Pravděpodobně zatím nejnovější příspěvek k Vláčilově "historické trilogii" vyšel v
letošním třetím čísle časopisu Dějiny a současnost. Článek Ivana Klimeše se
podrobněji věnuje filmu Ďáblova past.
Autor v úvodu rekapituluje fakt, že Vláčilův snímek Ďáblova past je v jeho
filmografii poněkud opomíjen, zcela určitě zásluhou následujících vrcholných děl
(Marketa Lazarová, Údolí včel i Adelheid). Pokud byla někdy
připomínána, tak povícero jako jakási "předpřípravná" fáze na Vláčilově cestě k
Marketě. Autor ale současně připomíná, že Ďáblova past nám naopak nabízí
jedinečnou ukázku počátku proměny českého historického (historizujícího) filmu. V
rozvržení postav, členění příběhu, ve stanovení dramatických zvrtaů se Ďáblova past
ve své interpretaci barokní epochy nese stále v tradici českého 19. století a to i
přesto, že jezuita Probus (M. Macháček) již zdaleka nepřipomíná postavu Koniáše
(M. Růžek) ze Steklého adaptace Jiráskova Temna (1951). Nicméně ideologické
klišé o boji dogmatického kněze s lidovou moudrostí a racionalismem je zde stále
zachováno, zejména díky scénáristům, kterými byli F. A. Dvořák a M. V. Kratochvíl.
Vláčil do filmu ovšem vnesl něco zcela nového, nevídaného. Český historický film do té
doby, jak píše Klimeš, "navazoval na předcházející, již zavedené koncepty vizualizace
minulosti". Odtud obrazové citace maleb z 19. století, knižních ilustrací či
přejímání scénické tradice historických dramat. Vláčil naopak v Ďáblově pasti
vykročil úplně novým, téměř neznámým směrem. Jeho vizuální koncepce je veskrze moderní,
dynamická, vyzdvihuje reálné prostředí před kašírovanou stylizací, pracuje s hloubkou
obrazového pole, prolínajícími se zvukovými vrstvami, subjektivizací vidění ap.
Vláčilově filmařskému novátorství pak skvěle "přizvukuje" i neotřelá hudební partitura
Zdeňka Lišky. Tím vším vnesl Vláčil do českého historického filmu úplně nové prvky,
dříve v tomto žánru nemyslitelné. Podle Klimeše tak v Ďáblově pasti, navzdory
"jejímu dilematu mezi tradicionalistickým a moderním viděním... zazněl osobitý hlas,
který vyslal český film k novým obzorům."
Ivan Klimeš: František Vláčil: Ďáblova past, Dějiny a současnost 25, 2003, č. 3, s. 27-29.
Petr Gajdošík
|