|
|
RUSKÁ ARCHA
(Russian Ark)
Rusko - Německo 2002, 96 min.
DVD - Region 2
Artificial Eye 2003
Katalogové číslo: ART 256 DVD
PAL, bar., 1.85:1, DD 2.0, anglické vypínatelné titulky
Bonusy: trailer, dokument o natáčení In On Breath, dokument Robert - Šťastný život (27 min.),
historie Ermitáže, biografie tvůrců
Na RUSKOU ARCHU Alexandra Sokurova jsem byl zvědavý jako na málokterý film.
Míra a šíře diskusí, které se tomuto Sokurovovu snímku na zahraničních diskusních webech
věnují, stejně jako rozsah článků v ruském a především v americkém tisku svědčí o tom,
že Sokurov stvořil mimořádný film, který podle mnohých úplně nově definuje film jako
uměleckou výrazovou formu. No a protože jsem se jak do filmu, tak do recenzí a úvah jiných
taktéž ponořil, nabídnu svůj pohled na film jako takový později. (Zájemce
odkazuji na několik drobných článků,
které o RUSKÉ ARŠE v minulosti přinesla Nostalghia.cz.) RUSKÁ ARCHA zkrátka
není dílo, které lze popsat po dvou či třech shlédnutích.
Než k tomu ale dojde, nabízím všem zájemcům opravdu telegrafickou a spíše
„technokraticky“ zaměřenou recenzi DVD, které vyšlo letos u britské společnosti
Artificial Eye. Třeba vás to navnadí ke koupi, což by byl ideální stav pro případnou
diskusi nad filmem. Těžko totiž mluvit o něčem, co u nás málokdo měl možnost vidět.
Předem říkám, že disk je vzorně vypraven a těžko k němu mít nějaké výhrady. Z vkusného
menu si můžete zvolit buď přímé sledování filmu nebo si zvolit některou ze 14 kapitol,
vstoupit do submenu s bonusy nebo si zapnout/vypnout anglické titulky. Submenu s bonusy
vám nabízí šest voleb. Tou první je anglický trailer na film, který zůstává věren
poslání takovýchto dílek, tedy propagaci a vypichuje do popředí ty aspekty filmu,
které mohou oslovit širší publikum - 2000 herců, celý film v jediném nepřerušeném
záběru, 3 živé orchestry, 33 sálů Ermitáže, 300 let ruských dějin. To bonusový dokument
o natáčení IN ON BREATH už je o něco sdělnější. Přináší tradiční pohled
do zákulisí, momentky z přípravy a natáčení, to vše proložené rozhovory se Sokurovem,
kameramanem Büttnerem, producentem Jens Meurerem a některými dalšími zúčastněnými.
45 minut dlouhý dokument se ale snaží vystihnout i motivy k natočení tohoto filmu.
Zejména zde divák pochopí, že nebyly jen „propagační“ (Ermitáž), nebo „technologické“
(1 nepřerušený záběr), ale skutečně duchovní. Už nasazení všech herců i členů štábu,
které dokument zachycuje, svědčí o mimořádném prožívání samotného natáčení, jenž
trvalo přesně 96 minut - stejně jako film. Pečlivá příprava, která byla nutná k
tomu, aby vše klapalo tak, jak autor chtěl, aby všichni byli tam kde mají být v
momentě, kdy se k nim režisér s kameramanem skrze rozlehlé sály Ermitáže dostali,
vzrušené objímání hereček, které sledují z okna začátek natáčení na dvoře ještě před
vlastním partem či poté co splní své role a kamera je zanechá opět osamocené - to
vše dokument zachycuje jako nefalšované nadšení a účastenství. Nejvýmluvnější
pak je okamžik, kdy se po více než hodinu a půl dlouhé procházce sály, salóny
a schodišti v nichž se hemží stovky postav a inscenují se desítky výjevů ozve nad
hlavami všech jasné „stop!“. Konec natáčení, konec prvního a zároveň posledního záběru.
Všeobecné nadšení a potlesk pak doprovází dojemný pohled na evidentně vyčerpaného
Sokurova, který je na pokraji svých fyzických i duševních sil. Dílo je hotovo.
Dalším bonusem je pozoruhodně imaginativní Sokurovův dokument
ROBERT - ŠŤASTNÝ ŽIVOT (27 min.), který natočil pro Ermitáž v roce 1996 jako portrét
malíře Huberta Roberta (1733-1808), jehož obrazy jsou v místních sbírkách.
Textové bonusy přinášejí biografie Alexandra Sokurova, kameramana Tilmana
Büttnera, krátký proslov ředitele Ermitáže Michajla Pjotrovského a také
stručnou historii muzea. Poslední bonusový oddíl obsahuje několik internetových odkazů,
které se vztahují k Sokurovovi, filmu nebo k Ermitáži.
O obrazu a zvuku nemá příliš cenu se rozepisovat. Obojí je perfektní (obraz
1.85:1, zvuk v DD 2.0), protože už natáčení probíhalo digitální technologií.
Zvuk byl snímán kontaktně a později k němu byly namluveny dialogy. Těch je ve
filmu docela hodně, přičemž nejdůležitější je dialog mezi hlavní postavou
Markýze de Custina, který je průvodcem diváka celým tím panoptikem a mezi
vnitřním hlasem tvůrce, který mu odpovídá a polemizuje s ním. Vedle toho
obsahuje film také sekvence čistě obrazové. K samotnému disku ještě dodávám,
že v Artificial Eye vydali dvě varianty obalu (viz vlevo), takže se nenechte
zmýlit jejich různým používáním na zahraničních e-shopech. Vždy jde o
tentýž disk od AE.
[Na Nostalghia.cz publikováno 15. 12. 2003]
|