Vladimír Suchánek Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu |
Obsah: |
P R O L O G | 4 |
KAPITOLA I | 8 |
BRAVE NEW WORLD | 8 |
KÝČ JAKO PARANOIA KRÁSY | 8 |
NA POČÁTKU BYLO SLOVO | 23 |
GENEZE UMĚLECKÉHO VÝRAZU A OBSAHU | 29 |
PRAMENY UMĚLECKÉ TVORBY | 29 |
ÚSVIT UMĚLECKÝCH DĚJIN | 31 |
PRVNÍ MOŽNOST | 32 |
DRUHÁ MOŽNOST | 36 |
PRAMEN - PROSTŘEDNÍK - SVĚDECTVÍ | 42 |
ZAHRADA POZEMSKÝCH ROZKOŠÍ | 44 |
ZAVŘENÝ OLTÁŘNÍ TRIPTYCH | 45 |
OTEVŘENÝ OLTÁŘNÍ TRIPTYCH | 46 |
POHYB JAKO ZÁKLADNÍ PRINCIP SPIRITUALITY OBRAZU | 50 |
POHYB | 53 |
DYNAMIKA, STATIČNOST A SMĚŘOVÁNÍ | 60 |
KAPITOLA II | 72 |
VÝRAZOVÉ PROSTŘEDKY UMĚLECKÉHO FILMU JAKO ESTETICKO-SPIRITUÁLNÍ JAZYK | 72 |
BARVA JAKO INTUITIVNÍ BRÁNA MYSTAGOGICKÉHO POZNÁNÍ | 73 |
ZVUK - ČLOVĚK JAKO HUDEBNÍ NÁSTROJ | 88 |
HUDBA JAKO ČLOVĚK | 90 |
OBRAZ-SYMBOL | 104 |
EMOCIONÁLNÍ POZNÁNÍ | 107 |
KAPITOLA III | 111 |
REALITA SVĚTA JAKO VĚROHODNÝ FILMOVÝ | 111 |
FUNDAMENTÁLNÍ OTÁZKY FILMOVÉHO DOKUMENTU | 111 |
DETAIL | 112 |
STŘIH | 113 |
TRANSFORMACE - METAMORFÓZA - TRANSSUBSTANCIACE | 114 |
"DOKUMENTÁRNÍ FILM" | 115 |
TVORBA | 116 |
DOKUMENTARITA FILMU I. | 121 |
DOKUMENTARITA FILMU II. | 123 |
ZVUK | 132 |
KAPITOLA IV | 137 |
NADĚJE JAKO SOUČÁST MYSTAGOGICKÉ, ESCHATOLOGICKÉ A SOTERIOLOGICKÉ KONCEPCE UMĚLECKÉHO FILMU | 137 |
DVĚ ÚVAHY K PROBLEMATICE TRANSCENDENCE FILMOVÉHO UMĚLECKÉHO OBRAZU VE FILMECH ANDREJE TARKOVSKÉHO | 137 |
ÚVAHA PRVNÍ - IMAGO MUNDI | 137 |
PANENSTVÍ (JAKO OČIŠTĚNÍ "KONVERZE" A PŘIJETÍ OBĚTI): | 143 |
SVOBODA UVNITŘ HIERARCHICKÝCH VZTAHOVÝCH HODNOT (SEN A SNĚNÍ) | 145 |
ÚVAHA DRUHÁ - IMAGO DEI | 148 |
NADĚJE - SOTERIOLOGICKÁ SKUTEČNOST UMĚLECKÉHO DÍLA. Oběť - přijetí bolesti osobní odpovědnosti - křížová cesta. | 148 |
EVA | 148 |
SÁRA | 148 |
MYSTICKÁ OBĚŤ ŽENY (ČLOVĚKA) JAKO MATKY, JE OBĚTÍ SYNA | 149 |
NÁVRAT DOMŮ JAKO SOTERIOLOGICKÝ (ESCHATOLOGICKÝ) ÚBĚŽNÍK SPÁSY | 153 |
IMAGO MUNDI = IMAGO DEI | 155 |
KAPITOLA V | 156 |
KRAJINA BYTÍ JAKO METANOIA | 156 |
METANOIA - OBRÁCENÍ A PUTOVÁNÍ JAKO NÁVRAT DO KRAJINY BYTÍ. | 156 |
PUTOVÁNÍ - VYZNÁNÍ - PROMĚNĚNÍ I. | 157 |
NEVĚSTO KRÁSNÁ, DEJ MI PÍT MARKETA LAZAROVÁ | 164 |
ČAS PANENSKÉ KRVE | 168 |
PROLOMIT VLNY (Lars von Trier, Dánsko-Francie 1996) | 174 |
KÝČ JAKO PRAVDA, PRAVDA JAKO KÝČ? | 175 |
STABAT MATER DOLOROSA | 177 |
PUTOVÁNÍ - VYZNÁNÍ - PROMĚNĚNÍ III. | 180 |
