Pěrvyje filmy 1
(VÁLEC A HOUSLE, ZABIJÁCI,
CHLAPEC A HOLUB, SDĚLENÍ Z LEBJAŽÍHO)
Karmen video (2006)
DVD
Region 5
SSSR 1956-1961, 120'
Režie: Andrej Tarkovskij, Vasilij Šukšin, Andrej Michalkov-Končalovskij
PAL čb/br., 1.33:1
rusky (PCML 2.0)
Bonusy: upoutávka na TV cyklus
Souborně jsem o prvních filmech Andreje Tarkovského psal před časem v souvislosti s anotací
videokazety VGIKu s jeho školními filmy ZABIJÁCI
a DNES PROPUSTKA NEBUDE. Absolvenstský film VÁLEC A HOUSLE naopak vyšel před
časem na zámořském DVD společnosti Facets Video
a pro úplnost zmiňuji také letité vydání ZABIJÁKŮ v Criterion Collection coby bonus
jejich DVD Killers. Nyní se všechny
tyto filmy dočkaly konečně i vydání na DVD ve své mateřské zemi, kde je v rámci ediční
řady disků s prvními filmy významných režisérů vzešlých z moskevského VGIKu vydala společnost
Karmen video. Tarkovského filmy se nacházejí na prvních dvou discích této řady, společně
se školními filmy dalších režisérů: Vasilije Šukšina, Andreje Michalkova-Končalovského,
Rustama Chandamova nebo Stanislava Govoruchina. Protože o školních Tarkovského filmech
jsem se podrobněji rozepsal ve výše uvedených recenzích, zaměřím se zde spíš jen
na popis obou ruských disků a jejich technické zpracování a pokusím se přiblížit i další
doprovodná díla, která sice s Tarkovským nesouvisí, ale jsou veskrze zajímavá, originální
a bylo by škoda je opomenout.
Pěrvyje filmy 1
VÁLEC A HOUSLE, ZABIJÁCI, SDĚLENÍ Z LEBJAŽÍHO, CHLAPEC A HOLUB
Tarkovského absolventský film VÁLEC A HOUSLE (1960, 48 min.) je na disku nejdelším
filmem a je tuším také jediným, který byl ze zde představovaných snímků uveden v naší distribuci.
Na DVD vyšel už dříve
v edici americké společnosti Facets Video.
Americký disk má na rozdíl od ruského méně jasný obraz, barevně lehce posunutý do zelené.
Barvy na ruském disku jsou naopak výraznější, obraz má ale zřetelný rastr. Velkým minusem
amerického vydání jsou žluté anglické nevypinatelné titulky. Jasnější představu nabízí i
níže umístěné screenshoty (kliknutím je lze zvětšit).
Facets Video
Karmen video
ZABIJÁCI (1956, 20 min.) jsou kolektivním dílem Andreje Tarkovského, Alexandra Gordona
a řecké studentky VGIKu Mariky Bejku. Již před lety vyšel film jako bonus na DVD
4Killers od Criterion Collection. Ve
srovnání s tímto diskem je nový ruský přepis velmi špatný, skoro se chce říct, že katastrofální.
Obraz je šedý, zrnitý, bez kontrastu a neostrý. Vypadá skoro jako přepis z videa. Ani zvuková
stopa nijak nenadchne a tak v případě tohoto filmu budu i nadále preferovat svou criterionskou
verzi. Oba přepisy se také drobně liší v ořezu - americké vydání má obraz lehce ořízlý u
horního a levého okraje, ruskému zase chybí kousek u pravého okraje. Následné malé srovnání
opět dokumentuje míru rozdílů mezi oběma disky.
Criterion
Karmen video
SDĚLENÍ Z LEBJAŽÍHO (1960, 32 min.), absolventský film Vasilije Šukšina, vedle Tarkovského
asi druhé nejvýraznější individuality Rommova ročníku, se nese v úplně jiném duchu než většina
tehdejších prací jeho kolegů. Šukšin není odvážný experimentátor v oblasti filmové estetiky.
