Recenze DVD: OBČAN KANE


CITIZEN KANE
1941, 120 min.
čb, 1.33:1, mono DD 1.0, titulky: anglické, francouzské, španělské, portugalské
Režie: Orson Welles
2 DVD - region 1
Vydavatel: Warner Home Video (2002)
Bonusy: dokument The Battle over Citizen Kane, audiokomentáře, filmografické údaje, reportáž z premiéry, trailer, produkční a postprodukční materiály, plakáty, fotogalerie, korespondence, filmografie a biografie O. Wellese.

Nejoslnivější debut v dějinách kinematografie, nejvlivnější film všech dob, jeden z nejlepších snímků filmové historie. Všechny tyto (a mnohé jiné) superlativy se lze dočíst v recenzích, rozborech a historických analýzách o OBČANU KANEOVI, kterým v roce 1941 vstoupil do dějin světového filmu Orson Welles. Břímě "geniálního debutu" si nesl po celý další tvůrčí život a přestože natočil několik dalších zajímavých snímků, byl vždy poměřován OBČANEM KANEM, jehož výšin už nikdy nedosáhl. Sám k tomu jednou ironicky poznamenal: „Začal jsem na vrcholu a pak už to se mnou šlo jenom dolů.“

Není proto divu, že kvalitní a bonusy vybavená edice OBČANA KANEA na DVD byla více než očekávaná. Jak se můžete dočíst na zahraničních chatech, byla doslova vyžadovaná a když ji společnost Warner Home Video v roce 2002 konečně na DVD nosičích přinesla, udělala tím radost mnoha filmovým fanouškům. OBČAN KANE vyšel již v několika vydáních v Evropě i v USA, podle zahraničních recenzentů je ale právě toto Warnerské vydání asi zatím nejlepší. Neměl jsem zatím možnost vidět evropská vydání filmu a tak připomínám, že recenzuji americké vydání!

Protože OBČAN KANE je nejen slavný, ale opravdu mimořádný film, měl by být disk poměřován přísnějším metrem. Odbýt DVD tohoto snímku by se asi rovnalo ztrátě dobré pověsti na dlouhou dobu. Začneme-li u obrazu, může zavládnout všeobecné uspokojení. Krásně udělaný přepis je vycizelován s téměř absolutní dokonalostí. Nejen, že je obraz prost různých vad, nečistot a škrábanců, ale je krásně kontrastní, ostrý a jasově vyvážený. Výborně vycházejí i detaily v tmavých scénách nebo v záběrech s velmi velkou hloubkou obrazového pole, což je zvláště u tohoto filmu potřebné. Osobně mám třeba s OBČANEM KANEM nejvíce spojenou sekvenci v níž Charlesovi rodiče podepisují smlouvu s bankéřem, zatímco jejich syn si hraje venku na sněhu. Právě tato scéna je vystavěna na hluboké perspektivě a vyžaduje vynikající čitelnost od makrodetailu tváře v popředí až po malou postavu hrajícího si chlapce, která je vidět ve výřezu okna. (Mimochodem až při opakovaném sledování této brilantní pasáže jsem si uvědomil, že několikaminutová scéna, naprosto klíčová pro celý film, je natočena jen ve dvou dlouhých záběrech, jízdách, z nichž jedna je dovnitř domu a druhá od domu.)

Zvuková stopa byla ponechána v původním mono (DD 1.0) a její kvalita kopíruje kvalitu obrazového přepisu. Dialogy, ruchy i hudba - vše zní krásně čistě. Na disku jsou alternativně uloženy ještě dvě další zvukové stopy, komentáře Petera Bogdanoviče a historika Rogera Eberta.

Celý film je rozdělen na 31 tracků, které si lze samostatně zvolit obvyklou volbou v menu. Poslední track, který tvoří titulky, lze z menu zvolit i samostatnou volbou „End Credits“. Menu nabízí doslova pytel bonusů. Pokud jsou v bonusech filmové materiály, nejsou již obrazově tak vycizelované jako samotný film, ale stále jsou ve velmi dobré kvalitě.

