
Mirror
(Zrcadlo)
Artificial Eye (2002)
ART020DVD
Region 2
SSSR 1974, 102'
Režie: Andrej Tarkovskij
PAL bar./čb., 1.33:1,
rusky DD 1.0 nebo DD 5.1, 13 titulkových sad
Bonusy: fotoalbum z natáčení, biografie básníka Arsenije Tarkovského, krátké dokumenty
o A. Solonicynovi, I. Smoktunovském, N. Grinkovi a G. Rerbergovi,
rozhovor s A. Mišarinem, G. Javlinským a skladatelem E. Artěmjevem,
obrazově-hudební koláž Věnováno Andreji Tarkovskému od E. Artěmjeva, filmografie
A. Tarkovského, A. Mišarina, M. Těrechovové, E. Artěmjeva, N. Dvigubského a G.
Rerberga.
[Zrcadlo vs. Zrcadlo]
[recenze českého vydání]
|
|
Podle mnohých nejkrásnější Tarkovského film ZRCADLO se na DVD objevil již v
roce 2000, kdy jej v USA vydala společnost Kino International na značce Kino on Video.
Českou recenzi tohoto DVD si můžete přečíst na
Zóně,
kde bylo později publikováno také její
srovnání s nejnovější edicí ZRCADLA,
kterou v roce 2002 vydalo konsorcium Ruscico. Ovšem stejně jako v případě STALKERA
došlo u tohoto disku k dodatečnému dodání původní mono stopy čímž se disky
v současné nabídce liší od svých prvních sérií (viz dále). Jako další distributor ruského masteru
se opět připojila tradiční britská firma Artificial Eye, jejíž vydání ZRCADLA
je předmětem této recenze. Protože se jedná o disk, který je totožný s tím, který
nabízí ve svém e-shopu Ruscico (opatřený pouze jiným přebalem), je stejně jako v
případě mé nedávné recenze DVD STALKERA
(18. 2. 2003)
možné brát tento text jako zástupný k ruskému vydání (až na nejasnost se zvukovou stopou,
k čemuž se ale dostanu v dalším textu).
Film je přepsán ve formátu 1.33:1, v němž byl i natočen, s volitelnou zvukovou stopou:
buď nový remix DD 5.1 nebo původní mono, precizně vyčištěné a restaurované. Obraz je
stejně jako u stalkerovského DVD z Ruscica vynikající, bez vad, škrábanců, barevně
vyvážený. Na rozdíl od STALKERA zde ani nerozeznáte místa kde mohlo docházet
k dodatečným digitálním úpravám jasu či barevným korekcím. Buď se digitalizátoři u tohoto
disku hodně snažili a nebo takové zásahy nemusely být prováděny (pokud nemáte příliš
jasno o čem zde mluvím, nahlédněte do mé
stalkerovské recenze, kde
jsem vše podrobně popsal). V celém snímku jsem postřehl asi jen na dvou místech drobné
poskočení obrazu, které je nejspíš přítomné i na originálním negativu. Jinak ale obrazu nemůžu nic
vytknout, přestože jsem v době vydání disku na internetu zaznamenal některé protichůdné
reakce na prosvětlení některých tmavších sekvencí. Část z námitek na toto téma jsem
sumarizoval na těchto stránkách v článku
Zrcadlo vs. Zrcadlo
a některé z nich se staly i předmětem diskuse na připojeném diskusním fóru (tamtéž). Po osobní
zkušenosti ale musím konstatovat, že nevidím věc tak černě jako někteří zahraniční
recenzenti (odkazy na zahraniční recenze viz výše uvedený článek). Pravda, došlo k
„rozsvícení“ několika pasáží, ale nepřipadá mi to tak radikální jak by se z recenzí
mohlo zdát. Nejvíce se v tomto směru dodatečně pracovalo se sekvencí návštěvy u
lékařovy ženy, kde je i bez podrobnějšího srovnávání s tou či onou verzí více světla
než bychom v zatmavlé místnosti s petrolejkou mohli přirozeně očekávat. Jedná se ale
o natolik subjektivní dojem, že jej těžko brát za bernou minci.
Zvuková část je, stejně jako u DVD STALKER, povídání na delší
dobu. V mnohém platí to, co jsem napsal ve stalkerovské recenzi: nový remix do
DD 5.1 není jen rozložením původních dialogů, ruchů a hudby do pěti (šesti) kanálů,
ale úplně novým „dílem“, které může vzbuzovat nadšení i rozpaky. V případě
ZRCADLA mám ale dojem, že tvůrci DD 5.1 měli více smyslu pro míru a uměřenost
než tomu bylo u STALKERA. Technicky brilantní zvukový remix do DD 5.1 neobsahuje
tak křiklavé dodatky a prostorové efekty, vytvořené pomocí dodaných zvuků, víceméně
respektují původní zvukovou stopu (kde byli původně slyšet ptáci, tam jsou slyšet i
nyní, akorát je uslyšíte zezadu ap.) a neobsahují něco, co v původní stopě nebylo.
