|
|
STVOŘENI PRO LÁSKU
(Hua yang nian hua / In the Mood for Love)
Francie/Hong Kong/Thajsko 2000, 94 min.
DVD - Region 2
Artcam 2006
Ediční řada: 6+6+6 (Zóna - Aerofilms - Artcam)
bar., 1.66:1 (anamorfní), kantonsky DD 5.1, české titulky (vypinatelné)
Bonusy (s českými titulky): 3 nepoužité scény (s režisérovým komentářem),
alternativní závěr, dokument o natáčení filmu, videoklip, trailer
O Wong Kar-waiově filmu STVOŘENI PRO LÁSKU toho napsali recenzenti hodně. Film,
přijímaný veskrze kladně, staví tak trochu na hlavu obecnější kritické názory o laciném
dojetí a filmovém sentimentu, nepatřícím do (nejen) filmového umění. A když už, tak jen v
omezené míře. STVOŘENI PRO LÁSKU jsou „stvořeni“ téměř výhradně z této matérie a
přesto jde výjimečné dílo, překonávající běžné představy o tzv. uměleckosti či podbízivosti.
Hongkongský režisér, z jehož tvorby jsme měli v našich kinech do uvedení STVOŘENI PRO
LÁSKU možnost vidět jen film CHUNGKING EXPRESS, patří k těm
tvůrcům, jejichž um je založen na brilantním ovládnutí formálních, především obrazových
prostředků. Natáčí filmy velmi dlouho, přemýšlí nad nimi nejen při natáčení, ale i ve
střižně (film STVOŘENI PRO LÁSKU vznikal 15 měsíců), a pokud se mu během takto dlouhé
doby promění vztah k tématu, neváhá měnit děj či jeho vyznění, dokonce dotočit nové scény.
Snímek STVOŘENI PRO LÁSKU je svým způsobem jednoduchým, ale geniálním důkazem o schopnostech
zaujmout i něčím, co se může na první pohled zdát nezajímavým. Vypráví příběh vztahu, který
nakonec nebyl, jak píše Ondřej Štindl „jak spolu jedna žena a jeden muž nic neměli“. Muž a
žena, bydlící v sousedních bytech, pociťují vznikající vztah a náklonnost, nikdy ale nepřekročí
hranici, která by z nich učinila milence. Oba mají své touhy, své smutky, v mnohém jsou si
společní, blízcí, oba cítí náklonnost toho druhého. Přesto nepodlehnou a zůstává jen
vzpomínka, ohlédnutí a možná tajné přání...
Přesto, že se Wong Kar-wai soustředí jen na své dva hrdiny a v případě jejich okolí pouze
na jakousi obecnou charakteristiku lidí a prostředí, přesto, že vypráví jejich příběh zejména
obrazem a podmanivou hudbou a nechává stranou možnosti vrstevnatější dramatické zápletky
(mnohdy jeho dílo připomíná stylově vybroušený videoklip),
dokáže diváka vtáhnout do filmu jako málokdo jiný. Pro režiséra charakteristické soustředění
na detail, jenž má sám o sobě na správném místě velkou vypovídací hodnotu, klidné tempo zdůrazněné zpomalenými
záběry a lehce plynoucí romantickou hudbou, vůbec nepůsobí v konečném spojení kýčovitě,
ale podivuhodně svěže. Pravda, místy jsem se všemi těmi harmoniemi obrazu a zvuku už cítil
příliš oblouzen, ale emoce zůstává a s ní i úvahy nad nekonečnými možnostmi filmové magie.
Kromě samotného příběhu se autor velmi soustředí na přesnou charakteristiku doby a prostředí
v nichž se děj odehrává (Hong Kong 60. let, malé a těsné byty a hotelové pokoje, večerní a
noční hodiny, protože přes den se jen a jen pracuje, pečlivá stylizace interiérů a kostýmů),
je to jeden z dosud málo zdůrazňovaných rozměrů filmu, na nějž Wong Kar-wai klade velký důraz
a který stál i u postupného zrodu námětu. Důraz na detail je patrný i u takové maličkosti
jakou je číslo hotelového pokoje, kterým byl v původním scénáři pokoj č. 307, ale časem se
z něj stal pokoj č. 2046 (což je, jak poučený divák jistě tuší, přímý odkaz na následující
Wong Kar-waiův film 2046, volné pokračování filmu STVOŘENI PRO LÁSKU).