Pominu-li již dva výše zmíněné audio komentáře, je tím prvním bonusem seznam herců a jiných tvůrců, kteří na filmu pracovali. Následuje filmová reportáž z premiéry filmu v New Yorku, která proběhla 1. května 1941 a zajímavý trailer, který Welles natočil jako svůj vlastní rozhovor s jednotlivými aktéry filmu (Welles se v traileru neobjeví ani na chvíli a je slyšet pouze jeho hlas) v němž se ptá na jejich role. Symbolicky tím vlastně naznačuje i základní syžet filmu, kterým je pátrání novináře po Kaneově minulosti (v tomto případě pátrání po obsahu fimu). Další bonusová část obsahuje několik voleb, které vedou k materiálům z produkce filmu. Je zde několik ukázek původních storyboardů porovnávaných se záběry z filmu, ukázkou je zde také zařazen původní časový harmonogram jednoho natáčecícho dne a přítomna je také fotogalerie s několika desítkami snímků nejen z filmu, ale i ze zákulisí. Následují volby, přinášejících materiály související s dokončováním filmu nebo s jeho uvedením do kin. Pod volbou vystřižené scény je několik storyboardových kreseb a fotografií z jedné vystřižené scény, dále je sem umístěna galerie plakátů z let 1941-1950 i s korespondencí v níž produkční společnost RKO objednává jejich tisk a distribuci, zařazeny jsou i fotografie stran pamětních propagačních brožur, určených pro návštěvníky premiérových představení v New Yorku a Los Angeles. Vše zakončuje fotogalerie snímků z newyorské premiéry a několika ukázek z korespondence společnosti RKO k pořádání a organizaci premiéry. K této části je nutné dodat, že některé dobové dokumenty jsou prezentovány v poměrně malém rozlišení, takže přečíst na nich text, byť je psaný strojen, je velice obtížné.

Posledním bonusovým celkem jsou různé textové informace týkající se Orsona Wellese, natáčení filmu, jeho uvedení do kin, několik zmínek je samozřejmě věnováno slavné kauze magnáta W. R. Hearsta, jehož postava sloužila Wellesovi jako předloha k filmu a který vyvinul nemalé úsilí o zničení negativu. Dozvíte se i různé zajímavosti o Wellesových spolupracovnících, jejich dalších osudech, udělených cenách a také něco pikantního: Víte co se stalo se slavnými dětskými sáňkami, ústřední rekvizitou filmu? V roce 1982 byly na jedné dražbě prodány za 60 a půl tisíce dolarů. Kupující: nějaký Steven Spielberg... (i když je otázka, co to bylo za sáňky, když ty filmové shořely v posledním záběru v peci :-)) Když už je řeč o bonusech, musím zmínit i dvě „skrytá vajíčka“. To první najdete v hlavním bonusovém menu (Special Features), pokud z jakékoliv volby zvolíte šipkou doprava. Prosvítí se vám symbol sáněk a po volbě Enter se objeví asi šestiminutový rozhovor s herečkou Ruth Warrickovou, představitelkou Emily Kaneové. Druhý skrytý bonus objevíte opět v bonusovém menu ve volbě Production Notes, kde zvolte Postscripts a po několika skocích doprava se opět objeví šedý symbol sáněk, jenž šipkou nahoru prosvítíte. Po Enter se spustí krátký rozhovor s Robertem Wisem, střihačem filmu (asi 3 min.)

Obsahem druhého disku je celovečerní dvouhodinový dokument BITVA O OBČANA KANEA z roku 1996 (The Battle over Citizen Kane, rež. Michael Epstein, Thomas Lennon), který přibližuje pozadí vzniku filmu i jeho další osudy, včetně causy kolem W. R. Hearsta, jehož postava byla předlohou filmu. Před několika lety uvedla dokument ČT.

Osobně se myslím, že toto americké 2DVD je mimořádně povedené a rozhodně nezklame. O případné české titulkové sadě někdy v budoucnosti si ale zatím nechávám jen zdát. OBČAN KANE se před časem objevil díky Projektu 100 na plátnech našich kin a případné DVD s českou podporou... to už by asi bylo příliš štěstí najednou.

[Na Nostalghia.cz publikováno 25. 1. 2004]



* * *
TOPlist


© 2002-2024 Nostalghia.cz
© 2002-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]