|
František Vláčil
|
|
Pentti Riuttu (foto ze současnosti)
|
|
|
[Aktualizace některých údajů k 23. 6. 2014 pod článkem]
Jak je dostatečně známo, po Vláčilově dokončení ADELHEID (1969) nastala v jeho barrandovské tvorbě
několikaletá mezera. Některé jím připravované projekty byly zastaveny nebo nebyly vůbec připuštěny
k realizaci, bylo mu vráceno několik filmových námětů. V nastalém „mezidobí“ dostal ale šanci v
Krátkém filmu, kde natočil v letech 1972–1974 tři dokumentární filmy (MĚSTO V BÍLÉM, KARLOVARSKÉ PROMENÁDY,
PRAHA SECESNÍ) a ve zlínských ateliérech v letech 1973 a 1974 dva středometrážní snímky (POVĚST O STŘÍBRNÉ
JEDLI, SIRIUS).
Při práci na knize o životě a díle Františka Vláčila (nakladatelství
Camera obscura) jsem narazil
nejdříve na krátké poznámky, později i na materiály z práce na zatím nikde nezmíněném dokumentu o Praze,
který Vláčil připravoval v letech 1970–1973.
[1]
Počáteční kusé informace o tomto filmu mi nejdříve implikovaly
myšlenku, že by mohlo jít jen o nějaký prvotní materiál k dokumentům MĚSTO V BÍLÉM (1972) nebo k pozdější
PRAZE SECESNÍ (1974), ale další studium ukázalo, že jde opravdu o mně neznámý dokument, který nesl pracovní
název Praha očima sochaře. Film byl skutečně natočen, ale z nějakého důvodu unikl všem dosavadním
sestavovatelům Vláčilovy filmografie i filmovým historikům. V žádném publikovaném soupisu nejen Vláčilova
díla, ale i v přehledech českých dokumentárních filmů uveden není, pokud jsem se na něj vyptával filmových
historiků, nikdo o něm nevěděl.
Počátky projektu spadají do roku 1970, kdy Vláčila oslovil tehdy mladý a začínající finský režisér Pentti
Riuttu s prosbou o spolupráci na scénáři dokumentu o Václavovi Irmanovovi, známému mj. z role sochaře
v HOLUBICI (1960). V dopise z února 1970 Vláčilovi píše, že jde o jeho první samostatnou práci a bylo by mu
ctí spolupracovat s profesionálním režisérem, jehož HOLUBICI velmi obdivuje.
[2]
Jak Riuttu na Vláčila přišel
je nabíledni: pojítkem mezi nimi byla osobnost jazzového zpěváka, sochaře, výtvarníka, příležitostného herce
a také Vláčilova velkého přítele Václava Irmanova. Ten prožil své dětství a mládí ve Finsku a lze si tudíž
snadno představit, že právě on mohl skrze své stále živé finské kontakty iniciovat nabídku pro Vláčila,
kterou měl být scénář a spolurežie dokumentárního filmu.
[3]
Produkce se chopila finská státní televize Oy. Yleisradio Ab., ale i tak pro samostatnou realizaci, tedy mj.
s vlastním filmovým štábem, nesehnal Riuttu dostatek financí.
[4]
Muselo se najít nějaké levnější řešení, jímž
bylo navázání užší spolupráce s československou stranou. Prostřednictvím tehdejšího Telexportu byla s Vláčilem
nejen sepsána smlouva na napsání scénáře, ale u tehdejší Československé televize byl najat český filmový štáb,
který měl pro finského partnera natočit záběry podle Vláčilova scénáře.
[5]
Film tedy nebyl žádnou koprodukcí,
protože vše platila finská strana.
Pentti Riuttu požádal Vláčila o nástin scénáře, který se prvotně jmenoval Fin v Praze a soustředil se více
na vlastní osobnost Václava Irmanova. Později ale Riuttu přišel s návrhem téma dokumentu rozšířit a
prostřednictvím Irmanovovy osobnosti představit také Prahu a to nejen jako město plné historických památek,
ale přiblížit divákovi i soudobé kulturní prostředí města.
