Sam Peckinpah a jeho filmy

Nakladatelstv� Casablanca vydalo sv�j dal��, ji� dlouho ohl�en� titul. Knihu Sam Peckinpah a jeho filmy napsal Zden�k Hudec a v edi�n� �ad� Filmov� tv�rci, v n� zat�m vy�ly obdobn� pojmenovan� knihy o A. Hitchcockovi (je�t� v nakl. Orpheus), I. Bergmanovi a K. Kie�lowsk�m tvo�� naprost� unik�t � mezi doposud p�ekladov�mi tituly jde toti� o prvn� ryze tuzemskou p�vodn� pr�ci, k tomu o tv�rci, jemu� se u n�s detailn�ji zat�m nikdo nev�noval. A nav�c o pr�ci mimo��dn� zaj�mavou.
Zaj�mavost a nep�ehl�dnutelnost Hudcovy knihy netkv� jen ve zvolen�m t�matu, tedy ve filmech Sama Peckinpaha, �asto po��vaj�c�ch statusu kultovn�ho d�la, ale p�edev��m v pohledu a p��stupu jak� si autor zvolil. Na rozd�l od u n�s obvykle biograficky zam��en�ch prac� nebylo toti� jeho c�lem sepsat Peckinpah�v portr�t, resp. analyzovat jeho osobnost, mnohdy slo�itou a skand�ln�, propojit ji s jeho filmy a to v�e t�eba je�t� zasadit do dobov�ho kontextu. Ne�lo mu ani o ��nrov� charakteristiky Peckinpahova d�la �i o spole�ensko-soci�ln� nebo ekonomick� vazby do nich� je zasazeno. Jeho hlavn�m z�jmem bylo hled�n� toho, co je v�em Peckinpahov�m film�m vlastn�, resp. zdroj� z nich� vych�z�: �V centru m� pozornosti se ocitla sice zaznamenan�, ale nevyt�en� skute�nost, �e Peckinpah byl p�itahov�n idejemi soudob� etologie a antropologie, zast�vaj�c� n�zor o evolu�n� vrozen� n�siln� podstat� �lov�ka...� Tomuto pohledu pod��dil Hudec koncepci cel� pr�ce, kter� se tak vedle filmov�dn�ho zam��en� st�v� i origin�ln�m p��sp�vkem k ob�ma v��e zm�n�n�m p��rodn�m obor�m, p�esn�ji �e�eno: p��sp�vkem k aplikaci n�kter�ch jejich poznatk� a teori� na konkr�tn� kulturn� projev.

