Krátký, ale hutný text Tomáše Matrase, spolupracovníka světové pasoliniovské domény
pasolini.net, nese podtitul "o Pasoliniho filmu TEOREMA". V textu jde ale o mnohem
víc. Je především o sumarizaci Pasoliniho pohledu na buržoazii v jeho pozdní tvorbě, o jeho
nekompromisním pohledu na svět svých hrdinů.
A Bůh nás postavil do pouště. A zkoušel nás. A uzřel naše zoufalství. Poušť je určitě jedno
z klíčových slov k uchopení Pasoliniho filmu, který tímto jasně odsuzuje buržoazii, neschopnou
jakéhokoliv autentického životního počinu. Jestliže není nevhodné srovnání, jedno mě ihned
napadne: SALÓ ANEB 120 DNÍ SODOMY. Stejný náboj schematizmu, stejná ideologická síla,
zde je méně silná imaginace autora, který se ztrácí v mase, krvi a fekáliích v tom druhém
filmu. A kdybychom byli úplně odvážní a řekli, že film TEORÉMA je mu velmi podobný
a že je jen krok před SALÓ? Pasoliniho obžaloba a odsouzení jsou, jako v případě
SALÓ, totální. Určití protagonisté nikdy nevykročí z bludného kruhu jejich životů.
Co je to, co odkrývá slabost buržoazních postav ve filmu TEOREMA? Podle mě je to
jedna z nejmilejších lidských emocí, totiž láska. A vskutku chlapec-návštěvník v domě bohaté
milánské buržoazie vyznívá jako symbol lásky. Všem přijde atraktivní, každý má svým způsobem
nějaký milostný vztah s chlapcem, který na první pohled nemá zvláštní vlastnosti. Na toto
chlapcovo vyzvání k autenticitě, jak jsme již řekli, odpovídají všichni pozitivně, přibližují
se každodenní realitě, autentičnosti. Můžeme si ovšem všimnout velkých rozdílů v tom, jak
různé postavy buržoazní a neburžoazní prožívají svojí srážku s autenticitou. Jestliže se
celá rodina bohatých buržoů topí v těch nejzoufalejších, nejneužitečnějších a nejsmutnějších
gestech, prostá služka Emilie po kontaktu s neznámým hostem odchází z místa prázdného života
a vrací se na vesnici kde koná zázraky. Jestliže ve filmu TEOREMA jsou všichni
protagonisté ještě "pasivní", v případě SALÓ jsou tito brutálně "aktivní". Syn se
ztrácí v marných pokusech vytvářet umělecká díla, dcera se ztrácí v letargii a manželka se
ztrácí v bezuzdné promiskuitě. Toto může být považováno jako Pasoliniho paradigma celé
buržoazní společnosti. Díky tomu můžeme snadno myslet na buržoazní teorém. Prožíváme jakousi
pirandellovskou noční můru, neustálý návrat tragédie jedné rodiny. Jedna z nejdůležitějších
změn se ale týká otce, který se rozhodne darovat svou továrnu dělníkům. Ale proč? Aby se
ze všech dělníků stali buržoové? To jsou jedny z otázek, které se ptají dělníci před branami
továrny. Továrník ale neunikne svému osudu, jako všichni ostatní členové rodiny, kteří žijí
jakoby na poušti, odchází do ní nahý, aby vyzkoušel, co se stane, když se pokusí něco změnit.
Ale tak jako například Nero v Sienkiewiczově knize, který chtěl, aby se otevřela nebesa,
když podpálí Řím a nic takového se nestane, ani v tomto případě se nic nemění na továrníkově
stavu, jen křičí nahý zoufale a zbytečně na poušti. Málem bychom zapomněli na pošťáka, Ninetta
Davoliho! Andílek věčně usměvavý, který poskakuje a raduje se jako vrabeček. Ale to je svět
venku, to není svět milánské buržoazie. V Pasoliniho obrázcích není místo pro soucit s
buržoazií. Ne tak pro neburžoazní postavy - služka Emilie ukončuje svůj život zahrabaná v
jámě na staveništi, ale nekončí smrtí, nýbrž metamorfózou, tím, co bylo tak milé starým Řekům,
v pramen vody. Tento ne-soucit, který Pasolini ukazuje ve filmu TEOREMA se vyhrocuje
ještě více v SALÓ, kdy osoby, se kterými nelze mít soucit, bezcitně poznamenávají
osud ubohých mladých lidí. Jestliže ve filmu TEOREMA se jedná o buržoi ubohé, v
SALÓ se bude jednat o buržoi kriminální. Celý film TEOREMA se odvíjí v atmosféře
určitého prostředí chladu, který umí rozehřát jen neburžoazní postavy.
[ Na Nostalghia.cz publikováno 12. září 2007 ]
|