|
|
Text Jana Bernarda vznikl jako lektorský materiál pro Federaci čs. filmových klubů, podle
autora pravděpodobně v letech 1988 nebo 1989. Tiskem vyšel až v autorově sborníku textů
Z šedé zóny, vydaném AMU v roce 2010, kde je na s. 35–36. Na Nostalghia.cz je
publikován se souhlasem autora.
„Nostalgie není jen pocit smutku, je to nemoc, morální utrpení duše, podobné ztrátě víry a naděje.
Kdo to není schopen překonat, umírá,“ komentuje svůj film Tarkovskij. Uvádějí se v něm dva příklady
nostalgie - hudební skladatel Sosnowski z 18. století (o němž Andrej Gorčakov v Itálii píše práci),
který se z nostalgie vrátil do Ruska, tam začal pít a spáchal sebevraždu. A venkovská služka,
která ze zoufalé nostalgie, z touhy po rodné Kalábrii na znamení protestu zapálila dům svých
pánů v Miláně. Pomatený (?) Domenico, který chce zachránit lidstvo a navrátit ho původní přírodní
jednotě, se demonstrativně upálí (je to ale jen fraška, byť tragická) a předá svou energii
Andrejovi, který na jeho přání má spasit lidstvo tím, co se Domenicovi nikdy nepodařilo -
přejít bazén lázní s hořící svíčkou tak, aby ji vítr nesfoukl. Voda, oheň, vítr - staré známé
Tarkovského symboly vzniku a zániku života, usilování ducha. A právě v duchu se Andrej neustále
vrací do Ruska, do krajiny svého dětství, která je jako dětský pokojíček umístěna v obrovitém
prostoru italské baziliky. Vše pak věnováno památce Tarkovského matky, díky níž "jsem se stal
režisérem, umělcem". Telegrafní sloupy a cestička, ptáci a peříčka připomínají ZRCADLO;
místo, kde se uskutečňuje to, v co člověk věří, a bílá skvrna v Andrejových vlasech připomíná
STALKERA, stejně jako voda a černý pes; Domenikův synek v biblickém městě renesančního malíře
s otázkou po konci světa pak předjímá OBĚŤ, kladoucí zřeknutí se všeho materiálního
jako podmínku vykoupení, nalezení smyslu života a člověka v duchovnu, v sobě samém. Hrdina
NOSTALGIE má jméno Tarkovského, syn v OBĚTI jméno jeho syna Alexeje, kterého
za ním nepustili do Itálie poté, co mu odmítli povolit tříletý tvůrčí pobyt na Západě -
a Tarkovskij se na protest zřekl sovětského občanství. Po natáčení OBĚTI se léčil v
onkologickém sanatoriu nynějšího manžela Mariny Vladyové (bývalé ženy Vysockého) u Paříže
a zemřel dříve, než se mohl na Gorbačovovu výzvu vrátit zpět do vlasti. Pohřbu se zúčastnili
oficiální představitelé SSSR. V NOSTALGII se v citátu z dopisu Sosnowského říká:
„Mohl bych se nevrátit do Ruska. Ale bojím se už nikdy nespatřit břízy, vydechující atmosféru
mé vlasti.“ Tarkovskij se do vlasti vrátil alespoň svými díly - NOSTALGIE i OBĚŤ
byly předvedeny na retrospektivách v Domě filmařů a na Mezinárodním filmovém festivalu
v Moskvě. Při Svazu filmařů byl ustanoven Výbor pro tvůrčí dědictví Tarkovského a oba filmy
byly zakoupeny pro sovětskou distribuci. U nás byly znovu do distribuce uvolněny jeho filmy
IVANOVO DĚTSTVÍ a ANDREJ RUBLEV.
[na Nostalghia.cz publikováno 12. ledna 2015 se souhlasem autora]
|