
Andrei Rublev
(Andrej Rublev)
Artificial Eye (2002)
ART 011 DVD
Region 2
2 DVD >
SSSR 1966, 185'
Režie: Andrej Tarkovskij
PAL, čb, 2.1:1 (anamorfní)
rusky (DD 5.1), francouzsky (voice over)
13 titulkových sad (čeština NE!)
Disk 1:
Andrej Rublev - 1. část (86´)
Bonusy: fotoalbum, filmografie (A. Tarkovskij, V. Jusov. V. Ovčinikov, N. Grinko,
N. Sergejev, I. Tarkovská a R. Bykov), rozhovor s Marinou Tarkovskou,
trailery (ZRCADLO, STALKER, SOLARIS, VOJNA A MÍR, KOMISAŘKA), fragment z filmu IVAN HROZNÝ, krátké
dokumenty (Novgorod, muzeum Andreje Rubleva, lidové čarodějnictví, likvidace
církevních památek v porevolučním Rusku).
Disk 2:
Andrej Rublev - 2. část (99´)
Bonusy: fotoalbum, filmografie (A. Končalovskij, A. Solonicyn, I. Lapikov, N.
Burljajev, M. Kononov, J. Nazarov, J. Nikulin a N. Grabbe), dokumentární záběry
z natáčení, rozhovor s Jurijem Nazarovem, trailery (Sibiriáda, Svůj mezi cizími,
Briliantová ruka), dokumenty (Tatarský vpád na Rus, hudebně-obrazová koláž o ikonách,
zvony a zvoníci v ruských klášterech).
srovnání 2 sestřihů filmu
|
|
Známá „dvojjedinost“ filmu ANDREJ RUBLEV, který byl po svém prvním sestřihu
sovětskými úřady zakázán a Tarkovskij jej musel zkrátit o 14 minut, se promítla
i do světa DVD, kde jsou nyní k dispozici obě verze filmu a nabízejí tak zajímavou
možnost vzájemného srovnání.
Pokud bych měl stručně zhodnotit rozsah změn, kterými ve srovnání s autorskou verzí
(vydal Criterion Collection - viz recenze)
prošla verze distribuční (Ruscico/Artificial Eye), nejvíce se jich dostalo úvodu filmu,
kde byla úplně vystřižena pasáž odchodu z kláštera. V celém filmu jsou pak patrné
drobné změny ve střihu i řazení některých záběrů, ale v celku si myslím, že se jedná o
nevýznamné detaily. Osobně se mi zdá, že druhý sestřih filmu spíš prospěl, protože vynechané nebo
pozměněné věci nejsou pro celkové vyznění příběhu nijak podstatné. Na druhé straně jsem
trošku v podezření, že autoři zamýšleli rozvést některé motivy poněkud obšírněji, ale z
různých důvodů se k tomu nedostali (zejména postava Kyrila). Protože to je ale povídání
na delší dobu, přináším podrobnější popis rozdílů i s jejich komentářem ve zvláštní
sekci (viz odkaz níže).
Dvojdisk je zabalen do tradičního obalu Artificial Eye. Poněkud barvami hýříci menu
vám nabízí komunikaci v ruštině, angličtině a francouzštině, 13 titulkových sad
(čeština samozřejmě chybí) a dvě zvukové verze v DD 5.1 - ruský originál a poté
francouzskou verzi (ta je ovšem tvořena jen simultánním překladem přes ruský zvuk).
V krabičce naleznete dva disky na nichž je film rozdělen podle dílů, přičemž na volné
místo u obou disků byl dodán doslova pytel bonusů. O těch ale až v závěru.
Disk převzal britský vydavatel od konsorcia Ruscico v prakticky nezměněné podobě,
jediným rozdílem je umné „zablokování“ některých voleb v menu, jako protiopatření,
které snad má zabránit zpětnému dovozu disků do AE do Ruska. Jedná se o možnost ve
volbě titulků, kde se vám po volbě „subtitles off“ objeví menu s volbami zvukové
stopy, ale poté jste zpět vráceni na volbu titulkové sady. Pouze zvolíte-li si
titulky, jste vzápětí přesměrováni na samotný film. Vše lze ale obejít, protože
po volbě „subtitles off“ je nastavení bez titulků aktivováno a zvolíte-li na
svém ovládači „DVD menu“, skočíte na úvodní stránku, kde-lze film už bez problémů
spustit. Ovládání ale záleží i na typu přehrávače.
