|
|
Profil režiséra Františka Vláčila z pera Milana Hanuše je zatím jedinou vyšlou monografií
věnující se cele Vláčilovu dílu. Vedle základního textu, členěného do kapitol Posel Múz, Hledač
ryzí krásy, Stvořitel monumentu, Návrat k pramenům a Básník humanity obsahuje publikace
stručnou Vláčilovu filmografii, která je dovedena do roku 1983 a chybí v ní tedy poslední
Vláčilova díla (STÍN KAPRADINY, ALBERT (tv), MÁG). Publikaci vydal v roce
1984 Český filmový ústav jako 22. svazek řady monografií filmových tvůrců.
Moto:
„Mít svůj životní cíl, být mu věrný, mít vůli uplatnit svůj vlastní záměr a konat jej s čistotou
srdce...“ F.Vláčil
Posel MÚZ
Biografie Františka Vláčila čímsi přitahuje… Sledujeme-li rozběh jeho života, udiví nás, že k
filmu přišel takřka bezděky. Jako by u něj rozhodla o budoucí profesi spíše souhra okolností než
vyhraněný zájem. Jenomže dotkneme-li se spodních vrstev Vláčilovy osobnosti, ohromí nás vnitřní
síla ne nepodobná zákonu, s níž spěje vstříc k básnickému činu (a film je k jeho uplatnění ideálně
uzpůsoben). Vláčilovu tvůrčí cestu zřejmě usměrňují daleko hlubší pohnutky, než o kterých mluví
jen suchá životní fakta. Jako by se místo prostých sudiček uradily o jeho sudbě Múzy a básnickým
posvěcením předznamenaly jeho dráhu...
V rodokmenu Františka Vláčila budeme stěží hledat uměleckou krev. Narodil se 19. února 1924,
pochází z důstojnické rodiny a jeho rodným krajem je Morava. Prvních šest let Český Těšín, dalších
šest roků Frýdek-Místek a poté Brno. Cítí se být Moravanem, imponuje mu zdánlivá těžkopádnost
moravského člověka, v níž se jako pod tvrdou slupkou ukrývá zdravé lidské jádro a bohatá citovost.
Moravské kořeny obdařují Vláčilovu osobnost citlivou imaginativností, podivuhodným cítěním krajiny,
zbystřeným smyslem pro přírodní atmosféru, láskou k moravské hudební kultuře, úctou k minulosti
českého národa. A snad právě tyto moravské kořeny se staly pojítkem pozdější Vláčilovy úzké spolupráce
s jiným bytostným Moravanem, se scénáristou a spisovatelem Vladimírem Körnerem.
Brněnské období (1936–1951) má pro formování Vláčilovy osobnosti patrně klíčový význam. Zastihuje ho
ve věkovém rozmezí, kdy se u něj počíná projevovat všestranný zájem o umění. Vyvinuté výtvarné
cítění jej po válce přivádí na pražskou UMPRUM, neboť zprvu usiluje o vlastní výtvarnou tvorbu.
Tam záhy poznává, že „není a nebude Picasso“, avšak výrazný smysl pro výtvarnost obrazu ho již
neopustí. Po pražské epizodě se opět vrací do Brna a zapisuje se ke studiu estetiky a dějin umění.
Začíná chápat uměleckou tvorbu v nových dimenzích. S odstupem let bilancuje: „Poznání dějin umění,
ale také obecných dějin českého národa mi umožnilo získat to, čemu Vladislav Vančura říkal vědomí
souvislostí... Dějiny umění mě naučily chápat, čeho byly různé společnosti schopny dosáhnout.
Když přemýšlím o stavbě pyramidy nebo románského oblouku, potom také uvažuji o tom, co daná
společnost byla s to technicky, umělecky, hospodářsky, ale také ideologicky vykonat.“ Ano,
Vláčilova osobnost je přitažlivá tím, co je dobře možné nazvat širokým dechem,všestranností
uměleckého i životního záběru. Studium historie a teorie umění poskytlo tvořivému duchu nejen
široký kulturní rozhled, ale také myslitelský nadhled a orientaci v uměleckých otázkách. Tvůrčí
schopnost se vzácně prolnula se schopností teoretické úvahy i s historickým povědomím, aby se o
patnáct let později z těchto dispozic zrodila filmařská osobnost v naší kinematografii vskutku vzácná.
Jenomže – jak již bylo řečeno – Vláčilova cesta k filmu nebyla nikterak přímočará. Započala zcela
bezděčně účastí na fakultních přednáškách a seminářích o filmu, častou návštěvou kina a zvláště
pak externí spoluprací s brněnskou skupinou kresleného a loutkového filmu, kde se už v době studia
seznamoval s filmařskou profesí ve funkci fázaře. Po zřízení Studia populárně vědeckých a naučných
filmů prochází jako řádný zaměstnanec dalšími články ve výrobním procesu filmu a po zvládnutí
elementárních znalostí a praktik se pokouší už jako režisér realizovat různé účelové filmy
(LÉK Č. 2357, HOSPODAŘENÍ S ELEKTŘINOU). Tehdy mu přichází povolávací na dlouhodobé
vojenské cvičení. Jeho pobyt v Československém armádním studiu se protáhne na sedm let (1951–1958).
Nečekaně dlouhá vojenská epizoda sehrává ve Vláčilově vývoji úlohu učňovských let. Školí se na
filmaře při natáčení nejrůznějších instrukčních snímků, jejichž podoba je daná utilitárností cíle:
mají informovat veřejnost o vojenském životě a zasvětit vojáky do různých forem vojenského výcviku.
Pro Vláčila je to tvrdá škola, avšak přináší mu dvojí užitek. Jednak mu umožňuje důkladně se obeznámit
s filmovou technikou i s rozmanitými způsoby filmařské práce v obtížných podmínkách, a zároveň mu
poskytuje trvalý a intenzívní styk s filmem – tvrdá filmařská profese ho k sobě nepozorovatelně
strhává... a sudba Múz se počíná naplňovat.
Na jeho filmařské vyspění mají vliv i příslušníci nastupující generace, s nimiž se Vláčil v Armádním
studiu setkává. V kameramanu Janu Čuříkovi tady nachází svého spolupracovníka, dále pracuje také s
Vladimírem Sísem, s Josefem Illíkem, seznamuje se s režiséry Karlem Kachyňou, Zbyňkem Brynychem a
dalšími nastupujícími talenty. Po brzkém ovládnutí rutiny instrukčních filmů mu nepostačuje filmovými
prostředky pouze zaznamenávat a informovat. Tam, kde k tomu má příležitost, začíná využívat tvárné
prostředky a postupy tvořivým způsobem. Vedle krátkých filmů jako POSÁDKA NA ŠTÍTĚ či
DOPIS Z FRONTY je hlavně středometrážní snímek VZPOMÍNKY (1954) považován za film
předznamenávající v zárodečné podobě Vláčilův poetický styl. Už v počátečním stadiu směřuje jeho
vyjadřovaní k „několikavrstevné kontrastnosti - mezi zvukem a obrazem i v samotném kontextu obrazovém“
(1) a vcelku tíhne k poetickému ladění.
