Nostalgie
(Nostalghia)
Zóna-Aerofilms (2008)
DVD
Region 2
1983, 121'
Režie: Andrej Tarkovskij
PAL čb/br., 1.66:1 (anamorf)
italsky, rusky (DD 2.0), české titulky (Anna Kareninová)
Jeden den Andreje Arseňjeviče
(Une journée d´Andrei Arsenevitch)
2000, 54'
Režie: Chris Marker
PAL, barevně, 1.33:1
francouzsky (DD 1.0), české titulky (Jiří Dědeček)
Booklet: rozhovor s A. Tarkovským, z korespondence AT, rozhovor s O. Jankovským, textové
biografie (A. Tarkovskij, O. Jankovskij, E. Josephson, D. Giordano, L. Tovolli,
T. Guerra, Arsenij Tarkovskij)
|
|
Když jsem před téměř sedmi lety spouštěl tyto stránky na doméně Nostalghia.cz, byla pro mě
Tarkovského NOSTALGIE filmem nedosažitelným, známým jen ze zrnité videokazety a jedné
usmolené kinoprojekce v projektu 100 (viz úvodní slovo v bookletu u DVD). Byl to film z
těch nejnedosažitelnějších, opředený aurou tajemství a mystiky. I to byl důvod (ale ne jediný)
proč jsem tehdy zvolil pro název celé domény originální titul tohoto filmu. Dnes již mám k
tomuto dílu naštěstí střízlivější postoj, v kontextu jiných Tarkovského filmů myslím v mnohém
i kritický. NOSTALGIE pro mne ale přesto zůstává výjimečným dílem, které by do ediční
řady Netuctové filmy právem patřilo i kdyby v něm žádný jiný Tarkovského film nevyšel.
Kmenový titul stránek Nostalghia.cz měl smůlu nejen v kinodistribuci, ale i ve své cestě
na digitální nosiče. Před lety vyšel na DVD v USA (Fox Lorber), které i přes svou technickou
nedokonalost zůstávalo dlouho nejlepším dosažitelným vydáním. Japonská kvalitní edice
(Pioneer) byla už v době svého vydání nedosažitelná, evropské vydání (Artificial Eye) pak
bylo těžkým zklamáním (viz recenze).
Následující ruská edice (Ruscico) situaci
NOSTALGIE o mnoho nevylepšila a po dlouhých letech se Tarkovského fanoušci začali
pomalu smiřovat s tím, že NOSTALGIE zůstává zakletým dílem. Zlom přišel až v letošním
roce. Došlo k realizaci úplně nového přepisu z originálních zdrojových materiálů a za
asistence kameramana snímku Luciana Tovoliho vznikl master, jehož kvality berou dech. Aby
bylo rozuměno: berou dech u filmu, který je starý 25 let a k jehož výsledné podobě nebylo
v zásadní míře použito žádných digitálních „žehlících“ technologií. Obraz přepisu je sice
krásně čistý, s přirozeným podáním barev i polostínů, neztrácí ale parametry filmového obrazu
(čímž samozřejmě myslím filmové zrno, občasné lehké rozostření, které je přirozenější
lidskému vnímání než dokonalá ostrost, nepatrné chvění apod.). Kdybych chtěl hledat v obrazu
chyby, patrně bych nějaké našel, ale bylo by to jen účelové hnidopyšení. Našel jsem vlastně
jen jediné místo, kde může být pozornost diváka od děje odvedena nepřirozeným obrazovým
jevem - ve snové scéně, v níž jde Andrej pustou ulicí, se v místě, kde se zastaví u skříně
se zrcadlem, celý obraz na chvíli zavlní. Na první pohled to vyvolává dojem nerovnosti
filmového pásu, ale pravá příčina této vady bude asi jiná, protože obraz je po celou dobu
ostrý (u zvlněného filmu by patrně nebyl).
Ještě pozoruhodnější je zvuková stopa, zachovaná v původním mono formátu (dvoukanálově).
Právě zvuk byl u všech předchozích vydání největší slabinou, buď byl velmi zašuměný nebo
zvuková stopa postrádala dynamiku a byla nezřetelná. Tento přepis je na tom diametrálně
odlišně. Čistota a průzračnost zvukové stopy souzní s obrazem, nabízí netušené detaily
a umocňuje tak dojem z díla, které lze vlastně poprvé vidět v dokonale sdělné formě.
A superlativ třetí: české titulky Anny Kareninové.
S vědomím výše řečeného tak musím hodnocení uzavřít s tím, že české DVD nabízí NOSTALGII
v u nás zatím netušené kvalitě a kráse.
Bonusový dokument Chrise Markera JEDEN DEN ANDREJE ARSEŇJEVIČE z roku 2000 je na
DVD s NOSTALGIÍ trošku překvapující. V bonusech by to určitě mnohem víc slušelo
filmu TEPMO DI VIAGGIO, který natočil Tarkovskij s Guerrou v průběhu práce na scénáři
NOSTALGIE. I přes největší snahu českého vyadvatele se ale nepodařilo domluvit s
majitelem práv k filmu (RAI) a tak byla zvolena „schůdnější“ varianta francouzského
dokumentu, který sice vznikal v průběhu natáčení a dokončování OBĚTI, s NOSTALGIÍ
má ale také mnoho styčných bodů - v ideové rovině je to např. motiv zdůraznění rozdílů
západního a ruského vnímání světa a umění nebo motiv odtržení od vlasti. V dokumentární
rovině je Markerův film mimořádně cenný pro zachycení okamžiku, kdy byl po mnoha letech
odloučení povolen Tarkovského synovi Andrejovi, jehož ruské úřady „věznily“ od roku 1983
v Rusku, výjezd za rodiči na Západ. Okamžik příletu a vítání s matkou na letišti, setkání
s již těžce nemocným otcem… Dokument byl před lety uveden i v České televizi.
[na Nostalghia.cz publikováno 5. prosince 2008]
|