Černobílý obraz samotného filmu je precizně restaurovaný, zbavený obvyklých nečistot,
škrábanců, je kontrastně vyvážen a prosvícen - jedním slovem, je opravdu krásný.
Zaznamenal jsem několik reakcí, že je možná až příliš kontrastní, ale osobně mi to tak
nepřipadá. Trošku zarazí, že formát obrazu je oproti originálu mírně seříznut (z
původních 2.35:1 na 2,1:1) a hlavně, že obdobně jako černobílý materiál, nebyla
restaurována závěrečná barevná epizoda, která je naopak plná vad (škrábance, nečistoty
apod.). Ten rozdíl je opravdu zarážející.
Zvuk přemíchaný do DD 5.1 je celkem čistý a zřetelný (občas zmiňovaný lehký šum je
opravdu minimální), někdy se mi ale zdá, poměřováno tím, co se momentálně ve filmu
odehrává, že prostor, jehož iluzi má navozovat, je příliš
rozlehlý. Myslím, že „stažení“ do užších mezí a v některých pasážích upřednostnění
spíše předních zvukových kanálů, by bylo vhodnější. Už jenom proto, že se jedná o film
původně vybavený jen monofonní stopou a podobné remixy, byť technicky kvalitně udělané,
u něj znějí nepřirozeně. Samozřejmě, že to vše se ale dá vykompenzovat nastavením
přehrávače, třeba jen na stereo projekci v níž se vám zadní kanály sloučí do předních a
máte to skoro jako kdysi v kině, jen v lepší kvalitě (vydavatelé amerického DVD více
respektovali původní verzi a monofonní stopu jen digitálně vyčistili).
Film je rozdělen pouze do deseti tracků (na disku 1 č. 1-6, na disku 2
č. 7-10), které odpovídají filmovým kapitolám Prolog, Šašek, Theofan Grek, Andrejovo
utrpení, Svátek, Poslední soud, Nájezd, Mlčení, Zvon a Epilog. Vzhledem k délce filmu
i vícevrstevnatosti některých kapitol by se ale rozdělení na více tracků určitě hodilo
(americké vydání obsahuje 53 tracků).
Bonusy jsou na tomto dvojdisku samostatnou kapitolou. Je jich totiž tolik,že by
zabraly samostatnou recenzi. Na prvním disku naleznete krátkou vzpomínku Tarkovského
sestry Mariny (2 min.), doplněnou o dokumentární záběry z natáčení ZRCADLA. Dále je
zde obvyklý oddíl Filmografie v němž jsou v textové podobě profily 7 osobností, které
se na filmu podílely (viz seznam výše). Návštěvu těchto filmografií vám doporučuji,
protože v nich narazíte na „skryté“ bonusy. U filmografie A. Tarkovského si můžete
spustit trailer na ZRCADLO, který je velice působivý, je v něm zařazeno i několik
záběrů, které ve filmu nebyly použity (o působivém mixu hudby k tomuto traileru už ani
nemluvím) a mimo jiné také dává definitivně odpověď na časté dilema: zda ležel
Tarkovskij v jedné z posledních scén filmu na lůžku nemocného za plentou. Odpovídám:
ležel. Osobně se domnívám, že vzhledem k použitým záběrům je celý trailer nepochybně
Tarkovského dílem. Filmografie Vadima Jusova vám nabídne americký trailer na Solaris
(více o něm jsem psal již v recenzi DVD s Ivanovým dětstvím, kde je také umístěn),
filmografie Vjačeslava Ovčinikova nabízí americký trailer na VOJNU A MÍR (podrobněji
tamtéž), u filmografie N. Grinka pak naleznete ruský trailer na STALKERA (zvláštní,
trailer vyrobili, film zakázali…). I ten je, zejména ve srovnání s výše uvedenými
americkými upoutávkami, působivý (přičemž zejména úvod traileru působí dojmem, že se
bude jednat o akční film) a kromě známých záběrů přináší i několik obrázků z natáčení
filmu a také záběry, které byly ve filmu buď zkráceny (srovnej například dramatický
průjezd do Zóny v němž se najednou auto na kolejích zastaví a všichni tři herci se
ohlédnou zpět do kamery, pasáž u mlýnku na maso) nebo úplně
vypuštěny (scéna s pomalou jízdou a panoramováním kamery u lůžka s kostlivci byla
natočena s velkými komplikacemi - viz vzpomínka
Stase Tyrkina -
ve filmu pak úplně chybí, resp. tam je zařazena její jiná, statická verze). Vysloveně
pro trailer pak byl asi natočen
jeho úplně poslední záběr s rozžhavenou žárovkou na rezavém sloupu. Zařazení
nepoužitého materiálu, jiných verzí či ještě nesestřižených záběrů napovídá, že
trailer vznikal v průběhu závěrečného sestřihu filmu. Posledním „skrytým“ bonusem pak
je upoutávka na Askoldovův film KOMISAŘKA, kterou najdete u filmografie Rolana Bykova.
