PAL, čb, 2.1:1 (anamorfní)
rusky (DD 5.1),
francouzsky (voice over)
13 titulkových sad (čeština NE!)

Disk 1:
Andrej Rublev - 1. část (86´)
Bonusy: fotoalbum, filmografie (A. Tarkovskij, V. Jusov. V. Ovčinikov, N. Grinko, N. Sergejev, I. Tarkovská a R. Bykov), rozhovor s Marinou Tarkovskou, trailery (Zrcadlo, Stalker, Solaris, Vojna a mír, Komisařka), fragment z filmu Ivan Hrozný, krátké dokumenty (Novgorod, muzeum Andreje Rubleva, lidové čarodějnictví, likvidace církevních památek v porevolučním Rusku).

Disk 2:
Andrej Rublev - 2. část (99´)
Bonusy: fotoalbum, filmografie (A. Končalovskij, A. Solonicyn, I. Lapikov, N. Burljajev, M. Kononov, J. Nazarov, J. Nikulin a N. Grabbe), dokumentární záběry z natáčení, rozhovor s Jurijem Nazarovem, trailery (Sibiriáda, Svůj mezi cizími, Briliantová ruka), dokumenty (Tatarský vpád na Rus, hudebně-obrazová koláž o ikonách, zvony a zvoníci v ruských klášterech).
 + recenze českého DVD
 + recenze vydání Criterion
 + srovnání 2 sestřihů filmu

+ recenze na Zóně
Známá "dvojjedinost" filmu Andrej Rublev, který byl po svém prvním sestřihu sovětskými úřady zakázán a Tarkovskij jej musel zkrátit o 14 minut, se promítla i do světa DVD, kde jsou nyní k dispozici obě verze filmu a nabízejí tak zajímavou možnost vzájemného srovnání. Pokud bych měl stručně zhodnotit rozsah změn, kterými ve srovnání s autorskou verzí (vydal Criterion Collection - viz recenze) prošla verze distribuční (Ruscico/Artificial Eye), nejvíce se jich dostalo úvodu filmu, kde byla úplně vystřižena pasáž odchodu z kláštera. V celém filmu jsou pak patrné drobné změny ve střihu i řazení některých záběrů, ale v celku si myslím, že se jedná o nevýznamné detaily. Osobně se mi zdá, že druhý sestřih filmu spíš prospěl, protože vynechané nebo pozměněné věci nejsou pro celkové vyznění příběhu nijak podstatné. Na druhé straně jsem trošku v podezření, že autoři zamýšleli rozvést některé motivy poněkud obšírněji, ale z různých důvodů se k tomu nedostali (zejména postava Kyrila). Protože to je ale povídání na delší dobu, přináším podrobnější popis rozdílů i s jejich komentářem ve zvláštní sekci (viz odkaz níže).

Dvojdisk je zabalen do tradičního obalu Artificial Eye. Poněkud barvami hýříci menu vám nabízí komunikaci v ruštině, angličtině a francouzštině, 13 titulkových sad (čeština samozřejmě chybí) a dvě zvukové verze v DD 5.1 - ruský originál a poté francouzskou verzi (ta je ovšem tvořena jen simultánním překladem přes ruský zvuk). V krabičce naleznete dva disky na nichž je film rozdělen podle dílů, přičemž na volné místo u obou disků byl dodán doslova pytel bonusů. O těch ale až v závěru.

Disk převzal britský vydavatel od konsorcia Ruscico v prakticky nezměněné podobě, jediným rozdílem je umné "zablokování" některých voleb v menu, jako protiopatření, které snad má zabránit zpětnému dovozu disků do AE do Ruska. Jedná se o možnost ve volbě titulků, kde se vám po volbě "subtitles off" objeví menu s volbami zvukové stopy, ale poté jste zpět vráceni na volbu titulkové sady. Pouze zvolíte-li si titulky, jste vzápětí přesměrováni na samotný film. Vše lze ale obejít, protože po volbě "subtitles off" je nastavení bez titulků aktivováno a zvolíte-li na svém ovládači "DVD menu", skočíte na úvodní stránku, kde-lze film už bez problémů spustit. Ovládání ale záleží i na typu přehrávače.

