|
|
O Lamorissově kouzelném snímku ČERVENÝ BALÓNEK (1956) jsem na stránkách
Nostalghia.cz již několikrát psal. Nyní se k filmu opět vracím, i když
tentokrát trošku oklikou. Již několik týdnů jde totiž o jeden z
nejžádanějších titulů, na které se chce dívat moje tříletá dcera. Díky
tomu jsem film v poslední době viděl nesčetněkrát a mohl si tak všímat
i malých detailů. Ať už jsou to zašlá zákoutí a zbořeniště, ulice s
obchody a kavárnami, výlohy obchodů, pouliční trh se starožitnostmi,
dobové automobily, plakáty polepená nároží, život v uličkách pařížského
Belleville a ruch velkých dopravních tepen města.
Vedle toho všeho jsem ale pocítil i touhu zkusit vyhledat místa, kde se
film natáčel. Vedle autentické atmosféry mají ty obrázky totiž i nevšední
kouzlo, jehož pozůstatky, pokud nějaké jsou, mne zajímaly. Paříž je ale
daleko, vůbec ji neznám a francouzsky neumím, takže vodítkem mi mohlo být
jen pár záběrů a detailů z filmu, nástrojem pak volně přístupné Google Maps
a Street View.
Po několika dnech hledání a virtuálního bloudění pařížskými ulicemi jsem měl
nalezena asi čtyři místa, což jsem považoval za úspěch. V té chvíli jsem ale
narazil na stránky nizozemského designéra a fotografa Pieta Schreuderse,
které mi na nějaké x-té pozici nabídl vyhledávač. Po chvíli jejich studia
jsem zjistil, že Piet Schreuders provedl stejné pátrání jako já přibližně v
letech 2008-2010 a jeho výsledky zveřejnil (společně s jinými snímky staré
Paříže) ve fotogalerii na svém profilu na
Flickr.com
a Flickriver.com.
Ihned jsem mu napsal email a Schreuders k mé velké radosti obratem odpověděl,
že jeho fotografie mohu použít i pro článek na Nostalghia.cz. Sám dokonce
připojil krátký dovětek, že když s tímto projektem začínal, odpíchl se také
od Street View. Některé věci zkrátka občas probouzejí stejné myšlenky...
Níže tedy přináším jakousi kompilaci toho, co se přes internet podařilo objevit
mně a toho, co našel a pečlivě nafotografoval Piet Schreuders. Jeho fotografie
zde připojuji s jeho výhradním svolením jen pro stránky Nostalghia.cz. Fotografie
ze Street View vždy nabízí celkovější pohled, z pochopitelných důvodů pak neumožňují
podívat se na scenérii z úplně stejného místa jako filmová kamera. Schreuders se ale
pokoušel fotografovat přesně z míst z nichž je ten který záběr natočen. To vše tak myslím
dává dohromady zajímavý exkurz do míst, kde film před několika desítkami let
vznikal. Všechny obrázky lze kliknutím myši zvětšit.
První co jsem se pokusil vyhledat byla autobusová zastávka, z níž malý Pascal
odjížděl autobusem do školy. Je to asi jediné místo, které může identifikovat
i Paříže neznalý divák. Na záběru z filmu je totiž na zdi domu zřetelně vidět
tabulka Rue de Ménilmontant, samotná zastávka je pak označena Pyrénées.
Najít na mapě Rue de Ménilmontant už nebyl problém. Při podrobnějším studiu si
pak lze všimnout, že v jednom místě ji protíná ulice Pyrénées. Když se pak skrze
Street View po této křižovatce „porozhlédnete“, uvidíte toto:
Dům z filmového záběru stále stojí, dočkal se rekonstrukce, ale charakteristické
prvky pod velkým oknem i malé okénko na straně zůstaly. Jen autobusová zastávka zde
už není. Tabulka s názvem ulice změnila podobu. Toto nároží nafotil z identického
místa Piet Schreuders.
Dalším záchytným bodem hledání byl kostel, z něhož v jednom místě filmu
Pascala s balónkem vyženou. Kostel je také vidět v několika jiných záběrech
jako výrazná dominanta. Přes vyhledávač jsem se žádného valného výsledku
nedobral (nabízel i při různých variantách hledání jen ty nejznámější pařížské
kostely), ale protože identifikace předchozího záběru umístila místo natáčení
do oblasti Belleville, hledal jsem jen v tomto „území“. Výsledkem je nalezení
kostela Notre Dame de la Croix. Úhel filmového záběru ze schodiště kostela Street
View samozřejmě nemá a náměstíčko před kostelem zobrazuje takto:
Piet Schreuders pořídil fotografie z identického místa jako filmová kamera.
