|
|
Nostalghia.cz obdržela díky stálému dopisovateli M. Petříčkovi pozoruhodnou informaci,
která jistě zaujme zejména všechny příznivce Tarkovského filmu STALKER.
Společnost Modriza z ruského města Perm dodává na trh malou drezínu pod typovým označením
TD5M. Její cena se pohybuje kolem 81000 rublů (bez daně a bez přípojných vozidel).
Znalci Tarkovského filmu STALKER z připojeného obrázku jistě okamžitě odhalí,
že drezína se velmi podobá té, kterou používal ke svým cestám do Zóny Stalker. V době,
kdy Tarkovského filmy zažívají mohutný boom (kompletní edice na DVD, několik „národních“
variant webových stránek, diskusní fóra ap.) bylo jistě jen otázkou času, kdy se někdo
chopí příležitosti i v oboru cestovního ruchu. Podobnost tedy není jistě náhodná.
Ač jsou následující informace nepotvrzené, lze z fotografie vyvodit několik pozoruhodných
skutečností. Už samotná existence stroje dokazuje, že cestování do Zóny není jen fikce,
ale v Rusku se mu někdo jistě věnuje. Pečlivým prohlédnutím fotografie dojdete ke zjištění,
že se jedná o modernější verzi, která se od té Stalkerovy liší jiným umístěním benzinové
nádrže (místo vzadu nyní vpředu). Samotná pohonná jednotka je pečlivě osazena sedátky
se stupačkami, je pamatováno i na ochranu nohou před koly, která jsou skryta decentními,
ale účelnými blatníky (i když vlastní slovo „blatník“ je u kolejového vozidla
terminologickým nesmyslem). Evidentně se počítá s přepravou osob jak na vlastním
tělese drezíny, tak i na připojeném vleku. Jeho rozměry dokazují, že provozovatel počítá i s
velkokapacitní přepravou osob do Zóny. V době rozmachu masové turistiky se tento
vývojový krok dal samozřejmě očekávat. Inovace umožňuje přepravit celé rodiny s širokým
příbuzenstvem, případně i domácím zvířectvem. A obráceně - pokud naleznete v Zóně cokoliv
(třeba psa), nemusíte si už také dělat starosti s tím, jak si to dopravíte domů - na
přívěsu bude místa dost. Je to velmi praktické a vychází se tím vstříct potřebám
moderní turistiky. Přívěs je nepochybně využitelný i k přepravě vícerozměrných nákladů,
což je hlavní důvod, proč není vybaven jen sedačkami. Absenci střechy, případně i celé
kapotáže, která by chránila před nepřízní počasí lze sice chápat jako drobný nedostatek,
který je ale vzápětí vyvážen skutečností, že cestující se nemusí pro případné
fotografování krajiny tlačit u oken. Hádám, že konstruktéři mysleli i na noční výlety,
protože vybavili pohonnou jednotku reflektorem.
Z přiložené fotografie je patrné, že společnost, která tuto drezínu provozuje,
pamatovala na zvýšený zájem i tím, že vybudovala poměrně široké nástupiště, na které se
mohou cestující dopravit vlastními auty, případně se na něm lze bez problémů bouřlivě
loučit (vítat) s rodinným doprovodem. Zastřešení a osvětlení nástupiště bude realizováno
v další etapě, která by měla přinést také vybavení nástupiště "fast food" občerstvením,
záchodky a pravděpodobně také celnicí. To vše naznačuje, že cestování do Zóny má před
sebou světlou budoucnost.
Podrobné technické údaje:
Motor: benzinový, vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec (23,5 kW)
Rozchod: 1520 (1435) mm
Počet míst: 6
Počet hnaných náprav: 2
Max. rychlost: 50 km/h
Rozměry: 2188 x 1680(1590) x 1040mm
Hmotnost: 342(332) kg
Přípojné vozidlo
Rozměry: 2788 x 2166(2077) x 675mm
Hmotnost: 836 kg
Přepravní kapacita: 2500 kg nebo 26 lidí!
Poznámka pro podnikatele z Čech! Pokud se najdou podnikavci, kteří s tímto
strojem budou chtít cesty do Zóny provozovat u nás, měli by si dát pozor na to, že musí
u výrobce objednat variantu s rozchodem 1435 mm!
[na Nostalghia.cz publikováno 31. prosince 2003]
|