Jeho film má naopak velmi civilní výraz. Přibližuje krátkou epizodu ze života venkovského
tajemníka strany, na nějž se ze všech stran snášejí problémy a stížnosti všeho druhu: vedle
právě probíhající sklizně obilí musí řešit rodinné a manželské problémy lidí ze vsi, jakoby
měl vliv na všechno v jejich životě. Do toho přijde zpráva z okresního města, že se blíží
velká bouře a je třeba urychleně sklidit obilí, aby nedošlo ke škodám. Unavený tajemník má
přitom na stole anonym týkající se manželského soužití předního pracovníka. Film je
hodně upovídaný, většinou se odehrává v interiérech a v nočních exteriérech. Jeho téma je
vcelku nudné, určitě ale není tendenční. Spíše odráží Šukšinovu budoucí uměleckou orientaci
- zájem o skutečné lidi, o vesnici, kam promítá svou detailní znalost venkovského prostředí
a charakterů. V mnohém lze myslím SDĚLENÍ Z LEBJAŽÍHO považovat za černobílou předzvěst
Šukšinova mistrovského kusu ČERVENÁ KALINA z roku 1973, včetně frajerské černé kožené
bundy do níž je zde jeden z hrdinů, hraný samotným Šukšinem, oblečen. Technicky je přepis
průměrný, obraz je hodně poškrábaný a zrnitý, ale vzhledem k charakteru filmu to zase tolik
nevadí.
Disk uzavírá absolventská práce Andreje Michalkova-Končalovského CHLAPEC A HOLUB
(1961, 20 min., spolurežie E. Ostašenko), poetické dílko o chlapci, který ve svých kresbách
a představách sní o ptácích a touží nějakého vlastnit. Když si na něj konečně ušetří, koupený
holub, vypuštěný šťastným chlapcem k volnému a širému nebi, odletí zpět ke svému předchozímu
majiteli, jenž za něj požaduje nové peníze. Chlapec si po opětovném získání holuba přiváže
na provázek, ale brzy pozná, že jeho krása je hlavně ve volnosti a tak jej ve finále vypouští
nad střechy Moskvy… Film je to krásný, i když se nějak nemůžu zbavit myšlenek na až
nečekaně nápadnou blízkost s Vláčilovou HOLUBICÍ z roku 1960. Vedle jemné poetiky
ve filmu zaujme herecký představitel chlapce, kterým je Nikolaj Burljajev, obsazený později
do hlavní dětské role v IVANOVĚ DĚTSTVÍ i v ANDREJI RUBLEVOVI. Na místě je i
poznámka, že hudbu k filmu skládal Vjačeslav Ovčinnikov (sic!) a že dětské téma podivuhodně
koresponduje s Tarkovského (ale i s Končalovského coby scenáristou) filmem VÁLEC A HOUSLE.
S Tarkovského absolventským filmem spojují CHLAPCE A HOLUBA také některé podobné
prvky v obrazových kompozicích, např. snímání odrazů v oknech, louže vody zakomponované do
záběru ap. (O autorovi kamery se mi bohužel zatím nepodařilo nic zjistit, v titulcích uveden
není.) Jinými slovy, oba filmy tvoří podivuhodný pandán. Pokud by byly doplněny třeba ještě o
společný estetický vzor, ČERVENÝ BALÓNEK Alberta Lamorisse, byla by to krásná
sestava pro tematicky vytvořené DVD… Technicky je přepis málo kvalitní, i když na vině je
především značně poškozená filmová kopie. Původně barevný film byl natočen na nestálý
materiál, takže z jeho barevnosti už mnoho nezůstalo, místy působí dokonce jen jako slabě
tónovaný černobílý snímek. Obraz je také kontrastně vybledlý a mechanicky poškozen, vadami
(praskot) trpí i zvuk. Přesto to na zajímavosti této Končalovského „diplomky“ myslím nic neubírá.
