|
|
Obchod Terryho ponožky již asi všichni filmoví fandové znají, ať už z jeho fyzické existence
ve foyeru pražského kina Světozor, nebo z virtuální verze na adrese
terryhoponozky.cz. Právě tento
e-shop byl v několika uplynulých měsících předmětem ohlášené rekonstrukce (obdobně jako
celé kino, otevřené v nové podobě v únoru 2008). Výsledek je více než impozantní, protože
nedošlo jen k proměně vnějšího „pláště“, ale podstatně nakynul i obsah.
Na svědomí to má Pavel Rajčan a jeho mimořádně obsáhlá galerie filmových plakátů, která
soustřeďuje několik tisíc (!) naskenovaných plakátů vzniklých v Československu od roku 1930
do konce roku 1989. Kdo stránky Terryho ponožek navštěvoval pravidelně, tak si určitě všímal,
že množství zařazovaných plakátů postupně narůstalo. Až nyní, v novém grafickém i uživatelském
rozhraní, je ale podle mne možné si udělat jasnější představu o celé sbírce. Nejen v českém
ale i v celosvětovém měřítku ojedinělá kolekce je přístupná on-line, umožňuje zvětšení každého
plakátu k prohlédnutí větších detailů, výběr podle jmen jejich autorů, zemí vzniku filmu,
roku, režisérů nebo herců. Zvláštní kategorii tvoří současné plakáty, plakáty k dětským pásmům,
polské filmové plakáty (ty mají k české plakátové tvorbě specifický vztah, proto jsou
vyčleněny samostatně a tvoří tak jedinou obsáhlejší plakátovou kolekci zahraniční provenience), plakátové
rarity a sbírka černobílých fotosek, určených k propagaci filmů ve vývěskách kin. (K fotoskám
malá poznámka: jejich počet zde zatím není veliký, cca 200 ks, ale jedná se o mimořádně cenný
materiál, protože velmi často jako podklad sloužily fotografie přímo z natáčení nebo scény
aranžované jen pro fotografa za účelem propagace; často tedy nejde o záběry z filmu - viz
např. tato fotoska k Tarkovského filmu
ZRCADLO,
tedy snímek, který i v nějaké alternativní verzi budete ve filmu hledat marně.) Každá
kategorie plakátů umožňuje zobrazit buď kompletní sbírku nebo jen výběr toho, co je určeno
i k prodeji, vždy s uvedením fyzického stavu a formátů, které jsou k dispozici.
Probírání se těmito grafickými díly vám tedy může způsobit místy značné potěšení, způsobené
nejen podobou vlastního plakátu, ale i případným vyvoláním vlastních vzpomínek na konkrétní
film. Z prvotních zkušeností plyne, že v orientaci po obsahu je třeba více využívat políčko
„vyhledávání“, protože např. kategorie
Režisér
neobsahuje, jak by se dalo na první pohled čekat, všechny režiséry, k jejichž filmům je
nějaký ten plakát ve sbírce, ale jen devět vybraných režisérských legend (Antonioni, Bergman,
Buñuel, Fellini, Forman, Godard, Hitchcock, Menzel, Visconti) – ostatní je třeba najít
přes vyhledávač. Obdobně je třeba postupovat i v oddílech
Herci
(obsahuje jen 18 vybraných hereckých stars) nebo
Původ filmu
(prvotní členění jen na 15 zemí, vyhledávač vám ale najde i Portugalsko či Brazílii).
Závislost na vyhledávacím políčku i tak nemusí být stoprocentní. Hledáte-li např. jméno
„Werich“, vyhledávač najde plakát k filmu VEČER S JANEM WERICHEM, ale ve sbírce obsažený
plakát k filmu AŽ PŘIJDE KOCOUR (s Werichovu fotografií) už ne. Při hledání jména
„Hrušínský“ nenajde ani jeden z několika obsažených plakátů (např. BÁJEČNÍ MUŽI S KLIKOU,
DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ), samozřejmě proto, že takový textový řetězec v databázi není.
Je ale možné, že její struktura a obsah se budou postupně prohlubovat a tím budou i
přesnější výsledky hledání.
Další oddělení obchodu kopírují jeho sortiment. Knihy a časopisy, filmy (DVD), hudba (CD),
oblečení (s filmovou tematikou). Přehled po nabízeném zboží je v tomto případě ale už mnohem
stručnější. K dispozici vlastně nejsou žádné detaily, zobrazuje se jen seznam zboží v každé
kategorii řazený podle abecedy (na stránkách po 16 titulech) a nic víc. Doufám tedy, že
tvůrci webu na tomto ještě nějak zapracují, protože informace podávané zákazníkům jsou zatím
jen velmi orientační (maličký náhled obalu, název, cena) a do standardu moderního internetového
prodeje mají daleko.
I přes výše uvedené je nová podoba webu Terryho ponožek mnohem příjemnější. Střídmý grafický
design, zbavení se vyskakovacích oken u zvětšených náhledů, kompletní anglická verze (možnost
nákupu za Euro). Snad brzy dojde i k doplnění detailů u dalšího nabízeného zboží. Hlavně
ale těch 6.000 plakátů... Prezentace a propagace naší výtvarné plakátové tvorby par excellence.
Mňam.
[na Nostalghia.cz publikováno 28. 4. 2008]
|