Vláčilovu ranou podobu dokresluje ještě jeden rys, který se postupem času stává sice méně viditelný,
o to však niternější: jde o rys outsiderství či „amatérismu“. „Takže jsem vlastně amatér. Jediný
barrandovský režisér, který neprošel asistenturou... ani filmovou školou. Ocitl jsem se v tom
řemesle rovnýma nohama.“ A na jiném místě si povzdychne: „Já nikdy vlastně k nikomu nepatřil,
odjakživa jsem stál mimo proudy, což bylo občas fajn, ale v ožehavých situacích jsem cítil, jak
bych potřeboval se opřít, nebýt sám.“ Zatvrzelý vyznavač vlastní umělecké pravdy se již předem
ocitá vně společenství profesionálně vyškolených a generačně spojených filmařů. Jeho umělecká
zanícenost se střetně s rutinovaností profesionálů (při jednom z rozhovorů se Vláčil svěřil, jak
jej ničí chladný profesionalismus některých scénáristů a dramaturgů). Bude muset projít bludištěm
vlastních pochybností a někdy i trnitou cestou v prosazování svých záměrů. Napětí mezi uměleckou
představou díla a výrobními lhůtami ho již neopustí. Avšak nepředbíhejme...
Hledač ryzí krásy
František Vláčil vchází do hraného filmu na přelomu 50. a 60. let, v údobí jisté vývojové stagnace,
jež se zřejmě dostavila jako následek nebývalého uvolnění tvůrčích sil v druhé půli 50. let. Fádní
hladinu produkce jen sporadicky rozvířil výraznější umělecký úspěch – VYŠŠÍ PRINCIP Jiřího
Krejčíka (1960), Zemanův BARON PRÁŠIL (1961), Kachlíkovy ČERVNOVÉ DNY (1961). Navzdory
převládající průměrnosti je však tvůrci i kritiky stále silněji pociťována potřeba reagovat na
tvůrčí výboje světového filmu. Postupně se dostávají do středu zájmu otázky modernosti a filmového
novátorství, objevuje se nutnost potřeby navázat přerušenou kontinuitu s předešlým vývojem a zapojit
český film do mezinárodních souvislostí. A právě filmy Františka Vláčila sehrávají v tomto úsilí
podstatnou úlohu.
Počínaje SKLENĚNÝMI OBLAKY se radikálně rozchází s popisně realistickým zpodobením skutečnosti.
S neobyčejně vyvinutou výtvarnou imaginací usiluje o výpověď založenou na vizuální metafoře a
symbolice. Obohacuje přitom zaběhnutou žánrovou skladbu o nové či málo obvyké útvary, jakými je
filozofická imprese v případě SKLENĚNÝCH OBLAK anebo filmová poéma HOLUBICE. Rovněž
tradiční témata dobrodružného filmu proti všem konvencím poetizuje a stokrát obehraný motiv
pronásledování povznáší do básnické roviny. Snad nejcennější jeho vklad tkví v obrození výtvarných
hodnot filmového obrazu a v širším smyslu v rozšíření rejstříku vyjadřovacích možností filmu.
Básnickým zrakem objevuje krásu obrazových kompozic, dramatičnost výtvarných kontrastů, emocionalitu
obrazově hudebních kontrapunktů, významovou obsažnost symbolu, lehkost i vzletnost metafory.
Vláčilův svět raného období má podobu oné třpytivé koule, na níž v lyrickém zasnění spočine zrak
mladého pohraničníka ve filmu PRONÁSLEDOVÁNÍ. Okolní skutečnost se v něm zrcadlí v odlescích,
jež okouzlují svou zářivostí a výtvarnou ušlechtilostí. Je to svět křehké a snad i trochu výlučné
krásy. Svět čistých lidských vztahů, nelomených charakterů a kladných hodnot, ve kterém nad
rozpory vládne povznášející harmonie. Ve Vláčilově tvorbě se klene několik básnických obrazů,
jež se vynořují i v pozdějších filmech, a tvoří v nich jakési pevné body. Už ve SKLENĚNÝCH OBLACÍCH
předznamenávají záběry oblohy se stříbrošedými trupy letadel ikarovskou touhu po výšinách, po
objevování tušených dálek. Vláčilův duch přisuzuje této tužbě věčnost. Nejsilněji ji pociťuje
vnímavá duše dítěte. Vždyť nejen vnuk ve SKLENĚNÝCH OBLACÍCH, ale i Suzanne při čekání na
holubici ve stejnojmenném filmu a mnohem později i František v SIRIOVI či senzitivní Ondra z
POVĚSTI O STŘÍBRNÉ JEDLI jsou plni snů a představ o toužebných dálkách a výšinách.
Snad nejsugestivněji je evokováno spění k výšinám v HOLUBICI. Bezhraničný nebeský prostor
s volně letícími holuby nad mořským pobřežím nebo nad pražskými věžemi vyvolává opojný pocit
volnosti, jakéhosi vnitřního vzletu. Pocit podobný tomu, jaký na nás dýchne z Vančurovi věty:
„Zděšené holubice a holubi pestrých křídel vzlétli nad náměstí a kroužíce snesli se na vrcholky
střech. Je krásný den, je krásný den...“ V HOLUBICI je předjímán ještě jeden motiv, který
se bude objevovat i v dalším Vláčilově díle, a jehož prostřednictvím je možné zvnitřku prosvětlit
autorovu osobnost. Mám na mysli nepatetický hold umělecké tvořivosti, který nechává Vláčil zaznít
při výtvarníkově práci na obraze. Odbývá se tady interní drama tvůrčího aktu. Od tápavých nejistot,
přes uvolňující dotek inspirace až k zázraku tvoření vrcholícího katarzí nad dokončeným dílem.
Černá skvrna rozpíjející se v zářivém slunci však přináší všudypřítomný stín pochybností. Ano,
Vláčil tímto obrazem a vlastně celou HOLUBICÍ oslavuje lidskou tvořivost a sounáležitost,
ale zároveň se jím i očisťuje. Neboť cítí velikost tvůrčího činu stejně tak, jako velikost utrpení,
kterým je vykoupen. Nejen v postavách z MARKETY LAZAROVÉ, ale i v něm samém se sváří jistoty
s pochybnostmi. A stejně jako výtvarník Martin je i Vláčil doslova zachvácen potřebou tvořit - a tak
se umělecká tvorba postupně stává jeho niterným tématem. O mnoho let později si nad filmem
KONCERT NA KONCI LÉTA v tomto smyslu zauvažoval: „Tvorba je smysl života a baterie pochybností.
Jestliže tvořím, rodí se něco jedinečného, a i když dospívám k výbornému konci, vždy přijde okamžik,
v němž se zarazím a uvažuji: Proboha, neudělal jsem někde chybu, je to skutečně ono?“
Ve světle Vláčilova díla existuje mezi lidskou tvořivostí a touhou dosáhnout výšek souvislost.
Vzlet člověka k výšinám se uskutečňuje skrze tvůrčí čin, překonáním slabostí a uvolněním bytostných
sil. A Vláčilovo rané dílo jako by bylo oslavou této humánní a optimistické filozofie. Vláčilův
svět připodobněný ke zlatavé kouli má na počátku veskrze radostnou tvářnost. Má i svůj jedinečný
výraz, svůj styl. A právě v tomto bodě došlo při kritickém posuzování Vláčilových prvních filmů k
nedorozumění. Část kritiky ho označila za novátora v oblasti filmového výrazu, za představitele
blíže neurčené avantgardy, aniž by však usilovala pochopit, že výtvarně a hudebně komponovaná
formální složka je důsledkem nově koncipovaného poetického tématu. K vyjádření básnického poselství
postačuje tvůrci jemný dějový motiv zatoulané holubice. Drobná historka v něm rozvíří vizuální
fantazii, která se převtěluje v proud obrazů ústících do hymnického finále: v táhlém panoramatickém
záběru na pražské věže sledujeme svobodný let holubice, v němž se mísí zvuk šumění moře se vznosnou
hudební melodií. Vlastní téma filmu není vyprávěno, nýbrž převedeno do „malby v pohybu“: do
promyšlených výtvarných kompozic, do symbolů, do hudebních motivů i do celkového hudebního rytmu,
připomínajícího „filmové adagio“ (tak HOLUBICI označil bezprostředně po zhlédnutí estetik
Jaroslav Volek). Dnes již téměř klasickým příkladem Vláčilova výtvarného přístupu k filmové látce
je způsob, jakým odlišil paralelní příběh dvou dětí, žijících v různém prostředí. Povšimněme si
jeho explikace. „Rozdílnost prostředí jsem se pokusil vyjádřit a zdůraznit kompozičním rozlišením
obou světů. Svět chlapce je omezený. Nad hlavou má malý kousek nebe. Izoloval se od společnosti.
