|
|
Úběžná perspektiva
Zdůraznění hloubky prostoru může mít ve filmovém záběru různé důvody i různé
techniky. Vláčil ve svých filmech prostorovou hloubku využíval často, především
jako vyprávěci prvek, umožňující mu soustředit více motivů umístěných v různých
plánech do jednoho záběru. Od toho všeho se ale liší ty záběry, kde klade důraz
na úběžnou perspektivu, na zdůraznění linií ubíhajících do dáli, někdy skoro až
do nekonečna. U těchto záběrů Vláčilovi nejde ani tak o víceplánovost, do níž by
koncentroval několik dějů či motivů (popředí – střední plán – pozadí), ale spíš
„jen“ o výtvarnou stránku věci, případně o důraz na samotnou hloubku a z ní plynoucí
pocit velikosti a nekonečnosti. V některých motivech je evidentní, že Vláčil
použil nápad, který si vyzkoušel už v některém předchozím filmu. Příznačné je, že
častěji tyto druhy záběrů používá v první fázi své tvorby, kdy se více věnuje
„grafické“ kompozici záběru, v pozdějších filmech už tento typ záběru skoro nenajdeme.
MODRÝ DEN
SKLENĚNÁ OBLAKA
PRONÁSLEDOVÁNÍ
HOLUBICE
MARKETA LAZAROVÁ
ÚDOLÍ VČEL
[na Nostalghia.cz publikováno 22. 2. 2021]
|