|
|
STROM NA DŘEVÁKY (1978) je tříhodinová kronika, v níž Ermanno Olmi (1931) v roli
autora námětu, scénáristy, střihače, kameramana a režiséra skládá z nejnepatrnějších
úlomků všedního života členů čtyř venkovských rodin mozaiku mytologizující epochu,
která nenávratně zmizela právě tak, jako principy určující životy jejich příslušníků.
Měřeno tradičními kánony výstavby syžetu, nemá Olmiho film žádného vnitřního hrdinu -
jeho postavy, ti nejchudší z chudých, bezzemci žijící pohromadě v pachtýřském dvoře -
jsou utkány výhradně z pomíjivých, naprosto nedůležitých mikrodějů, které obvyklá
dramaturgie jen sporadicky přivěšuje na dramatického hrdinu, spěchajícího k vytčenému
cíli, aby tak dosáhla jeho zlidštění a individuálního ozvláštnění.
Stavení a rozlehlé nádvoří je zabydleno lidmi v rozpětí několika generací - od právě
narozených nemluvňat po vetché starce. Ti všichni se zde věnují svým povinnostem,
prožívají chvíle odpočinku, čerpají posilu a útěchu ze své pospolitosti. Olmi se však
ani na okamžik neuchýlí k dramatické stylizaci, neopře se o působivost melodramatické
zkratky, chce-li přiblížit některou z postav, která se na cestě za svou každodenní
prací proplétá věčným klubkem dětí a domácích zvířat na dvoře: jeho kamera se jenom
prostě, s pokorou a vnímavostí na chvíli přiblíží jejímu soukromí a poté Olmi nechá
postavu opět vplout mezi tváře těch, kteří určují rytmus života tohoto společenství.
Přirozenost je vepsána už ve fyziognomii všech hrdinů - představují je skuteční
vesničané z kraje kolem Bergama, dějiště filmového příběhu a rodiště režiséra. Snad
žádná tvář, kromě mladičké Teresiny, není půvabná, a přesto jsou všechny svým způsobem
krásné, jejich modelace nese stopy ušlechtilosti, ryzí čistoty a důstojnosti. Ať už
zahlédneme kterýkoliv obličej v seberozdílnějších situacích, přesto jeho mimika
prozrazuje jen málo z vnitřního rozpoložení postavy. Podržuje si svou sošnou
majestátnost, vyčteme z něho za každých okolností sílu jakési vnitřní harmonie, jež
dovoluje člověku vymanit se z otroctví nálad stravujících duši.
Totéž vědomí řádu rozeznáváme i v gestech a pohybech obyvatel statku: sebemenší
a sebehrubší pracovní úkon (zabíjačka), kontakt s dítětem (koupání, krmení), objetí
manželky - to všechno se jejich prostřednictvím stává modlitbou, nabývá velebnosti
rituálu, v němž za každým přesným, jistým, klidným pohybem cítíme zkušenost nekonečného
řetězu minulých generací. Divák si mimoděk uvědomí, jak frustrující a zcizující je
tolikrát denně opakovaný pohled na hodinky, jak ponižující je nervózní těkání a
přešlapování, vyplňující promarněný čas či chvíle očekávání něčeho nepředvídaného.
I styl a obsah promluv postav, strohých, někdy sotva několikaslovných, vrací výpovědím
jejich původní význam, slova přestávají být prázdnými zvuky a ornamenty a nabývají
přesného, konkrétního obsahu. Mnohdy ostatně nejsou vůbec nutná - milostný vztah,
stvrzený posléze manželstvím, se rodí a prohlubuje letmými pohledy očí, plachými úsměvy,
rozchvěním z blízkosti druhého; láska otce k dítěti vede pohyby jeho rukou, když osouší
chlapcovy zmáčené nožky.
Kromě toho postavy, jejichž životy Olmi s tak neuvěřitelnou plastičností rekonstruuje,
nebyly ještě oloupeny o svou integritu, nezažily paralizující šok odcizení pracovnímu
procesu, a tak důležitým, ba dominantním prostředkem jejich charakterizace, jejich
sebevyjádřením je to, čím se zabývají. Proto je možné, že nitro starce, jejž filmem
provází dojemné přátelství malé vnučky, je rozkryto skrze jeho péči o několik útlých
sazenic rajčat, péči, jež se mění ve vztah, do něhož muž vkládá nejen všechen svůj um,
nýbrž i citový prožitek. Není to náhodný výběr, neboť vlastně celý film je sledem
epizod, které předvádějí desítky drobných každodenních zkušeností spojených s prací,
která vyplňuje životy venkovanů, s činorodostí, jež je jejich přirozeností.
