Antický bůh Janus byl božstvem bran a dveří, božstvem počátku a konce. Symbolizoval také
přechod mezi prvotním životem a civilizací, mezi venkovem a městem, mezi dětstvím a dospělostí.
Proto je zobrazován se dvěma tvářemi - jedna hledí vpřed, druhá vzad. Možná i tyto významy
stály u zrodu americké distribuční společnosti Janus Films, která slaví letos 50. výročí
od svého vzniku. Na první
pohled by se mohlo zdát, že jsou v historii filmu letitější a památnější instituce. Janus
Films je ale specifickou společností, protože od svých počátků se zaměřují především na, řečeno
dnešními slovy, „artovou“ distribuci. Právě Janus Films zpřístupnila americkým divákům díla
Ingmara Bergmana, Luchina Viscontiho, Francoise Truffauta, Federica Felliniho a dalších
vynikajících filmových tvůrců. Vedle toho Janus Films investovala vždy i peníze do
restaurace starších filmů. Evropskému divákovi by ovšem i tak mohlo být vcelku jedno, kdo
v USA tyto snímky distribuuje. Nebýt jednoho „detailu“: od společnosti Janus Films vede
přímá cesta k novodobé Criterion Collection, kterážto je jakousi „digitální divizí“ Janus
Films. A v cinefilském světě, dnes hodně ovládaném fenoménem DVD, je Criterion Collection
značkou svědomitého vydavatelského a edičního přístupu. Své padesátileté výročí oslaví Janus
Films gigantickým sběratelským boxsetem s názvem Essential Art House: 50 Years of Janus
Films. Půjde o boxset, obsahující top výběr 50 DVD disků (!) z distribuce Janus Films
pod hlavičkou Criterion Collection. Takto pohromadě působí opravdu impozantně:
ALEXANDER NEVSKY (1938), Sergei Eisenstein ASHES AND DIAMONDS (1958), Andrzej Wajda
L'AVVENTURA (1960), Michelangelo Antonioni BALLAD OF A SOLDIER (1959), Grigori Chukhrai
BEAUTY AND THE BEAST (1946), Jean Cocteau BLACK ORPHEUS (1959), Marcel Camus
BRIEF ENCOUNTER (1945), David Lean THE FALLEN IDOL (1948), Carol Reed
FIRES ON THE PLAIN (1959), Kon Ichikawa FISTS IN THE POCKET (1965), Marco Bellocchi
FLOATING WEEDS (1959), Yasujiro Ozu FORBIDDEN GAMES (1952), René Clement
THE 400 BLOWS (1959), François Truffaut GRAND ILLUSION (1937), Jean Renoir
HÄXAN (1922), Benjamin Christensen IKIRU (1952), Akira Kurosawa THE IMPORTANCE OF
BEING EARNEST (1952), Anthony Asquith IVAN THE TERRIBLE, PART II (1958), Sergei Eisenstein
LE JOUR SE LÉVE (1939), Marcel Carné JULES AND JIM (1962), François Truffaut
KIND HEARTS AND CORONETS (1949), Robert Hamer KNIFE IN THE WATER (1962), Roman Polanski
THE LADY VANISHES (1938), Alfred Hitchcock THE LIFE AND DEATH OF COLONEL BLIMP (1943),
Mich. Powell, Emeric Pressburger LOVES OF A BLONDE (1965), Milos Forman M (1931),
Fritz Lang M. HULOT'S HOLIDAY (1953), Jacques Tati MISS JULIE (1951), Alf Sjöberg
PANDORA'S BOX (1929), G.W. Pabst PÉPÉ LE MOKO (1937), Jean Duvivier IL POSTO (1961),
Ermanno Olmi PYGMALION (1938), Anthony Asquith RASHOMON (1950), Akira Kurosawa
RICHARD III (1955), Laurence Olivier THE RULES OF THE GAME (1939), Jean Renoir
SEVEN SAMURAI (1954), Akira Kurosawa THE SEVENTH SEAL (1957), Ingmar Bergman
THE SPIRIT OF THE BEEHIVE (1973), Víctor Erice LA STRADA (1954), Federico Fellini
SUMMERTIME (1955), David Lean THE THIRD MAN (1949), Carol Reed THE 39 STEPS (1935),
Alfred Hitchcock UGETSU (1953), Kenji Mizoguchi UMBERTO D. (1952), Vittorio De Sica
THE VIRGIN SPRING (1960), Ingmar Bergman VIRIDIANA (1961), Luis Buńuel
THE WAGES OF FEAR (1953), Henri-Georges Clouzot THE WHITE SHEIK (1952), Federico Fellini
WILD STRAWBERRIES (1957), Ingmar Bergman THREE DOCUMENTARIES: THE GREAT CHASE (1962),
THE LOVE GODDESSES (1965), and PAUL ROBESON: TRIBUTE TO AN ARTIST (1979), Saul J. Turell.
Většina filmů vyšla u Criterionů již dříve samostatně. Kdyby tomu tak ale bylo u všech,
přišel by boxset o část atraktivity. Mezi padesátkou titulů tak najdete i několik, k jejichž
samostatné realizaci na DVD zatím nedošlo. Jsou to např. Ičikavovy OHNĚ NA PLANINÁCH
(1959, Fires on the Plains), Carného LE JOUR SE LÉVE (1939) nebo tři dokumenty na posledním disku. Exklusivitu boxsetu
vydavatelé podpořili i speciální knižní publikací, obsahující jak pojednání o historii
Janus Films, tak podrobné údaje o všech filmech v boxsetu včetně filmově-historických esejí,
které Criterion ke každému filmu na DVD nechává zpracovávat, doslovy Petera Cowieho a
režiséra Martina Scorseseho a detailní informace o amerických premiérách v boxsetu zařazených
filmů. Samotné disky budou s novými potisky, jednotnými pro celý boxset a v případě některých
půjde i o nový transfer, kterými Criterion svou kolekci poslední dobou aktualizuje
(SEDM SAMURAJŮ aj.) Cena tohoto sběratelského unikátu je stanovena na 850 dolarů,
kdo si jej objedná v preorderu do 24. října 2006, tak na objednávce celých 200 dolarů
ušetří (zaplatí tedy „jen“ 650 dolarů). Poštovné dodávkovou službou UPS je v ceně, stejně jako
dvě trička s logem Janus Films a los na 25 disků od Criterion Collection (dvoudiskové
edice se počítají jako dva disky ap.). Pro mimoamerické zájemce je zde ovšem zásadní potíž:
boxset lze na firemním e-shopu objednat jen pro území USA (i Kanaďané příjdou zkrátka),
za moře se nezasílá už vůbec. Jediná cesta jak se mohou mimoameričtí zájemci k boxu dostat
tedy vede přes americké přátele, hodné strýčky ap.
A závěrem ještě výňatek z toho, co o Janus Films napsal režisér Martin Scorsese: „Ikona Janus
Films - černobílý obraz a písemné označení, dvě tváře na imitaci starověké mince - znamená,
že jste navštívili něco speciálního, něco nového, něco odlišného od toho, co jste doposud
vídali.“