Myslí si, že mu ublížila. (...) Suzannin svět je horizontální. Je to svět plný moře a slunce, naprosto
volný, bezhraničný (...). Systém vertikál a horizontál byl jednou z možností, jak vyjádřit myšlenku
a obsah námětu.“
František Vláčil byl po filmech PRONÁSLEDOVÁNÍ a HOLUBICE filmovou kritikou upozorňován
na poněkud jednostranný vývoj svého talentu. Pokud měla kritika na mysli náběh k artistnímu vyjadřování,
tíhnutí k chladné symbolice, pak se opravdu dotkla reálného úskalí jeho estetiky. Ale varovný hlas
měl své oprávnění jen tehdy, když předtím přiznal Vláčilovým filmům ryzost výtvarné stránky
a prodchnutost vírou v tvořivé síly člověka. Tyto hodnoty jistě nemohly zůstat bez vlivu na hlavní
proud domácí tvorby. Již dva roky po HOLUBICI vzniká z iniciativy jiných tvůrců stejně
„vláčilovsky“ křehký film. Kachyňovo TRÁPENÍ (1962) pojí s HOLUBICÍ podobná kultura
obrazu, s níž je vyjádřen citově čistý vztah dítěte k černému hřebci.
V rozmezí od HOLUBICE k ĎÁBLOVĚ PASTI (1960–62) poskytl Vláčil několik rozhovorů,
v nichž hovoří o svém díle s udivující sebekritičností. Zároveň se v odvážných myšlenkových
paralelách vyjadřuje k tzv. introspektivnímu proudu v moderním filmu a literatuře. Proti
psychologickému drobnohledu se přimlouvá za básnické vidění věcí ve vančurovských souvislostech
(v tomto období se už počínají objevovat Vláčilovy první zmínky o plánu zfilmovat Vančurovu
Marketu Lazarovou). Začíná kriticky zvažovat také svůj postoj k výtvarně koncipovanému filmu:
„Člověk se přece vyvíjí, myšlenky se obrušují. Nemohu dost dobře v syntetickém umění, kterým
film nesporně je, vsadit všechno na jednu kartu – výtvarnou. Že by totiž film měl být viděn a
mluvit jen cestou obrazů. Film je stejným právem i dramatem, epikou atd.“ V rozhovorech se
František Vláčil projevuje jako dynamicky myslící osobnost. Myšlenkový pohyb a neutuchající
hledačství předznamenávají již další etapu jeho tvůrčího vývoje.
Stvořitel monumentu
„Myslím, že lze obecnější myšlenku, která nás pálí i dnes, říci stejně dobře, ne-li lépe, dobovým
námětem, tj. námětem, který pouze rámuje příběh atmosférou určité doby , aniž je vázán přesně
na historické události, osoby atd. Důležité je, aby dobový námět měl současný kontext nebo dokonce
text.“ Vláčil byl na cestě k historickému filmu veden nejen svým vzděláním v oboru dějin umění,
ale hlavně vnitřním zaujetím pro atmosféru a ducha minulých věků. Historie ho láká stejně jako
svět dětských snů. Zvláště ho zajímá údobí, v němž se formoval národní charakter: doba prvních
Přemyslovců, kdy byly položeny základy české státnosti, a období třistaletého útlaku po Bílé hoře.
Vláčil nehledá v historii přímočarou spojitost s dneškem. Jeho uměleckou ctižádostí je více: vnořit
se do ducha doby, evokovat její atmosféru v takové intenzitě, aby minulost počala žít plnokrevným
životem. Jde mu o vyhmátnutí dobových konfliktů v natolik vykrystalizované podobě, aby z nich
vyplynuly otázky všeobecně lidské, a tedy stále aktuální.
Touto filozofičností pohledu se Vláčilova koncepce odlišuje od dosavadní tradice historického
filmu. Ta byla utvářena zčásti Vávrovými historickými obrazy ve filmech FILOZOFSKÁ HISTORIE,
ROZINA SEBRANEC, NEZBEDNÝ BAKALÁŘ, zčásti pak Krškovými životopisnými portréty s
pečlivým vykreslením barvitého koloritu doby (MIKOLÁŠ ALEŠ, Z MÉHO ŽIVOTA). V
první polovině 50. let převládl v českém filmu proud ilustrativních „živých obrazů“ z revolučních
mezníků našich dějin. „Zatímco Vávrova trilogie měla ještě alespoň hodnotu seriózních rekonstrukcí
historických událostí, jiné filmy jako např. Steklého adaptace Jiráskova Temna, stejně jako Fričova
adaptace Psohlavců, byly pouze zjednodušeným převyprávěním předloh.“
(2)
Za určitého předchůdce ĎÁBLOVY PASTI je pokládán film ZTRACENCI Miloše Makovce,
komorní drama tří zběhů z doby třicetileté války, v němž „doba je prezentována prostřednictvím
individuálního soudu každé ze zúčastněných postav“.
(3)
Ve vývoji Vláčilovy tvůrčí metody a částečně i ve vývoji historického žánru v našem filmu se
zdá být ĎÁBLOVA PAST filmem přechodovým. Ještě se mu vněm plně nedaří překlenout idealizující
představy o čistotě prostého člověka a moudrosti lidových mas, které mají původ ve scénáři.
Dosud marně svádí zápas s romanticky dobrodružným hávem, do něhož je přioděn filmový příběh. Avšak
Vláčilova obrazotvornost je přitahována hlavně spodními proudy této navenek tajemné historky.
S jasnozřivostí myslitele v ní vyhmatává skrytý nerv dobového sváru mezi barokně nabubřelým
dogmatem a zdravým lidovým rozumem. Neběží mu ani tak o povrchní věrnost historickému detailu,
ani o třídní srážky, jako především o zachycení konfliktu v myšlenkové a pocitové sféře. Jistě ne
náhodou po uvedení ĎÁBLOVY PASTI v Locarnu Vláčila „přirovnali ustrojením talentu k
Bergmanovi a filozofií ho zařadili na jeho protilehlý pól“.
(4)
V ĎÁBLOVĚ PASTI je autorská myšlenka poprvé tlumočena skrze individuální, dramaticky
ozvláštněné osudy lidí. V předešlých filmech by se dalo spíše mluvit o básnických samoznacích než
o plnokrevných postavách. Až v podobě jezuity Probuse byl stvořen lidský typ velkých rozměrů.
