„Výstava František Vláčil: ZÁPASY je první částí připravovaného cyklu o významných českých
filmových režisérech. Cílem výstavy je návštěvníkům přiblížit dílo a osobnost Františka Vláčila,
jednoho z nejznámějších a nejosobitějších českých filmových tvůrců.
Základním médiem přibližujícím divákovi tohoto autora je fotografie. Zastavené záběry z filmů,
pracovní snímky z natáčení a fotografie z Vláčilova soukromého života jsou komponovány se
sekvencemi z jeho dvou historických dramat: z Markéty Lazarové a Údolí včel, které jsou
promítány na zavěšená průchozí plátna v prostoru Konírny. Návštěvník výstavy tak nabývá
dojmu, že opouští prostor výstavní síně a stává se součástí samotného filmu. Výstava je
výběrem ve většině dosud nezveřejněných fotografií pocházejících ze sbírek archívu Barrandov
Studia, Národního filmového archívu a od pamětníků.
Výstava je rozdělena do několika tématických okruhů. Po stručném uvedení do reálií Vláčilova
života, představení jeho rodiny, mládí a zdrojů jeho inspirace se divák ocitne ve výtvarně
prostě pojednaných oddílech věnovaných zmiňovaným filmům. V kontrastu k jednoduchosti
architektury výstavy stojí dramatičnost výjevů shlížejících na diváka z lunet sálu a paneláže,
stejně jako dynamický pohyb promítaných sekvencí a zvuků. V třetím oddílu se návštěvník
dostává do filmařského prostředí. Je postaven doprostřed záběru, kdy na jedné straně kamery
tuší Vláčila a na druhé vidí reálnou kompozici, ve které odhalí konkrétní obraz, jenž zná
už z fotografií. V závěrečném kabinetu, věnovaném Vláčilovu osobnímu zápasu s okolním i
vnitřním světem, je navozena atmosféra jeho pracovny s předměty z Vláčilovy pozůstalosti.
Na rozdíl od předchozích částí, kde se divák seznamuje s Vláčilem skrze jeho monumentální
dílo, zde dostane možnost se mu přiblížit jako ke zranitelnému a citlivému člověku.
Kurátorem výstavy je Pavel Jiras, historik Barrandov Studia, který má za sebou jak bohatou
publikační činnost, tak pražské výstavy Sto let české kinematografie, Gentleman tisíciletí
(Oldřich Nový), Hugo Haas a Ženy českého stříbrného plátna, realizovanou v loňském roce v
polské Wroclavi. Architekty výstavy jsou Prof. Jan Dušek a Mgr. Milan David.
Výstava se koná pod záštitou prezidenta České republiky Václava Klause, primátora hlavního
města Prahy Pavla Béma a za přispění Ministerstva kultury České republiky.“
Vstupné:
Plné 100 Kč
Snížené 50 Kč
Rodinné 170 Kč
Registrované 10 Kč
Vstupné na projekci 1 film je v ceně vstupenky zdarma, další 50 Kč
Školní skupiny 20 Kč na žáka
Kategorie:
Snížené:
- mládež od 6 do 16 let
- studenti středních a vysokých škol v denním studiu do 26 let
- senioři starší 65 let
Rodinné:
-1 až 5 dětí do 16 let a max. 2 dospělé osoby
Registrované:
- novináři po předložení novinářského průkazu
Volný vstup:
- děti z mateřských škol s pedagogickým doprovodem
po předložení jmenného seznamu potvrzeného školou
- děti do 6 let
- držitelé průkazu ZTP
- držitelé průkazu ZTP-P včetně jedné osoby doprovodu
- zaměstnanci SPH
Školní skupina:
- maximálně 25 žáků či studentů
- zdarma vstup pro doprovod 1 osoby na 15 žáků.
Slevy jsou poskytovány po předložení platného průkazu nebo dokladu.
Platnost vstupenek je 1 den.
Fotografování není povoleno.
Jedním z cenných výsledků právě zahájené výstavy František Vláčil: Zápasy je i výstavní
katalog, který lze na výstavě zakoupit (viz náhled vlevo – kliknutím lze zvětšit).
Asi sedmdesáti stránková publikace velkorysého formátu 23 x 37 cm (a v ceně 200,- Kč) je z
větší části kolekcí fotografií, doplněnou o kratší textové příspěvky.