POUŠŤ A TICHO I. Hledání Boží tváře v umělecké vizi. (Touha jako "utrpení zhmotňované" formy) | 180 |
ANDREJ RUBLJOV (Andrej Tarkovskij, SSSR/Rusko 1966) | 181 |
PUTOVÁNÍ - VYZNÁNÍ - PROMĚNĚNÍ IV. | 186 |
POUŠŤ A TICHO II. (Bolest osamělosti a mlčení bolesti) | 190 |
BARVA GRANÁTOVÉHO JABLKA | 192 |
SMYSL BYTÍ I. TROJJEDINOST VYJEVOVÁNÍ BYTÍ A JSOUCNA JAKO JEDNOTY. (SLOVO JAKO POJMENOVÁNÍ SMYSLU - POEZIE) | 200 |
KAPITOLA VI | 205 |
SOUHVĚZDÍ TOUHY | |
ANDREJ TARKOVSKIJ - UMĚLECKÉ DÍLO JAKO OBRAZ DUCHOVNÍHO POZNÁNÍ | 205 |
VLASTNICTVÍ UNIVERSA (Světlo ducha) | 205 |
Manželství (matrimonium) | 209 |
ANDREJ RUBLJOV: "VYZNÁNÍ VÍRY" (SSSR 1966) | 216 |
SOLARIS: "NÁVRAT K OTCI" (SSSR 1971) | 216 |
ZRCADLO: "ZPOVĚĎ" (SSSR 1975) | 216 |
STALKER: "KŘEST" (SSSR 1979) | 216 |
NOSTALGIE: "ANAMNÉSIS" (SSSR-Itálie 1983) | 216 |
OBĚŤ: "CHCI BÝT TVŮJ SYN" (Švédsko-Velká Británie-Francie 1986) | 216 |
KAPITOLA VII | 220 |
OSA DRAMATURGICKÉ SPIRÁLY VE FILMECH | 220 |
ANDREJE TARKOVSKÉHO (I.) | 220 |
TEMATICKÉ OKRUHY (I.) | 221 |
KRAJINA JAKO OBRAZ STAVU DUŠE | 221 |
ANDREJ RUBLJOV | 221 |
SOLARIS | 222 |
STALKER | 224 |
NOSTALGIE | 226 |
POSEL - ANDĚL - PRŮVODCE - SVĚDEK | 228 |
ANDREJ RUBLJOV | 228 |
SOLARIS | 228 |
STALKER | 229 |
NOSTALGIE | 231 |
MATKA (MYSTICKÁ LÁSKA - VYVOLENOST K BOŽSTVÍ) | 233 |
ANDREJ RUBLJOV | 233 |
SOLARIS | 235 |
STALKER | 236 |
NOSTALGIE | 237 |
ANAMNÉSIS | 239 |
ANDREJ RUBLJOV | 239 |
SOLARIS | 239 |
STALKER | 240 |
NOSTALGIE | 242 |
KAPITOLA VIII | 246 |
OSA DRAMATURGICKÉ SPIRÁLY VE FILMECH ANDREJE TARKOVSKÉHO (II) | 246 |
TEMATICKÉ OKRUHY (II.) | 246 |
Z R C A D L O - SEBEIDENTIFIKUJÍCÍ SVĚTELNÝ TVAR, DYNAMICKY TOTOŽNÝ S PROSTOREM (I.) | 246 |
SYNOVSTVÍ (NÁVRAT, KRAJINA ZTRACENÉHO RÁJE) | 252 |
RUBLJOV | 252 |
SOLARIS | 253 |
STALKER | 255 |
NOSTALGIE | 256 |
KŘEST(ZPOVĚĎ, MODLITBA, VODA + OHEŇ) | 258 |
RUBLJOV | 258 |
SOLARIS | 259 |
STALKER | 260 |
NOSTALGIE | 261 |
MANŽELSTVÍ (SVATBY JAKO SJEDNOCENÍ) | 263 |
RUBLJOV | 263 |
SOLARIS | 264 |
STALKER | 264 |
NOSTALGIE | 265 |
OBRAZ BOŽÍ JAKO KRAJINA SRDCE - IKONA | 266 |
RUBLJOV | 266 |
SOLARIS | 267 |
STALKER | 268 |
NOSTALGIE | 270 |
O B Ě Ť - SEBEIDENTIFIKUJÍCÍ SVĚTELNÝ TVAR DYNAMICKY TOTOŽNÝ S PROSTOREM (II.) | 273 |
E P I L O G | 279 |
BIBLIOGRAFIE (VÝBĚR) | 280 |
REJSTŘÍK JMENNÝ | 286 |
REJSTŘÍK VĚCNÝ | 293 |
REJSTŘÍK UMĚLECKÝCH DĚL | 303 |
OBSAH | 305 |
Na Nostalghia.cz publikováno se souhlasem autora |