|
|
Text recenze Jana Folla na Tarkovského film NOSTALGIE, publikovaný v lednu 1998
v Mladé frontě Dnes, byl Nostalghia.cz poskytnut jejím autorem a je tedy možné, že v
novinové podobě byl redakčně upraven (tištěnou verzi zatím Nostalghia.cz nemá k
dispozici).
Tarkovského film NOSTALGIE, který do našich kin vstupuje v rámci nové kolekce Projektu 100, bývá interpretován jako
zpověď ruského intelektuála frustrovaného emigrací. Jeden z nejsugestivnějších filmařů našeho století jako by v něm skutečně předznamenal
vlastní budoucnost: po dokončení NOSTALGIE (1983) - natočené během jeho tříletého pobytu v Itálii - se s tehdejším sovětským
režimem definitivně rozešel a požádal o azyl. Ve Švédsku pak realizoval své poslední podobenství OBĚŤ (1986), rovněž
prodchnuté exulantskou skepsí. V témže roce v Paříži předčasně zemřel.
Podivínským hrdinou NOSTALGIE je spisovatel Andrej Gorčakov (charismatický Oleg Jankovskij), který v Itálii pátrá po osudu
svého předchůdce - ruského hudebního skladatele, kdysi zmítaného stejnými pocity vykořeněnosti. Víc než dávno mrtvý hudebník však
Gorčakova zaujme jeho živé alter-ego - vyšinutý poustevník (v podání bergmanovského herce Erlanda Josephsona), který v obavě před
koncem světa držel svou rodinu léta v domácím vězení. Hloubavý literát se snaží porozumět Domenicově bláznovství, zrcadlícímu jeho
vlastní stesky a traumata. Pomatený mesiáš nakonec vykřičí svou hořkost na římském náměstí a sám sebe upálí, zatímco Andrej splní
jeho přání a pronese hořící svíčku přes vypuštěný termální bazén. Tarkovského podobenství tak demonstruje dvě alternativy souboje s
beznadějí: jednu okázale sebevražednou, druhou pokornou a zdánlivě nicotnou.
Vyprávění končí fantaskní scénou, v níž se mezi zdmi zchátralé toskánské katedrály objeví hrdinův vzdálený domov. O podobných
zázračných „skanzenech“ snil tvůrce odedávna: ve finále jeho sci-fi SOLARIS (1972) se podobný ostrůvek vynořil z oceánu
mimozemské planety, v alegorii STALKER (1979) se tři poutníci dotrmáceli nebezpečnou zónou ke komnatě nejtajnějších přání.
V Tarkovského labyrintech se k takovým zábleskům naděje dospívá po nesamozřejmých cestách, roubených pohřebišti kultur
a odmítáním iluzí.
Ohniskem NOSTALGIE jsou starobylé toskánské lázně - mokvající „oáza“ léčivé zahálky. V téže lokalitě se vyskytuje také poutní místo
se sochou Madony - symbolem okázalých křesťanských rituálů. Moderní „madoně“ se podobá i tlumočnice Eugenie (Dominiziana
Giordanová), z níž se však vyklube teatrální hysterka. Tarkovského předposlední film lze chápat jako úvahu o bezútěšnosti všech
zmíněných „pokušení“. Podle jednoho z dialogů (i režisérova osobního vysvětlení) vypráví NOSTALGIE také o nepřeložitelnosti umění:
podobně jako se převodem do jiného jazyka zplošťují verše, také duchovní tradice jsou nepřenosné na cizí teritorium…
Tarkovskij své skeptické vize protkal imaginativními „krajinami“, do nichž se uchylovali i jeho hrdinové: také v NOSTALGII zvetšelé
interiéry často zkrápí očistný déšť, zatápí je voda, prorůstá jimi divoká příroda a ozařuje je tajuplné světlo schopné podivuhodných proměn.
Z všedního hotelového pokoje se tak stává fantaskní zásvětí, kam je přičarována Andrejova manželka. Domenicovým útočištěm je magické
„vetešnictví“ s lahvemi a demižony, kde neplatí matematické zákonitosti („1 plus 1 = 1“, stojí v nápisu na stěně). Tarkovského meditace o
hledání víry kontrastují s běžnými akčními dramaty i standardními psychologickými sondami: pouze autor jeho formátu však dokázal diváka
hypnotizovat sáhodlouhými bezdějovými záběry a blouděním svých pochybovačných poutníků. Poselství NOSTALGIE není pro každého:
podobá se řezavému zvuku cirkulárky, který prostupuje celým filmem, i chvějivému plamenu svíčky, s nímž hrdina doputuje k pomíjivému prozření.
[Jan Foll, Mladá fronta Dnes, 1998, leden; na Nostalghia.cz publikováno se souhlasem autora 23. června 2002]
|