Tedy až na jeden případ, který je ovšem exemplární. Tím je „dotvoření“ scény v
místnosti těsně před požárem seníku (14:02 min.), kde po odběhnutí obou chlapců
spočine záběr kamery na dřevěném stole z nějž se po chvíli skutálí stínítko
petrolejky. Původní mono verze této scény má klasické symptomy Tarkovského filmů:
téměř úplné ticho, které náhle protne jen zvuk padajícího stínítka. Tvůrcům remixu
do DD 5.1 se zdálo toho ticha asi příliš, protože do zvukové stopy vložili 7 úderů
bijících hodin (mimochodem hodiny na stěně místnosti můžete zahlédnout v předchozím
záběru, kde ukazují 7:25 hod.! :-)) Abych autorům DD 5.1 ale úplně nekřivdil, možná
se jedná o „vsuvku“, která byla i v původním režijním záměru (ve scénáři ap.) V každém
případě se ale ve výsledné verzi filmu nevyskytuje, takže z mého pohledu není o čem
diskutovat - nemá to tam co dělat.
K práci s ruchovou stopou bych měl pár poznámek: na několika místech
je původní ruch či hudba neúměrně silnější než tomu je v mono verzi. Že se nejedná
jen o dodatečný efekt prostorovosti, který může někdy působit „hlasitějším“ dojmem
dosvědčuje fakt, že v původní mono verzi je na těchto místech slyšet i něco jiného,
zatímco v remixu do DD 5.1 jiné zvukové vrstvy zanikají. V některých případech pak jde
podle mne o dost zásadní změnu. Např. ve scéně požáru seníku přehlušuje
zvuk ohně a těžkou identifikovatelný hudební motiv (vlastně jen temně zabarvený tón)
kapání vody, vrzání vahadla studny a zvuk vody vylévané z vědra. V mono stopě jsou
přitom všechny tyto zvuky dobře slyšitelné a rozeznatelné. Ve strhující pasáži četby
Puškinova dopisu Čaadajevovi je pak v původní mono stopě slyšet slabý
hudební motiv chorálu, v DD 5.1 je ale neúměrně zesílen až se v něm hlas čtoucího
chlapce místy ztrácí. Ruchové efekty jsou obecně, stejně jako u DVD
STALKERA vytaženy k větší razanci, ale vysloveně nepřirozeně to působí jen
v první scéně rozhovoru s lékařem, přesněji řečeno při jeho odchodu doprovozeném
poryvy větru, kde je šum větrného poryvu slyšet ještě o několik sekund déle než je
tomu u mono verze a to přesto, že listí na stromech je už dávno v klidu. Půvab
celé této scény je přitom zejména v tom, že poryv je tak náhlý a ojedinělý - záhadný
jako „andělský dotek“. Možná se
mělo i více uvážit použití prosotorových efektů v některých pasážích, mám na mysli
zejména dokumentární záběry vojáků brodících se bažinami (57:10 min.), kde mi
zadní efekty připadají v takovém okamžiku nepřirozené (mimochodem, když už jsem u
těch dokumentárních záběrů: všimli jste si někdy, že dva z nich pocházejí z května
1945 v pražských ulicích? Jestli ne, pozorně se dívejte na dva záběry - tank na
křižovatce a jízda kolem ozdobených fasád domů, přibližně na stopáži 1:00:43 - a
sledujte nápisy a vlajky). Proti původní mono verzi bylo také přidáno echo do všech
pasáží s recitací veršů.
Tvůrci DD 5.1 se vystříhali i zásadních hudebních přesahů, které jsem popisoval v
recenzi STALKERA. Hudební pasáže zní ve stejných stopážích jako v původní
verzi, jen se mi zdají (po pečlivém srovnání s i bez sluchátek) posunuty do o něco
vyšších frekvencí. Jako diskutabilní také vidím i rozprostření samotné hudební
nahrávky do více kanálů (zní vám i ze zadních efektů).
