Robert Bird
Andrei Tarkovsky: Elements of Cinema
Reaktion Books
London 2008
255 s.
ISBN 978-1-86189-342-0
|
|
Roberta Birda znají čeští čtenáři skrze jeho knihu
Andrej Rublev, kterou v roce
2006 vydalo nakladatelství Casablanca. Jako docent na University of Chicago se Bird
specializuje na ruskou literaturu a kulturní historii. V knize o filmu ANDREJ RUBLEV
podrobil tento film detailní analýze, přičemž všechny složky a "elementy" se v knize snaží
zasazovat do širšího rámce, ať už do Tarkovského filmografie nebo obecnějšího kontextu
ruské kultury. Obdobně je vystavěna nejnovější Birdova práce Andrei Tarkovsky: Elements Cinema,
která vyšla v březnu 2008. Autor v ní rozebírá celé Tarkovského dílo, jeho přístup je ovšem
velmi odlišný od doposud vydaných prací.
Bird se snaží pohlížet na Tarkovského filmy skrze „základní kameny“ z nichž jsou vystavěny.
Hlavním zdrojem mu v tom vedle samotných filmů jsou hlavně Tarkovského teoretické principy,
formulované v knize Zapečetěný čas a úvahy z dokumentu Donately Baglivo BÁSNÍK FILMU.
Nesnaží se tedy společný základ Tarkovského filmů jakoby objevit (tak přistupovala k
Tarkovského dílu většina předchozích autorů), ale spíš na ně pohlíží skrze teoretické názory
jejich tvůrce. Bird je od základu přesvědčen, že Tarkovského filmy lze plně vnímat pouze
tehdy, přistupujeme-li k nim jako k uměleckému dílu. Bez tohoto předpokladu se nám nikdy
nemůže otevřít celý jejich vesmír.
Svou knihu rozdělil do čtyř větších oddílů, z nichž každý obsahuje několik dalších kapitol.
Každý oddíl se věnuje jednomu ze čtyř „elementů“ tvořících matérii jeho filmů. Názvy elementů
(earth, fire, water, air - záměrně je ponechávám v anglickém originále) nejsou jen
pojmy označující přírodní realitu a jevy často Tarkovským užívané. Pro Birda jsou v symbolickém
významu i čtyřmi hlavními složkami celého Tarkovského díla, které navíc nacházejí svůj odraz
ve filmové řeči. První oddíl s názvem earth poukazuje na zdroje z nichž vyrůstají
motivy Tarkovského tvorby, na základ v němž je vše zakořeněno, prvotní matérii pro další
elementy. Tou je v jeho filmech Rusko jako takové, ale i rodina, lidství nebo planeta Země.
Právě k nim se vztahují všechny koncepty Tarkovského filmů. Mezi filmovými složkami pak lze
tento prvek ztotožňovat se systémem Tarkovského tvorby, s přesuny mezi různými světy
(vnitřní-vnější, realita-sen) a konstrukcí záběru v němž prvky z kategorie earth často
dominují. Druhý element fire reprezentuje zanícení pro tvorbu, plné oddání se tématu
a jeho ztvárnění. Bird se tak ve zvláštních kapitolách věnuje vztahu slova a obrazu, způsobu
přenosu příběhu do obrazového sdělení a imaginaci z toho plynoucí, zkrátka tomu, jak autor
ztvární své základní téma. Třetí element water je univerzálním symbolem ve všech
uměleckých formách. U Tarkovského je to nejpřednější živel, transformující hmotnou podstatu
do jiné reality. V jeho filmovém jazyce zastupuje tento živel čas a řešení záběru. Čtvrtý
element air na rozdíl od ohně a vody nekontrolovatelně zasahuje do světa Tarkovského
hrdinů. Je neviditelný, nehmatatelný, ale v Tarkovského filmech je hlavním pojítkem mezi
uměleckými a teologickými koncepty. Zatímco předchozí elementy jsou porůznu rozmístěny ve
všech jeho filmech, elementu air je zasvěcena hlavně OBĚŤ, poslední Tarkovského
dílo.
Tento Birdův velmi analytický ponor do Tarkovského filmů nemusí každému vyhovovat. Pravdou
ale je, že Bird se ve své práci oprostil od vžitých forem popisu Tarkovského filmů a přináší
nový a zajímavý pohled. Kniha je vytištěna na kvalitním lesklém papíře, dobře reprodukujícím
zejména fotografie. Nejde jen o obrázky z filmů, ale i o reprodukce uměleckých děl v nichž
lze najít vnitřní souvislosti s Tarkovského filmy, záběry z filmů jiných tvůrců, několik
originálních fotografií z natáčení, z divadelního Hamleta nebo Borise Godunova.
Kvalitně reprodukované fotografie jsou většinou sejmuté z vydaných DVD, takže dodržují přesně
originální formáty. Vše je doplněno řadou poznámek, odkazů, soupisem literatury, rejstříkem
a filmografií.
[na Nostalghia.cz publikováno 4. dubna 2008]
|