Když všichni ulehnou ke spánku, Batisti začne synáčkovi vyřezávat dřeváky, a jestliže
Olmi prolne do obrazu Bachovu varhanní hudbu, pak proto, aby zdůraznil, že v tomto aktu
se zrcadlí celá mužova duše - hluboká láska k dítěti, pokora vůči životnímu údělu,
neotřesitelná důvěra v dovednost vlastních rukou.
Z výše řečeného je dostatečně zřetelné, jakou roli zde hraje prostředí. Nelze tedy
nevzpomenout Babičku Boženy Němcové, kde je dokonale konzervován obraz venkovského
společenství, tak jak se vytvářel a fungoval po staletí, nedotčen zásahy zvenčí. Jediný
rytmus, kterému naslouchají venkované Olmiho i ti, kteří obklopují babičku, je rytmus
přírody (ne náhodou se v obou dílech vystřídají čtyři roční období), ona modeluje
jejich zvyky a obyčeje, způsob života, mezilidský kontakt. Něco z její monumentality
ulpívá i v jejich charakteru: ať jsou jakkoliv rázovití, slabí, chybující či směšní,
nikdy je nechápeme jako pouhé svérázné figurky. Ještě něco spojuje tyto představitele
ryzího lidství v obou dílech - je to hluboká křesťanská víra, jejich povědomé podřízení
se řádu křesťanské lásky, víry a vzájemnosti. Nebylo by na místě uvažovat o církvi
a náboženství, i když samozřejmě nelze ani u Němcové ani u Olmiho (postava kněze)
přehlížet jejich roli, avšak v obou případech jde o cosi daleko intimnějšího, a proto
daleko silnějšího - o zduchovnělý, individuální přístup ke křesťanské věrouce, tak jak
jej hlásá Tolstoj: „Nehledej Boha v nebesích, ale v každém člověku, v každém živočichu
a rostlině, ve všem, co tě obklopuje. Vše je třeba zahrnout láskou, vše musíme
považovat za dary boží milosti.“ Olmi tuto koncepci křesťanství prolíná do zacházení s
výrazovými prostředky: úzkostlivě se vyhýbá jakékoliv monumentalizaci prostřednictvím
nadhledů a podhledů nebo skrze symboliku dosaženou rafinovanou krásou kompozice
předmětné náplně záběrů.
Kamera zásadně snímá z výše lidských očí a veškerá manipulace s ní je rovněž jakoby
přímo závislá na duchovním ustrojení venkovanů - dlouze a s láskyplným zaujetím spočívá
na tvářích, vynechávajíc detail (cizí lidskému oku), zastavuje se v hloubavém
polodetailu nad jejich prací. Jedinými pohyby jsou pomalé, někdy prakticky neznatelné
jízdy či panorámy, které, uzavřeny v prostoře dvora, se jen občas velebně rozhlédnou po
nekonečném horizontu krajiny za jeho vraty. Obyvatelům statku je cizí shon, horečná
aktivita, nenadálé výbuchy afektu, proto zde režisér důsledně eliminuje švenky, prudké
nájezdy a vůbec veškeré dynamické pohyby kamery.
Vizuální krása záběrů má zcela přirozený původ, ba tkví mnohdy v tom, co běžně
označujeme jako ošklivé: co je krásného na záběru starce, který za úsvitu, oděn pouze
do prádla, přikrývá v chlévě semínka rajčat? Nakolik výtvarným objektem je ubohá
zšeřelá světnice, kde se k otrhaným dětem u stolu připojil vesnický idiot? Jedině
ryzost, „duchovnost“ Olmiho pohledu, zbaveného jakékoliv kalkulace s efektem, nám
umožní spatřit vnitřní krásu těchto okamžiků a těchto scenérií, od nichž bychom jinak
nejspíše lhostejně nebo s odporem odvrátili zrak.
Podobně lze hovořit o barvě, neboť Olmi ji nikde nevyvazuje z reálné závislosti na
předmětech a prostředí. Pokud i ona se stává ve struktuře díla polyfunkčním,
smysluplným, emocionálně silným zabarveným tématem, děje se tak zcela přirozenou
cestou. Leitmotivem filmu je měkký přísvit, tlumené světlo, teplá hnědá tónina, teplé
odstíny barev, což všechno ovšem souvisí s chatrným osvětlením místností, s barvou
dřeva, z něhož je vyrobeno jejich skrovné zařízení, s náznaky někdejší barevnosti na
sepraných oděvech, s pastelovou zelení polí, s hnědí půdy a bláta na dvoře.
