|
|
Na portálu YouTube je již dva roky ke shlédnutí asi čtvrthodinové video
10 Screenwriting and Filmmaking Tips from Akira Kurosawa,
na němž v sestřihu různých zaznamenaných výpovědí udílí Akira Kurosawa jakési
filmařské „Desatero“ obsahující esenci jeho myšlenek o tvůrčím procesu: jak
scenáristice, tak režii nebo o obecnějším přístupu k tvorbě. Textově tuto Kurosawovu
výpověď zpracoval například portál
nofilmschool.com,
z jehož stránek jsem Kurosawovy myšlenky také přeložil.
Fragment rukopisné poznámky ze scénáře filmu Dodes’ka-Den [Dodeskaden]
1. Pro autora je nejdůležitější čelit často nudnému úkolu vše slovo za slovem napsat.
Psaní může být náročné, ale dát to, co cítíme v srdci na papír, je pro každého filmaře
nezbytné. Často se posuzujeme podle toho, jak rychle věci děláme, ale nakonec jediná
skutečná věc, na které záleží, je ta, jak je to dobré.
2. Vybírat jaký film natočit, je jako zasévat semínka – v závislosti na době
a společenské situaci některá semínka najednou vyklíčí. Nemůžete je ale nutit.
Nenuťte se do žádného projektu. Buďte otevření a trpěliví a moudře vybírejte.
Natočit špatný film jen proto, že se to může udělat rychle, není důvod, proč
se tomuto oboru věnovat. S takovou za chvíli skončíte. Rozvíjejte projekty,
na kterých vám záleží.
3. Natáčení filmů stojí hodně peněz, ale k napsání scénáře vám stačí jen tužka
a papír.
To je jedna z věcí, kterou bych rád řekl všem začínajícím filmařům. Nemusíte psát
profesionálně, ale měli byste se alespoň pokusit přiložit pero na papír a vyzkoušet
si to. Naučte se struktuře a charakteru psaní. Navíc je to zdarma!
4. Samotné téma ještě nevysvětluje všechny detaily lidských citů. Vyjasnit si
cíl nebo poselství filmu před jeho natočením je tedy zásadní.
Téma je jednou z těch záludností, na které na své cestě narazíte. Zkuste ho
identifikovat, definovat a pojmenovat ve scénáři a poté pracujte na tlumočení
své vize způsoby, které ji objasní i publiku.
5. Když lezete na hory, první věc, kterou vám řeknou, je nedívat se na vrchol.
Se psaním je to stejné – začněte zdola a trpělivě pokládejte jednu nohu před druhou.
Všichni začínají na první stránce nebo prázdné obrazovce, ani nejslavnější scenáristé
v tom nemají výhodu. Nevyhlížejte stránku 100, soustřeďte se na stranu jedna.
6. Věnujte pozornost detailům. Diváci si možná všeho nevšimnou, ale budou to
cítit.
Vždy zvažte, co můžete do jednotlivých scén navrstvit, jaké detaily můžete přidat
k pozadí, dialogům nebo postavě, díky nimž budou téma a příběh srozumitelné. Jak
můžete dát publiku pocit, že máte kontrolu nad jejich zážitkem, aniž byste to
dávali příliš najevo?
7. Tvorba vychází z paměti. Nemůžete vytvořit něco z ničeho. Vytvořte si vzpomínky
z věcí, které zažijete nebo o kterých čtete.
Vaše práce vždy ponese váš rukopis. Vaše obrazy a slova jsou kousky vaší lidské
zkušenosti. Pokuste se porozumět motivacím a příběhu tím, že budete vědět, které
části obrazu jsou z vás a jak se ztotožňujete s postavami v příběhu.
8. Vždy přemýšlejte o svém dalším projektu jako o tom, pod kterým si vás lidé
budou pamatovat.
Zůstávejte hladoví. I když je tato profese plná vzestupů a pádů, pokračujte
v tvrdé práci na tom, aby vaše další věc byla lepší. Udělejte z ní něco, co
jasně definuje váš cíl jako filmaře. Tvrdě pracujte na každém projektu, ale do
toho dalšího přineste ještě víc než do předchozího.
9. Když píšete, pište soustavně. Pokud to jednou vzdáte, stane se z toho zvyk.
Vždycky říkám: nepiš nic, u čeho neznáš konec, protože cestou se můžeš ztratit.
Nevzdávej to ale i tehdy, pokud konec vidíš a znáš. Hotový příběh je mnohem jednodušší
přepisovat a přepracovávat. Pokud ale máš jen něco málo na papíře a nemáš ponětí,
kam to směřuje, můžeš klidně skončit. Nicméně: přestanete jednou a pak pro vás
bude vždy lákavé znovu a znovu přestávat.
10. Přizpůsobte postavy, děj a dialogy skutečnému životu.
Noste všude blok na poznámky. Zapisujte si jména, úryvky dialogů, nápady, lidi a
jejich činy. Co nejvíce z toho, co vidíte. Vaše postavy pak budou působit uvěřitelně,
budou se chovat přirozeně, budou pochopitelné. Jakýkoli příběh lze zakotvit
ve skutečnosti.
[Přeloženo z
10 Filmmaking Tips from Akira Kurosawa, nofilmschool.com]
[Přeložil Petr Gajdošík, publikováno 16. 12. 2024]
|