Sentiment

Pátý rok bez mága
25. 8. 2004

Letos v lednu uplynulo pět let od úmrtí Františka Vláčila. Pražské kino Ponrepo k tomuto malému výročí připravilo na září malou kolekci Vláčilových filmů. Uvedena budou jak vrcholná nejznámější díla (Holubice, Marketa Lazarová, Adelheid), tak i poslední tvorba (Stín kapradiny, Mág) či méně hrané krátké filmy a dokumenty (Skleněná oblaka, Praha secesní). Programová brožura kina k nim pak přináší tyto doprovodné texty.

30. srpna, pondělí
20.00 Adelheid

V roce 1969 jsem natočil Adelheid. Původní Körnerovu synopsi Adelheid v polovině 60. let sice schválili, ale nedoporučili k realizaci. Soudilo se, že doba není zralá pro přehodnocování odsunu Němců. Körner pak látku vydal jako román, který později znovu přepsal do scénáře. A ten mi nabídl. V nové verzi jsme zúžili osud lidí v pohraničí na vztah Viktora a Adelheid. Oba dělí mnoho přehrad, které nejsou jen v nich, především je to diametrální různost výchovy. Tito dva lidé se spolu nemohou sblížit a domluvit se nejen proto, že neznají jazyk. Nerozuměli by si, i kdyby ho znali. Adelheid je můj nejoblíbenější film a mrzí mě, že se u nás obešel bez větší divácké odezvy. Toto téma o nekomunikovatelnosti je jak dělané pro současnou dobu.
(Z rozhovoru dr. Evy Struskové s Františkem Vláčilem,
in.: O věcech trvalých a pomíjivých. Film a doba č. 4/ 1997,
s. 173.)


6. září, pondělí
20.00 Marketa Lazarová
Vláčilem zvolená subjektivní perspektiva postav se všemi svými modifikacemi byla slibným předpokladem, jeho možnosti však bylo třeba naplnit. Tehdy se dostal ke slovu prostředek, s nímž Vláčil už předtím hojně experimentoval: výtvarná koncepce záběru, které byl důsledně podřízen veškerý jeho předmětný obsah. Co působilo v jeho dřívějších filmech přespekulovaně, čím byla neúměrně převyšována chatrná hodnota sdělení, tady nabylo na funkčnosti: výtvarná kompozice, přesahující svou poetickou hodnotou pouhý věcný význam předmětného obsahu záběru a směřující někdy až k samotnému tématu, spoluvytvořila bohatě strukturované předivo rafinovaně odstíněných významů a emocionálních poloh filmové Markety.
(Zdena Škapová: Marketa Lazarová. Praha, Film a doba-Český literární fond-Národní filmový archiv 1998. s. 17.)


8. září, středa
17.30 Mág
Název životopisného filmu Mág je původním přepisem nejslavnější básně české literatury "Máj", ale zároveň přesvědčivě vystihuje povahu romantického básníka Karla Hynka Máchy (1810-1836) a vliv jeho osobnosti a díla na pozdější generace. Vláčil vycházel z prokázané teze, podle níž se u Máchy v duchu romantického vzoru mísí tvůrčí představy a vize s reálnými událostmi a nalézají pak výraz v uměleckém díle. Snímek více méně potvrzuje představu o Máchovi jako o geniálním rozervanci. Pečlivě komponovaný obraz má tedy zachytit nejen dobu, ale i rozporuplnost Máchovy osobnosti: jeho romantismus, obětavost, upřímnost, ale na druhé straně také ješitnost, chorobnou žárlivost, afektovanost a impulzívnost. (red.)


10. září, pátek
17.30 Holubice + Skleněná oblaka
Na filosofické fakultě brněnské univerzity studoval František Vláčil estetiku a dějiny umění, současně pracoval ve skupině loutkového filmu jako scenárista a režisér. V roce 1952 se stal členem studia Armádního filmu, kde do roku 1958 natočil více než třicet naučných, instrukčních a dokumentárních filmů. Jeho první samostatnou režijní prací v oblasti hraného filmu byla barevná poéma Skleněná oblaka, již uvidíme před hlavním programem, filmovou básní Holubice. V ní se střídavě ocitáme na baltickém pobřeží a v pražském ateliéru mladého malíře, výtvarná koncepce filmu je založena na kontrastu těchto dvou světů. Kamera neustále mění své úhly pohledu, a tak dětský hrdina jako by místo přes plot lezl do nebe a dívka Susanne zase vycházela ze svého pokoje rovnou do moře. (ir)


24. září, pátek
20.00 Stín kapradiny + Praha secesní
Podobně jako jsem měl rád Marketu od středoškolských studií, mohl bych také mluvit o Stínu kapradiny. Nad touto prózou jsem se sešel opět s Vladimírem Körnerem, který tu vlastně poprvé adaptoval cizí látku. Mezi Vančurou a Čapkem je jistá podobnost. Oběma stačil - skoro bych řekl banální - děj, který by nepřekážel rozvinutí myšlenkově bohatých úvah. U Čapka to byl příběh jako opsaný z venkovských kalendářů, tak hojně čtených na venkově ještě začátkem tohoto století. Stín kapradiny je o dvou mladých provinilcích, které iluze dovedou k tragickému konci. Podstatným partnerem je jim příroda ve své věčnosti.
(Z rozhovoru dr. Evy Struskové s Františkem Vláčilem,
in.: O věcech trvalých a pomíjivých. Film a doba č. 4/ 1997,
s. 174.)



© 2001-2011 Nostalghia.cz
Petr Gajdošík  © 2001–2011
nostalghia(zavinac)nostalghia.cz