Příležitost pro zájemce o cesty do Zóny


Nostalghia.cz obdržela díky stálému dopisovateli M. Petříčkovi pozoruhodnou informaci, která jistě zaujme zejména všechny příznivce Tarkovského filmu STALKER.

Společnost Modriza z ruského města Perm dodává na trh malou drezínu pod typovým označením TD5M. Její cena se pohybuje kolem 81000 rublů (bez daně a bez přípojných vozidel). Znalci Tarkovského filmu STALKER z připojeného obrázku jistě okamžitě odhalí, že drezína se velmi podobá té, kterou používal ke svým cestám do Zóny Stalker. V době, kdy Tarkovského filmy zažívají mohutný boom (kompletní edice na DVD, několik „národních“ variant webových stránek, diskusní fóra ap.) bylo jistě jen otázkou času, kdy se někdo chopí příležitosti i v oboru cestovního ruchu. Podobnost tedy není jistě náhodná.

Ač jsou následující informace nepotvrzené, lze z fotografie vyvodit několik pozoruhodných skutečností. Už samotná existence stroje dokazuje, že cestování do Zóny není jen fikce, ale v Rusku se mu někdo jistě věnuje. Pečlivým prohlédnutím fotografie dojdete ke zjištění, že se jedná o modernější verzi, která se od té Stalkerovy liší jiným umístěním benzinové nádrže (místo vzadu nyní vpředu). Samotná pohonná jednotka je pečlivě osazena sedátky se stupačkami, je pamatováno i na ochranu nohou před koly, která jsou skryta decentními, ale účelnými blatníky (i když vlastní slovo „blatník“ je u kolejového vozidla terminologickým nesmyslem). Evidentně se počítá s přepravou osob jak na vlastním tělese drezíny, tak i na připojeném vleku. Jeho rozměry dokazují, že provozovatel počítá i s velkokapacitní přepravou osob do Zóny. V době rozmachu masové turistiky se tento vývojový krok dal samozřejmě očekávat. Inovace umožňuje přepravit celé rodiny s širokým příbuzenstvem, případně i domácím zvířectvem. A obráceně - pokud naleznete v Zóně cokoliv (třeba psa), nemusíte si už také dělat starosti s tím, jak si to dopravíte domů - na přívěsu bude místa dost. Je to velmi praktické a vychází se tím vstříct potřebám moderní turistiky. Přívěs je nepochybně využitelný i k přepravě vícerozměrných nákladů, což je hlavní důvod, proč není vybaven jen sedačkami. Absenci střechy, případně i celé kapotáže, která by chránila před nepřízní počasí lze sice chápat jako drobný nedostatek, který je ale vzápětí vyvážen skutečností, že cestující se nemusí pro případné fotografování krajiny tlačit u oken. Hádám, že konstruktéři mysleli i na noční výlety, protože vybavili pohonnou jednotku reflektorem.

Z přiložené fotografie je patrné, že společnost, která tuto drezínu provozuje, pamatovala na zvýšený zájem i tím, že vybudovala poměrně široké nástupiště, na které se mohou cestující dopravit vlastními auty, případně se na něm lze bez problémů bouřlivě loučit (vítat) s rodinným doprovodem. Zastřešení a osvětlení nástupiště bude realizováno v další etapě, která by měla přinést také vybavení nástupiště "fast food" občerstvením, záchodky a pravděpodobně také celnicí. To vše naznačuje, že cestování do Zóny má před sebou světlou budoucnost.

Podrobné technické údaje:
Motor: benzinový, vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec (23,5 kW)
Rozchod: 1520 (1435) mm
Počet míst: 6
Počet hnaných náprav: 2
Max. rychlost: 50 km/h
Rozměry: 2188 x 1680(1590) x 1040mm
Hmotnost: 342(332) kg

Přípojné vozidlo
Rozměry: 2788 x 2166(2077) x 675mm
Hmotnost: 836 kg
Přepravní kapacita: 2500 kg nebo 26 lidí!

Poznámka pro podnikatele z Čech! Pokud se najdou podnikavci, kteří s tímto strojem budou chtít cesty do Zóny provozovat u nás, měli by si dát pozor na to, že musí u výrobce objednat variantu s rozchodem 1435 mm!

[na Nostalghia.cz publikováno 31. prosince 2003]



* * *
TOPlist


© 2005-2025 Nostalghia.cz
© 2005-2025 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]