Typ inteligentního dogmatika a fanatického služebníka víry, který na sebe vzal železnou masku
sebeovládání, pokory i altruismu. Právě tahle janusovská dvojtvářnost, kterou dokázal tak jemně
herecky odstínit Miroslav Macháček, činí z Probuse charakter, který jak napjatý luk míří z oněch
dob až k nám. O několik let později v ÚDOLÍ VČEL pak Probus nalezne svého rodného bratra
v neochvějném ctiteli křížového řádu Arminovi von Heide. Ve svém slohu zůstává Vláčil věren
vytříbené vizualitě a hudebnosti vyjádření, jenomže tato kvalita se nyní uplatňuje v trochu jiné
úloze. Zatímco dříve ztvárňovaly výtvarně pojaté obrazy básnickou vizi, pak v ĎÁBLOVĚ PASTI
jsou již ve službě dramaticky koncipované myšlenky. Kamera si namísto funkce lyrické přisvojuje
funkci dramatického vypravěče, jemuž ovšem neschází citové zabarvení. Výmluvným dokladem toho je
trojí prudký nájezd kamery na svobodný mlýn, jenž se poznenáhlu stává jakýmsi mementem, ba více,
symbolem vpádu a násilí, páchaném dějinami na člověku.
Ne náhodou jsme již v souvislosti s Holubicí citovali jednu Vančurovu větu z Markéty
Lazarové. U Vláčila jako by též šuměly ony spodní vody, strhávající jej do Vančurových proudů.
„Marketu jsem zbožňoval již jako středoškolský student. Tenkrát jsem samozřejmě neuvažoval
o tom, že bych ji mohl někdy filmovat. S tím nápadem za mnou přišel scenárista, když jsem pracoval
na Holubici. Čím víc jsem se ale do celé věci ponořoval, tím víc jsem zjišťoval, že to
není k natočení. Pak (...) jsem došel k pochybnostem, není-li omyl ve mně, že to neumím natočit.
No a čas od času člověk dostane takové ty protibožské nálady… A já se do toho pustil znovu.“
Předložený literární scénář se Vláčilovi zdá příliš pietním přepisem Markéty Lazarové. Jako
by počínal tušit, že cesta k Vančurovi vede jinudy. Odpoutává se od litery románu a hledá oporu
v jeho myšlenkových impulsech. Uchvacuje ho monumentální „architektura“ Obrazů z dějin národa
českého… A tak se začíná Vláčilova pětiletá tvůrčí kalvárie za filmovým zhmotněním jeho vnitřní
představy dávno minulých dob.
Na počátku jako by přímo cítí vůni Markéty, učí se ji nazpaměť jako báseň. Lahodí mu hudební rytmus
a básnická náplň Vančurovy věty. Je zaujat rozsahem životních zkušeností, s nimiž Vančura líčí v
podstatě banální loupežnickou historku. Nejasně cítí, že by Marketu chtěl „udělat pochopitelnou i
nepochopitelnou, vidět ji dialekticky zákonem života i zákonem jejího vnitřního světa“. Zamýšlí se
nad dějinami a návrat do údobí prvních Přemyslovců plánuje tak, aby v něm byla zachycena tehdejší
mentalita českého národa. Dosud nezná konkrétní podobu své výpovědi, ale ví, že v ní bude titánství
a heroismus tehdejších lidí, kteří šli čistě a věrně za svými ideály. Začíná komponovat po vzoru
Obrazů z dějin národa českého skladbu filmu jako hudebně epickou záležitost, jako rapsodický útvar.
Jenomže Vančurovo obrazné pojmenování, ironizující vsuvky i potěcha z renesančního způsobu vyprávění
se vzpírají rodící se koncepci filmu. Vláčil usiluje vniknout do myslí a srdcí našich dávných předků
a sítí času propadnout o sedm století nazpět. Již samotný scénář k tomuto filmu představuje práci do
té doby v našem filmu nevídaných rozměrů i literárních kvalit. Jeho realizace trvá více než dva roky.
Ihned po dokončení filmu činí Vláčil zpověď: „Mám pocit úlevy, že práce na filmu skončila. Dříve, před
Marketou – vidíte, dělím život na »před« a »po« – jsem točil filmy s radostí, Marketa
byla pro mne očistcem. Zmáháte věci, které jdou těžce, nepoddávají se (...). Nikdo nezasvěcený si neuvědomí
množství lidské práce, vynaložené na Marketu (...). Nesnesl jsem sebemenší klam, filmařskou iluzi,
jindy a jinde běžnou (...). A mám pocit člověka, kterému zemřel blízký příbuzný, vedle kterého žil a
kterého, pravda, někdy nenáviděl.“
Pro Františka Vláčila tvůrčí trpitelství prozatím skončilo. Nastala chvíle pro umělecký zážitek,
pro kritické posouzení, teoretickou úvahu. A jestliže se Vláčil s MARKETOU vyrovnával zhruba pět
let, pak obec kritická a teoretická se s ní do důsledků nevypořádala dodnes. V době svého uvedení byla
MARKETA LAZAROVÁ přirovnávána „ke zjevení, k obrovitému balvanu, který tu vyrostl a náhle pohnul
nikoliv našimi měřítky filmovými a estetickými, ale naším uvažováním o životě a vnímáním života“.
(5)
Ano, v přiznání velikosti Vláčilova tvůrčího činu se všichni shodují. Jenomže v čem je tahle velikost
spatřována? Téměř každý výklad se obrací k Vančurově předloze a na základě srovnání oceňuje duchovní
spřízněnost Vláčilova díla s Vančurovým. Zároveň s tím bývá vyzdvižen Vláčilův přínos v nalezení
filmového ekvivalentu pro Vančurovu básnickou řeč. Vláčil se pak v těchto interpretacích jeví jako
bezmála geniální adaptátor, který tu cosi ubere, tu cosi přidá, ale v podstatě jde ve stopách Vančurových.
Ovšem je tahle cesta opravdu jediná a pravá?
Spíše než obrovitý balvan připomíná film MARKETA LAZAROVÁ vyvřelinu Vláčilovy tvůrčí vášně, která
sice vytryskla pod silným dojmem z Vančury, ale jinak je zcela autentickým projevem režisérovy osobnosti.
Spíše než jako odrazový můstek k vlastnímu „skoku“ do historie. Svědčí o tom některé podstatné rozdílnosti
mezi knihou a filmem: V prvé řadě ve filmu mizí rozestup mezi vlastním příběhem a distancí vypravěče od
událostí, pro Vančuru tak typický. Objektiv kamery se stává okem jednajících postav. Líčený děj neodpovídá
objektivní logice událostí, nýbrž je podán skrze vidění postav, jejich představ, vzpomínek, přeludů, tedy
subjektivně. Odtud pramení složitost skladby a důsledné využívání subjektivní kamery. Touto změnou
vypravěčova stanoviště se cosi podstatného mění: zatímco Vláčil usiluje vniknout do světa gotického člověka,
Vančura naopak všemi prostředky dává najevo, že jej nepřestává vnímat a hodnotit z pozice člověka naší
doby. Vančuru ani tak nezajímá širší historické pozadí „loupežnické historky“, ani se příliš nezabývá
historickými podrobnostmi. Daleko více mu leží na srdci evokace básnické představy doby. Naproti tomu
Vláčil se snaží vybavit si dobu do všech detailů, vidět ji konkrétně v historických dimenzích. Proto
chce natočit i tzv. „královský obraz“
(6),
proto se mu do MARKETY dostává konflikt pohanství s křesťanstvím.
