|
|
V několika krátkých exkurzech do raných filmů Wima Wenderse se pokouší Taťána
Kočinová vystopovat motivy, které se sbíhají v ikonickém Wendersově filmu
NEBE NAD BERLÍNEM (1987). Text byl publikován v březnu 2021 na stránkách
ruského filmového magazínu
Iskusstvo kino.
Zde nabízím jeho pracovní překlad.
Wim Wenders začal natáčet filmy ve druhé polovině šedesátých let, když si našel
cestu k filmům francouzské kinematografie. Jako jeden z lídrů „Nového německého filmu“
se, stejně jako ostatní tvůrci tohoto hnutí, pokusil přijmout a pochopit fenomén
kultury, v níž vyrůstal – s traumatizující zločinnou historií, stagnující poválečnou
kinematografií, touhou zapomenout na sebe sama v cizí, anglicky mluvící kultuře, ale
snažící se, tak jako všichni, žít dál.
V jednom z raných Wendersových filmů LÉTO VE MĚSTĚ (1971) navštíví hrdina, právě
propuštěný z vězení, projekci filmu J.-L. Godarda ALPHAVILLE (1965). Když je na
svobodě, zdá se, že je ponořen do jedné ze scén, které sledoval: za oknem auta,
zářící ve tmě, blikají výlohy a automaty na potraviny.
Místo
SILVER CITY (1969)
Myšlenky universa formuloval Wenders před 18 lety v NEBI NAD BERLÍNEM. Ale už hrdinové
filmu SILVER CITY (1969) a absolventského filmu LÉTO VE MĚSTĚ (1971) se snaží
své město buď pochopit nebo z něj uniknout. V pohledu pozorovatele, odpovídajícího
pohledu režiséra, uvízl také dlouhý záběr elegantního historického interiéru barové
restaurace. Silně připomíná místo, kde se na koncertě Nicka Cavea setkají bývalý
anděl Daniel (Bruno Gantz) a Marion (Solveig Dommartin).
V raných Wendersových filmech nacházíme motiv návratu - i když jde třeba jen
o pohled z okna. Tato perspektiva nám umožňuje vidět, jak se čas a život, který
jej vyplňuje, porovnáváním během minut v pohyblivém obraze nebo třeba na fotografii,
proměňují.
A místa samozřejmě ožívají hudbou. Pokud ve „stříbrném Mnichově“ (SILVER CITY) ještě
není cizí hlas slyšet (energie Micka Jaggera je přenášena pouze prostřednictvím
televizní obrazovky), tak brzy budou znít písně všude, kde se hrdina LÉTA VE MĚSTĚ
ukáže.
Hledání místa ve Wendersových filmech není jen řadou měnících se lokalit, ale také
dialogem s pamětí stále přinášející bolestivé příběhy, které ale již ustupují
novým poznáním. Staré domy jsou zbourány a na jejich místě se staví nové.
Cesta
LÉTO VE MĚSTĚ (1971)
Všeobjímající pohled shora - jedna z autorových oblíbených technik - nám umožňuje
se nadechnout, vybudovat osobní spojení s místem a obsáhnout ho. Ožívá tak
fotografie vzlétajícího letadla v SILVER CITY - i hrdina LÉTA VE MĚSTĚ, unikající
svým pronásledovatelům (nebo sobě) při letu do Berlína.
Motiv cesty už režisér nikdy neopustí: vlaky, kola a auta jsou neustálými společníky
jeho hrdinů. Wendersova láska k cestovatelským filmům je dobře známá. Trilogie
ALICE VE MĚSTECH (1973), FALEŠNÝ POHYB (1975) a V BĚHU ČASU (1976) je postavena
na nekonečně se měnících krajinách - tak odlišných, ale přitom tak navzájem
podobných.
Pro Wenderse je obzvláště důležité dávat naději - hrdinovi, divákovi nebo sobě jako
autorovi. Vždy doufám, že uvidím naději budoucnosti - když ne z ptačí perspektivy,
tak alespoň v pohledu mezi domy.
Žena
FALEŠNÝ POHYB (1975)
Už ve FALEŠNÉM POHYBU hledá Wim Wenders obraz ženy, do níž se jeho hrdina může
zamilovat. Hloupá akrobatka, dívka bez kořenů, odnikud, obratně žonglující se třemi
pomeranči, vyroste a zdá se, že se přesune do cirkusu v NEBI NAD BERLÍNEM.
Právě ve filmu FALEŠNÝ POHYB se objeví dvojitá expozice: nevinná tvář Mignon
(debut 14leté Nastassje Kinski) se rozplyne v ubíhajících železničních kolejích.
A pokud zde vzájemné překrývání záběrů naznačuje mezeru mezi skutečným životem a
světem hlavního hrdiny, pak v NEBI NAD BERLÍNEM poryv andělského křídla na Marionině
tváři naopak spojuje svět skutečný s tím druhým.
Téměř o deset let později, ve stejně slavném filmu PARIS-TEXAS (1984) bude hrdina
(Harry Dean Stanton) hledat manželku (opět Nastassja Kinski), která vyhledává
osamělost, od lidí se odděluje nástěnným zrcadlem v peep show, kde lze tváře
ignorovat nastavením neprůhlednosti.
Osamělost
FALEŠNÝ POHYB (1975)
Typický Wendersův hrdina je Němec, který chce uniknout a ztratit se.
