|
Ašik - Kerib (1988) Sergeje Paradžanova (9. 1. 1924 - 20. 7. 1990) uzavírá volnou trilogii,
tvořenou dále tituly Barva granátového jablka (1969) a Legenda o Suramské pevnosti (1984).
Ačkoli každý film vznikal za jiných okolností a z různých pohnutek, spojuje je Paradžanovova
fascinace kulturou kavkazských národů a invence, s jakou její fenomén vyjadřuje. Poprvé takový
úkol - vyjádřit filmovými prostředky odkaz materiální a duchovní kultury i národní mytologii
- řešil ve Stínech zapomenutých předků (1964) s kameramanem Jurijem Iljenkem. Jako syn arménského
starožitníka z Tbilisi nezůstal hluchý a slepý k estetické výzvě huculského folklóru, jehož
poetičnost a krása se staly dominantou originálního přetlumočení kriticko-realistického
románu Kocjubynského. Triumfální cesta tohoto díla po festivalech, kde oslnivou obrazností
vytvářelo protiváhu novovlnovským tendencím k autenticitě a šedému sociologismu, však
Paradžanovovi ke kariéře nepomohla. I když Stíny daly vzniknout ukrajinské škole poetického
filmu (Iljenko, Osyka, Mikolajčuk), metaforičnost obrazů vzbudila u ideologů na Ukrajině podezření
z jinotajnosti a propagace nacionalismu. To byl jeden z důvodů, proč se Paradžanov ještě v 60. letech
stal předmětem zájmu KGB a svůj další film Barva granátového jablka, mohl natočit díky krajanům
v Arménii, kde se dal obhájit záměr - oslava osobnosti a díla Sajat-Novy (18. stol.). Tento básník
a diplomat byl činný v regionu arménském, gruzínském i ázerbájdžánském, takže mohl být považován
za proroka internacionalismu. Paradžanov přirozeně necítil natočit idealizovaný a aktualizovaný
životopis, ale "koncert obrazů" jimiž by vyjádřil, co inspirovalo a formovalo duši a osobnost
básníka. Ráj dětství, nebe a peklo lásky, vyrovnanost a pokora zralosti strávené v klášteře. Do této
koncepce se vešel celý kosmos národní minulosti: světské zvyky a obyčeje zachovávané i
lidovými vrstvami, rolníky a řemeslníky, kteří vytvářeli krásu materiálních hodnot, aristokratický
životní styl dvora, kde bylo přáno umění, i výraz podílu církve na duchovní harmonii a vzdělanosti,
mravnosti světa. Neopomenut byl i prvek mytologie, předznamenávající charakter zakavkazských
kultur a ozvláštňující svým humanistickým patosem jejich smysl pro hodnoty života. Specifickou
vizuální krásu vytěžil Paradžanov z inspirace perskými miniaturami a byzantskými ikonami.
První mu napověděla plošnou, frontální kompozici obrazu bez perspektivy, druhá rafinovanou
jednoduchost kompozice nutící k rozjímání. Odsud také baletně, pantomimicky stylizovaný pohyb
v záběru, obřadná, hieratická gesta a skrytý, tajný význam pohledů, směřujících mimo kameru.
Vše je snímáno statickou kamerou. V kontextu a obsahem záběru i předměty přejímají jakýsi magický význam,
jakkoli jsou autentické a konkrétní. Paradžanov používá pravé rekvizity - kostýmy, šperky,
zbrojířské a hrnčířské výrobky, staré knihy, komponuje zátiší, točí v historických areálech.
Vše na plátně nese pečeť dotyku lidských rukou, které věci buď vyrobily, nebo používaly,
cítíme v nich "stíny zapomenutých předků". Tato okolnost je možná hlavní pohnutkou Paradžanovovy
tvorby - znovu oživit mizející kulturu, největší národní a všelidské bohatství, v níž jediné
je záruka humanismu a mravnosti, hodnot v současnosti mizejících.
Toto je hlavní vzorec Paradžanovovy tvorby, pro jehož důslednou realizaci byl na sklonku života,
kdy mu byly konečně povoleny zahraniční cesty, oslavován na festivalech a označován za génia.
Bohužel se tyto cesty střídaly s pobyty na klinikách, kde se mu lékaři marně pokoušeli zachránit život,
který mu zkrátil pobyt za ostnatým drátem.
Barva granátového jablka bohužel nebyla sestřižena Paradžanovem (odtud jistá arytmičnost
a estetická nedůslednost) a premiéry ve vlasti se dočkala až v r. 1983, kdy byl její tvůrce propuštěn
po osmiletém vězení, během něhož vystřídal třináct táborů - s poznámkou "návrat nežádoucí".