Závěr bonusové části tvoří 10 fotografií z filmu. Tím ale bonusy na tomto disku nekončí.
Další várku 5 dokumentů naleznete v menu v oddílu „chapters“, tedy ve výběru scén. U
každé scény zde máte totiž kromě volby jejího spuštění také volbu spuštění krátkého
dokumentu, který s jejím obsahem nějak souvisí (ale ta souvislost je někdy velmi volná,
místy možná až úsměvná). Takže jen stručně: 2. Šašek - fragment z Ejzenštejnova Ivana
Hrozného, scéna závěrečného tance opričníků, 3. Theofan Grek - dokument o
Novgorodu, 4. - Andrejovo utrpení - dokument o muzeu Andreje Rubleva, 5. Svátek -
„dokument“ o lidovém čarodějnictví a „pohanských oslavách“ na Rusi (jedná se ovšem o
velice pitomé video), 6. Poslední soud - dokumentární záběry z likvidace církevních
památek a protináboženské propagandy v porevolučním Rusku.
Druhý disk má bonusy členěné obdobně. Mezi nimi doslova vévodí dokumentární záběry
(barevné) z natáčení Rubleva, konkrétně ze scén tatarského nájezdu (5 min.). Následuje
rozhovor s Jurijem Nazarovem, doplněný záběry z filmu a fotografiemi. Ve filmografiích
(seznam viz výše) pak naleznete ukryté trailery na SIBIRIÁDU A. Končalovského, film
SVŮJ MEZI CIZÍMI v němž hrál A. Solonicyn a komedii BRILIANTOVÁ RUKA.
Všechny trailery jsou pro americká kina. Ve fotoalbu je opět desítka fotografií,
tentokrát se ale jedná o dokumentární záběry z natáčení. I na tomto disku naleznete ve
výběru scén další, tematické bonusy. U Nájezdu to je dokument o vpádu a pobytu Tatarů
na Rusi, kapitola Mlčení je doprovozena působivou koláží záběrů
ruských ikon, doprovozenou pravoslavnou hudbou a k poslední kapitole Zvon je přiřazen
dokument o zvonech a zvonících v současných ruských klášterech a chrámech.
Rusko-britské vydání ANDREJE RUBLEVA je důstojnou poctou jednomu z nejvýznamnějších
filmů světové kinematografie. Puristi (jako já) by ale jistě uvítali pietnější přístup
k formátu obrazu, obrazové "vyžehlení" epilogu a také - a to asi zejména - možnost
volby původní mono stopy, tak jako tomu bylo u dalších disků (viz recenze STALKER a
ZRCADLO), které Ruscico s Tarkovského filmy vyprodukovalo. Možná bude ale některá
z těchto úprav součástí DVD edice filmu, kterou ohlásilo Ruscico pod tajemně
znějícím názvem „Andrej Rublev 2003“, o níž ale zatím není ani vidu ani slechu.
[na Nostalghia.cz publikováno 7. července 2003]
|