Snad nejpodstatnější rys tohoto filmu načrtl Jan Kučera: „Všemi výrazovými prostředky a postupy –
stavbou dějů, světelným a optickým pojednáním, formulací zvuků i důmyslnou skladbou usiluje Vláčil
o to, aby zmarňoval přirozený divácký pud identifikovat reálie, které mu film přináší. V básnické
rezonanci s dílem se divák odlučuje od vymezenosti věcí. Pod vlivem tohoto básnického vytržení přesahuje
lidské konání obzor individua a ztrácí časový rozměr. Rodí se mýtus.“
(7)
Ano, při veškeré historické konkrétnosti je v MARKETĚ i cosi mýtického, co zahaluje zpodobenou
skutečnost oparem předvěkého tajemna. Jako by Vláčil nazřel dávno zašlý svět v jeho zárodečném stavu,
kdy lidskost je ještě překryta zvířeckostí, kdy pohanství a křesťanství se počíná rozestupovat,
kdy dobro a zlo, láska a nenávist, nemá ještě přesné pojmenování, poněvadž obojí je v srdci a mysli
tehdejších lidí nerozlučně prostoupeno. Cožpak není Kozlík poháněn jakousi temnou prasílou, která z
něj činí divouského skřeta i obra zároveň? Je to lidský typ, historická figura, anebo mýtický titán?
Zřejmě vše v jednom. Když paní Kateřina vypravuje pověst o bájném vlko-člověku Strabovi, po právu se
obrací ke spícímu Kozlíkovi se slovy: „Z jeho rodu je Straba (...). Praděd jeho matky vyšel z té krve
(...). Všichni nesete znamení jeho krve...“
Film MARKETA LAZAROVÁ tíhne k těm bezhraničným končinám, kde divák ve vytržení strne, aby se
po chvíli zase navracel k sobě samému. Představuje svět „drtivé krásy“, balancující na pomezí drsné
historické skutečnosti a starodávné báje...
Vláčilovu režijní dráhu výrazně ovlivnilo několik tvůrčích setkání. Jedním z nich bylo i sblížení s
Vladimírem Körnerem. V době spolupráce na ÚDOLÍ VČEL má mladý scénárista a spisovatel
(ročník 1939) za sebou již novelu Střepiny v trávě (1964), která byla hned v roce vydání zfilmována
pod názvem MÍSTENKA BEZ NÁVRATU režisérem Dušanem Kleinem, dále román s okupační látkou
Slepé rameno (1965), několik kratších scénářů z dob studia a scénář ADELHEID. Ten byl po zamítnutí
nejdříve vydán v přepracované podobě jako novela a teprve poté přenesen na filmové plátno (1969). V
polovině 60. let Körner intenzívně pracuje na svém stěžejním díle Písečná kosa, situovaném do 13.
století. Je tedy ponořen do takřka stejného historického období jako Vláčil v MARKETĚ LAZAROVÉ.
„...mně zbyla spousta materiálu z natáčení Markety, Körnerovi z jeho rozsáhlého exkursu do
minulosti, a to byl moment, který rozhodl o naší společné práci“, komentuje Vláčil zrod filmového
projektu ÚDOLÍ VČEL. Jenomže nejsou vnější okolnosti jen projevem nějaké hlubší spřízněnosti
Vláčila a Körnera? Další vývoj obou tvůrců potvrzuje oprávněnost této otázky. Ovšem kde hledat
citlivá vlákna spojující vyhraněné tvůrčí organismy? Jistě, zaujetí minulostí je výchozím podnětem ke
společné práci. Avšak podobný je i jejich umělecký náhled na historii. Oba jsou vzrušeni konfliktem
rozumu a víry, věčného střetávání lidské přirozenosti s mocným tlakem vedoucím k jejímu pokřivení.
Už v ĎÁBLOVĚ PASTI Vláčil pronikal k této myšlenkové dřeni, ale teprve Körnerova látka mu
poskytuje prostor k výpovědi: na pouti dějinami člověka deptají jeho vlastní síly vydané do cizích,
řádových či božích služeb (paradox je v tom, že tytéž síly mohou člověka stejně dobře i povznášet,
jsou-li zasvěceny humanistické ideji.) Vždyť křižák Armin von Heide z ÚDOLÍ VČEL je ve své
neústupnosti, s níž hodlá zachránit přítele z osidel hříchu, takřka hodný obdivu…, kdyby jeho lidské
kvality nebyly ve vleku odlidštěného dogmatu. Mocná je síla řádu a se vší důsledností se projeví
na osudu Ondřeje. Zdravý člověk odchovaný v řádové klauzuře proti ní zprvu revoltuje, ale posléze mu
nezbývá nic než návrat do jejího lůna. Představuje pro něj nakonec jedinou, byť zdrcující jistotu.
Křesťanská myšlenka ztvrdla v církevní dogma, křižácký řád, a návrat k pohanství už je nemožný.
Vladimír Körner rozšiřuje Vláčilovy kruhy o podstatný myšlenkový rozměr. Je jím historicky významný
vztah mezi silným, expanzívním německým živlem a slabším živlem českým. V Körnerově uměleckém pojetí
přerůstá fenomén germánství až v uzlový dějinný moment. Ohrožení německým živlem se promítá i do
mentality našeho národa, zanechává stopy v hlubších vrstvách lidské psychiky. Snad ve všech
významnějších Körnerových dílech lze nalézt srážku němectví a češství (chápanou též v širším smyslu
jako střetnutí dvou duchovních světů, protichůdných lidských principů). Jeho výslednicí bývá krutá
deziluze, deprese, umrtvení. Tak je tomu i ve vztahu válečného navrátilce Viktora a německé ženy ve
filmu ADELHEID. I přes náznak milostného sblížení oba setrvávají v existenciální osamělosti
a vzájemné cizotě. Leží mezi nimi nejen stín války, ale i nepřekročitelná bariéra odlišných kultur
a mentalit. Vedle myšlenkového souznění existuje mezi Vláčilem a Körnerem naladění na stejnou strunu
i ve sféře estetického cítění, umělecké metody. Oba budují své obrazy historie na vnitřním napětí,
jež pramení ze sugestivně viděného celku scény i ze symbolického detailu, z jemných nápovědí, z proměn
nálad, z dramatického náznaku. Pod strohým, zdánlivě statickým popisem víří spodní proudy:
„Na křižovatce v poli stál kříž. Viktor se u něho zastavil. V kameni byla vyrytá písmena: ES IST
VOLLBRACHT! Dokonáno jest! Vnímal cvrkot lučních kobylek, na mezi létal motýl. Takový klid, takový
mír, neporuší jej křik ani výstřely. Vše je skončeno. Dotýkal se vrypů po zabloudilých střelách.
Koho teď potkám, napadlo ho. Kristova hlava byla roztříštěná, jen rány po střelách tu zůstaly...“
Reálie si uchovávají svou hodnověrnost, ale zachází se s nimi jako s básnickým materiálem: tím, že
se uplatňují v nezvyklých souvislostech, se odpoutávají od své přesné historické vymezenosti a
uvolňují se v nich zasuté významy. Nápis na kříži zrcadlí Viktorův niterný stav, odráží i určitý
dobový pocit, Kristova roztříštěná hlava symbolizuje dosud nezacelené rány minulosti. Obraz
historie vyvolává podmanivou představu, vzbuzuje emoci, vede k myšlence. Ve filmovém ztvárnění
ADELHEID je prostorem dramatu dům, v němž se osudy Viktora a Adelheid na okamžik spojí, aby
se vzápětí drasticky a natrvalo odloučily. Omšelá rezidence „největšího nácka v kraji“ má vlastní
dějiny. Zaznívá tady fašistický pochod stejně jako Straussovy valčíky a Bachův chorál. Na každém
kroku cítíme zašlou slávu fašistické rodiny i její válečný pád. Vláčil obestírá postavy atmosférou
dožívající minulosti a subtilně kreslenými scénami vizualizuje jejich tíseň, jiskry citového
kontaktu i nepřekročitelnou hráz cizoty.
