Vladimír Suchánek
Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu


SUMMARY:

Tato monografie, se zaobírá skutečností existence uměleckého díla jako artefaktu povýtce duchovního. Vše z hlediska tří základních oborů: teologie, estetika a uměnověda. Je to skutečnost jež je sice známá, obecně publikována, ale spíše okrajově a náznakově. Podtitul této práce je konkrétnější a přesněji definuje cíl celého uvažování: duchovní souvislosti uměleckého díla.

Práce je rozdělena do tří základních částí:
1) Obecný úvod do problematiky existence uměleckého díla a jeho základní výrazové struktury. Zde je umělecké dílo zařazeno do kontextu vývoje civilizace a jejích estetických potřeb. Jsou konkretizovány pojmy jako kýč, možnost vzniku, smyl existence, atd. Dále jsou sledovány a analyzovány nejzákladnější výrazové prostředky jako: pohyb, barva, zvuk atd.

2) Krátká samostatná část o dokumentárnosti filmového obrazu a jeho věrohodnosti jako obrazové struktuře sdělování informace.

3) Struktura a analýza díla Andreje Tarkovského ve spirituálních souvislostech tvorby. Vybrána základní témata (Krajina jako stav duše, Křest, Matka, Synovství, atd.), která se vyskytují v jeho filmech a ta jsou analyzována právě z hlediska duchovních souvislostí lidského života a jeho spění.

Celá práce je úvodem do velmi rozsáhlého tématu, který by se dal nazvat: principy existence uměleckého díla. Toto velké téma je postupně definováno a pomocí množství analýz (které jsou jako přílohy u každé kapitoly) nejrůznějších filmových děl české i zahraniční tvorby konkretizováno.
Práce jako celek se snaží o připomenutí velmi závažného faktu, že skutečné umělecké dílo, vedle svých estetických, filozofických, společenských a jiných hodnot, je také nositelem mimořádných kvalit spirituálních a obecně duchovních, bez kterých by pravděpodobně jako umělecké dílo nemohlo existovat.


SUMMARY:

Topography of Transcendent Coordinates of the Film Image
- introduction to the problematics of an image of art as a spiritual-aesthetic reality.

This monography is dealing with the reality of existence of a work of art as an artefaktum for the most part spiritual. Considering the point of view of three elementar branches: theology, aesthetics and arts. This reality is known, generally published but only marginally and in hints. Subtitle of this work is more concrete and defines more exactly the aim of the whole cogitation: spiritual continuity of the work of art.
v The monography is divided into three elementary parts:
1. General introduction to the problematics of the existence of the work of art and its basic structure of expression. The work of art is classified among the context of the civilization development and its aesthetic needs. The terms like artistic trash (kitsch), possibility of rise, sense of existence, etc., are concretized here. Further the basic means of expression: movement, colour, sound etc. is contemplated and analyzed.

2. Short independent part on documentarity of the film image and its authenticity like an image structure of communication.

3. Structure and analysis of the work of Andrej Tarkovskij in the spiritual continuity of the production. Chosen the basic themes (Landscape as a state of mind, Baptize, Mother, Filiality, etc.) which are in his films and these are analyzed just from the point of view of the spiritual continuity of human life and its tending. The whole work is an introduction to a very wide theme, which could be called: principles of the existence of a work of art. This large topic is continuously defined and concretized by means of a number of analyses (which are appendixes of each chapter) of various Czech and foreign film works.

The work as a whole tries to remind a very serious fact that the real work of art, apart from its aesthetic, philosophical, social and other values, is also a bearer of extraordinary spiritual qualities without which it probably could not exist as a work of art.

Translation: Helena Horecká

Na Nostalghia.cz publikováno se souhlasem autora