FALEŠNÝ POHYB (film je založen na Goetheho románu Viléma Meistera léta učednická)
končí rozjímáním o lhostejné a netečné horské krajině, charakteristické pro německou
uměleckou tradici. V dalších Wendersových filmech se stejný motiv osamělosti rozvíjí
na hranici netečných prostorů mezi městem a opuštěných krajin podél silnic.
Důvody pro volbu samotářské cesty popsal Wenders V BĚHU ČASU. Film natočený na
silnici vedoucí podél hranice NDR, se skládá z mnoha setkání a rozhovorů,
které jsou ve struktuře filmu usazeny stejně, jako postavy pohybující se z jednoho
německého města do druhého. Bruno, hraný režisérovým alter-egem Rüdigerem Voglerem,
neklidný novinář z ALICE VE MĚSTECH či spisovatel z FALEŠNÉHO POHYBU, se zde stává
promítačem vedoucím hluboké rozhovory s cestovatelem Robertem (Hanns Zieschler):
- No, a jaké to je - žít sám?
- Normální, každým dnem lepší.
V jednom z následujících záběrů se pak rotující cívka filmu prolne s volantem
automobilu.
Být sám znamená pro Wendersovy postavy schopnost pozorovat z povzdálí, aniž by je
ostatní viděli. Ale jedno mají tito cestovatelé společné, stále se setkávají
s dětmi. Dítě bez rodičů je dalším obrazem, jemuž je Wenders věrný filmu od filmu
(nejslavnější monolog z NEBE NAD BERLÍNEM začíná frází „Když bylo dítě dítětem“).
V BĚHU ČASU vymění Robert s dítětem jeho poznámky za několik svých skromných věcí,
cestovní soupravu pro začátečníky: sluneční brýle a kufr.
Snaha být osamělý je touha, aby vás všichni nechali na pokoji - a oba hrdinové
se s takovým člověkem setkávají. Právě ztratil manželku a snaží se přijít na to,
co se stalo. Probudí ho - a znovu nastartují motor dodávky.
V jedné chvíli se ukáže, že Robert je připraven Bruna opustit a pokračovat
v cestě sám. Protože být sám znamená být svobodný, být schopen bloudit, neznat
ničí historii, jen žít.
Smrt a film
STAV VĚCÍ (1982)
„Prostě žít“ znamená pro Wenderse užívat si existenci věcí a prchavých událostí,
nejen je sledovat, ale také je napravovat, abychom si je mohli přizpůsobit a
porozumět jim.
V 80. letech se jeho hrdina pozorovatel, snažící se pochopit sám sebe, stává
komplikovanějším a stále více propojeným se samotným režisérem. Jeho postavy stále
častěji chodí nejen do kina, ale samy natáčejí nebo promítají filmy, stále více
scén odráží povahu filmu a umění.
V roce 1980 se Wenders podílel na natáčení dokumentu vážně nemocného režiséra
Nicholase Raye (BLESKY NAD VODOU). Po přípravě celého natáčení a pozorování
umírajícího kolegy dokončuje film sám.
Smrt režiséra se bude opakovat o dva roky později ve filmu STAV VĚCÍ (1982). Život
ve filmu je zničen samotným procesem natáčení. Dokonce i houslista hrající pod
metronomem je od šumícího moře oddělen lesknoucí se plochou okna.
„Příběhy zůstávají v příbězích,“ říká protagonista filmu, německý režisér Friedrich.
A dodává: „Zatímco život jde dál“ - a odjíždí do Spojených států hledat producenta a
peníze. Tam nešťastnou náhodou vstoupí na chodníku slávy na hvězdu Fritze Langa
a ocitne se v přívěsu nešťastného amerického producenta. Ten jezdí ve voze s
nízkým stropem po Hollywoodu a mumlá si: „Kurvarealita". A režisér odpovídá:
„Film je smrt.“
Je film možný po druhé světové válce?
TOKYO-GA (1985)
Může film vyprávět příběhy po tom všem, co se stalo během druhé světové války?
Tuto otázku si Wenders klade nejen při konstrukci charakteru hrdiny pozorovatele
sledujícího svůj vlastní život, ale také ve vztahu k ostatním filmařům.
Umělé a skutečné reality se spojují v prostoru filmu a střihu. V roce 1985 je
uveden film TOKIO-GA, v němž Wenders hovoří s přáteli a kolegy Jasudžira Ozu,
největšího japonského režiséra 20. století, anděla, jemuž je zasvěceno NEBE NAD
BERLÍNEM. Problém poznávání a proměny světa se vyjeví v paralelní montáži pohledů
na město a těchto rozhovorů. Po Ozuově Tokiu není ani stopy, říká Wenders, ale je
tu další Tokio - a pokud se na něj začnete dívat, otevře se nový význam.
Sledování filmu jako zrcadla života, aby bylo možné se změnit, není ani tak zdůvodněním
kinematografie, jako spíš kulturním fenoménem, nejspíše ale potvrzením pozitivní
síly myšlenky změny. Na konci 80. let to bylo pro německou kulturu zvláště důležité.
V NEBI NAD BERLÍNEM - Wendersově nejslavnějším a nejcitovanějším filmu - vyjadřuje
on sám tuto naději nejlépe. Člověku neznajícímu co se stane zítra, může dávat naději
cizinec i město rozdělené na polovinu.
[Přeloženo z ruského originálu z
Iskusstvo kino, vyd. 22. 3. 2021]
[Pro Nostalghia.cz přeložil Petr Gajdošík, publikováno 5. 4. 2021]
|