Vláčilův talent dosahuje v ÚDOLÍ VČEL a v ADELHEID umělecké zralosti. Zatímco v HOLUBICI
si ověřoval možnosti výtvarně a hudebně pojatého filmu a v MARKETĚ zformoval
historický obraz ve zcela originální, rapsodický útvar, pak filmy uzavírající tvůrčí periodu 60.
let se vyznačují stylovou vyvážeností, jednotou jasně formulované myšlenky a čistého tvaru.
Počáteční okouzlený pohled na svět doznává proměny. Výraz radosti, závratného opojení, věčné touhy
je v něm překrýván stínem ukrutnosti, dogmatické strnulosti, dějinně motivovaného odcizení. Tvářnost
světa si sice ponechává křehkou krásu, ale je přitom zvrásňována lidskými dramaty, myšlenkovými
sváry. František Vláčil je odhodlán svou uměleckou představu dále rozvíjet. Pokračuje ve spolupráci
s Vladimírem Körnerem, tentokrát na scénáři Zjevení podle svatého Jana. Dokonce si plánuje jeho
natáčení: „Můj další film by měl být (...) jakási apokalypsa o životě ženy, jež neví, který ze tří
nájezdníků bude otcem jejího syna (...). Tím filmem možná víc uspokojím ty, kteří hledají v každém
uměleckém díle podobenství, metaforu současnosti.“ V té době se také rodí záměr společnými silami
adaptovat Stín kapradiny Josefa Čapka. Zřejmě však nejsilněji je Vláčil zaujat dalším velkým
projektem – chystaným historickým filmem o Valdštejnovi. Shromažďuje rozsáhlý materiál, na jehož
základě se mu počíná vynořovat zárodečná představa: „Marketa je první objekt jakéhosi skutečně
dlouhodobého plánu. Druhý – i když mezitím natočím ještě jiné věci, ale ke kterému bych chtěl
přistoupit se stejnou intenzitou – je Valdštejn (...), v centru je postava nesmírně historicky známá,
třebaže rozporná, taková, na kterou je tolik názorů, kolik historiků. Jenže...“ Jenomže Vláčilovy
smělé projekty zůstaly zatím bez naplnění.
Návrat k pramenům
Už ve STŘÍBRNÝCH OBLACÍCH postřehlo bystré oko kritika spřízněnost Vláčilovy poetiky s
volným veršem v básnictví.
(8)
Při tvorbě krátkých filmů MĚSTO V BÍLÉM (1972), PRAHA SECESNÍ (1975) i KARLOVARSKÉ
PROMENÁDY (1973) jako by Vláčil po mnoha letech tuto sílu básnické improvizace v sobě znovu objevoval.
„Točit krátké filmy, to je takový drobný zázrak tvoření. U hraného celovečerního filmu musím přesně vědět,
jak postupovat (...). Zatímco, když jsem točil dokumenty, potřeboval jsem tentokrát prvotní estetický
vjem ne pro scénář, ale hned pro celý film.“ Onen vjem čerpá přímo z reality. Inspiruje se atmosférou
zimní Prahy. Cítí mohutnost historické architektury, jež se klene přes hranice věků. S lehkým úsměvem
pozoruje ruch lázeňských kolonád. Obdivuje se tvarové dokonalosti a univerzalismu secese – uměleckému
slohu, který „znamená rozloučení se vším starým“. Naslouchá hlasu pražských zvonů, ale vnímá i
kakofonii všedního dne. A z jednotlivých obrazů, z útržkovitých faktů skládá svůj volný verš. Záběry
se v něm volně seskupují na principech asociativní montáže – příměrem, metaforou, kontrastem. Mezi
obrazovou a hudební složkou je neustále udržováno významové pnutí. Skladebná nápaditost a improvizace
je přitom usměrňována poetickou myšlenkou. Vláčilovo vyznání Praze v MĚSTĚ V BÍLÉM je komponováno
na vztahu historie a přítomnosti. Dech bohaté kulturní tradice Vláčil cítí na každém kroku a podivně se
do něj prolíná pohled na ubíhající řady fádních paneláků. Avšak tvůrce si na prvním místě nevšímá ani
tak kontrastů, jako spíše spojitostí našeho věku a minulostí. V čem nalézá styčný bod? Odpověď hledejme
ve dvou klíčových sekvencích filmu. V prostorách chrámové lodi se odbývá improvizovaná kreace jazzových
hudebníků, kterou v tichém spočinutí sledují mladí posluchači stejně jako němé tváře svatých apoštolů.
V druhé sekvenci je pozorován fortel kamenických mistrů při opravě Karlova mostu – v závěru kamera
spočine v detailu na starobylé zdivo, do něhož je vsazován nový žulový kvádr. Člověk se vpisuje do
historie tvořivou a tvrdou prací. Jedině skutečným činem je snad možné překročit hranice pomíjejícnosti
a utkvít v běhu světa.
Mezi SKLENĚNÝMI OBLAKY nebo HOLUBICÍ a mezi POVĚSTÍ O STŘÍBRNÉ JEDLI či SIRIEM
jistě není možno hledat přímé souvislosti. Přesto však je v tomto vývojovém oblouku cítit určité napětí.
Podobná je básnická myšlenka o dětské touze – pozměnil se tvar i pojetí, jakým jen nyní formulována.
Zprvu byla veškerá dramatičnost přenesena z roviny dějové do promyšlených tvarových kompozic. Nyní si
už kultivovaný projev hledá poetické významy v pevné dramatické osnově. Poetický klíč však zůstává
shodný: obraz skutečnosti je proniknut duchem, který hledá v rozporech života vnitřní krásu,
povznášející harmonii viditelnou jen básnickým zrakem. Motem k filmu POVĚST O STŘÍBRNÉ JEDLI
se stala beskydská lidová moudrost o tom, že osud každého člověka je spojen se stromem, který ho
provází celý život a umírá spolu s ním. Mladý Ondra spatří svou stříbrnou jedli až tehdy, když
zažehná strach, vykoná lidský skutek a okusí závratný pocit sběrače šišek, jenž má z vysokých korun
stromů nebe na dosah. Podobně i v SIRIOVI má vztah Františka k oddanému psu ještě jeden
vláčilovský rozměr. Pes Sirius je pro Františka kamarádem, ale svým tajemným jménem v něm probouzí
i touhu po hvězdách a nakonec ho za dramatických okolností přivádí až k bolestně hrdinskému činu.
František se tímto skutkem poprvé dotkne věčného zákona života a vesmíru: „...na místě zmizelého
Oriona a Velkého psa vyjdou hvězdy a souhvězdí nová, která se budou také ztrácet, aby na jejich
místě, po čase vyměřeném zemskou ekliptikou, Sirius se svými hvězdami se počal objevovat.“ (Slova
pronášená vypravěčem v závěru filmu.) Ke světu dítěte má František Vláčil důvěrný a čistý vztah.
Nalézá v něm volné prostory, v nichž vládne fantazie, velká touha a vábný sen. Malí hrdinové
vnímají svět s „otevřenou náručí“, v poloze jakési citové zjitřenosti. Suzanne čeká na svou
holubici se ztrápeným srdcem, František prožívá Siriovu smrt ještě bolestivěji. A oba jsou
přitom zahleděni do bílých oblak, plujících vysoko nad jejich hlavami. Vláčilův návrat k pramenům
je více než jen cestou zpět. Je hledáním pevného bodu, navázáním na poetické principy, ale i
definitivním rozchodem s vypjatou výtvarností, s jakýmkoli estétstvím. Je i nápovědí do budoucna.