Černobílý obraz samotného filmu je precizně restaurovaný, zbavený obvyklých nečistot, škrábanců, je kontrastně vyvážen a prosvícen - jedním slovem, je opravdu krásný. Zaznamenal jsem několik reakcí, že je možná až příliš kontrastní, ale osobně mi to tak nepřipadá. Trošku zarazí, že formát obrazu je oproti originálu mírně seříznut (z původních 2.35:1 na 2,1:1) a hlavně, že obdobně jako černobílý materiál, nebyla restaurována závěrečná barevná epizoda, která je naopak plná vad (škrábance, nečistoty apod.). Ten rozdíl je opravdu zarážející.

Zvuk přemíchaný do DD 5.1 je celkem čistý a zřetelný (občas zmiňovaný lehký šum je opravdu minimální), někdy se mi ale zdá, poměřováno tím, co se momentálně ve filmu odehrává, že prostor, jehož iluzi má navozovat, je příliš rozlehlý. Myslím, že "stažení" do užších mezí a v některých pasážích upřednostnění spíše předních zvukových kanálů, by bylo vhodnější. Už jenom proto, že se jedná o film původně vybavený jen monofonní stopou a podobné remixy, byť technicky kvalitně udělané, u něj znějí nepřirozeně. Samozřejmě, že to vše se ale dá vykompenzovat nastavením přehrávače, třeba jen na stereo projekci v níž se vám zadní kanály sloučí do předních a máte to skoro jako kdysi v kině, jen v lepší kvalitě (vydavatelé amerického DVD více respektovali původní verzi a monofonní stopu jen digitálně vyčistili).

Film je rozdělen pouze do deseti tracků (na disku 1 č. 1-6, na disku 2 č. 7-10), které odpovídají filmovým kapitolám Prolog, Šašek, Theofan Grek, Andrejovo utrpení, Svátek, Poslední soud, Nájezd, Mlčení, Zvon a Epilog. Vzhledem k délce filmu i vícevrstevnatosti některých kapitol by se ale rozdělení na více tracků určitě hodilo (americké vydání obsahuje 53 tracků).