[6]
Tím se mj. změnil i název filmu na Praha očima sochaře.
[7]
Záměr počítal s dokumentem určeným především pro finské publikum, odtud počáteční nápad natočit film z pohledu
turisty přilétajícího do neznámého města, který se postupně přetvářel až do výsledné podoby, v níž se již
zmíněný Václav Irmanov stává jakýmsi průvodcem finského diváka (měla být využita i Irmanovova znalost finštiny)
po památkách, společenských nebo kulturních událostech, ale do jisté míry je snímek stále jeho portrétem,
reflektuje se zde jeho výtvarnická profese, v jedné sekvenci jej scénář zachycuje coby jazzového zpěváka
a vše je navíc proloženo záběry z HOLUBICE, v nichž Irmanov pracuje v ateliéru na střeše pražského činžáku
se závěrečným velkolepým panoramatem Prahy.
[8]
Po několika úpravách Vláčil konečnou druhou verzi scénáře dokončil a předal finské straně v dubnu 1972.
Ze strany Telexportu, který v jednání mezi finským producentem a Vláčilem vystupoval jako prostředník,
se ke scénáři objevily výhrady, když bylo po Vláčilovi požadováno odstranění zmínek o Franzi Kafkovi
a o posledním soukromém obchůdku - vetešnictví pana Čapka u Týnského chrámu.
Vláčil ale s poukazem na to, že Telexport je jen prostředník a on má smlouvu s finskou stranou, která
scénář přijala, tyto požadavky odmítl. (Z pozdější korespondence ale plyne, že Telexport v této věci
u finské strany skutečně intervenoval a ke změnám scénáře skutečně došlo.)
[9]
Tím ovšem Vláčilova účast na projektu nekončila. Při psaní scénáře promýšlel zařazení řady pražských
lokalit, osobně si je procházel a kreslil. Jak vyplývá z Vláčilovy korespondence s finským spoluautorem,
neměl Riuttu moc příležitostí se do Prahy dostat a věnovat se přípravě technického scénáře. Jednotlivé verze
konzultovali jen korespondenčně v obecné rovině, jinak byl výběr lokalit a další detaily zcela na Vláčilovi.
Tomu nasvědčují i Vláčilovy poznámky v letmo načrtnutém harmonogramu natáčení, kam si mj. poznamenal, že
řadu věcí může s kameramanem natočit sám bez finského režiséra. Vlastní natáčení proběhlo v květnu 1973
za společné režijní účasti Pentti Riuttu a Františka Vláčila. Kameramanem filmu byl Jan Eisner, točilo se
na 16 mm barevný film. Vůdčí osobností na place byl Vláčil, který si už při psaní scénáře vybíral místa
i styl natáčení.
[10]
Předmětem zájmu filmařů byla kromě historických památek (např. sv. Mikuláš, Vrtbovská
zahrada, kostel sv. Jiljí, Maltézské nám. aj.) i průmyslová a moderní architektura (Nuselský most, hotel
v Pařížské ulici), výrazné městské dominanty (např. socha J. Žižky) i místa běžného městského života
(parky, pivnice), některé kulturní akce (koncert v Redutě), pro film byla natáčena i atmosféra úvodní
etapy Závodu míru, který v roce 1973 v Praze startoval. Podle scénáře měl ve filmu velký prostor samotný
Irmanov a prostředí jeho ateliéru a v něm se scházející různé osobnosti pražské umělecké scény, např.
okruh výtvarníků kolem Palety vlasti, hudebníci Karel Velebný, Jiří Stivín aj.