Básník humanity
Ve druhé polovině 70. let se z míst oficiálních představitelů kinematografie i ze strany kritiky
ozývají výroky o nedostatečné úrovni literární přípravy, o slabinách v dramaturgické práci, o
malém počtu kvalitních scénářů. Na vzniklou situaci reaguje po STÍNECH HORKÉHO LÉTA i Vláčil:
„Raději bych točil současné téma. Látek je hodně, ale ne příliš mnoho těch, které by mě vzrušily.“
Po přerušení spolupráce s Vladimírem Körnerem je nadcházející tvůrčí etapa vyplněna hledáním
inspirativních scénářů a literárních předloh. Ve své tvorbě Vláčil vychází ze silných estetických
prožitků, které mu skýtá výtvarné umění, hudba a přirozeně život sám. Podněcují ho i myšlenkové
impulsy, jež přináší literatura: „Literaturu chápu jako inspirační zdroj. Jestliže obsahuje myšlenku,
která mě chytne, pak jsem schopen použít ji jako základ filmu. Podstatné je, aby byla pravdivá,
nesmí nic předstírat, obelhávat.“ Vláčilův vztah k literární předloze je dvojstranný. Jednak je k
ní připoután, neboť rozněcuje jeho fantazii. Jednak se od ní vzdaluje, poněvadž je do té míry
autorský typ, že si výchozí impuls vřazuje do své myšlenkové soustavy a buduje si vlastní – na
liteře nezávislou – uměleckou představu. S motivickou tkání předlohy nakládá volně, přesunuje akcenty,
pozměňuje smysl v duchu akcenty autorského záměru. Zřejmě klíčovou fází tvůrčího procesu je pro něj
psaní technického scénáře. Jestliže se látka vzpírá jeho koncepci, podstupuje soustředěný zápas o
nový tvar. Tehdy si detailně promýšlí každý záběr a kreslí si jeho výtvarnou podobu. „František Vláčil
je tak vyhraněný režisér (...), který si vlastně »natočí« všechno v klidu, když píše technický scénář,“
řekl o něm po spolupráci na filmu KONCERT NA KONCI LÉTA scénárista Zdeněk Mahler. A totéž
vnitřní soustředění je čitelné z Vláčilova autentického výrazu v krátkých záběrech a z přípravy k
natáčení dvořákovského filmu v dokumentu režisérky Drahomíry Vihanové HLEDÁNÍ (1979). Vláčilovy
nároky na inspirující sílu a pravdivost filmové látky ani ve ztížených podmínkách nepolevují, jsou
jen korigovány reálným stavem věcí.
Volba scénáře k filmu DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ, jenž vznikl jako volný přepis románu Bohumila
Říhy Doktor Meluzin, není náhodná. Vláčil cítí potřebu vyrovnat se s prožitou zkušeností a
zaujmout postoj k dnešku. Chce se vyslovit ke znepokojivé otázce vnitřní emigrace a zároveň
usiluje najít na ni v současném životě činnou odpověď. Postava doktora Meluzina je pro něj
zřejmě vzrušující tím, že v jejím osudu jsou podobně jako v letokruzích vepsána minulá léta a
nedávná historická zkušenost. Meluzinova existence je rozlomena na život minulý a přítomný. A tento
osamělý introvert se pokouší navrátit se k sobě samotnému a svou existenci znovu scelit. Jeho intimní
výprava k základním jistotám má přitom charakter vstřícného pohybu k lidem. Přivádí ho ke
spoluúčastenství na lidských osudech. Když se Meluzin v sanitce čehosi bezděky dotkne a znenadání se
rozezvučí pronikavá siréna, je to okamžik bolesti i katarze; je to signál právě obnaženého nervu života.
V DÝMU BRAMBOROVÉ NATĚ znovu ožívá pocit sounáležitosti a potřeba lidské vzájemnosti, s níž
jsme se setkali už v HOLUBICI. Jenomže jak odlišným způsobem je tady autorovo krédo formulováno.
Proměna autorského stylu a posun v samotném vnímání života je dobře patrný z vývoje, jímž u Vláčila
prošel obraz člověka. V raném období by se dala postava přirovnat k holé větě v básni. Je znakem
jasných významů: touhy, romantiky, melancholie, ale i chlapské odolnosti nebo dětské zloby. „Nemám
rád psychologizování, nejsem stoupencem nalomených charakterů. Snažím se, aby filmoví hrdinové byli
nositeli přesných, čistých lidských hodnot,“ vyznával se před časem mladý Vláčil. Postavy se
uplatňují především ve své vizuální stránce: v exteriéru hereckého představitele, výtvarně působivém
kostýmu a masce. Jsou dramaticky ozřejmovány hlavně tím, jaké zaujímají postavení v kompozici obrazu.
„Každý totál orientuje a emotivně umocňuje jejich psychický stav, polocelek je tu zbytečný, nehledě
na to, že je nejméně estetický,“ – tak charakterizuje Vláčil obrazové pojetí postav pohraničníků
v PRONÁSLEDOVÁNÍ. V době Vláčilovy spolupráce s Körnerem získává postava větší dramatický
prostor. Přestává být ztělesněním krystalicky čistých hodnot a stává se svébytným dramatickým
subjektem, aktérem děje. Zdůrazňovány jsou přitom zejména obecně platné rysy lidských povah. Asketický
služebník víry proti vyznavači přirozeného života a zdravého rozumu – to je dvojice protilehlých sil,
krajních lidských pólů. Dramaticky zobecňujícímu pojetí odpovídá i stylizace hereckého projevu, jež
odhlíží od psychologického detailu a působí svou vizuální hodnotou.
DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ znamená příklon k psychologické kresbě, ba až k realistické drobnokresebnosti.
Vláčil je veden snahou „ponechat co největší plochu právě postavě, oprostit se ode všech filmařských
ornamentů, spíš umožnit hercům, aby mohli po svém vyjádřit letoru postavy“. Volí si k tomu výrazné
herecké individuality, schopné „rozpustit se“ v postavě a postihnout jemným náznakem její duševní
stav, vnitřní pohnutky, lidskou hloubku. Doktor Meluzin podobně jako Jan v HADÍM JEDU jsou poznamenáni
minulostí a ocitají se v krizové osobní situaci. Avšak zatímco Meluzin má ještě sílu zacelit rány a
navrátit se k lidem, Jan už ji v sobě hledá marně. Jiskérka naděje, rozžehnutá teplým lidským vztahem,
je udušena alkoholickou vášní. Janovým osudem se stává už jenom pijácká osamělosti... Střízlivost režie,
s níž jsou modelovány postavy a vyprávěn příběh, naznačuje posun. Jako by se Vláčil navracel z básnických
výšek a z výprav do minulosti zpět k realitě přítomného času. V tom pohybu je kus umělecké pokory,
lidského zmoudření, ale možná i stopa únavy z vysilujícího tvůrčího zápasu.