Bonusy jsou na tomto dvojdisku samostatnou kapitolou. Je jich totiž tolik,že by zabraly samostatnou recenzi. Na prvním disku naleznete krátkou vzpomínku Tarkovského sestry Mariny (2 min.), doplněnou o dokumentární záběry z natáčení Zrcadla. Dále je zde obvyklý oddíl Filmografie v němž jsou v textové podobě profily 7 osobností, které se na filmu podílely (viz seznam výše). Návštěvu těchto filmografií vám doporučuji, protože v nich narazíte na "skryté" bonusy. U filmografie A. Tarkovského si můžete spustit trailer na Zrcadlo, který je velice působivý, je v něm zařazeno i několik záběrů, které ve filmu nebyly použity (o působivém mixu hudby k tomuto traileru už ani nemluvím) a mimo jiné také dává definitivně odpověď na časté dilema: zda ležel Tarkovskij v jedné z posledních scén filmu na lůžku nemocného za plentou. Odpovídám: ležel. Osobně se domnívám, že vzhledem k použitým záběrům je celý trailer nepochybně Tarkovského dílem. Filmografie Vadima Jusova vám nabídne americký trailer na Solaris (více o něm jsem psal již v recenzi DVD s Ivanovým dětstvím, kde je také umístěn), filmografie Vjačeslava Ovčinikova nabízí americký trailer na Vojnu a mír (podrobněji tamtéž), u filmografie N. Grinka pak naleznete ruský trailer na Stalkera (zvláštní, trailer vyrobili, film zakázali…). I ten je, zejména ve srovnání s výše uvedenými americkými upoutávkami, působivý (přičemž zejména úvod traileru působí dojmem, že se bude jednat o akční film) a kromě známých záběrů přináší i několik obrázků z natáčení filmu a také záběry, které byly ve filmu buď zkráceny (srovnej například dramatický průjezd do Zóny v němž se najednou auto na kolejích zastaví a všichni tři herci se ohlédnou zpět do kamery, pasáž u mlýnku na maso) nebo úplně vypuštěny (scéna s pomalou jízdou a panoramováním kamery u lůžka s kostlivci byla natočena s velkými komplikacemi - viz vzpomínka Stase Tyrkina - ve filmu pak úplně chybí, resp. tam je zařazena její jiná, statická verze). Vysloveně pro trailer pak byl asi natočen jeho úplně poslední záběr s rozžhavenou žárovkou na rezavém sloupu. Zařazení nepoužitého materiálu, jiných verzí či ještě nesestřižených záběrů napovídá, že trailer vznikal v průběhu závěrečného sestřihu filmu. Posledním "skrytým" bonusem pak je upoutávka na Askoldovův film Komisařka, kterou najdete u filmografie Rolana Bykova. Závěr bonusové části tvoří 10 fotografií z filmu. Tím ale bonusy na tomto disku nekončí. Další várku 5 dokumentů naleznete v menu v oddílu "chapters", tedy ve výběru scén. U každé scény zde máte totiž kromě volby jejího spuštění také volbu spuštění krátkého dokumentu, který s jejím obsahem nějak souvisí (ale ta souvislost je někdy velmi volná, místy možná až úsměvná). Takže jen stručně: 2. Šašek - fragment z Ejzenštejnova Ivana Hrozného, scéna závěrečného tance opričníků, 3. Theofan Grek - dokument o Novgorodu, 4. - Andrejovo utrpení - dokument o muzeu Andreje Rubleva, 5. Svátek - "dokument" o lidovém čarodějnictví a "pohanských oslavách" na Rusi (jedná se ovšem o velice pitomé video), 6. Poslední soud - dokumentární záběry z likvidace církevních památek a protináboženské propagandy v porevolučním Rusku.

Druhý disk má bonusy členěné obdobně. Mezi nimi doslova vévodí dokumentární záběry (barevné) z natáčení Rubleva, konkrétně ze scén tatarského nájezdu (5 min.). Následuje rozhovor s Jurijem Nazarovem, doplněný záběry z filmu a fotografiemi. Ve filmografiích (seznam viz výše) pak naleznete ukryté trailery na Sibiriádu A. Končalovského, film Svůj mezi cizími v němž hrál A. Solonicyn a komedii Briliantová ruka. Všechny trailery jsou pro americká kina. Ve fotoalbu je opět desítka fotografií, tentokrát se ale jedná o dokumentární záběry z natáčení. I na tomto disku naleznete ve výběru scén další, tematické bonusy. U Nájezdu to je dokument o vpádu a pobytu Tatarů na Rusi, kapitola Mlčení je doprovozena působivou koláží záběrů ruských ikon, doprovozenou pravoslavnou hudbou a k poslední kapitole Zvon je přiřazen dokument o zvonech a zvonících v současných ruských klášterech a chrámech.

Rusko-britské vydání Andreje Rubleva je důstojnou poctou jednomu z nejvýznamnějších filmů světové kinematografie. Puristi (jako já) by ale jistě uvítali pietnější přístup k formátu obrazu, obrazové "vyžehlení" epilogu a také - a to asi zejména - možnost volby původní mono stopy, tak jako tomu bylo u dalších disků (viz recenze Stalker a Zrcadlo), které Ruscico s Tarkovského filmy vyprodukovalo. Možná bude ale některá z těchto úprav součástí DVD edice filmu, kterou ohlásilo Ruscico pod tajemně znějícím názvem "Andrej Rublev 2003", o níž ale zatím není ani vidu ani slechu.
[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 7. července 2003]
(poslední update: 25. února 2004)