje v popředí. Kurosawa užívá prostor jako vyprávěcí pracovní nástroj, stejně jako úhel kamery a její pohyb. Poznáváme spletité detaily skryté pevnosti, nikdy nemusíme odhadovat charakter vztahů - úhel nebo výška záběru jsou vždy výmluvné.

Již mnohokrát bylo řečeno, že THE HIDDEN FORTRESS měl velký vliv na STAR WARS. Pravda, jde o podobnosti většinou kosmetické, ale Lucas přiznává, že prvotní představa pro jeho pohádkovou science fiction vycházela ze stejných východisek, jakých užívá Kurosawa: velký epos viděný dvěma nejnižšími hrdiny.

I bez vlivu na Lucase pomohl Kurosawa zformovat tvář moderního filmu. THE HIDDEN FORTRESS je nápaditý a pobaví každého, kdo chce strávit příjemné chvíle u filmu, o kterém lze diskutovat a bavit se každým jeho mistrovským technickým detailem. A to je v pravdě klasika v každém ohledu.

Video ***1/2
Criterion předvedl opět skvostnou práci. Film má dokonalý černobílý obraz. Těžko jej sledovat jakýmkoliv jiným způsobem než na široké obrazovce. Detaily a ostrost jsou nádherné a dodržují integritu Kurosawaovy hloubky ohniska a širokého záběru. Obraz je místy poškozen stářím filmu, ale jedná se jen o opomenutelné skvrnky, které neruší a nerozptylují. Celkově lze říci, že fanoušci budou z toto DVD velmi potěšeni.

Audio ***
Disk nabízí neobvyklou volbu audio tracků - je zde původní mono stopa (DD 1.0), ale také nově smíchaná stopa v DD 3.0, která předstírá prostorový zvuk. Dávám přednost novému mixu, který je živý a má větší dynamický rozsah.

Bonusy **
Původní trailer, krátký video rozhovor s Georgem Lucasem o jeho obdivu ke Kurosawovi a vlivu legendárního režiséra na západní filmaře.

Shrnutí: