Simonetta Salvestroni
Filmy Andreja Tarkovskogo i ruskaja duchovnaja kultura
Biblejsko-bogoslovskij institut sv. apostola Andreja
Moskva 2008
237 s.
ISBN 5-89647-145-9
|
|
O knize Simonetty Salvestroni jsem na těchto stránkách přinesl poprvé informaci před více
než dvěma lety (viz aktualizace z 21. dubna 2006),
když jsem krátce zmiňoval vydání její práce Cinema di Tarkovskij e la tradizione russa,
vydané klášterní komunitou di Bose
(www.monasterodibose.it) - obálka vpravo.
Studie italské autorky, působící na univerzitě v Cagliari (Sardinie), nyní vyšla i v ruštině
a stala se tak přístupnější i jinému okruhu čtenářů.
Vše podstatné o knize shrnuje její název. Stejně jako jiní autoři se Simonetta Salvestroni
zabývá jednotlivými filmy Andreje Tarkovského, na rozdíl odvětšiny filmologických prací ji
ale zajímá hlavně jejich duchovní rozměr v kontextu s ruskou duchovní kulturou, především
s pravoslavím, ale do svých úvah zahrnuje i širší kulturní kontext, psychologizující pohled
na národní charakter, vycházeje především z díla F. M. Dostojevského a porůznu i jiných autorů.
Primárně jí tedy jde o začlenění Tarkovského filmů do širokého, ale překvapivě jednolitého
proudu ruské kulturní tradice, čímž se její kniha podstatně liší od většiny knih, vyšlých
o Tarkovském v posledních letech a snažících se Tarkovského dílo vykládat spíše univerzalisticky.
Kapitoly jsou členěny podle filmů a víceméně dodržují chronologii jejich vzniku. Výjimkou
je záměrné přehození kapitoly o filmu ZRCADLO hned za kapitolu o ANDREJI RUBLEVOVI,
protože autorka chtěla pojednat o zpracování dvou sci-fi námětů - SOLARIS a STALKER -
ve dvou na sebe navazujících kapitolách. Druhou výjimkou je poslední „kapitola“, která se
ve formě přílohy věnuje IVANOVU DĚTSTVÍ, analytiky Tarkovského díla neprávem opomíjenému
filmu. Salvestroni i v něm nachází kulturně-duchovní kontext následných Tarkovského filmů
a k mé radosti tak přispívá k určité „rehabilitaci“ tohoto Tarkovského celovečerního debutu,
když v něm nevidí jen zdařilý válečný film, ale svébytnou duchovní výpověď.
Kniha je prosta obrázků, nepostrádá ale bohatý poznámkový aparát citující z ruské i západní
literatury, dále bibliografický soupis použitých prací a originálně sestavený jmenný rejstřík
jmen osob psaných v azbuce či v latince. Dobře vytištěnou, svázanou a s poutavou obálkou
ji lze považovat za jednu z nejzajímavějších knih o Tarkovském z poslední doby, odlišující
se od již poněkud nepřehledné řady vzpomínek, výborů či filmologických analýz.
[na Nostalghia.cz publikováno 21. července 2008]
|