Letos v lednu uplynulo pět let od úmrtí Františka Vláčila. Pražské kino Ponrepo k
tomuto malému výročí připravilo na září malou kolekci Vláčilových filmů. Uvedena
budou jak vrcholná nejznámější díla (Holubice, Marketa Lazarová,
Adelheid), tak i poslední tvorba (Stín kapradiny, Mág) či méně
hrané krátké filmy a dokumenty (Skleněná oblaka, Praha secesní).
Programová brožura kina k nim pak přináší tyto doprovodné texty.
30. srpna, pondělí
20.00 Adelheid
V roce 1969 jsem natočil Adelheid. Původní Körnerovu synopsi Adelheid v polovině 60.
let sice schválili, ale nedoporučili k realizaci. Soudilo se, že doba není zralá pro
přehodnocování odsunu Němců. Körner pak látku vydal jako román, který později znovu
přepsal do scénáře. A ten mi nabídl. V nové verzi jsme zúžili osud lidí v pohraničí na
vztah Viktora a Adelheid. Oba dělí mnoho přehrad, které nejsou jen v nich, především je
to diametrální různost výchovy. Tito dva lidé se spolu nemohou sblížit a domluvit se
nejen proto, že neznají jazyk. Nerozuměli by si, i kdyby ho znali. Adelheid je můj
nejoblíbenější film a mrzí mě, že se u nás obešel bez větší divácké odezvy. Toto téma o
nekomunikovatelnosti je jak dělané pro současnou dobu.
(Z rozhovoru dr. Evy Struskové s Františkem Vláčilem, in.: O věcech
trvalých a pomíjivých. Film a doba č. 4/ 1997, s. 173.)
6. září, pondělí
20.00 Marketa Lazarová
Vláčilem zvolená subjektivní perspektiva postav se všemi svými modifikacemi byla
slibným předpokladem, jeho možnosti však bylo třeba naplnit. Tehdy se dostal ke slovu
prostředek, s nímž Vláčil už předtím hojně experimentoval: výtvarná koncepce záběru,
které byl důsledně podřízen veškerý jeho předmětný obsah. Co působilo v jeho dřívějších
filmech přespekulovaně, čím byla neúměrně převyšována chatrná hodnota sdělení, tady
nabylo na funkčnosti: výtvarná kompozice, přesahující svou poetickou hodnotou pouhý
věcný význam předmětného obsahu záběru a směřující někdy až k samotnému tématu,
spoluvytvořila bohatě strukturované předivo rafinovaně odstíněných významů a emocionálních
poloh filmové Markety.
(Zdena Škapová: Marketa Lazarová. Praha, Film a doba-Český literární
fond-Národní filmový archiv 1998. s. 17.)
8. září, středa
17.30 Mág
Název životopisného filmu Mág je původním přepisem nejslavnější básně české
literatury "Máj", ale zároveň přesvědčivě vystihuje povahu romantického básníka Karla
Hynka Máchy (1810-1836) a vliv jeho osobnosti a díla na pozdější generace. Vláčil
vycházel z prokázané teze, podle níž se u Máchy v duchu romantického vzoru mísí tvůrčí
představy a vize s reálnými událostmi a nalézají pak výraz v uměleckém díle. Snímek
více méně potvrzuje představu o Máchovi jako o geniálním rozervanci. Pečlivě komponovaný
obraz má tedy zachytit nejen dobu, ale i rozporuplnost Máchovy osobnosti: jeho
romantismus, obětavost, upřímnost, ale na druhé straně také ješitnost, chorobnou
žárlivost, afektovanost a impulzívnost. (red.)
10. září, pátek
17.30 Holubice + Skleněná oblaka
Na filosofické fakultě brněnské univerzity studoval František Vláčil estetiku a
dějiny umění, současně pracoval ve skupině loutkového filmu jako scenárista a režisér.
V roce 1952 se stal členem studia Armádního filmu, kde do roku 1958 natočil více než
třicet naučných, instrukčních a dokumentárních filmů. Jeho první samostatnou režijní
prací v oblasti hraného filmu byla barevná poéma Skleněná oblaka, již uvidíme před
hlavním programem, filmovou básní Holubice. V ní se střídavě ocitáme na baltickém
pobřeží a v pražském ateliéru mladého malíře, výtvarná koncepce filmu je založena na
kontrastu těchto dvou světů. Kamera neustále mění své úhly pohledu, a tak dětský hrdina
jako by místo přes plot lezl do nebe a dívka Susanne zase vycházela ze svého pokoje
rovnou do moře. (ir)
24. září, pátek
20.00 Stín kapradiny + Praha secesní
Podobně jako jsem měl rád Marketu od středoškolských studií, mohl bych také mluvit o
Stínu kapradiny. Nad touto prózou jsem se sešel opět s Vladimírem Körnerem, který tu
vlastně poprvé adaptoval cizí látku. Mezi Vančurou a Čapkem je jistá podobnost. Oběma
stačil - skoro bych řekl banální - děj, který by nepřekážel rozvinutí myšlenkově
bohatých úvah. U Čapka to byl příběh jako opsaný z venkovských kalendářů, tak hojně
čtených na venkově ještě začátkem tohoto století. Stín kapradiny je o dvou mladých
provinilcích, které iluze dovedou k tragickému konci. Podstatným partnerem je jim
příroda ve své věčnosti.
(Z rozhovoru dr. Evy Struskové s Františkem Vláčilem, in.: O věcech
trvalých a pomíjivých. Film a doba č. 4/ 1997, s. 174.)
|