O Ďáblově pasti
16. 5. 2003

Pravděpodobně zatím nejnovější příspěvek k Vláčilově "historické trilogii" vyšel v letošním třetím čísle časopisu Dějiny a současnost. Článek Ivana Klimeše se podrobněji věnuje filmu Ďáblova past.

Autor v úvodu rekapituluje fakt, že Vláčilův snímek Ďáblova past je v jeho filmografii poněkud opomíjen, zcela určitě zásluhou následujících vrcholných děl (Marketa Lazarová, Údolí včel i Adelheid). Pokud byla někdy připomínána, tak povícero jako jakási "předpřípravná" fáze na Vláčilově cestě k Marketě. Autor ale současně připomíná, že Ďáblova past nám naopak nabízí jedinečnou ukázku počátku proměny českého historického (historizujícího) filmu. V rozvržení postav, členění příběhu, ve stanovení dramatických zvrtaů se Ďáblova past ve své interpretaci barokní epochy nese stále v tradici českého 19. století a to i přesto, že jezuita Probus (M. Macháček) již zdaleka nepřipomíná postavu Koniáše (M. Růžek) ze Steklého adaptace Jiráskova Temna (1951). Nicméně ideologické klišé o boji dogmatického kněze s lidovou moudrostí a racionalismem je zde stále zachováno, zejména díky scénáristům, kterými byli F. A. Dvořák a M. V. Kratochvíl.

Vláčil do filmu ovšem vnesl něco zcela nového, nevídaného. Český historický film do té doby, jak píše Klimeš, "navazoval na předcházející, již zavedené koncepty vizualizace minulosti". Odtud obrazové citace maleb z 19. století, knižních ilustrací či přejímání scénické tradice historických dramat. Vláčil naopak v Ďáblově pasti vykročil úplně novým, téměř neznámým směrem. Jeho vizuální koncepce je veskrze moderní, dynamická, vyzdvihuje reálné prostředí před kašírovanou stylizací, pracuje s hloubkou obrazového pole, prolínajícími se zvukovými vrstvami, subjektivizací vidění ap. Vláčilově filmařskému novátorství pak skvěle "přizvukuje" i neotřelá hudební partitura Zdeňka Lišky. Tím vším vnesl Vláčil do českého historického filmu úplně nové prvky, dříve v tomto žánru nemyslitelné. Podle Klimeše tak v Ďáblově pasti, navzdory "jejímu dilematu mezi tradicionalistickým a moderním viděním... zazněl osobitý hlas, který vyslal český film k novým obzorům."

Ivan Klimeš: František Vláčil: Ďáblova past, Dějiny a současnost 25, 2003, č. 3, s. 27-29.

Petr Gajdošík


© 2001-2011 Nostalghia.cz
Petr Gajdošík  © 2001–2011
nostalghia(zavinac)nostalghia.cz