Mir i filmy Andreja Tarkovskogo




Mir i filmy Andreja Tarkovskogo
Iskusstvo, Moskva 1991
398 s.
ISBN 5-210-00150-4
Sborník Mir i filmy Andreja Tarkovskogo jsem držel poprvé v ruce před lety, na jednom setkání SPATu. Šlo tehdy o čerstvě vydanou knihu a pro mne byla naprostým zjevením, protože přinášela několik set stran textů o Tarkovském (včetně jeho vlastních), doplněných unikátními fotografiemi, zkrátka vše, co v tehdejším porevolučním Československu bylo stále nedostižnou vzácností. Měl jsem tehdy na prolistování jen pár minut, pak už jsem sborník neviděl několik let. Až přibližně někdy v roce 2004 jsem jej objevil v nabídce ruského internetového e-shopu Ozon, kde byl ale vyprodaný. Nicméně zkusil jsem štěstí a zadal si zde požadavek, že pokud se kniha objeví jako antikvární zboží, mám o ni stále zájem. Roky plynuly, na objednávku jsem dávno zapoměl, až v prosinci 2008, tedy téměř 5 let po objednání, mi náhle z Ruska dorazila zpráva: „Máme pro vás vámi rezervované zboží. Pokud o něj máte stále zájem, klikněte pro jeho objednání…“ Dobří duchové minulosti se ozvali. Nyní již leží kniha na mém stole a můžu tedy referenci o ní zařadit i na tyto stránky.
Sborník Mir i filmy Andreja Tarkovskogo patří totiž k přelomovým publikacím. Vedle sborníčku O Tarkovskom to je totiž jeden z vůbec prvních souborů textů o Tarkovském, které v Rusku vyšly. Navíc jde o výběr reprezentativní, mnohé jeho části už jinde nevyšly a ve prospěch knihy svědčí i na tehdejší ruské poměry velmi dobré tiskové a knihařské zpracování s pečlivě provedenou plátěnou vazbou, papírovým přebalem (na něm momentka Tarkovského z natáčení ANDREJE RUBLEVA s nedopalkem cigarety v ruce) a působivým hlubotiskem vyvedeným fotografickým doprovodem.

Obsah je rozdělen do tří oddílů. V prvním krátkém úvodním, nazvaném Namísto epigrafu, jsou zařazeny čtyři oslavné citace na Tarkovského dílo, jejichž autory jsou Dmitrij Lichačev, Čingiz Ajtmatov, Alberto Moravia a Ingmar Bergman. Druhý nejobsáhlejší oddíl Úvahy, pohledy soustřeďuje texty 23 autorů a výběr z rozhovorů, které Tarkovskij poskytl. Složení příspěvků je pestré, od osobních vzpomínek přátel a kolegů, přes obdivovatele až po kritiky a publicisty, kteří v pozdějších letech o Tarkovském napsali samostatné práce. Potěšitelné je, že zde nejsou zařazeny jen texty skládající bezmezný hold Tarkovského dílu, ale jde o promyšlenou mozaiku, v níž se odráží celé Tarkovského filmové i divadelní dílo, ideové motivy v něm obsažené i životní peripetie.

Třetí oddíl nese název Vzpomínky, dopisy s vé místo zde našly především příspěvky Tarkovského kolegů (V. Jusov, E. Artěmjev, M. Romm, M. Romadin ad.). Proloženy jsou verši Arsenije Tarkovského a Andreje Vozněsenského, zařazena je také kompletní korespondence s režisérem Grigorijem Kozincevem, vzpomínky Gleba Panfilova nebo Krzysztofa Zanussiho. Vše je doplněno podrobnými bibliografickými údaji o původu textů a filmografií. Fotografický doprovod je tvořen jak dnes už vcelku známými fotografiemi z filmů, tak i dodnes unikátními snímky z jejich natáčení. Cenné jsou i snímky z Tarkovského divadelní adaptace Hamleta v moskevském divadle Lenkom.

Něco z obsahu sborníku je dnes dostupné i v českém překladu. Do knihy Tarkovského textů Krása je symbolem pravdy (Camera obscura 2005) je zařazen překlad Tarkovského korespondence s Grigorijem Kozincevem, některé další texty vyšly porůznu v českém filmovém tisku.

[na Nostalghia.cz publikováno 23. ledna 2009]



* * *
TOPlist


© 2005-2025 Nostalghia.cz
© 2005-2025 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]