Ve scéně dlouhé jízdy autobusu je fantasticky zdokumentována atmosféra ulic
této části Paříže poloviny 50. let. Hned několik míst z této sekvence se
podařilo najít. Nejprve několik obrázků jak je nafotil a porovnal Piet Schreuders:
A dále několik ukázek a porovnání jak je nabízí Street View:
Autobusy se po více než 55 letech změnily, ale linka č. 96 jezdí po Rue de Ménilmontant stále. (Nutno zvětšit!)
Atmosféra Paříže poloviny 50. let už zmizela, některá místa z filmu jdou
ale identifikovat podle Street View i dnes. Líbí se mi, že i po takové době
zde lze často najít stejné podniky (Cafe Metro), u poslední ukázky je pak
myslím v souvislosti s vývojem kinematografie za poslední půlstoletí pikantní
nasprejovaný nápis na zdi domu.
Velmi půvabně působí místo, kde film začíná: křižovatka několika uliček,
jejíž jedna strana se otevírá do vyhlídky na Paříž. Jde o část Belleville,
která dnes vypadá trošku jinak, nicméně i na současných fotografiích ji lze
rozpoznat. Schody vedoucí do níže položené ulice již neexistují, i když jakási
branka v těch místech na fotografii vidět je. Stejně tak už u schodiště nestojí
dům (vlevo), v jehož přízemí se v pekařství zastavil Pascal.
Z o něco většího odstupu vypadá na Street View stejné místo takto:
A stejné místo z jiného úhlu, nejdříve jak ho nafotil Piet Schreuders
a potom jak ho nabízí Street View:
Několik let před natáčením ČERVENÉHO BALÓNKU se ulička pod schodištěm objevila i na titulní stránce
knihy fotografií Paříže od Henri Guérarda (* 1921), který fotografoval v 50.–70. letech život v
pařížských ulicích. K tomuto místu se vrátil i v roce 1971 - jak je vidět, tehdy měla ulička Vilin
ještě stále svou původní podobu (viz černobílé foto). - (Mimochodem fotograf Henri Guérard zachytil
stejnou oblast Belleville i s jejím koloritem v průběhu 60. a 70. let vícekrát. Více obrázků lze najít na
gallery19th21st.free.fr.)
Dnešní pohled na Belleville se podstatně změnil. Snad jen vysoká věž chrámu
Notre Dame de la Croix dokáže toto místo identifikovat. Vedle dvou snímků z filmu
přináším černobílou fotografii Henri Guérarda z roku 1959, tedy prakticky
z doby vzniku filmu a následně i černobílou fotografii ze současnosti.
Svažitá ulice Transvaal, kam Pascal utíkal do domu kde bydlel, se až na nové fasády
domů příliš nezměnila. Zůstala jak zídka s brankou u chodníku, tak činžovní
dům i s původními okenicemi a zábradlím.
A na závěr ještě několik dalších srovnání od Pieta Schreuderse,
která myslím nepotřebují žádný komentář:
Piet Schreuders shromáždil ze svého pátrání obsáhlou kolekci nejen svých, ale i filmových a archivních
fotografií. Tu nyní připravil k publikaci ve speciálním a luxusně vybaveném čísle magazínu Furore,
který sám v roce 1975 založil a jehož je editorem a designérem. „Balónkovské“ vydání má pořadové číslo 21
a vyšlo 23. března 2012. Na 104 stranách přibližuje natáčení a lokace filmu doslova scénu po scéně, kromě
bohaté obrazové výbavy jsou připojeny i podrobné mapy s vyznačením míst natáčení a připojen je i průvodce
po uličkách kde film vznikal. Speciální číslo Furore lze objednat na
oficiálním webu magazínu.
Text je sice pouze v holandštině, ale u tohoto titulu jde asi především o ty obrázky... Cena včetně
poštovného činí 21,80 Euro.
Použité fotografie:
Le Ballon rouge, rež. Albert Lamorisse, 1956
Piet Schreuders © 2008-2010
Henri Guérard © 1959, 1971
Street View © 2012 Google
|
[Na Nostalghia.cz publikováno 4. dubna 2012]
|