Pěrvyje filmy 2
(V HORÁCH JE SRDCE MÉ,
DNES PROPUSTKA NEBUDE…, LÉKÁRNICE)
Karmen video (2006)
DVD
Region 5
SSSR 1958-1967, 100'
Režie: Rustam Chandamov, Andrej Tarkovskij, Alexander Gordon, Stanislav Govoruchin
PAL čb, 1.33:1
rusky (PCML 2.0)
Bonusy: upoutávka na TV cyklus
Pěrvyje filmy 2
DNES PROPUSTKA NEBUDE…, LÉKÁRNICE, V HORÁCH JE SRDCE MÉ
Druhý disk kolekce obsahuje tři filmy. Andrej Tarkovskij je zde zastoupen svým nejméně
známým (a také nejméně důležitým) filmem DNES PROPUSTKA NEBUDE… (1958, 47 min.),
natočeným ve spolurežii s Alexandrem Gordonem, popisujícím dramatickou likvidaci
nevybuchlé válečné munice. Černobílý snímek je na disku v průměrném přepisu, „kvalitou“
korespondující s výše popsanými ZABIJÁKY. I zde se nabízí úvaha o možném transferu
přímo z videa. Ať už je to ale jakkoli, má film na tomto disku svou DVD premiéru. Nikde
jinde zatím nevyšel a pravděpodobně hned tak nevyjde.
Adaptace krátké Čechovovy povídky LÉKÁRNICE (1964, 22 min.) je obsolventským filmem
Stanislava Govoruchina. Noční galantní historka o náhodné noční návštěvě dvou carských
důstojníků u pohledné lékárnice, znuděné životem s mnohem starším manželem, vyznívá v závěru
tak trochu banálně, ale je natočena s citem pro atmosféru nočního ztichlého domu a celé
situace v níž je jemně ale zřetelně zdůrazněn i její erotický podtext. I přes průměrnou
kvalitu obrazu (opět video?) je patrné pečlivé měkké nasvícení interiéru lékárny, dávající
celé romantické zápletce zvláštní snovou náladu starých němých filmů.
Naopak naprosto strhující je filmová improvizace Rustama Chamdatova V HORÁCH JE SRDCE MÉ
(1967, 31 min.). Nejde o jeho absolventský film, ale „jen“ o cvičení třetího ročníku studia
na VGIKu (zde studoval v ročníku vedeném Grigorijem Čuchrajem). O to víc myslím tato adaptace
novely Williama Saroyana na téma postavení umělce ve společnosti, s podtitulem "Nelze být
výjimečným a brát za to peníze", překvapí, možná i nadchne. Ze všech výše popsaných snímků
je to myslím film nejnápaditější a nejavantgardnější. Má osobité magicko-realistické kouzlo,
svěžest a hravost jakou znám třeba z filmů
Elo Havetty. Vlastně je natočen jako němý a doplněný hudbou a ironickým komentářem s několika
mezititulky. Doslova fascinující je výtvarné pojetí v němž Chamdatov střídá surrealistickou
poetiku s impresionistickými kompozicemi. V době svého vzniku se film stal údajně velmi
populárním a byl dokonce zařazen do výuky na VGIKu. Dodnes je legendou, jejímiž částmi se
inspirovali mnozí jiní tvůrci. Ačkoliv zdrojová kopie filmu je místy hodně poškrábaná,
samotný přepis je vcelku uspokojivý, protože je na něm patrné, že byl dělaný přímo z
filmového pásu.
* * *
Oba dva disky jsou regionálně kódovány pro Region 5. Menu nabízí jen samostatnou volbu
jednotlivých titulů, místo bonusových materiálů je na každém disku pouze upoutávka na
ruskou televizní sérii Drugoje kino o nezávislém filmu. Zvuk je ve formátu LPCM
2.0. Balení je ve vkusné papírové krabičce s originálním vloženým přebalem, vytvořeným
z obyčejné krabicové lepenky. Není to ale důsledek nedostatku materiálu, ale zajímavý
výtvarný záměr.
Je vcelku jasné, že podobné filmy nebudou na DVD vydané nikdy ve špičkové kvalitě. Nejsou
to divácké hity, které by svou prodejností zaplatily digitální restauraci. Často je vůbec
zázrak, že se podobná díla zachovala, takže bazírování na jejich špičkové rekonstrukci není
až tak na místě. I když srovnání ZABIJÁKŮ od Criterionu a od Karmen video dokazuje,
že to jde. Přepisy ZABIJÁKŮ, DNES PROPUSTKA NEBUDE… a LÉKÁRNICE
myslím mohly být pořízeny z lepších zdrojů, nicméně oba disky jsou pro mne i tak cenným a
hodnotným přírůstkem, v němž jsou pak ještě CHLAPEC A HOLUB a V HORÁCH JE SRDCE MÉ
mými osobními objevy.