The Sacrifice / Directed By Andrei Tarkovsky
(Oběť / Režie Andrej Tarkovskij)
Artificial Eye 2002
ART 026 DVD
Region 2
2 DVD
disk 1:
Oběť
Švédsko-Francie 1986, 142'
Režie: Andrej Tarkovskij
bar., 1.63:1 (anamorfní)
švédsky (DD 2.0), anglické tit.
disk 2:
Režie Andrej Tarkovskij
Švédsko 1988, 97 min.
Režie: Michal Leszczylowski
bar., 1.33:1
švédsky, rusky, anglický komentář (DD 2.0), anglické tit.
Bonus: filmografie (A. Tarkovskij, S. Nykvist, E. Josephson, S. Fleetwoodová),
produkční informace, fotogalerie
srovnání AE versus SFI
|
|
Britská společnost Artificial Eye (AE), která je v Regionu 2 téměř výhradním
distributorem Tarkovského filmů, se k přepisu Tarkovského OBĚTI na DVD dostala
až po několika letech od vlastního vydání téhož filmu na videokazetě. V Regionu 2 jde již o
druhé vydání, přičemž to předchozí japonské je dnes již prakticky
nesehnatelné. Pro úplnost dodávám, že v Regionu 1 vyšla OBĚŤ v roce 2000 na DVD
společnosti Kino on Video.
Grafika obalu DVD od AE dodržuje ustálenou podobu jejich "tarkologické" řady. Uvnitř
plastové krabičky naleznete dva disky. Na tom prvním je OBĚŤ, druhý obsahuje
dokumentární film DIRECTED BY ANDREI TARKOVSKY (Režie Andrej Tarkovskij) od M.
Leszczylowského a několik bonusů. Oba disky mají zvuk v DD 2.0.
Co je na edici OBĚTI od AE nejpříjemnější je anamorfní přepis v téměř původním
formátu 1.63:1 (jediné jiné dostupné DVD z Kino on Video má sice původní formát
1.66:1, ale je pouze v letterboxu). Můžete si tak dopřát film v podobě v jaké byl natočen.
Kvalita obrazu je uspokojivá, i když se např. s obrazem Tarkovského disků z Ruscica nedá srovnávat
(podle Petra Soukupa ze stránek Zóna je kvalita obrazu jen nepatrně odlišná od
amerického vydání, jiný recenzent -
viz krátká zpráva z 10.11. -
píše naopak o nepatrně lepší kvalitě). Obraz byl sejmut z distribuční filmové kopie,
takže místy jsou v obraze nečistoty a v záběrech, které se odehrávají
ve tmě je na tmavých plochách patrné větší zrnění. To se týká ale jen sekvencí natočených na
barevný materiál (např. návštěva u Marie). Pasáže natočené na černobílý film
(sen) jsou kvalitativně mnohem lepší. Kresba detailů a obrysů vychází lépe v interiéru,
v exteriérových denních záběrech jsou obrysy mírně „rozpyté“. To bych ale nepřičítal
nekvalitnímu přepisu, ale spíše záměru autorů, kteří denní záběry natáčeli v plném
slunci (zejména na pobřeží). Velice nerad bych ale budil dojem, že jde o špatný disk. Výše zmíněné „vady“
jsou patrné jen na několika místech filmu a rozhodně vám zážitek z díla nezkazí. Leda
že byste při sledování hledali mouchy (tak jako teď já) a nesledovali samotný film.
Pokud se u obrazové složky nepodařilo využít plně možností digitálního přepisu, tak u
té zvukové to je zcela obráceně. Osobně jsem potěšen, že při přepisu na DVD byly
ponechány původní zvukové kanály a zvuk je zde přítomen v DD 2.0 a není přemíchán do
dnes obvyklého DD 5.1. I tak je více než výborný. Sebejemnější zašustění trávy, listu
papíru, zvuk kutálející se mince jsou reprodukovány přesně a ve správné intenzitě. To
samé lze říci i o několika zvukově razantnějších místech (přelet letadel, pád láhve
s mlékem) či o závěrečné sekvenci hořícího domu.
Přítomné titulky uspokojí jen dobré znalce angličtiny, výběr scén nabízí 16 částí,
které jsou v menu zastoupeny čísly po jejichž volbě se na obrazovce ukáže statický
záběr přibližující obsah zvolené pasáže. Nemůžu nepodotknout, že grafické řešení menu
se mi velice líbí.