Film nyní vychází na českém DVD v Kolekci 666
a jistě bude patřit k jejím perlám. Na disk je přenesen v anamorfním formátu 1.66:1,
jeho obraz je krásný, čistý, barevně bližší evropskému vydání TF1 Vidéo/Océan Films než
americkému Citerionu, jehož barvy jsou posunuté víc do teplejších tónů. Český disk oproti
evropskému vydání získává víc v rozlišitelnosti detailů, směle může soupeřit i s Criterionem,
jehož rozlišitelnost je dána pravděpodobně hlavně umělým vykontrastováním obrazu. Několik
ukázek jsem umístil v samostatné
galerii screenshotů. Zvuk je
na disku v originální kantonské čínštině a to ve formátu DD 5.1. Je uhrančivý, což je
autorským záměrem a těžko o něm říci něco negativního. České titulky (Natálie Nádassy) jsou
perfektní a bezchybné, totéž platí i pro titulky u všech bonusových materiálů (Kristýna Erbenová).
O disku se ale dá psát i nadále. Kromě filmu totiž obsahuje neobvykle velké množství bonusů,
které jsou navíc i zajímavé. Na prvním místě zaujme přítomnost alternativního konce filmu.
Jak se z 8 minut dlouhé sekvence dozvíme, nejedná se vysloveně o alternativu, ale vlastně o původní záměr,
počítající se scénou náhodného „setkání po letech“ v Thajsku, ve zříceninách starého chrámu. Většina
natočeného materiálu ale byla nakonec z definitivní verze vystřižena a ve filmu byl ponechán jen její závěr - šeptající muž, svěřující
své tajemství chrámovým zdem. Dalším zajímavým bonusem jsou tři vystřižené scény (doplněné
volitelným režisérským komentářem, kompletně česky otitulkovaným), dokazující Wong Kar-waiův
vývoj v přístupu k námětu a příběhu, původně počítající s detailnějším průhledem do osudů
obou hrdinů po vzájemném rozchodu i s jednou intimně vypjatější sekvencí jejich „vztahu“.
I zde je pozoruhodný důraz na vystižení doby; v jedné nepoužité scéně, odehrávající se v 70. letech,
jsou adekvátně době i situaci hrdinů přizpůsobeny všechny kostýmy i rekvozity. Následný,
asi 20 minut dlouhý film o filmu (samozřejmě s českými titulky) přináší záběry z
natáčení a komentáře režiséra i představitelů obou hlavních rolí (Tony Leung Chiu Wai a
Maggie Cheung), jež Wong Kar-wai velice často obsazuje, protože jsou to podle něj nejlepší
herci v Hongkongu, schopní zahrát cokoliv. Na dokumentu se mi líbí, že nejde o obvyklé
poplácávání si po ramenou, ale ze všech tří protagonistů je cítit zaujetí tématem a snaha
o něm přemýšlet. Posledními dvěma bonusy jsou videoklip a trailer, využívající píseň I'm
in the Mood for Love (ve filmu tuším nezazní), která se stala jednou z přímých inspirací filmu.
STVOŘENI PRO LÁSKU je krásně připravený a vypravený disk. K vlastnímu filmu mohou
diváci možná zaujmout rozdílné postoje. Výslednou podobu kompletně počeštěného a zajímavými
bonusy nabitého disku (byť jde, na rozdíl od reprezentativních zahraničních vydání, o
jednodiskovou verzi) lze ale myslím jednohlasně označit za perfektní.
[Na Nostalghia.cz publikováno 22. 11. 2006]
[ galerie screenshotů ]
|