Raymond Cauchetier: Photos de Cinéma

Fotograf Raymond Cauchetier začínal svou kariéru v polovině 50. let fotoreportážemi z Indočíny. Někdy v té době jej oslovil jeden přítel, který mu jako znalci tamních poměrů a lokací nabídl spolupráci na přípravě filmu MORT EN FRAUDE, který tam začal natáčet Marcel Camus. Tak se Raymond Cauchetier dostal jako fotograf k filmu. Po návratu do Francie pak dostal pozvání zdokumentovat práci J.-L. Godarda na snímku U KONCE S DECHEM. A tím začala jeho dráha neoficiálního fotografa celé francouzské nové vlny, originálního a jedinečného dokumentaristy a portrétisty. Nově vydaná kniha fotografií z tohoto mimořádného období světové kinematografie to dokazuje.
Knihu Photos de Cinéma lze do jisté míry vnímat jako kroniku celé jedné epochy dějin kinematografie. Francouzská nouvelle vague tehdy dobyla svět a vstoupila do dějin jako jeden ze zásadních mezníků historie filmu. A Raymond Cauchetier byl „u toho“, dokonce lze říct, že je jedním z těch, kdo nám dnes atmosféru tohoto období zprostředkovávají. Jako fotograf velké části filmových produkcí měl možnost dokumentovat spoza kamery natáčení filmů jako např. STŘÍLEJTE NA PIANISTU, LOLA, U KONCE S DECHEM, CLÉO OD 5 DO 7, JULES A JIM, ŽENA JE ŽENA, UKRADENÉ POLIBKY ad. ad. Některým jeho snímkům se dokonce dostalo legendistických rozměrů a dnes jsou vnímány jako ikony reprezentující konkrétní tituly: takovou je například slavná „pouliční“ fotografie J.-P. Belmonda a J. Sebergové s tričkem „New York Herald Tribune“ (U KONCE S DECHEM) nebo snímek tří hrdinů z JULES A JIM (J. Moreau, H. Serre, O. Werner).

Nejde ale jen o podobné slavné snímky a slavné režisérské a herecké hvězdy (které ovšem v řadě případů v těchto dobách svou hvězdnou dráhu teprve začínaly). Cauchetierovy fotky jsou výjimečné především v tom, že jejich autor dokázal zachytit atmosféru v níž natáčení probíhalo, celé jedinečné tvůrčí období, kdy se filmaři obešli bez velkých produkcí, pobíhali po ulicích s ruční kamerou, živilo je nadšení, ideály a zápal pro tvorbu. (V tomto směru je pro mne signifikantní jedna fotografie z natáčení U KONCE S DECHEM - Jen-Luc Godard v levé ruce kontroluje scénář, pravou rukou posunuje kolečkové křesílko s kameramanem. Bylo by u dnešních produkcí vůbec možné podobný snímek vyfotit? - více fotografií, mj. i z natáčení U KONCE S DECHEM zde) Zní to příliš idealizovaně? Možná, ale pokud jsem měl možnost číst vzpomínky režisérů či herců na toto období, vysvítala z nich podobná atmosféra jako z jejich filmů a koneckonců i z fotografií Raymonda Cauchetiera. Ten je ve svých snímcích nejen dokumentaristou, ale i portrétistou celé jedné generace. Nedokumentuje ve stylu „probíhalo to tak a tak“, ale spíš způsobem „takto jsme to cítili“... Nefotil hvězdy při práci, ale práci na něčem novém, podstatném zajímavém...

Kniha Photos de Cinéma vyšla ve Francii u nakladatelství Blanchard v ediční řadě Image France Editions. Čtvercový formát 25 x 25 cm nabízí na 160 stranách celkem 115 fotografií z období 1958-1968, autorem komentáře je Marc Vernet. Jde o titul, který bude knihovně každého cinefila dělat čest a k němuž se lze stále vracet. Jedinou překážkou může být cena, která je pro zahraniční zájemce stanovena na 52 Euro.

  • stránky vydavatele (včetně on-line objednávky) - www.image-france-editions.com
  • Raymond Cauchetier’s “New Wave” - ascmag.com

    [na Nostalghia.cz publikováno 26. 3. 2010]



  • * * *
    TOPlist


    © 2002-2020 Nostalghia.cz
    © 2002-2020 Petr Gajdošík

    [Facebook] [Twitter]