Natočený materiál byl následně odvezen k sestřihu do Helsinek. Vláčil se těchto prací neúčastnil,
protože souběžně pracoval na dokončování POVĚSTI O STŘÍBRNÉ JEDLI. Výsledný tvar filmu tak nemohl ovlivnit
a je dokonce i otázka, zda-li měl někdy možnost film vůbec vidět. Riuttu sice v listopadu roku 1973 Vláčilovi
psal o dokončovacích pracích (mj. i o tom, že během nich byl s ohledem na finské publikum definitivně
změněn název filmu na KERRO MINULLE PRAHASTA, což v překladu znamená Vyprávěj mi o Praze) a že by chtěl
někdy na jaře následujícího roku film přivézt do Prahy, ale zda-li k tomu někdy došlo se mi zatím nepodařilo
zjistit.
[11]
Z toho všeho jednoznačně plyne hlavní důvod „neznámosti“ filmu. Tím je zahraniční produkce zaměřená především
na zahraničního (finského) diváka,
díky čemuž se film do naší distribuce ani filmoték vůbec nedostal. Jediná tuzemská instituce spojená
se vznikem filmu, Telexport,
zde fungovala jen jako prostředník a tak ani v jejich materiálech informace o filmu výrazně neuvízla.
[12]
Ani Vláčil, uvolněný Barrandovem pro projekty v Krátkém filmu, svému zaměstnavateli tuto zakázku nemusel
nijak vykazovat (oficiálně byl Vláčil stále zaměstnanec Barrandova). A protože nešlo ani o koprodukci,
tak se ze všech těchto důvodů film nedostal do žádných výročních výkazů, statistik a přehledů, z nichž
se obvykle sestavují přehledy natočených filmů a následně třeba filmografie tvůrců. (Ukazuje to ovšem i
na to, jaké mezery mohou mít tuzemské filmově historické práce, pokud nevznikají mj. i studiem archivních
dokumentů a spoléhají se na „léty prověřené“ statistiky a soupisy filmů.)
Posledním badatelským krokem bylo zjistit, zda-li se film někde dochoval. Ani v NFA ani v archivu ČT
o něm nic nevěděli, a tak mé další dotazy byly směrovány do finské státní televize. Zde se mi
po trošku složitém dopisování podařilo „propsat“ k člověku, který má na starosti tamní televizní archiv.
Na mé otázky velmi ochotně odpověděl a dokonce i fyzicky ověřil, že film je v jejich filmotéce uložen.
Podle informací z Helsinek, získaných z jejich interní databáze i titulků filmu, nese snímek oficiální
název KERRO MINULLE PRAHASTA, mezinárodní distribuční titul v angličtině zní Vaclav - the European.
Jako režiséři jsou označeni František Vláčil a Pentti Riuttu, kteří jsou uvedeni i jako scenáristé.
Za českou stranu na filmu dále pracovali kameraman Jan Eisner, asistenti kamery Felix Černý a Jiří Hodek,
osvětlovači Josef Votruba, Jan Vogl, Jiří Strand a Josef Bartoň, zvukaři Jan Zikmund a Jan Krandl a
producentka Jaroslava Zábranská. Autorem střihu, který probíhal ve Finsku je Risto Salo. Ve filmu podle
titulků vystupuje Václav Irmanov s dcerou Kateřinou a vnučkou Andulkou a jejich přátelé. Délka filmu je
30 min., 25 sec. První (a jediné) vysílání ve Finsku proběhlo 5. prosince 1973.
[13]
Vše výše uvedené se zakládá na studiu archivních pramenů, rozhovorech s pamětníky a korespondenci se
zainteresovanými institucemi. Největším handicapem pro úplnost tohoto textu je neznalost vlastního filmu,
protože ten v ČR zdá se nikde není. Po jeho shlédnutí by jistě šlo napsat víc o proměnách scénáře až k
výslednému tvaru, o kamerovém řešení, hudbě, zapojení Václava Irmanova, využití ukázek z HOLUBICE, porovnat
snímek s dvěma dalšími Vláčilovými dokumenty o Praze z Krátkého filmu apod.