Uměleckou zaníceností však Vláčil překonává slabosti. Nad novou látkou uvažuje o povaze lidské
statečnosti, o hodnotě hrdinství. Scénář k filmu STÍNY HORKÉHO LÉTA, podobně jako k ranému
PRONÁSLEDOVÁNÍ, se přidržuje klasického vzorce. Příběh má westernový rámec, jasné rozložení
sil na násilníky a oběti, neprodyšně uzavřenou dramatickou situaci. Zatímco půvab PRONÁSLEDOVÁNÍ
spočíval v tom, jak se Vláčil s básnickou elegancí přenesl přes zaběhnutá žánrová pravidla
dobrodružného filmu, pak působivost STÍNŮ HORKÉHO LÉTA pramení odjinud. STÍNY jsou
přitažlivé jakožto vláčilovská modifikace westernu, při níž je tradiční moralita o sporu dobra se
zlem povýšena na humanistické poselství o nutnosti vzepřít se násilí. Způsob, jakým je toho dosaženo,
načrtává ve své kritice Slavomír Rosenberg: „Při rozvíjení základní situace se tvůrce nedopustí
žádného prohřešku proti logice a proti žánrovým pravidlům. A právě tím jako by se jim uvolnil
nečekaně velký prostor k pozorování lidí v mezní situaci, k podrobné analýze jejich chování,
psychologických a mravních pohnutek. To jsou dveře, kterými vstupuje do filmu »nadžánrově« kvalitní obsah.“
(9)
Vláčil překračuje žánrovou normu nikoliv básnickou negací, nýbrž využitím skrytých možností příběhu.
Obestírá konfliktní situaci metaforickou nápovědí, dramatickou pomlkou, symbolickým detailem i
napjatým tichem. Zesiluje napětí vnitřním zvrstvením dramatických vztahů. Ondřejovo počínání je
sledováno a hodnoceno z rozdílných stanovišť. V průběhu děje je pohledy ze stran relativizováno,
aby nakonec ještě více vynikl Ondřejův skutek jako nevyhnutelnost, jako jediná možná lidská obrana
vůči násilné moci.
Idea humanity ožívá ve Vláčilově díle v nových souvislostech. Od věků v člověku pulsuje životodárná
energie, která ho vrhá do zápasu se silami umrtvujícími život, ať je to strnulost ducha nebo
otevřené násilí. Člověk však někdy podléhá kruté zvůli, ranám osudu i svým slabostem. Z pokleku
může povstat jedině skutkem, tvořivým vztahem k životu. Právě tvůrčím činem jako by překračoval
svůj stín. Přemáháním matérie a vlastních pochybností zmnožuje své síly, proniká tvrdou slupkou k
jádru, přibližuje se k zákonu. František Vláčil ve filmu KONCERT NA KONCI LÉTA přijímá s
pokorou vyznání Antonína Dvořáka: „Krása nejraději přichází sama. Dá bůh, snad mě najde. Jenom
kdyby člověk dostal kouzelný proutek. Koukám, abych našel živou vodu, nic víc.“ Filozofie
Dvořákova života a tvorby je o to prostší, oč mohutnější je jeho hudba. Avšak velikost Dvořáka
jako skladatele a člověka je měřena nejenom tím, co zkomponoval, ale i tím, s jakou mravní
čistotou svůj tvůrčí zápas vedl. Na jednom místě Kentovi říká: „Vy myslíte, že ta muzika bude
statečnější, když ji podplatíte? To je tak, jako by se člověk chtěl prolhat k pravdě…“ Ano,
tvorba není jen věcí talentu a píle, ale i mravního citu. Tvořivým aktem člověk nejen vzlétá k
výšinám, ale zároveň se jím lidsky zušlechťuje.
Filmem KONCERT NA KONCI LÉTA Vláčil znovu sestupuje k pramenům umělecké tvořivosti.
Jenomže od dob HOLUBICE se cosi změnilo. Z hledače ryzí krásy se během cesty stal zajatec
umělecké představy. Oběť múz... Avšak Vláčilova tvůrčí cesta pokračuje. Nový film PASÁČEK Z DOLINY,
určený mladým divákům, je četnými motivy spjat s předešlou linií režisérovy tvorby. I v něm, podobně
jako v SIRIOVI, do prosluněné krajiny dětství zasahuje temný stín násilí. Pasáčkův vytoužený
pohádkový poklad má ve skutečnosti podobu smrtonosného pozůstatku války. Motiv banderovců, jenž u
Vláčila symbolizuje zosobnění násilnictví, sbližuje PASÁČKA Z DOLINY s filmem STÍNY HORKÉHO LÉTA.
Oba příběhy se také odvíjejí ve stejné době a témže kraji. Obraz beskydské přírody prozářené sluncem,
přívětivé i přízračné krajiny s měkkými křivkami kopců na horizontu propůjčuje líčenému ději poetickou
hodnotu a vytváří působivý kontrapunkt k tíživosti příběhu. I v chystané Vláčilově adaptaci baladické
prózy Josefa Čapka Stín kapradiny je příroda ozvláštňujícím lyrickým prvkem. Zároveň se však stává
také aktivním dramatickým činitelem zasahujícím do lidských osudů, ba dokonce se podobá jakési
mocné, všezahrnující síle. Přejme si jen, aby se tento dlouho připravovaný projekt, jeden z
„životních“ záměrů Františka Vláčila, dočkal v brzké době svého uskutečnění.
Kým je František Vláčil pro český film ? Básníkem filmového obrazu, vytříbeným stylistou, pokračovatelem
linie poetického filmu. A jak málo je tím řečeno. Více než odosobněným pojmem je pro nás živou tvůrčí
bytostí. Člověkem, který ve svých vnitřních svárech možná prohrával, snad i podléhal osobním slabostem,
ale v zápase o uměleckou pravdu nepodlehl doposud nikdy. V tom je étos jeho osobnosti i díla.
POZNÁMKY
1) Škapová, Z.: František Vláčil (Pokus o vymezení tvůrčího typu). Rigorózní práce na FF UK, Praha 1977, s. 9.
2) Op. cit., s. 108.
3) Op. cit., s. 110.
4) Boček, J.: O současné české filmové režii, Divadlo, 1965, č. 1, s. 26.
5) Boček, J.: Na okraj Markety Lazarové, Film a doba, 1967, č. 11, s. 547.
6) Do technického scénáře byl vkomponován také motiv královského sváru mezi vladařem
Václavem I. a jeho synem Přemyslem Otakarem II. Tento „královský obraz“ nakonec realizován
nebyl. (Jedním z důvodů byla předpokládaná nadměrná délka filmu.) S odstupem let na
téma královského obrazu Vláčil řekl: „Marketu Lazarovou považuji za neúplnou, protože
konflikt v ní je dvourozměrný: zůstává na sporu mezi dvěma rody sousedů (...). Ale schází
tam třetí rozměr, řekněme intelektuální, zastupovaný králem a šlechtou...“
7) Kučera, J.: Krize historického filmu? Film a doba, 1968, č.8, s. 430.
8) Urc, R.: Hledání a cesty mladého režiséra. Film a divadlo, 1958, č. 23, s. 6.
9) Rosenberg, S.: V mezní situaci. Film a divadlo, 1978, č. 12, s. 12.
Pozn.: Veškeré uvedené citace názorů Františka Vláčila v tomto textu byly použity
z rozhovorů s režisérem, uveřejněných v odborném i denním tisku.
POUŽITÁ LITERATURA:
Bartošek, Luboš: Desátá múza Vladislava Vančury, Praha 1973.
Körner, Vladimír: Adelheid, Praha 1967.
Škapová, Zdenka: František Vláčil (Pokus o vymezení tvůrčího typu). Rigorózní práce na FF UK, Praha, 1977.
Vančura, Vladislav: Markera Lazarová, Praha 1973.
Literární (technické) scénáře Vláčilových filmů.
[převzato ze stránek o Františku Vláčilovi Radima Juřici]
|