LIFE 1967 o sovětské kinematografii




LIFE
7. dubna 1967
V roce 1966 navštívili reportéři amerického časopisu LIFE tehdejší Sovětský svaz, aby přivezli materiál o nové generaci ruských filmových tvůrců, kteří od poloviny 60. let zaujali domácí i světové publikum pozoruhodnými díly. Vlastní reportáž pak vyšla v čísle datovaném
7. dubna 1967, jinak převážně zaměřeném na vietnamskou válku, na stranách 64-77 pod názvem Giant Soviet Film Factory Succeeds with a New Soft Sell. Nejde o nějakou hlubokou analýzu, k tomu ostatně časopis LIFE nebyl nikdy určený. Jeho doménou byla vždy fotografie a i článek o sovětské kinematografii je pozoruhodný spíš obrazově (fotograf Dmitri Kessel).

Setkání několika filmařů studia Mosfilm. Popiska k fotografii identifikuje pouze mladého Vladimíra Naumova (šestý zleva) a Andreje Tarkovského (čtvrtý zprava), jeho postava bohužel vyšla do šití dvojstrany. Zajímavé je ale všimnout si i výzdoby na stěnách, zejména obrazu nad sedícím Tarkovským, u něhož se nemůžu ubránit dojmu, že je na něm skica zvonu v hliněné jámě se stojícími postavami, úzká pěšinka sestupující do jámy nad níž jsou dřevěné konstrukce a nářadí: zkrátka že jde o nějakou skicu k tehdy dokončovanému filmu ANDREJ RUBLEV. Větší detail ale není možný. [Kliknutím lze foto zvětšit]

128 pracovníků studia Mosfilm - herci a herečky, režiséři, kameramani, administrativní aparát… Na fotografii jsem nepoznal nikoho z Tarkovského okruhu, dost možná jsou na ní ale přítomní ti, kteří o osudu filmů rozhodovali… Bílý pruh = chybějící část v šití dvojstrany časopisu. [Kliknutím lze foto zvětšit]

Momentka z natáčení ANDREJE RUBLEVA. [Kliknutím lze foto zvětšit]

Vadim Jusov u kamery zakryté před podzimním deštěm (lokace natáčení: Vladimir).

Anatolij Solonicyn aka Andrej Rublev pózuje americkému fotografovi. Tato i předchozí fotografie jsou pozoruhodné především tím, že jsou barevné a zvláště Solonicynův portrét ukazuje, že i v barevnosti rekvizit si tvůrci jinak černobílého filmu dali záležet na detailech. [Kliknutím lze foto zvětšit]



Kromě toho pak LIFE přináší fotografie z několika dalších tehdejších filmových projektů, především z VOJNY A MÍRU Sergeje Bondarčuka nebo filmu SKVERNYJ ANEKDOT Vladimira Naumova, a portrétů dalších filmařů, např. Larisy Šepiťkové s manželem Elemem Klimovem, Innokentije Smoktunovského, Rolanda Bykova nebo Světlany Světličné. Za všechny přináším alespoň fotografii mladičké Alisy Frejndlichové (vlevo) v roce 1966 na jevišti leningradského divadla…

[na Nostalghia.cz publikováno 9. prosince 2010]



* * *
TOPlist


© 2005-2025 Nostalghia.cz
© 2005-2025 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]