LIFE
7. dubna 1967
|
|
V roce 1966 navštívili reportéři amerického časopisu LIFE tehdejší Sovětský svaz, aby přivezli
materiál o nové generaci ruských filmových tvůrců, kteří od poloviny 60. let zaujali domácí i
světové publikum pozoruhodnými díly. Vlastní reportáž pak vyšla v čísle datovaném 7. dubna 1967,
jinak převážně zaměřeném na vietnamskou válku, na stranách 64-77 pod názvem Giant Soviet Film
Factory Succeeds with a New Soft Sell. Nejde o nějakou hlubokou analýzu, k tomu ostatně časopis
LIFE nebyl nikdy určený. Jeho doménou byla vždy fotografie a i článek o sovětské kinematografii je
pozoruhodný spíš obrazově (fotograf Dmitri Kessel).
|
Setkání několika filmařů studia Mosfilm. Popiska k fotografii identifikuje pouze mladého Vladimíra Naumova
(šestý zleva) a Andreje Tarkovského (čtvrtý zprava), jeho postava bohužel vyšla do šití dvojstrany. Zajímavé
je ale všimnout si i výzdoby na stěnách, zejména obrazu nad sedícím Tarkovským, u něhož se nemůžu ubránit dojmu,
že je na něm skica zvonu v hliněné jámě se stojícími postavami, úzká pěšinka sestupující do jámy nad níž
jsou dřevěné konstrukce a nářadí: zkrátka že jde o nějakou skicu k tehdy dokončovanému filmu ANDREJ RUBLEV.
Větší detail ale není možný. [Kliknutím lze foto zvětšit]
|
|
128 pracovníků studia Mosfilm - herci a herečky, režiséři, kameramani, administrativní aparát… Na fotografii
jsem nepoznal nikoho z Tarkovského okruhu, dost možná jsou na ní ale přítomní ti, kteří o osudu filmů
rozhodovali… Bílý pruh = chybějící část v šití dvojstrany časopisu. [Kliknutím lze foto zvětšit]
|
|
Momentka z natáčení ANDREJE RUBLEVA. [Kliknutím lze foto zvětšit]
|
|
Vadim Jusov u kamery zakryté před podzimním deštěm (lokace natáčení: Vladimir).
|
|
Anatolij Solonicyn aka Andrej Rublev pózuje americkému fotografovi. Tato i předchozí fotografie
jsou pozoruhodné především tím, že jsou barevné a zvláště Solonicynův portrét ukazuje, že i v
barevnosti rekvizit si tvůrci jinak černobílého filmu dali záležet na detailech.
[Kliknutím lze foto zvětšit]
Kromě toho pak LIFE přináší fotografie z několika dalších tehdejších filmových projektů, především
z VOJNY A MÍRU Sergeje Bondarčuka nebo filmu SKVERNYJ ANEKDOT Vladimira Naumova, a
portrétů dalších filmařů, např. Larisy Šepiťkové s manželem Elemem Klimovem, Innokentije Smoktunovského,
Rolanda Bykova nebo Světlany Světličné. Za všechny přináším alespoň fotografii mladičké Alisy
Frejndlichové (vlevo) v roce 1966 na jevišti leningradského divadla…
|
[na Nostalghia.cz publikováno 9. prosince 2010]
|