Je samozřejmě možné, že samotný film třeba není až tak povedený, možná nesděluje a neukazuje nic nového
nebo překvapivého. Otázku jeho umělecké hodnoty zkrátka zatím posoudit nemohu. Proto lze i tento text
brát jen jakousi „průběžnou informací“, která bude (snad) časem doplňována.
Zbývá jediné: pokusit se nějak film dostat do České republiky. To je ale úkol spíš pro potenciálního
distributora nebo pro filmové instituce, které by chtěly (a asi i měly) doplnit své sbírky o další
střípek z tvorby významného českého režiséra. Dokud se tak nestane, bude KERRO MINULLE PRAHASTA (zatím?)
stále neznámým Vláčilovým filmem.
KERRO MINULLE PRAHASTA/PRAHA OČIMA SOCHAŘE
(Vyprávěj mi o Praze) / Vaclav - the European
1973, 16 mm, bar./čb, 30 min., 25 sec.
Pracovní název: Praha očima sochaře.
Scénář a režie: František Vláčil, Pentti Riuttu.
Kamera: Jan Eisner.
Střih: Risto Salo.
Zvuk: Jan Zikmund, Jan Krandl.
Asistent kamery: Felix Černý, Jiří Hodek.
Osvětlovač: Josef Votruba, Jan Vogl, Jiří Strand, Josef Bartoň.
Vedoucí výroby: Jaroslava Zábranská.
Vystupují: Václav Irmanov, Kateřina Irmanovová, Anna Irmanovová a přátelé.
Premiéra: 5. prosince 1973 ve vysílání Oy. Yleisradio Ab., Helsinky.
POZNÁMKY:
[1] Národní filmový archiv Praha (NFA), Oddělení písemných archiválií (OPA),
fond František Vláčil, inv. č. 276 – Praha očima sochaře.
[2] NFA, OPA, f. František Vláčil, inv. č. 276, dopis z 3. února 1970.
[3] Podle rozhovoru autora s Kateřinou Irmanovovou z dubna 2013. – Zajímavou
by mohla být i spojitost Irmanovovy jazzové minulosti a Riuttova mladistvého nadšení pro jazz v jedné helsinské
studentské jazzové kapele na přelomu 50./60. let.
[4] NFA, OPA, f. František Vláčil, inv. č. 276, dopis z 8. ledna 1971.
[5] NFA, OPA, f. František Vláčil, inv. č. 276, nedatovaný dopis. – Riuttu zde mj.
uvádí alternativní postup pro případ, kdyby Čst nedokázala sestavit v požadovaném termínu natáčecí štáb – využít
Československý armádní film, s kterým měla podle jeho slov finská televize uzavřenou blíže nespecifikovanou
smlouvu o kooperaci.
[6] NFA, OPA, f. František Vláčil, inv. č. 276, dopis z 8. ledna 1971.
[7] Dalšími názvy různých verzí scénáře byly Letní čas v Praze nebo
Praha – lidé a jejich umění.
[8] Jedním z impulzů k natočení dokumentu měla být údajně i popularita HOLUBICE
ve Finsku, kterou v té době vysílala finská televize. – Podle autorovy korespondence s kameramanem Janem Eisnerem
z června 2013.
[9] NFA, OPA, f. František Vláčil, inv. č. 276, dopis ze 14. prosince 1972.
[10] Podle autorovy korespondence s kameramanem Janem Eisnerem z června 2013.
[11] Riuttu také vyjadřuje lítost nad tím, že Vláčil nemohl být u sestřihu filmu,
protože Vláčilem a Eisnerem natočený materiál je podle něj mimořádně konzistentní a při sestřihu bylo těžké do něj
zasahovat. Také zmiňuje, že po uvedení ve finské televizi bude film uveden na přehlídce československé kinematografie
v Helsinkách, další předvedení je naplánováno na tamní československé ambasádě a v polovině prosince s ním Riuttu
pojede na přehlídku do Švédska. – NFA, OPA, f. František Vláčil, inv. č. 276, dopis z 26. listopadu 1973.