Jediným stylizujícím prostředkem zůstává tedy hudba. Olmi s ní zachází úzkostlivě
střídmě a mimoto zaznění Bachovy varhanní skladby nepodléhá naprosto žádným pravidlům,
v nichž bychom se zakrátko mohli orientovat. Jednotlivé sekvence-epizody jsou řazeny
vedele sebe bez jakékoliv hierarchizace a zvolí-li režisér pro některou z nich hudební
doprovod, není to proto, že by tak chtěl poukázat na její výjimečnost či podtrhnout
její důležitost - delikátně tím pouze naznačí, že mystika existence člověka,
nesmrtelnost jeho podstaty se mnohdy projeví v tom nejprostším úkonu, vytryskne v tom
nejvšednějším okamžiku. Je příznačné, že mnohý divák si hudební složku díla ani zpětně
nevybaví - natolik je organicky včleněna do jeho významové roviny.
Zbývá se ještě zmínit o dějovém plánu filmu. Už několikrát jsme se dotkli faktu, že je
zřetězením dějových epizod. Skutečně, jde snad o nejkompaktnější, nejryzejší epické
dílo v dějinách kinematografie. Opět se zde nabízí srovnání s naší Babičkou,
jelikož v obou případech je děj nahrazen děním, strmost dramatické křivky širokým tokem vyprávění.
Jejich směřováním je zachytit, zobrazit sám život, a proto nemůže být výtkou, že by
film (a svým způsobem i román) mohl skončit kdekoliv - vždyť totéž platí i o životě
každého z nás. Rozhodující pro náš soud o obou dílech musí být pouze to, zda se autoři
povznesli nad drobnokresbu postav a situací, zda z jejich detailní, precizní
rekonstrukce jistého prostředí a jisté epochy vyrůstá pravdivé svědectví o minulosti,
jež by navíc bylo obecně srozumitelnou a nadčasově platnou výpovědí.
U Olmiho dojdeme ke stejnému závěru, k jakému nás nutně musí přivést vnímavá četba
Němcové: že totiž přímo před našima očima probíhá nepozorovatelně, jakoby mávnutím
kouzelného proutku, přesun z roviny konkrétní do roviny zobecnění. STROM NA DŘEVÁKY
zdaleka není jen pečlivou rekonstrukcí reálií, nýbrž útvarem rozkrývajícím před námi
duchovní klima zaniklého společenství a zároveň sféru věčně platných humánních hodnot,
jakými jsou víra v dobro, všeprostupující pokora, láska k bližnímu, niterná harmonie…
Z tohoto hlediska jsou obě díla dokonalá, jsou myšlenkově naprosto dovršena, a výhrada,
že kupříkladu naprosto rezignují na chápání člověka jakožto sociální a politické
individuality, naopak jen stvrzuje právě řečené. Není jistě náhoda, že Olmi v jedné
scéně nechá novomanžele, aby se v Miláně stali užaslými svědky pouličních nepokojů a
strastiplného eskortování vězňů. A není náhodné, jakou reakci vyčteme z výrazů jejich
tváří - nezajímají se o politické pozadí, neuvažují o příčinách, ani po nich nepátrají
(nepadne zde jediné slovo), neboť integrita jejich světa a jejich osobností je ještě
zcela nenarušena, avšak v jejich rysech je vepsán hluboký soucit s trpícími, jsou
schopni intenzívně prožívat každou cizí bolest.
I kdyby STROM NA DŘEVÁKY nebyl pro diváka ničím jiným než chvílí spočinutí,
mystického a dík idealistickým představám o oporách v patriarchálním tradicionalismu
ne docela uchopitelného, přesto v něm jakožto občan současného světa, nesoucí na svých
bedrech kříž každodenních útrap plynoucích z chaosu moderní civilizace, může najít
živoradárný pramen, jenž obrodí jeho vyčerpanou humánnost, jeho víru ve velikost
člověka, byť mnohdy živořící nebo krutě deformovanou.
[Text vyšel tiskem celkem třikrát: poprvé v měsíčníku Film a doba 27, 1981, č. 11, s. 646–648;
podruhé v samizdatu Zrcadlo 3, 1990, s. 7-9; naposledy ve sborníku Duchovní film
(Sborník textů ke stejnojmennému cyklu filmů na 20. Letní filmové škole v Uherském Hradišti 1994).]
[Na Nostalghia.cz publikováno se souhlasem autorky 4. 9. 2003]
|