Obsahu druhého disku vévodí Leszczylowského dokument DIRECTED BY ANDREI TARKOVSKY
(Režie Andrej Tarkovskij), který před několika lety uvedla i Česká televize. Michal
Leszczylowsky pracoval při natáčení OBĚTI jako střihač. Jeho 97 minut dlouhá
zpráva o posledním Tarkovského filmu není chronologickým záznamem celého natáčení (chybí např.
celá předprodukční fáze ap.), ale mixem rozhovorů s Tarkovským i dalšími osobami,
záznamů z přednášek a především svědectvím o práci a nasazení Tarkovského při natáčení.
Autor se soustředí zejména na jeho práci s herci, štábem, kameramanem
(jeden úsměvný postřeh - v celém dokumentu je za filmovou kamerou daleko častěji vidět
Tarkovskij než samotný kameraman Nykvist, který obvykle jen přihlíží), na přípravu
scény (v jednom okamžiku Tarkovského rozčílení je divákovi skoro až líto asistentů,
kteří nesplnili přesně jeho požadavky), kompozice záběrů, převodu literární podoby
scénáře do filmového obrazu. V několika případech jsou
zde zachycené přípravné práce konfrontovány s výsledným záběrem (např. scéna snu,
která je zde zařazena i s alternativní a ve filmu nepoužitou variantou), což
je pro diváka, okouzleného filmem mimořádná zkušenost. Stejně jako vrcholem
samotného filmu je i v tomto dokumentu nejúžasnějším okamžikem natáčení proslulého
dvanáctiminutového záběru obětování, scény zapálení domu. Dnes již legendární historie
o zaseknuté kameře, shoření hlavní nákladné kulisy a tím pádem ohrožení samotné
smysluplné existence celého filmu je zde divákovi předkládána v syrové realitě
skutečnosti. Asi ve stylu: „Ano, tak takhle se to stalo…“
Dokument je doplněn anglickým komentářem, ve scénách v nichž Tarkovskij udílí režijní
pokyny či diskutuje s aktéry je ponechán původní zvuk a do obrazu jsou vloženy
anglické titulky (nevypínatelné). Kvalita obrazu je odvyslá od způsobu záznamu, který
byl prováděn na video a samozřejmě nemůže dosáhnout kvality klasického filmu.
Leszczylowski použil také několik pasáží z italských dokumentů Donately Baglivo a z
filmu Chrise Markera, jejichž obrazová kvalita je mnohem horší. No a asi by to nebylo
téma „Tarkovskij“, kdyby se i u tohoto filmu nevyskytla alespoň drobná odlišnost. Jen tak
letmo jsem si film porovnal s nahrávkou, kterou jsem si před lety pořídil z vysílání
ČT a zjistil jsem, že autoři české verze nás připravili o úvodní a závěrečné titulky
(v nichž je mimo jiné dedikace), které prostě ustříhli a vlastní "české" vložili do
úvodního, resp. posledního záběru filmu. Navíc museli mít k dispozici nějakou jinou verzi
dokumentu, protože v DVD verzi se v prvním a posledním záběru na suchý strom do obrazu prolne
citát z knihy Kazatel, což ve verzi vysílané v televizi nebylo.
Grafické řešení menu je obdobné jako u prvního disku, výběr scén nabízí 15 kapitol,
které jsou navíc pojmenovány. Bonusová výbava druhého disku obsahuje produkční
informace (anglický text), filmografie
A. Tarkovského, S. Nykvista, E. Josephsona a S. Fleetoodové a fotogalerii několika
snímků z natáčení.
OBĚŤ je Tarkovského výsostně niterným dílem, které má možná nejspirituálnější
rozměr ze všech jeho filmů. Všechny důležité a typické motivy a symbolika (voda, oheň,
dům, dítě, blázen-anděl, osobní oběť, mystické splynutí, ikony, vítr, žena vykupitelka,
mlčení, sen…), které použil ve svých předchozích filmech jsou zde koncentrovaně
užity k tlumočení jedné jediné myšlenky. Jakoby měla tato jejich intenzita a síla dát
najevo význam, jaký svému dílu - nebo spíše jeho poselství - autor přikládal. OBĚŤ
se ocitla na konci Tarkovského tvůrčí i životní pouti jistě zejména díky osudové
nemoci, ale s odstupem času si lze ztěží představit jiné dílo, kterým by Tarkovskij
svou martyrologii mohl uzavřít.
[na Nostalghia.cz publikováno 17. listopadu 2002]
|