[12] Podle autorovy korespondence s Telexportem ČT z dubna 2013.
[13] Podle autorovy korespondence s YLE TV Archives z dubna 2013.
[na Nostalghia.cz publikováno 17. 10. 2013]
[AKTUALIZACE 23. 6. 2014]
Po shlédnutí filmu nyní mohu doplnit či upřesnit některé údaje. Činím tak formou samostatných poznámek,
oddělených od předchozího textu, aby se zachovala jeho původní podoba.
Film má v úvodních titulcích dva názvy - finský KERRO MINULLE PRAHASTA (což v překladu znamená Vyprávěj mi o Praze)
a český PRAHA OČIMA SOCHAŘE.
Zvuková stopa obsahuje promluvy Václava Irmanova i dodatečně namluvený komentář, vše samozřejmě ve finštině.
Použitá hudba je archivní, většinou Vivaldi, Mozart, Martinů, prostor je dán ale i jazzu (koncert J. Stivína),
zazní dokonce i dobový popík.
Úvodní pasáže filmu jsou věnovány Václavu Irmanovovi, který je představen nejen jako protagonista v té době
ve Finsku populární HOLUBICE (záběry z HOLUBICE a hudební ukázky Liškovy hudby jsou zde také použity, stejně
jako neustále se opakující motiv holubů nad Prahou), ale i jako výtvarník, který se vedle vlastní tvorby podílí
na tváři moderní výstavby města (plastiky a instalace v nově budovaných čtvrtích a interiérech). Přibližně v jedné
třetině filmu se pak pozornost filmařů začíná soustředit na samotné město. Praha je ve filmu představena jako město
historické, moderní i průmyslové. Historické dominanty nejsou zobrazovány ve svém celku, Vláčil se soustředí
spíš na jejich výseky, na detaily, průhledy, na svět pražských uliček (člověk už si ani nevybaví, jak
byla Praha oprýskaná a plná lešení, minimálně v tom je historická hodnota snímku. Mimochodem: v textu výše zmiňovaný
záběr vetešnictví pana Čapka za Týnským chrámem ve filmu není, zdá se tedy, že cenzura si prosadila své). Tyto
sekvence jsou proloženy reflexemi běžného života Pražanů v ulicích, parcích a zvláště hostincích a pivnicích, natočeno
je i divácké zákulisí Závodu míru, jazzový koncert Jiřího Stivína v barokním kostele (což je motiv, který Vláčil použil
i ve filmu MĚSTO V BÍLÉM, který vznikal ve stejném období, včetně prolínání detailů tváří posluchačů koncertu a detailů
gotických a barokních soch), vystoupení skupiny historického šermu, nechybí ale ani barvotiskové optimistické obrázky
rozjařených dětí hrajících si v nové panelákové výstavbě za zvuků dobové projasněné popmusic... Obrazová féerie možná
vyznívá jako celek nesourodě, je to ale spíš důsledek střihu, který probíhal ve Finsku už bez Vláčilovy účasti.
V samotných záběrech dbá Vláčil na kompozici, hojně využívá teleobjektiv, nasvícení ranním/večerním šikmým světlem ap.
Vším tím je divákovi průvodcem Václav Irmanov, který hovoří (finsky) o Praze v prostředí svého ateliéru, v ulicích
nebo třeba mezi lidmi v hospůdce. Obsah komentáře samozřejmě neznám (zatím). Ve finále je natočeno setkání přátel v
Irmanovově ateliéru, zaznamenat lze kromě Irmanova samotného Vláčila (jde vlastně o jeho jediný film, v němž sám
„vystupuje“), ale také třeba Vlastu Průchovou, výtvarníky z okruhu Palety vlasti či zpívajícího Theodora Pištěka.
|