DVD
Region 0

SSSR 1972, 160'
PAL čb/br., 2.20:1 (anamorfní)
rusky (DD 5.1 nebo DD 2.0), české, anglické a ruské tit.

Bonusy:
Disk 1 - fotogalerie z filmu, filmografie (Tarkovskij, Gorenštejn, Jusov, Romadin, Artěmjev), biografie A. Tarkovského, vzpomínka Mariny Tarkovské, biografie S. Lema, ukázka z filmu Zkouška pilota Pirxe, trailery (Zrcadlo, Svůj mezi cizími).

Disk 2 - fotogalerie z natáčení, filmografie (Banionis, Bondarčuková, Järvet, Dvoržeckij, Griňko, Solonicyn, dokument Mistr z malého města, vzpomínka Natálie Bondarčukové, dobový trailer na Andreje Rubleva.

+ recenze vydání Criterion Collection
 + Zóna
Už čtvrté české DVD s filmem Andreje Tarkovského přijde na trh na konci května. Dvoudiskové vydání Solaris je novým kamínkem nejen do mozaiky řady Netuctové filmy, ale i dalším krůčkem v zaplňování mezery našeho DVD trhu. Detaily o dvoudisku k dnešku publikuje i Zóna, kde je možné si jej objednat několika již osvědčenými způsoby.
Je to s podivem, ale podrobnější popis ruského DVD s Tarkovského Solaris se na stránky Nostalghia.cz nikdy nedostal :-) Je tomu tak proto, že až do doby práce na českém vydání jsem vlastně ruskou edici neměl nikdy v ruce. Sám jsem si před lety pořídil criterionské vydání z roku 2002 a i jiní zájemci, jimž jsem Solaris v zahraničí kupoval, upřednostňovali americký dvojdisk. Nepochybně v tom hrála roli prestiž amerického vydavatele, přítomnost originální mono stopy (zatímco na původním disku z Ruscica byl jen remix do DD 5.1) a zejména bohatý bonusový materiál v němž vévodí 9 vystřižených pasáží, které se do výsledné podoby filmu nedostaly.

Podoba již před časem ohlášeného českého vydání byla v základních obrysech předem dána, protože vzniká obdobným způsobem jako předchozí tituly - jde opět o kompletně počeštěnou verzi dvojdisku, který před lety připravilo Ruscico, jen s tím rozdílem, že tento ruský vydavatel k novějším vydáním svých titulů nyní "přibaluje" i originální zvukové stopy v mono formátu. To je naštěstí i případ Solaris. Protože ale všechna dosavadní vydání z masteru Ruscica vyšla krátce po jeho ruské premiéře, obsahují také jen šestikanálový remix. Ne že by byl vysloveně nepovedený, patří k těm lepším mixům jež z dílen Ruscica vzešly a k tématu filmu se navíc tento způsob "modernizace" i hodí. Ale originální formát zvuku vyžaduje podstatná část publika jako nedílnou součást díla a tak je v současné době pro renomované vydavatele těžké tento fakt přecházet. Originální mono stopa tedy na českém DVD je a má tak společně se španělským vydáním svou evropskou premiéru.