Vlastn� text je �len�n do �ty� z�kladn�ch odd�l�: Pud, Pohlav�, Etika a Obraz, v nich� autor prob�r� Peckinpahovo d�lo v u���ch v�znamov�ch mez�ch. Prvn� ��st je z�kladn�m v�chodiskem cel�ho dal��ho textu. Je zam��ena na souvislosti Peckinpahov�ch film�, resp. jejich charakteristick�ch rys�, s n�kter�mi evolu�n�mi teoriemi, z nich� p�edev��m etologick� studie Roberta Ardreye, p�vodn� scen�risty, ale pozd�ji hlavn� autora antropologick�ch spis�, Peckinpaha prokazateln� zaujaly a inspirovaly. Jejich obsahem je, stru�n� �e�eno, teorie, �e na ��svitu lidstva� pr�v� n�sil� umo�nilo rozvoj lidsk� podstaty od opice k �lov�ku, nastartovalo evoluci vedouc� a� k sou�asn�mu �lov�ku a �e toto d�dictv� si �lov�k v sob� nese dodnes. Druh� odd�l p�ibli�uje motivy d�t�, �en a mu�sk�ho p��telstv�, kter� v Peckinpahov�ch filmech hraj� podstatnou roli, ale jejich vn�m�n� se �asem deformovalo do zab�hl�ch kli��. Autor ukazuje na �ad� konkr�tn�ch sc�n, �e tyto motivy hraj� v�t�� roli ne� by se na prvn� pohled mohlo zd�t a �e jsou hlavn� organicky zapojeny do �syst�mu� konstruovan�ho na �antropologick�m� z�klad� pojednan�m v prvn� kapitole. T�et� ��st nazvan� Etika je asi nejstrukturovan�j�� pas�� knihy. Pod velmi obecn�m filozofick�m term�nem se skr�v� n�kolik kapitol (Technika a utopie, V�ra a n�bo�enstv�, Politika, V�lka, Revolta a nihilismus a Humor a ironie), v�nuj�c�ch se politick�m, spole�ensk�m a kulturn�m rozm�r�m Peckinpahov�ch film�, je� jsou v�dy ch�p�ny jako v�sledek �i znak ur�it�ho stupn� lidsk� evoluce, ale v z�klad� jsou v�dy determinov�ny �skute�nou� podstatou �lov�ka. Posledn� odd�l Obraz se zam��uje na �estetiku n�sil�, filmov� �asto diskutovan� t�ma. Hudec ve sv� knize poukazuje na z�sadn� odli�nost zobrazen� n�sil� u Peckinpaha a u pozd�j��ch tv�rc�. Na konkr�tn�ch sekvenc�ch dokl�d�, jak je na hony vzd�len� estetizace n�sil� v Peckinpahov�ch filmech pozd�j��m sn�mk�m �ultra violence movies�. Rozd�ly jsou patrn� u� u dobov�ch tv�rc�, a� je to Leone nebo Scorsese, tak u pozd�j��ch autor� (De Palma, Verhoeven, Hill, T. Scott nebo sou�asn� Tarantino), u nich� v�ech je zobrazeno n�sil� �jen� jako n�sil�, zat�mco pro Peckinpaha jsou n�siln� sc�ny pevnou sou��st� dramatick� struktury, charakteru postav a nez��dka maj� katarzn� ��inek (by� ��inek katarze ve vypjat�ch sekvenc�ch Peckinpah p�ecenil, jak pozd�ji s�m p�iznal). To v�e s neust�l�m p�ihl�en�m k antropologick�m t�mat�m prvn�ch kapitol knihy.

Jako dodatek (apendix) je za celou touto studi�, zab�raj�c� cca 250 stran, za�azena kapitola Sam Peckinpah: �ivot a kari�ra (s. 255-295), zpracovan� podle �ty� nejv�znamn�j��ch zahrani�n�ch biografi�. Text knihy je dopln�n mimo��dn�m mno�stv�m textov�ch (citace z literatury, rozhovory, dialogy z film�) a obrazov�ch uk�zek ilustruj�c�ch anal�zy a srovn�n� filmov�ch sekvenc� a v�ce ne� dev�ti sty pozn�mek a odkaz�, p�ev�n� na zahrani�n� zdroje. Faktografick� ��st knihy obsahuje podrobnou filmografii, zahrnuj�c� vlastn� re��rovan� filmy, televizn� tvorbu, scen�ristickou produkci, v�echny spolupr�ce na tvorb� jin�ch re�is�r� i soupis dokument� o S. Peckinpahovi a jeho filmech. Nechyb� podrobn� bibliografie, jmenn� rejst��k a rejst��k film�.

Zden�k Hudec, kter� se tvorbou Sama Peckinpaha zab�v� ji� dlouho, napsal knihu, kter� je v �esk�m filmov�m psan� ojedin�l� ���� sv�ho z�b�ru i sv�m zpracov�n�m. V�ce ne� o portr�t kultovn�ho tv�rce �i charakteristiku doby mu �lo o posti�en� zdroj� jeho tvorby, o vystopov�n� motiv� z nich� pramenily charakteristick� rysy jeho film�. Anal�zou a komparac� jejich projev� v Peckinpahov� d�le tak ov�em dosp�l i k tomu, �e odhaluje jejich autora jako sv�bytn�ho portr�tistu druhu homo sapiens. A �e je to portr�t po �ertech nelichotiv�.

Zden�k Hudec
Sam Peckinpah a jeho filmy
Casablanca
Praha 2010
454 str.
349 K�
ISBN978-80-87292-02-0

[na Nostalghia.cz publikov�no 17. 6. 2010]



* * *
TOPlist


© 2002-2025 Nostalghia.cz
© 2002-2025 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]