Na stránkách tak defilují jak dobře známé fotografie z filmů (kopíruje se zde rozvržení
výstavy, takže zastoupeny jsou jen filmy MARKETA LAZAROVÁ a ÚDOLÍ VČEL,
fragmentálně jsou přidány fotografie spojené s filmy SKLENĚNÁ OBLAKA a ĎÁBLOVA PAST)
tak především téměř nikde nezveřejněné záběry z natáčení, pracovní snímky, momentky pořízené
„na place“ či fotografie z rodinného alba Františka Vláčila (rodiče, bratr, studentské
fotografie). Fascinující galerie snímků dává nahlédnout nejen do zákulisí příprav obou filmů,
ale v mnoha případech dýchá dobovou atmosférou – Vláčil připravující jeden ze záběrů v houštině,
Magda Vášáryová kráčející mezi kamerovými kolejemi, Vláčil a Kozlík v pauze s cigaretami,
filmový štáb „utábořený“ v kulisách tvrziště (tato fotografie fascinuje jak změtí lidí a
techniky soustředěných na jednom místě, tak téměř brueghelovskými detaily - někdo sedí a
hledí, jiný pokuřuje, další píše, dole na zemi někdo leží a vyspává, v pozadí si Vlastimil Harapes upravuje kostým,
mezi tím pohozené obrovské reflektory a kabely, starší paní něco zašívá...), Josef Kemr v
kozlíkovské masce s pivem v ruce a s brýlemi, dobrodružný převoz techniky přes prudce tekoucí
řeku, krásný pandánový „dvojportrét“ Markety a středověké plastiky Máří Magdaleny z katedrály
Saint-Pierre v Montluconu, galerie portrétů hlavních tvůrců a protagonistů MARKETY
i ÚDOLÍ... (Nemůžu nezmínit, že mne osobně asi nejvíc „zasáhl“ snímek Františka Vláčila
v okamžiku přípravy Rajské sonáty – režisér si sám připravuje scénu, když rozvěšuje
po větvích starého dubu pohanské „cetky“.) V katalogu nejsou zařazeny všechny fotografie z
výstavy, jedná se jen o menší, nicméně reprezentativní výběr. Přesto se na mysl vkrádá myšlenka, že
případné vydání všech dochovaných fotografií třeba jen z natáčení MARKETY LAZAROVÉ
by byl ohromující vydavatelský čin. Nejen s ohledem na film samotný, ale i na kvalitu a
výtvarnou hodnotu fotografií (za které můžou především pánové fotografové Jan Kuděla, Vladimír
Souček, Josef Vítek, Jiří Všetečka a Tono Stano).
Kolekce snímků je proložena ukázkami z legendárního Vláčilova obrázkového scénáře a také
několika texty, které se po úvodním stručném životopisu, každý svým způsobem, věnují buď Vláčilovu
dílu, osobnosti, případně reflektují pisatelovy osobní zážitky a vzpomínky (Ivan Klimeš, Zdena Škapová,
Stanislav Ulver, Milan Hanuš, Petr Kopal, Pavel Jiras, Vladimír Körner, Jan Žalman, Jiří
Novák, Stáňa Přádná). Zařazen je i překlad (Eva Zaoralová) části rozhovoru s Františkem
Vláčilem pro italskou monografii Vláčil z roku 1991, některé Vláčilovy vzpomínky,
citáty, jsou zde umístěny i dvě krátké básně dedikované Vláčilovi (Jiras, Skácel) nebo výňatek
z recenze MARKETY LAZAROVÉ z argentinských novin La Prensa po jejím uvedení na
festivalu v Mar del Plata (1968).
Trošku zamrzí, že u tak hezky vypravené publikace došlo k několika drobnějším omylům, jako
např. označení tvrziště kde se bránila Kozlíkova tlupa za Obořiště (v popisce fotografie na
str. 25) nebo fatálně chybné označení fotografie z natáčení SKLENĚNÝCH OBLAK jako
momentky z práce na filmu TANKOVÁ BRIGÁDA (s. 8). Jinak je ale katalog opravdu
reprezentativní a důstojný. Krásný tisk černobílých fotografií je proveden na kvalitním
papíře, lepená vazba drží.
Výstava František Vláčil: Zápasy po třech měsících zmizí. Zmizí i některé z originálních
instalací, přibližujících Vláčilovu tvorbu. Souběžně vydaný katalog ale zůstane nejen jako
připomínka výstavy, ale i jako osobitý pohled „za kulisy“. Vláčilův svět se nám tu otevírá
nejen skrze jeho filmy, ale i přes to, co stojí za jejich vznikem, skrze úsilí jeho samého
i lidí kolem něj. Abych parafrázoval motto z úvodní strany: Skrze oběti, přinesené pro sen...
Vláčilovo dílo nám dává žasnout, nutí nás ale i k myšlenkám nad sebou samými...
Vejít nevejít
otázka jež se neptá
a srdci řekne kdo
zda tlouci nebo pohladit...
Internetové odkazy související s výstavou František Vláčil: Zápasy