Začněme ale popořádku. Dvojdisk Solaris vychází jako pátý titul řady Netuctové filmy, kterou pro český trh připravuje Zóna a Aerofilms. Samotný film Tarkovskij natočil ve dvou dílech, takže tyto jsou identicky každý na samostatném disku a příležitostně jsou k nim doplněny bonusové materiály. Přepis filmu je v anamorfním formátu 2.20:1, tedy o něco málo ořízlém k originálu 2.35:1. Barvy i kontrast jsou vpořádku, stejně tak podání černobílých sekvencí (u nichž při srovnání s americkým diskem označil kameraman Vadim Jusov ruské vydání za obrazově věrnější záměru tvůrců). Mě osobně připadá obraz přirozený, s minimem dropoutů nebo jiných malinkatých poškození. Na pár místech jsem si ale všiml, že je lehce nestabilní ve zobrazení linií nebo detailů (např. zamrzlé jezírko na konci filmu), podobně jako na jiných discích s produkce Ruscica. Dvě zvukové stopy (mono DD 2.0 a remix DD 5.1) jsou doprovozeny třemi volitelnými sadami titulků - českými, anglickými a ruskými. České titulky jsou u tohoto vydavatele již tradičně precizním dílem Michala Petříčka a myslím, že všechny fandy filmu potěší. Jsou obsažné a přesné. Bonusové materiály na disku č. 1 obsahují fotogalerii záběrů z filmu, filmografie Andreje Tarkovského, Fridricha Gorenštejna, Vadima Jusova, Michaila Romadina a Eduarda Artěmjeva. Přímo z Tarkovského filmografie si lze pustit trailer na Zrcadlo a z filmografie E. Artěmjeva trailer na Michalkovův snímek Svůj mezi cizími. Dále s v bonusové části nachází submenu nazvané "Archiv". V něm se skrývá Tarkovského obsáhlejší textová biografie a dvouminutová vzpomínka jeho sestry Mariny, která již byla zařazena na DVD s filmem Andrej Rublev. Poslední volbou zde je biografie Stanislawa Lema s volbou ukázky z polského filmu Zkouška pilota Pirxe (1976) natočeném podle jeho povídek.

Druhý disk obsahuje v bonusech opět fotogalerii, tentokrát složenou ze snímků z natáčení. Filmografie se zde soustřeďují na herecké představitele - Donatas Banionis, Natálie Bondarčuková, Jurii Järvet, Vladislav Dvoržeckij, Nikolaj Griňko a Anatolij Solonicyn. Z filmografie N. Bondarčukové je možno spustit její zajímavou vzpomínku na natáčení, v níž mezi vším vyniká líčení natáčení dvou pro ni tristních sekvenci - scény, kdy Harey vypije tekutý kyslík a záběru s proražením dveří kajuty. Z filmografie A. Solonicyna lze pak spustit původní upoutávku na film Andrej Rublev. Speciálním bonusem je asi 10 minut dlouhý dokument o Donatasu Banionisovi Mistr z malého města. Jde o oficiální portrét litevského herce, který vznikl současně s uvedením životopisného filmu Goya (rež. Konrad Wolf) v roce 1971, tedy těsně před realizací Solaris. Označením "oficiální" se snažím nenápadně naznačit, že dokument v sobě nese i jistou patinu "estetiky" své doby. Což je dnes svým způsobem taky cenné.

Zvláštní poznámku bych si dovolil k textovým bonusům. Ve srovnání s ruským diskem byly u českého vydání podstatně rozšířeny filmografie a doplněny alespoň stručné biografické noticky k jednotlivým osobnostem (na ruském DVD nejsou). Také byla doplněna fotografie Fridricha Gorenštejna, kterou Ruscico na svém vydání prostě nemělo.

Proti původnímu ruskému vydání změnilo Ruscico také podobu menu, které je sice přehlednější než futuristická první verze, ale do jisté míry také graficky primitivnější. Ovšem grafika menu je skoro to poslední, co by mě na disku s filmem zajímalo (viz ukázky níže, horní ukázka vždy z původního ruského DVD, spodní z české edice).

Grafika obalu navazuje na styl řady Netuctové filmy, takže si disk určitě nespletete. Snad jen modrá barva podkladu je trošku blízká modrému obalu Zrcadla, vydaného koncem roku 2006 jako předchozí titul řady. Důvodem je ale pravděpodobně to, že mezi Zrcadlem a Solaris měl původně být ještě jeden titul, jehož vydání muselo být o půl roku odloženo. Barvičky tedy byly zamýšlené asi jinak, ale domnívám se, že cinefilové se do svých poliček s DVD budou na Solaris zálibně dívat i tak.

[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 22. května 2007]
(poslední update: 22. května 2007)