O jeho propuštění se zasadila světová kulturní veřejnost. Paradžanov se usídlil v rodném domě
v staré čtvrti Tbilisi a konečně mohl zase pomýšlet na profesionální uplatnění. Pomohli mu v
Gruziafilmu, kde už Abuladze začal připravovat své Pokání. Paradžanov již bez obav
mohl navázat na svůj styl a ambici v Legendě o Suramské pevnosti, kterou s ním pro
formu spolurežíroval herec Dodo Abašidze. Námět staré kavkazské legendy o zradě a odplatě,
o oběti čistého jinocha, který se zazdí do rozpadávající se pevnosti, aby odolala nájezdům
nepřátel a jeho národ nezahynul, ideálně odpovídal Paradžanovově potřebě proměnit syžet
protkaný mytologickými motivy v "koncert obrazů", zkomponovaný ze střepin a stínů dávné minulosti.
Třetím filmem oživujícím starou kulturu je Ašik-Kerib, vycházející z Lermontovova zpracování typického
orientálního syžetu, tentokrát z okruhu muslimské kultury. Film je tak trochu Paradžanovovou "pohádkou tisíce a jedné
noci". Je v něm hodně rozverné hravosti i autoparodie, místy exhibicionismus rekvizit. Někdo možná
možná označí toto dílo za příznak vyčerpanosti, manýrismu mistra. Autor sám se však distancuje od
jistot a virtuozity, jíž dosáhl, výrokem, že "točil film i pro děti". Ašik-Kerib, chudý pohledný mládenec
(hraje ho neherec kurdské národnosti Jurij Mgojan), místní trubadúr, miluje dceru bohatého kupce,
a proto je vypuzen až na kraj světa. prochází celým muslimským orientem i pravoslavnou Gruzií.
Osud ho pronásleduje i hýčká, projde všemi druhy strázní, aby po návratu získal svou maguli-Megeri,
odměnil přátele a ztrestal nepřátele. Tento happyendový syžet umožňuje Paradžanovovi střídat kulisy
i rekvizity a vytvořit svéráznou audiovizuální antologii orientu. Nezříká se kompozičního principu perské
miniatury, ale používá meliesovsky naivistické provedení: to, co se děje v záběru, se děje jakoby
na pódiu, v prostoru vytrženém z kontextu. I herci hrají v manýře němého filmu - místy záměrně toporně,
velice stylizovaně, vždy mírně přehrávají. Stává se, že kromě oznamujících mezititulků se na plátně objeví
i titulek s dialogy, aby filmová akce byla zdůvodněna i zdůrazněna slovy. Některé scény mají jakýsi
jarmareční charakter a tento dojem posiluje i hlasitá, místy vtíravá, záměrně kýčovitě znějící hudba
(Džavanšir Kulijev). Záběry se od sebe liší i barevným pojednáním; dominantou kostýmů jsou syté
barvy, modrá, červená, jsou epizody černé i oslnivě bílé. Rekvizity jsou přirozeně zase pravé, je
využito autentických kulis ze starého Baku - pevnost Ičeri-Šecher, palác širvánšáchů apod. Mnohé
záběry prozrazují novou Paradžanovovu posedlost výtvarným uměním. Od restaurování ikon a
starožitností se stále profesionálněji zabýval výtvarnou tvorbou. Maloval, dělal koláže a objekty
z nejroztodivnějších materiálů, vesměs střepů minulosti. Takových děl vytvořil na osm set, ale
většinou je rozdal, jen zlomek zůstal v galerii, kterou mu věnovalo město Jerevan. V Ašik-Keribovi
objevíme řadu takových kolážových hříček. Z uťaté hlavy "vytéká" červený šátek, postavy si strhávají
a nalepují falešné kníry, vezírovu bojovnost zdůrazňuje dětský luk, paša brousí kynžál na moderním
mechanickém brusu, středověké děti si hrají s předměty z umělých hmot, na fresce je stará
singrovka, vedle pravých pávů a velbloudů se objevují proradní tygři - lidé v žíhaných kůžích.
To vše se šaramantně snoubí se záběry, kde poznáváme Paradžanova-klasika, virtuoza svého
stylu, dovršujícího se vší vážností svou kavkazskou trilogii.
Paradžanov, jak již bylo řečeno, se vrátil z vězení s nalomeným zdravím. Nestačil už natočit
film svého života - Vyznání, v němž chtěl zachytit život svých předků, vylíčit osudy předmětů
prodávaných dnes na dražbě a pamatujících jak staré dobré časy, tak léta znehodnocování kultury
a víry těch, kteří se jimi kdysi těšili. Paradžanov měl hodně zajímavých plánů. Kdysi chtěl
natočit film Kyjevské fresky, pak Puškinovu Bachčisarajskou fontánu, Lermontovova Démona,
zabýval se vizí zfilmovaného eposu Slovo o pluku Igorově. Sedmnáct hotových scénářů nenávratně
zmizelo při jeho druhém zatčení. Proto scénáře nepsal, ale vyprávěl je. Iljenko uvádí, že měl
kolem stovky námětů, které neustálým převypravováním precizoval a poetizoval. Jeden z nich
Iljenko zaznamenal a ještě před smrtí svého mistra natočil v ukrajinsko-kanadské koprodukci.
Film se jmenuje Labutí jezero - zóna. Evokuje to, co Paradžanov viděl a zažil za svého
pobytu v třinácti táborech a co přebásnil s vírou v nezničitelnost lidského ducha a dobra.
|