I přes tyto připomínky ale vychází zvuková stránka DVD (resp. její DD 5.1 část)
mnohem lépe než je tomu u STALKERA. Její poslech vás neuvede do rozpaků (ty
purističtější do stavu vzteku) a kromě několika výše popsaných míst vám nebude
„na obtíž“. To, že osobně stejně dám vždycky přednost výtečně restaurovanému monu
(DD 1.0), které je na DVD přítomno jako alternativa, berte jen jako moji libůstku
(nebo zaostalost, chcete-li). Stejně jako u disku se STALKEREM i zde máte možnost
mezi DD 5.1 a mono vybírat až po výběru volby „Play“ v menu a nebo skrze dálkové
ovládání svého přístroje (u mého volba „DVD Display“). K přítomnosti mono stopy
bych měl ještě jednu poznámku: informaci o tom, že je na disku zařazena, nenaleznete ani na webu
Ruscica, ani na stránkách Artificial Eye, ani v údajích jakéhokoli e-shopu. Nemohu
tedy s jistotou tvrdit, že koupíte-li si disk u Ruscica (třeba se vám nelíbí obal
od AE), obdržíte disk i s mono stopou, protože stejně jako v případě STALKERA
byla i první série disků se ZRCADLEM vadná (více viz
Nostalghia.com,
zprávy z 26. 4. 2002 a 18. 10. 2002) a distributoři (co je mi známo tak jen AE) ji od
ledna 2003 dodatečně vyměňovali. Jako jistotu vám tak mohu nabídnout jen mou zkušenost:
ZRCADLO koupené prostřednictvím britského Amazonu obsahuje vše o čem zde píši.
K dalšímu obsahu DVD už jen telegraficky, protože byl popsán již v recenzi Petra
Soukupa na Zóně.
Disk obsahuje fotoalbum s 9 snímky z natáčení, biografii Tarkovského
otce Arsenije, filmografie A. Tarkovského, A. Mišarina, M. Těrechovové, E. Artěmjeva,
N. Dvigubského a G. Rerberga (u každé filmografie je vždy jeden vybraný film s
podrobnějšími údaji - hádám proto, že jej má Ruscico ve svých plánech).
„Filmové“ bonusy zastupují tři rozhovory: nejobsáhlejší
(33 min.) se scénáristou A. Mišarinem, doprovozený ukázkami z ANDREJE RUBLEVA a
SOLARIS, vzpomínkový rozhovor s E. Artěmjevem proložený dokumentárními záběry
A. Tarkovského ve střižně a v moskevských ulicích (jedná se o stejný rozhovor, zařazený
i na DVD STALKER, který je stejně jako tam „utajený“ a přístupný až z
filmografie E. Artěmjeva) a pro mne trošku záhadný (protože mi uniká smysl jeho
zařazení na DVD) krátký rozhovor s Grigorijem Javlinským, ruským politickým „vipákem“,
který se sice učebnicově vyznává z obdivu k filmům A. Tarkovského, leč zcela jistě
by se našlo tisíc povolanějších, kteří by se na disku mohli obdobně vyjádřit. Ale
možná neznám všechny souvislosti… V bonusech dále naleznete 4 krátké dobové
dokumenty o některých Tarkovského spolupracovnících: dokument o herci I. Smoktunovském,
jehož hlas v některých pasážích ZRCADLA čte autorský komentář, reportáž o A.
Solonicinovi (8:20 min.) s ukázkami z několika jeho filmů, krátký exkurz
(2:40 min.) do natáčení Jutkevičova snímku o Čechovovi s Nikolajem Grinkem v hlavní roli
(mj. obsahuje záběry s Marynou Vladyovou, manželkou Vl. Vysockého) a minireportáž
(1:00 min.) z natáčení jednoho z prvních „přestavbových“ filmů PLUMBUM, NEBEZPEČNÁ
HRA, na kterém pracoval kameraman Georgij Rerberg. Bonusy uzavírá pro toto DVD nově
sestavená hudebně-obrazová koláž „Věnováno Andreji Tarkovskému“, v níž na sestřih
vybraných záběrů ze ZRCADLA a SOLARIS zní nově zkomponovaná hudební
fantazie E. Artěmjeva (9:15 min.) Celá bonusová část na mne působí trošku rozpolceným
dojmem, zejména pro zařazení některých dokumentů (nic proti nim, jsem rád, že tam
jsou), které bych si dokázal představit spíš na jiných edicích s Tarkovského filmy
(naopak mne mrzí nezařazení opravdu výjimečného traileru, přítomného na starším
americkém vydání). Ale to si už možná příliš vymýšlím.
ZRCADLO, které nám Ruscico (potažmo AE) nabízí, je velmi dobře udělané DVD.
Kvalita přepisu i přítomnost mono stopy, pro mne osobně zcela zásadní, činí disk
nepostradatelným pro jakéhokoliv Tarkovského příznivce.
[na Nostalghia.cz publikováno 27. února 2003]
|