Výjimečné ponožky

Obchod Terryho ponožky již asi všichni filmoví fandové znají, ať už z jeho fyzické existence ve foyeru pražského kina Světozor, nebo z virtuální verze na adrese terryhoponozky.cz. Právě tento e-shop byl v několika uplynulých měsících předmětem ohlášené rekonstrukce (obdobně jako celé kino, otevřené v nové podobě v únoru 2008). Výsledek je více než impozantní, protože nedošlo jen k proměně vnějšího „pláště“, ale podstatně nakynul i obsah.
Na svědomí to má Pavel Rajčan a jeho mimořádně obsáhlá galerie filmových plakátů, která soustřeďuje několik tisíc (!) naskenovaných plakátů vzniklých v Československu od roku 1930 do konce roku 1989. Kdo stránky Terryho ponožek navštěvoval pravidelně, tak si určitě všímal, že množství zařazovaných plakátů postupně narůstalo. Až nyní, v novém grafickém i uživatelském rozhraní, je ale podle mne možné si udělat jasnější představu o celé sbírce. Nejen v českém ale i v celosvětovém měřítku ojedinělá kolekce je přístupná on-line, umožňuje zvětšení každého plakátu k prohlédnutí větších detailů, výběr podle jmen jejich autorů, zemí vzniku filmu, roku, režisérů nebo herců. Zvláštní kategorii tvoří současné plakáty, plakáty k dětským pásmům, polské filmové plakáty (ty mají k české plakátové tvorbě specifický vztah, proto jsou vyčleněny samostatně a tvoří tak jedinou obsáhlejší plakátovou kolekci zahraniční provenience), plakátové rarity a sbírka černobílých fotosek, určených k propagaci filmů ve vývěskách kin. (K fotoskám malá poznámka: jejich počet zde zatím není veliký, cca 200 ks, ale jedná se o mimořádně cenný materiál, protože velmi často jako podklad sloužily fotografie přímo z natáčení nebo scény aranžované jen pro fotografa za účelem propagace; často tedy nejde o záběry z filmu - viz např. tato fotoska k Tarkovského filmu ZRCADLO, tedy snímek, který i v nějaké alternativní verzi budete ve filmu hledat marně.) Každá kategorie plakátů umožňuje zobrazit buď kompletní sbírku nebo jen výběr toho, co je určeno i k prodeji, vždy s uvedením fyzického stavu a formátů, které jsou k dispozici.

Probírání se těmito grafickými díly vám tedy může způsobit místy značné potěšení, způsobené nejen podobou vlastního plakátu, ale i případným vyvoláním vlastních vzpomínek na konkrétní film. Z prvotních zkušeností plyne, že v orientaci po obsahu je třeba více využívat políčko „vyhledávání“, protože např. kategorie Režisér neobsahuje, jak by se dalo na první pohled čekat, všechny režiséry, k jejichž filmům je nějaký ten plakát ve sbírce, ale jen devět vybraných režisérských legend (Antonioni, Bergman, Buñuel, Fellini, Forman, Godard, Hitchcock, Menzel, Visconti) – ostatní je třeba najít přes vyhledávač. Obdobně je třeba postupovat i v oddílech Herci (obsahuje jen 18 vybraných hereckých stars) nebo Původ filmu (prvotní členění jen na 15 zemí, vyhledávač vám ale najde i Portugalsko či Brazílii). Závislost na vyhledávacím políčku i tak nemusí být stoprocentní. Hledáte-li např. jméno „Werich“, vyhledávač najde plakát k filmu VEČER S JANEM WERICHEM, ale ve sbírce obsažený plakát k filmu AŽ PŘIJDE KOCOUR (s Werichovu fotografií) už ne. Při hledání jména „Hrušínský“ nenajde ani jeden z několika obsažených plakátů (např. BÁJEČNÍ MUŽI S KLIKOU, DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ), samozřejmě proto, že takový textový řetězec v databázi není. Je ale možné, že její struktura a obsah se budou postupně prohlubovat a tím budou i přesnější výsledky hledání.

Další oddělení obchodu kopírují jeho sortiment. Knihy a časopisy, filmy (DVD), hudba (CD), oblečení (s filmovou tematikou). Přehled po nabízeném zboží je v tomto případě ale už mnohem stručnější. K dispozici vlastně nejsou žádné detaily, zobrazuje se jen seznam zboží v každé kategorii řazený podle abecedy (na stránkách po 16 titulech) a nic víc. Doufám tedy, že tvůrci webu na tomto ještě nějak zapracují, protože informace podávané zákazníkům jsou zatím jen velmi orientační (maličký náhled obalu, název, cena) a do standardu moderního internetového prodeje mají daleko.

I přes výše uvedené je nová podoba webu Terryho ponožek mnohem příjemnější. Střídmý grafický design, zbavení se vyskakovacích oken u zvětšených náhledů, kompletní anglická verze (možnost nákupu za Euro). Snad brzy dojde i k doplnění detailů u dalšího nabízeného zboží. Hlavně ale těch 6.000 plakátů... Prezentace a propagace naší výtvarné plakátové tvorby par excellence. Mňam.

[na Nostalghia.cz publikováno 28. 4. 2008]



* * *
TOPlist


© 2002-2020 Nostalghia.cz
© 2002-2020 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]